asiakkaalla ei ole oikeutta hakea hyvitystä tarpeettoman käyttöjärjestelmän hinnasta
Kyseessä on tuotepaketti, johon sisältyy tietokone ja käyttöjärjestelmä sekä mahdollisesti erilaisia ohjelmia. Mikäli kuluttaja ostaa tietokonepaketin, jonka käyttöjärjestelmää hän pitää tarpeettomana, myyjä ei ole velvollinen hyvittämään käyttöjärjestelmän hintaa.
Miksi ja missä tapauksissa asiakkaan tulisi saada hyvitys:
- Kalliin käyttöjärjestelmän liittäminen de facto -standardiksi käytännössä kaikkiin pc-laitteisiin kertoo microsoftin määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Olisi sama, jos kaikkien koneiden mukana tulisi lähes tietokoneen hintainen, pakollinen tietty näytönohjain, joka ei tarjoaisi asiakkaalle mitään lisähyötyä verrattuna hyvinkin edullisiin vaihtoehtoihin. Onkin hyvin silmiinpistävää, että käyttöjärjestelmien tarjonnassa markkinat eivät ole kehittyneet hinta/laatu-suhteen mukaisesti.
- Määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä kertoo myös se, jos asiakas voi valita koneeseen muistin tyypin ja määrän, prosessorin, emolevyn, kiintolevyn, näytönohjaimen, äänikortin, näppäimistön, hiiren ja vielä monitorin, mutta ei vaihtoehtoista käyttöjärjestelmää, tai saada hyvitystä hinnasta mikäli ei tätä ota.
- Pc:n eli tavallisen kotitietokoneen tärkeä ominaisuus on muokattavuus. Mikäli yritys myy tietokonepaketteja - joiden käyttöjärjestelmää, tai komponentteja asiakas ei voi valita - mutta ei pc-laitteita, esiasennettu käyttöjärjestelmä on myyjän valittavissa. Sen sijaan pc-laitteita myyvän yrityksen tulee tarjota myös vaihtoehtoja eli asiakkaan toivomuksesta saada halutessaan pc myös ilman pakollista käyttöjärjestelmää. Tämä tulee hyvittää hinnassa täysimääräisesti.
- Hinnat on oltava näkyvissä. Asiakkaan tulee saada hyvitys sen mukaisesti, sekä vastaavasti voida ostaa kyseinen tuote erillisesti kyseisellä hyvityshinnalla.
- Käyttöjärjestelmä on oleellinen koneen toiminnan kannalta, mutta asiakkaalle tulee tarjota edullisinta vaihtoehtoa mikäli tämä haluaa.