Eli otsikko kertoo kaiken, olen nyt n. puoli vuotta puuhaillut ubuntun kanssa ja ajattelin kokeilla ihan vain mielenkiinnosta jonkin linux jakelun asentamista tuolle vastikään ostamalleni 4 gigan USB tikulle. Tuommoisesta kuin Damn Small Linux olen tietoja katellut, ja asennus ilmeisesti onnistuisi mutta ajattelin että parempi kysellä ensin muita potentiaalisia distroja, ja vastauksia pariin kysymykseen:
1. Voiko kyseistä tikkua sen jälkeen käyttää myös tallennustilana ja onnistuisiko käyttöjärjestelmän käynnistys siltä muissa (windows)koneissa ilman suurempia kikkailuja (esim DSL:n käyttö ei ilmeisesti onnistu AMD64 koneissa jollen ole väärin ymmärtänyt)?
2. Voiko USB-muistilla oleva käyttöjärjestelmä käyttää itse itseään tallennustilana esim. tekstinkäsittely asiakirjoille tai vaikkapa netistä ladatuille tiedostoille, kuin täysiverinen kovalevy ikään?
3. onnistuuko uusien ohjelmien asennus tuosta vain?
Siinäpä kysymyksiä näin aluksi. Kaikki apu, neuvot ja mielipiteet ovat tervetulleita. Käyttötarkoitukseksi ajattelin netin selailua, pikaviestintää, sähköpostia ja tekstinkäsittelyä. Myös joku mediasoitin olisi kätevä. Tietenkin tuttu ulkoasu ja toiminnot olisivat plussaa, mutta olen nopea oppimaan.