Kirjoittaja Aihe: Prkl olen pöllö.(Tiedostojen pelastaminen, ratkaistu)  (Luettu 6779 kertaa)

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Eli, tuli tuossa joku aika sitten asennettua openSuse ihan vaan huvin vuoksi ubuntun päälle. Tänään sitten sain tarpeekseni ko. distrosta ja ajattelin asennella ubuntun takaisin.
Sitä ennen kuitenkin päätin asentaa xp:n ja vasta sen jälkeen ubuntun koska näin päin se on helpompi.

Vaan...auts. wintoosaa asentaessani tein tyhmästi ja xp:n asennustyökalun kanssa poistin vahingossa myös osion jossa on itselleni tärkeitä tietoja. Nyt olen etsinyt jotain ohjelmaa wintoosalle joka osaisi vielä raw levyltä hakea tiedostoja. Vaan ei onnistu, mutta en myöskään nyt uskalla ubuntua alkaa asentelemaan ennen kuin olen kaiken voitavan yrittänyt.

Onko esim. ubuntun live levyllä mahdollista tehdä tilanteelle jotain?

Poistin siis tyhmyyttäni osioita ja loin järjestyksen uudelleen mutta olen nyt vain käyttänyt 10gigaa windowsia varten ja luomani D ja E osiot ovat vielä alustamattomia.
« Viimeksi muokattu: 31.01.08 - klo:07.47 kirjoittanut Ilokaasu »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #1 : 29.01.08 - klo:20.47 »
En tiedä Linuxin Live-levyjen pelastusohjelmista, mutta olen joskus pelastanut yhden pimun (:)) kymmenen vuoden aikaisia kaunokirjallisia tuotoksia Ultimate Boot CD for Windowsin avulla. Se tosin pitää koostaa koneessa, jossa on Windows – ja tietysti mielellään jossain muussa koneessa kuin siinä pelastettavassa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #2 : 29.01.08 - klo:20.56 »
Kiitos SuperOscar.
Otan tuon vinkkisi heti käsittelyyn ja jos se toimii niin pomminvarmana tarjoan oluen/siiderin/lonkeron/kahvin/teen/limsan/vissyn/tms jos satutaan törmäämään ja tuo vinkkisi pelastaa p3rs33ni joka on kovin liki tulta tällä hetkellä.

moonstone

  • Vieras
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #3 : 29.01.08 - klo:21.11 »
Kiitos SuperOscar.
Otan tuon vinkkisi heti käsittelyyn ja jos se toimii niin pomminvarmana tarjoan oluen/siiderin/lonkeron/kahvin/teen/limsan/vissyn/tms jos satutaan törmäämään ja tuo vinkkisi pelastaa p3rs33ni joka on kovin liki tulta tällä hetkellä.

foremost tiedostonpalautussoftaa voisi myös kokeilla.

Löytyy pakettivarastosta tai sitten http://foremost.sourceforge.net/
manuaali http://foremost.sourceforge.net/foremost.html

Tuolla olen itse palautellut rikkinäisiltä medioilta mm. Microsoft Officen tiedostoja.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #4 : 29.01.08 - klo:21.17 »
Kiitoksia Aleksi.

Ongelmana tuossa on että en uskalla asentaa ubuntua ennen kuin olen saanut nuo tiedostot jotenkin turvaan. Vai voiko esim. live cd:ltä asentaa vaikkapa usb tikulle ja käyttää sieltä?

Levyn 10 ensimmäistä gigaahan on jo formatoitu wintoosalle joka sinne asennettukin mutta uskallan väittää että kaipaamani tiedot ovat tuolla vielä alustamattomalla alueella jonne siis se ubuntu pitäisi asentaa.

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #5 : 29.01.08 - klo:21.31 »
Lainaus
Ongelmana tuossa on että en uskalla asentaa ubuntua ennen kuin olen saanut nuo tiedostot jotenkin turvaan. Vai voiko esim. live cd:ltä asentaa vaikkapa usb tikulle ja käyttää sieltä?

Eikös live cd:n järjestelmään (ram muistiin) voisi asentaa tuon foremostin?
Onko siinä jotain ongelmaa? En ole onneksi itse joutunut noihin tiedonpalautushommiin.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #6 : 29.01.08 - klo:21.53 »
Eikös live cd:n järjestelmään (ram muistiin) voisi asentaa tuon foremostin?
Onko siinä jotain ongelmaa? En ole onneksi itse joutunut noihin tiedonpalautushommiin.

Näinhän se nimenomaan menee, jos live-levyn ubuntuun asentaa ohjelman. Kiintolevyyn ei siinä kosketa.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #7 : 29.01.08 - klo:22.38 »
Ok, olen nyt live cd:lla asentanut foremostin.

fdisk -l
Koodia: [Valitse]
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/hdb: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdb1   *           1        1275    10241406    c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/hdb2            1276       30400   233946562+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hdb5            1276        2550    10241406    e  W95 FAT16 (LBA)
/dev/hdb6            2551       30400   223705093+   e  W95 FAT16 (LBA)

Eli tuo hdb2 on se jossa tiedostot ovat. Jos nyt olen ymmartanyt oikein niin foremost -a on ratkaisuni?

[edit]
siis hdb2 ymmartaakseni on se jossa kaipaamani tiedostot ovat

moonstone

  • Vieras
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #8 : 29.01.08 - klo:23.09 »
Ok, olen nyt live cd:lla asentanut foremostin.

fdisk -l
Koodia: [Valitse]
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/hdb: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdb1   *           1        1275    10241406    c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/hdb2            1276       30400   233946562+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hdb5            1276        2550    10241406    e  W95 FAT16 (LBA)
/dev/hdb6            2551       30400   223705093+   e  W95 FAT16 (LBA)

Eli tuo hdb2 on se jossa tiedostot ovat. Jos nyt olen ymmartanyt oikein niin foremost -a on ratkaisuni?

