Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Ubuntu 8.04 Hardy Heron kehitysversiosta  (Luettu 166015 kertaa)

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #420 : 23.04.08 - klo:10.46 »
Mulla tuli sellanen tappaus viimeisten päivitysten jälkeen, että katosi ylläpidosta päivitysten hallinta. Voihan sitä päättellä päivittää, ihmetyttää vain moinen.
Ahaa. Huomasin vasta nyt 7.10:ssä tuon! En ole tarvinnut tuota kun se aina ilmoittaa siitä sitten kun tarvii ;D

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #421 : 23.04.08 - klo:10.52 »
Mulla tuli sellanen tappaus viimeisten päivitysten jälkeen, että katosi ylläpidosta päivitysten hallinta. Voihan sitä päättellä päivittää, ihmetyttää vain moinen.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=15380.msg130979#msg130979
alias vililikku

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #422 : 23.04.08 - klo:10.53 »
Niinhän se ilmoittaa vielläkin yläpalkissa, mut kun ennen ollut jo tässä Hardyssä toi nappi ylläpidossa, niin miksi ja mihin katosi?

e. juu, kiitti Elias, tuossa oli ratkaisu, löytyi. Muistelen nyt, että joku päivitys poisti ubuntu-desktopin. Nyt se on asennettu takaisin ja näkyy päivitysten hallinta.  :D
« Viimeksi muokattu: 23.04.08 - klo:10.59 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #423 : 23.04.08 - klo:12.29 »
Pari viime hetken huomiota eilisen daily-version puhtaasta asennuksesta:

1. Ilmeisesti ainakaan Broadcomin 4306 piirillä varustetun langattoman verkkokortin ajureita ei kannata testata uudella b43-fwcutterilla Live-CD:ltä, vaikka se sitä ehdottaakin. Minulla ainakin kone hyytyi välittömästi CD:ltä ajettaessa, mutta kovalevylle asennuksen jälkeen b43-fwcutter osasi hakea toimivan firmwaren ja ottaa sen käyttöön välittömästi.

2. Näytön resoluution asetusohjelmassa (System > Preferences > Screen resolution) täytyy olla bugi, kun käytössä on nVidian ajuri. Niin kauan kuin käyttää Vesa-ajuria, näyttää se oikeita virkistystaajuuden arvoja, mutta nVidialla se arpoo ne hihastaan. Eli vaikka "nvidia-settings" ja näyttö itse kertovat taajuuden olevan 75 tai 60 Hz, on tuolla valikossa näkyvillä ja valittavissa vain 56 - 59 Hz arvoja. Joskus vaihteeksi pompsahtaa arvo sitten 100 Hz:iin

Tämä tapahtuu sekä tunnistetulla uudemmalla näytöllä, että vanhalla ViewSonicilla. Mistään en edes löydä tiedostoa, mistä se tuollaisia arvoja saisi. Nuo käyttäjäkohtaiset arvothan tallennetaan käsittääkseni ~/.gnome2/monitors.xml -nimiseen tiedostoon.

"sudo Nvidia-settings" puolestaan tallettaa aivan järjettömiä arvoja xorg.conf-tiedostoon tuolla vanhalla ViewSonicin monitorilla, eli ne on pakko antaa nyt täysin käsityönä. Gutsyssä se käsittääkseni totteli "Screens and grafics"issa valittuja monitorin arvoja. Tuo ohjelma on poistettu valikosta, mutta se toimii edelleen jollakin tavalla konsolista komennolla "displayconfig-gtk", mutta sekin antaa vääriä arvoja. Kun nvidia-settingsistä vaihtaa taajuudeksi 60 Hz, väittää se taajuuden olevan 102 Hz.

Tuo näyttöongelma nVidian ajurilla on kyllä suurin ongelma ja pettymyksen aiheuttaja tässä Hardy Heronissa ja vaatinut päiväkausin testaamista ilman järkevää yksinkertaista ratkaisua.

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #424 : 23.04.08 - klo:13.10 »
Tuo näyttöongelma nVidian ajurilla on kyllä suurin ongelma ja pettymyksen aiheuttaja tässä Hardy Heronissa ja vaatinut päiväkausin testaamista ilman järkevää yksinkertaista ratkaisua.

Samoilla linjoilla..

