Kirjoittaja Aihe: GPRS-yhteyden käyttö ubuntu 7.10 (nokia6151) [ratkaistu]  (Luettu 3707 kertaa)

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
 :D Eli...
Minulla oli tuossa ongelma vähän aika sitten tuon 6.06 version kanssa saada Tietokone->Bluetooth->Kännykkä->GPRS.
Tuota ongelmaa en vieläkään ole ratkaissut...

MUTTA nyt minulla on 7.10 asennettuna, ajattelin päivityksen auttavan. päinvastoin...
Nuo vanhat ohjeet mitä tuolta sivuilta löytyy eivät toimi enää. :-\  Että voisiko joku ystävällisesti laittaa viestiä tästä  :(

Liittymäni saunalahti, Puhelimeni nokia 6151, Bluetooth Jabra A320s, bluez-gnome asennettuna ja olen hankkimassa datakaapelia, jos auttaa.

huomaa myös, että olen vasta noviisi, joten vääntäkää rautalangasta  ;)

HUOM! koneessani ei ole nettiä, muutakuin windows ME:n puolella, jossa ks. systeemi pelaa.
« Viimeksi muokattu: 01.02.08 - klo:16.22 kirjoittanut Mario92 »

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: GPRS-yhteyden käyttö ubuntu 7.10 (nokia6151)
« Vastaus #1 : 29.01.08 - klo:16.49 »
Liittymäni saunalahti, Puhelimeni nokia 6151, Bluetooth Jabra A320s, bluez-gnome asennettuna ja olen hankkimassa datakaapelia, jos auttaa.

Ilman nettiä ohjelmien asennus on käytännössä mahdotonta. Joka tapauksessa ainakin yksi Wiki-sivu löytyy:

http://wiki.ubuntu-fi.org/Matkapuhelin_modeemina

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: GPRS-yhteyden käyttö ubuntu 7.10 (nokia6151)
« Vastaus #2 : 29.01.08 - klo:19.45 »
Liittymäni saunalahti, Puhelimeni nokia 6151, Bluetooth Jabra A320s, bluez-gnome asennettuna ja olen hankkimassa datakaapelia, jos auttaa.

Ilman nettiä ohjelmien asennus on käytännössä mahdotonta. Joka tapauksessa ainakin yksi Wiki-sivu löytyy:

http://wiki.ubuntu-fi.org/Matkapuhelin_modeemina

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

itsellä ei tuo vaatinut minkään "ohjelma" asennusta tosin jos vaikka usb-tikulle kopioit valmiiksi (tai koneelle niin että ubuntu niihin pääsee käsiksi) vaadittavat koodi pätkät ja varmaan tuo ohjekin olis hyvä tallentaa niin että voit sitä tarkastella. lyöntivirheiden välttämiseksi suositten niiden suoraa kopiointia. itsellä oli suurin ongelma juurikin jokin pieni huomaamaton kirjoitus virhe.

homman pitäs onnistua ihan helposti bluetooth:lla tai kaapelilla kumpi nyt vain on käytössä. ja sekin valinta pitää muistaa tehdä oikein sinne koodiin... mutta lue ohje huolella niin eiköhän tuo onnistu.

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: GPRS-yhteyden käyttö ubuntu 7.10 (nokia6151)
« Vastaus #3 : 29.01.08 - klo:21.13 »
Olen kokeillut tuota ohjetta. Se ei toiminut alkuunsakaan, kun taas 6.06 versiossa se toimi edes puoliksi. Olen yrittänyt myös suoraan kopioi/liitä tekniikkaa :-\. Olen myös kuullut huhuja, ettei tuo ohje pitäisikään toimia 7.10 versiossa...

Käyttäjä nimeltä FreeTheNet lähetti seuraavan linkin privaattiviestillä (kiitos siitä ;)):
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=651852&highlight=gprs%2Bbluetooth

Myös tuosta sivusta päättelin, ettei tuo "matkapuhelin modeemina" ohje toimi :(

Mutta päättelin myös aivonystyröilläni sen, että nuo asetukset tuossa linkissä eivät ole saunalahdelle  ;)

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Petri Y

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: GPRS-yhteyden käyttö ubuntu 7.10 (nokia6151)
« Vastaus #4 : 30.01.08 - klo:20.44 »
Olen kokeillut tuota ohjetta. Se ei toiminut alkuunsakaan, kun taas 6.06 versiossa se toimi edes puoliksi. Olen yrittänyt myös suoraan kopioi/liitä tekniikkaa :-\. Olen myös kuullut huhuja, ettei tuo ohje pitäisikään toimia 7.10 versiossa...

Käyttäjä nimeltä FreeTheNet lähetti seuraavan linkin privaattiviestillä (kiitos siitä ;)):
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=651852&highlight=gprs%2Bbluetooth

Myös tuosta sivusta päättelin, ettei tuo "matkapuhelin modeemina" ohje toimi :(

Mutta päättelin myös aivonystyröilläni sen, että nuo asetukset tuossa linkissä eivät ole saunalahdelle  ;)

-> saunalahti+7.10 (kubuntu&ubuntu)+bluetooth toimii. kyseisellä linkissä olevalla ohjeella. puhelimina taitaa toimia ihan mikä tahansa nokialainen jossa bt ja modeemi mahdollisuus mm. 6230, 6230i, 7710, N93, 9500, 9300.
kaapelia en ole edes yrittänyt asentaa...
- kaunis päivä asentaa ubuntu -