[edit]
siis hdb2 ymmartaakseni on se jossa kaipaamani tiedostot ovat

Aja komennolla

foremost -t all -i /dev/hdb2 -o /minne/löydetyt/tallennetaan (varmaan kannattaa käyttää usb tikkua?)
-t vivulla voidaan valita mitä etsitään. Esim pelkät office tiedostot
-t ole

foremost ei palauta tiedostonimiä vaan nimeää ne jonkun sijaintitunnisteen mukaan

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #9 : 29.01.08 - klo:23.14 »
Ongelmana tosiaan se etta tiedostoja on 50 gigatavua joten menee aika kikkailuksi.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #10 : 29.01.08 - klo:23.29 »
Käyt kaupasta heti aamulla 500gigaisen usb-levyn hintaan 99egeä..

Ja nämä Linuxin palautossoftat osaa muuten ihan taikoja, taitaa juuri tuohon testdisk-pakettiin sisältyä joku photorec -softa joka aikanaan kaivoi minulle kuvapankkiin kopioidut kuvat, joita ei sitten sieltä löytynytkään tiedostoselaimella..


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #11 : 29.01.08 - klo:23.35 »
Ongelmana tosiaan se etta tiedostoja on 50 gigatavua joten menee aika kikkailuksi.

-t vivulla voidaan valita mitä etsitään. Esim pelkät office tiedostot
-t ole

Esimerkki sivulta http://linux.die.net/man/1/foremost:
Lainaus
Search for office documents and jpeg files in a Unix file system in verbose mode.
foremost -vd -t ole,jpeg -i image.dd


Eikai siinä kikkailua tarvita vaan aikaa ja hermoja. Onnea yritykseen!

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #12 : 29.01.08 - klo:23.48 »
Nyt pitaa kylla lahettaa ylistavaa kiitosta ja hieman rahaakin testdiskin tekijalle. Aikani kun opiskelin ja juttuja mietein niin lopputuloksena on palautunut reilun 40gigan osio kaikkinen tiedostoinensa. Ette voi kuvitella kuinka hiilena olin kun jo pelkasin etta pitaa emannalle kertoa etta sinne meni oppilastyot, kuvat ja muut jutut.

Hintana oli etta kaikki muut osiot kylla katosivat mutta ei p@sk@n vertaa valia kun kerran muutenkin piti kiintolevya uusiksi laittaa ja xp:n kadonnut osio nyt ei kiinnosta ketaan.

Nyt rauhoittumaan tupakin kera ja sitten eukon viereen nukkumaaan, kun kerran taas uskaltaa :D

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Prkl olen pöllö.(ratkaistu)
« Vastaus #13 : 29.01.08 - klo:23.53 »
Hienoa että onnistui!

Ette voi kuvitella kuinka hiilena olin kun jo pelkasin etta pitaa emannalle kertoa etta sinne meni oppilastyot, kuvat ja muut jutut.

Itsekin ryhdyin ylläpitämään ajantasaisia ja palautettavia varmuuskopioita vasta kun kato kävi lähellä.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Prkl olen pöllö.
« Vastaus #14 : 30.01.08 - klo:05.57 »
Hintana oli etta kaikki muut osiot kylla katosivat mutta ei p@sk@n vertaa valia kun kerran muutenkin piti kiintolevya uusiksi laittaa ja xp:n kadonnut osio nyt ei kiinnosta ketaan.

Käy siltikin aamulla kaupasta se usbilevy ja ota ainakin silloin tällöin vastaisen varalle backup.

Rsyncillä tms. se homma on tehtävissä lähes automaattiseksi ja ei sitten tartte jännittää koska kovalevy kosahtaa. Kysymyshän on vain siitä milloin, ei jos...

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Prkl olen pöllö.(ratkaistu)
« Vastaus #16 : 30.01.08 - klo:23.02 »
http://blog.ubuntu-fi.org/2006/ovatko-varmuuskopiosi-kunnossa/
Lainaus
Monipuolisempaan varmuuskopiointiin on käytössä esimerkiksi KDE:n ‘Säilytä’ - työkalu.
Mikä toi on englanniksi? Siis softan nimi?

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Prkl olen pöllö.(ratkaistu)
« Vastaus #17 : 30.01.08 - klo:23.44 »
http://blog.ubuntu-fi.org/2006/ovatko-varmuuskopiosi-kunnossa/
Lainaus
Monipuolisempaan varmuuskopiointiin on käytössä esimerkiksi KDE:n ‘Säilytä’ - työkalu.
Mikä toi on englanniksi? Siis softan nimi?

Keep

kesän 2007 kesäkoodiprojektina joku suomalainen hemmo väsäili KBackupille jotain frontendiä, tai siisi en muista mitä softaa se käytii, mutta kbackup taisi olla tuo frontendin nimi. Projektin nykytilaa en tiedä..

edit: http://kbackup-manager.blogspot.com/
Lainaus
Due to very early freeze dates, there were no chance of getting the software in the official repositories for Gutsy release in October. For unofficial repos, that is of course possible once a .deb package is made.

r
« Viimeksi muokattu: 30.01.08 - klo:23.48 kirjoittanut Risto H. Kurppa »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Prkl olen pöllö.(Tiedostojen pelastaminen, ratkaistu)
« Vastaus #18 : 31.01.08 - klo:07.49 »
OT:

vaihdoin otsikkoa edes hitusen kuvaavammaksi ennenkuin moderaattoreita syytetään taas laiskuudesta, sosialismista ja terrorismistä....