Minä en saa edes koko nvidian ajuria toimimaan millään konstilla. Kortti on agp väyläinen 6600GT. Tuo hieno "Laiteajurit" toiminto kertoo, että  "Suljettuja ajureita ei ole käytössä tässä koneessa." Sen olisin osannut päätellä ilman apuakin, mutta pakko kait se on myöntää, että taidot loppuu kesken yrittäessä ottaa ajuria käyttöön.

Olen kokeillut asentaa vuoronperään paketteja nvidia-glx-new ja nvidia-glx, mutta kumpikaan ei toimita asiaansa. Xorg.conffia olen luonnollisesti säätänyt sekä automaattitoiminnoilla että manuaalisesti huonolla menestyksellä.

Jospa tähän vielä saapuisi korjaavat päivitykset kun vähän malttaa odotella.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #425 : 23.04.08 - klo:13.44 »
Oletkos kokeillut nvidia-legasy ajureita tai Vesa. Mulla oli kanssa ensin onkkelmia nvidian kanssa, mut mulla pellittää glx-new. Jotenkin sain räpellettyä, että ylläpitoon ilmestyi laiteajurit ja asensin sieltä. Pelittänyt on jo viikon toista.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #426 : 23.04.08 - klo:14.00 »
Oletkos kokeillut nvidia-legasy ajureita tai Vesa. Mulla oli kanssa ensin onkkelmia nvidian kanssa, mut mulla pellittää glx-new. Jotenkin sain räpellettyä, että ylläpitoon ilmestyi laiteajurit ja asensin sieltä. Pelittänyt on jo viikon toista.

Ei toimi tuokaan legacy versio. Nv ajurilla toimii ihan normaalisti, mutta olisihan se kiva saada taas työpöytä kuution muotoon ;)

Jone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
  • \,,/
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #427 : 23.04.08 - klo:14.10 »
Itse sain nvidian toimimaan komentamalla:

Koodia: [Valitse]
sudo depmod
lyhyt ja ytimekäs mutta ton jälkee lähti nvidialla toimimaan..

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #428 : 23.04.08 - klo:14.22 »
Itse sain nvidian toimimaan komentamalla:

Koodia: [Valitse]
sudo depmod
lyhyt ja ytimekäs mutta ton jälkee lähti nvidialla toimimaan..

Yksinkertainen on kaunista ja usein toimivaa, kuten nytkin. :)

Kiitoksia vinkistä!

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #429 : 23.04.08 - klo:19.19 »
Hmm... Työnsin nyt 8.04:en koneelle, sinänsä mielenkiintoista, että mitään ihmeellistä eroa ei tullut, mutta FireFox hieman kaatuili alkuun, mutta menee kyllä ihan sen kolmosversion piikkiin. Julkaistaanko 8.04:en myötä myös FF3 valmis versio?
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #430 : 23.04.08 - klo:19.33 »
Hmm... Työnsin nyt 8.04:en koneelle, sinänsä mielenkiintoista, että mitään ihmeellistä eroa ei tullut, mutta FireFox hieman kaatuili alkuun, mutta menee kyllä ihan sen kolmosversion piikkiin. Julkaistaanko 8.04:en myötä myös FF3 valmis versio?
Minulla Firefox 3 on ollut paljon parempi kuin kakkosversio, eikä se ole kaatuillut yhtään.
Kun Firefoxista tulee päivityksiä, uskon, että ne tulevat myös Hardyyn.
alias vililikku

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #431 : 23.04.08 - klo:19.40 »
Hmm... Työnsin nyt 8.04:en koneelle, sinänsä mielenkiintoista, että mitään ihmeellistä eroa ei tullut, mutta FireFox hieman kaatuili alkuun, mutta menee kyllä ihan sen kolmosversion piikkiin. Julkaistaanko 8.04:en myötä myös FF3 valmis versio?
FF3 tulee hardyyn sitten kun se on valmis ;)
FF3beta otettiin oletuksena hardyyn sillä verukkeella, että kyseessä on kuitenkin LTS-versio ja sen elinkaaren aikana on todennäköistä, että FF3 valmistuu.