Petri Y

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: GPRS-yhteyden käyttö ubuntu 7.10 (nokia6151)
« Vastaus #5 : 30.01.08 - klo:20.59 »
rfcomm.conf
_______________________________________
# RFCOMM configuration file.
#

rfcomm0 {
#       # Automatically bind the device at startup
        bind yes;
#
#       # Bluetooth address of the device
        device 00:00:00:00:00:00;
#
#       # RFCOMM channel for the connection
        channel 2;
#
#       # Description of the connection
        comment "Ultra High Speed :)";
}


sekä wvdial.conf
______________________________________________-

[Dialer N93]
Init1 = ATZ
Init2 = AT
Init3 = ATH
Init4 = ATE1
Init5 = AT+CGDCONT=1,"IP","internet.saunalahti"
Modem = /dev/rfcomm0
Phone = *99***1#
Username = none
Password = none
New PPPD = yes
BAUD = 921600
Stupid Mode = 1
____________________________________

tollasta siis...
mulla on jotain viilaamista vielä koska netti ei ole niin nopea mitä pitäisi olla.
vrt. dna gprs verkko vs. saunalahti (elisa) edge gprs joka on siis hitaampi huomattavasti mitä dna:(

johtuneeko jostain asetuksista sitten, testaan molemmilla simmeillä jotta saan tiedon onko verkossa se ero...
- kaunis päivä asentaa ubuntu -

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: GPRS-yhteyden käyttö ubuntu 7.10 (nokia6151)
« Vastaus #6 : 30.01.08 - klo:23.02 »
Olen kokeillut tuota ohjetta. Se ei toiminut alkuunsakaan, kun taas 6.06 versiossa se toimi edes puoliksi. Olen yrittänyt myös suoraan kopioi/liitä tekniikkaa :-\. Olen myös kuullut huhuja, ettei tuo ohje pitäisikään toimia 7.10 versiossa...

Käyttäjä nimeltä FreeTheNet lähetti seuraavan linkin privaattiviestillä (kiitos siitä ;)):
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=651852&highlight=gprs%2Bbluetooth

Myös tuosta sivusta päättelin, ettei tuo "matkapuhelin modeemina" ohje toimi :(

Mutta päättelin myös aivonystyröilläni sen, että nuo asetukset tuossa linkissä eivät ole saunalahdelle  ;)

ohjeesta taitaa löytyä asetukset jokaiselle operaattorille.

ja ohje kyllä on ihan toimiva itselläni se toimii ainakin.. oletko saanut puhelimen ja tietokoneen yhdistettyä bt:llä? ja onhan tuo chanel oikea sinun puhelimelle... itselläni se on kolme ohjeessa on oletuksena 2 muistaakseni... ja sitten onhan puhelimen mac osoite laitettu oikeaksi?

mihin kohtaan sinulla tökkää?
kerro vähän lisää ongelmasta niin saat paremmin apua...
Ohje kannattaa LUKEA TARKKAAN ja tehdä tiedostoihin tarvittavat muutokset.. sinuna lukisin ohjeen vielä kerran ajatuksella läpi ja koittaisin sisäistää sitten jos tuntuu että ei auta niin kysy täältä lisää. jos tulee jokin virheilmoitus niin senkin voisit koittaa jotenkin tänne liittää..
tallenna vaikka johonkin tekstitiedostoon.

laitteiden yhdistys kannattaa tehdä puhelimella.

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: GPRS-yhteyden käyttö ubuntu 7.10 (nokia6151)
« Vastaus #7 : 31.01.08 - klo:17.52 »
Matkapuhelin modeemina:
Koodia: [Valitse]
mikko@Mario92:~$ pon saunalahti
/usr/sbin/pppd: In file /etc/ppp/peers/saunalahti: unrecognized option '/dev/rfcomm0'
mikko@Mario92:~$

Toinen ohje:
Koodia: [Valitse]
mikko@Mario92:~$ sudo wvdial 6151
WvDial<*1>: WvDial: Internet dialer version 1.56
WvDial<Err>: Cannot open /dev/rfcomm0: No such file or directory
WvDial<Err>: Cannot open /dev/rfcomm0: No such file or directory
WvDial<Err>: Cannot open /dev/rfcomm0: No such file or directory
mikko@Mario92:~$

Tästä päätellen bluetooth ei toimi  :-\
Hankin huomenna datakaapelin, jos ongelma korjaantuisi  ;)

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: GPRS-yhteyden käyttö ubuntu 7.10 (nokia6151)
« Vastaus #8 : 01.02.08 - klo:16.21 »
Ostin nokian CA-53 -kaapelin ja netti pelaa "like perfecto!"  ;)

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

marttikk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: GPRS-yhteyden käyttö ubuntu 7.10 (nokia6151)
« Vastaus #9 : 06.02.08 - klo:10.44 »
samma här: /usr/sbin/pppd: In file /etc/ppp/peers/saunalahti: unrecognized option '/dev/rfcomm0'
Ennen Kubuntu 7.10 version asentamista "pon saunalahti" toimi hyvin, nyt ei. Olisiko ehdotuksia mistä johtuu? Bluetooth tiomii puhelimeen muuten hyvin, puhelimen tiedostoja voi selata jne.

EDIT: jep, oma moka: rfcomm.conf -tiedostossa ylimääräisiä #-kommentointeja
« Viimeksi muokattu: 06.02.08 - klo:11.35 kirjoittanut marttikk »