Kaatuminen johtui mitä ilmeisemmin flash sisällöstä?
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #432 : 23.04.08 - klo:20.47 »
Kaatuminen johtui mitä ilmeisemmin flash sisällöstä?
Juu sinänsä ymmärrän kyllä valinnan. Mutta kaatuminen ei johtunut Flashistä, vaikka senkin takia molemmat, 2 ja 3 kaatuilee. Oli Launchpad auki kun tulikettu kaatui flashin takia, ja kaatui sinne Launchpadiin.

Hieman vaatii taas totuttelua mutta eiköhän tää tästä ala lutviutua, huomenna taitaa tulla päivitysrypäs?

BTW. miksei Emerald toimi oikein? Ikkunoiden yläreunat näkyy Nautiluksen tyyliin, mutta muuten Compizi on ihan toiminnassa...
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #433 : 23.04.08 - klo:23.18 »
Päivitin tänään pöytäkoneen. Päivitys onnistui lukuunottamatta "dpkg: virhe käsiteltäessä /var/cache/apt/archives/human-theme_0.18_all.deb", joka kuitenkin onnistui foorumin päivitysohjeilla: "sudo dpkg -i --force-overwrite jne". Käynnistyminen kesti lähes saman verran kuin edellinen versiokin (poistan myöhemmin minulle turhia palveluita). Ainoa huono asia on firefoxin vanhat laajennukset ja teemat, jään odottelemaan päivityksiä, joissakin muutan versionumeroa sopivaksi.


Ja tajusin vasta pari tuntia sitten jotain tosi coolia: Hardy osaa ihan ilman opettamista käyttää Logitechin MX1000:n eteen/taakse -selainnäppäintä. En edes huomannut käyttäväni toimintoa Ubuntussa kun se ei epäonnistunutkaan.

Minulla ei ainakaan vielä toimi selausnäppäimet firefoxissa.
« Viimeksi muokattu: 23.04.08 - klo:23.32 kirjoittanut audi »
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #434 : 24.04.08 - klo:07.41 »
Hmm... Työpöytä on kateissa... On jotain randomeita taustakuvia työpöydillä ja kuvakkeet on kadonneet. Siihen ei voi edes klikata millään. Kuulostaa siltä kuin se olisi poistanut Työpöytä-kansion polun ja muuta kivaa säätänyt työpöydälle, sillä kyllä ne tavarat tallessa on ihan "työpöydällä", mutta ei vain näy.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #435 : 24.04.08 - klo:09.03 »
Nyt on uusi, outo juttu, evolution data server ongelma. Wanha Celeron 1.7GHz pöytäkoneen prosessorin tuuletin pyörii vimmatusti ja "ulvoo kuuta". Katsoin järjestelmän valvonnan kautta mikä kuormittaa noin paljon prosessoria ja evolution data server oli listan kärjessä 80%-100% osuudella. En muista, että 7.10 kanssa olisi ollut näitä ongelmia?!?! Tätä on käynyt muutamaan kertaan ja tilannetta rauhoittaakseni olen lopettanut prosessin käsin. Evolution ei ole käytössä, käytän Thunderbirdia. Onko muille tullut vastaan samaa ongelmaa? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #436 : 24.04.08 - klo:09.52 »
Mulla oli vastaavanlainen ongelma joskus beta-vaiheessa, en ole huomannut sitä sen jälkeen. Ratkaisuhan oli komentaa päätteessä
Koodia: [Valitse]
killall evolution-data-server
alias vililikku

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #437 : 24.04.08 - klo:12.04 »
Morjens Elias! Taas uudelleenkäynnistyksen jälkeen evolution data server kuormitti konetta raskaasti. Pysäytin prosessin  taas Järjestelmän valvonnan kautta tilanteen rauhoittamiseksi. Mihin tätä serveri-juttua tarvitaan ja onko tämä bugi? Käytössä on HH 8.04 RC. Muuten olen oikein tyytyväinen Hardyyn. Vielä kun saan DVD elokuvat näkymään niin tästä ei homma parane, terveisin Timo
Ps. sain Winen kautta toimiaan suosimani antenninlaskentaohjelmat.  ;D ;D
"Linux, made in Finland"

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
alias vililikku

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #439 : 24.04.08 - klo:12.51 »
Totta tässä saa kehuakin Hardyä, kaikki pelaa allright, ei ole edes tänään pukannut päivityksiä, hakemallakaan. ;D
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS