Kirjoittaja Aihe: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu  (Luettu 151305 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #240 : 25.11.08 - klo:14.26 »
laskujen vahvistus ei onnistu
Surkuhupaisaa, ettei laskujen vahvistaminen joskus onnistunut Sampopankissa edes WindowsXP:llä! Purnasin ja sain ohjeet räplätä Firefoxin jotain asetuksia tms. Ei ole helppoa elämä edes Windows-käyttäjillä ;D

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #241 : 26.11.08 - klo:09.36 »
Tämä Sampo Pankin verkkopalveluihin liittyvä ongelmavyyhti on nyt jatkunut vaikka kuinka ja kauan aivan turhan monella rintamalla, joten eiköhän kohta pitäisi laatia oikein wiki-ohje siitä mitä pitää tehdä ja ottaa huomioon. Joka tapauksessa tarvitaan listausta siitä mikä toimii ja mikä ei. Eli kaikki ne joilla Sampo Pankin palvelu toimii aina maksujen vahivstamista myöten, olkaa hyvä ja vahvistakaa muutamia perusseikkoja:

1) Millä Firefoxin versioilla Sampo todistetusti toimii (aina maksujen vahvistamista myöten)?
2) Mikä sun-java versio todistetusti toimii (ja jälleen maksujen vahvistamista myöten)?
3) Onko hiljan täytynyt uudistaa sertifikaatti Harrykaan ohjeen mukaisesti?
4) Onko pitänyt ottaa adblock ja/tai NoScript pois päältä?
5) Onko pitänyt ottaa Compiz työpöytätehosteet pois päältä?
6) Mitä kaikkia ubuntu-restricted-extras paketin tai päivitysten asentamia java-kikareita ei missään tapauksessa saa olla koneella (esim. openjdk)?
7) Mikä käyttöjärjestelmä ja onko 32-bit vai 64-bit?
8 ) Onko selaimen asetuksissa IPv6 päällä vai pois?

Lisäksi toki kiinnostaa, mihin palvelun vaiheeseen mikin toimenpide vaikuttaa. Esim. Compiz kuulemma vaikuttaa lähinnä maksujen vahvistus ikkunan avautumiseen käytettävyyteen.

Ja edelleen on varmaan tervetullutta kertoa mitä kaikkea joutuu ottamaan huomioon, jos ei mikään muu kuin pankin vaihto auta. Esimerkiksi laina- ja sijoiutstilien siirtämiseen liittyvät ongelmat ovat tällaisia.

Edit: Ja kyllä niitä ongelmia on wintukka puolellakin, ainakin Firefoxia käytettäessä. Itse vaihdoin jo pankkia, kun en pystynyt enää maksamaan millään muulla kuin työkoneen wintukan IE:llä. Vaimo pitäisi vielä saada käännytetyksi pankin vaihtoon...

Edit: Koottuja ohjeita joiden luulisi auttavan ainakin 32bit jakelupaketteihin (testaan, kun ehdin)...

I. Varmista, ettei koneella ole mitään ristiriitoja aiheuttavia java-kikkareita:
1) Poista Synapticin kautta kaikki Javat (myös muut kuin Sun Java, jos sellaisia löytyy).
Tee Synapticissä haku "Java", niin näet kaikki siihen liittyvät sidonnaisuudetkin.

2) Käy poistamassa myös Home-kansiosta piilotetut Java-kansiot.
Tähän perään sitten päätteellä komennot:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoclean
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get clean

II. Avaa Synaptics ja asenna sun-java. Vastoin kaikkia ristiriitaisia kommentteja, FF3 ja sun-java6 yhdistelmän pitäisi toimia.
Eikun... Pelaa varman päälle ja lataa Synapticilla paketit: sun-java5-jre , sun-java5-bin ja sun-java5-plugin.

III. Varmista, että mahdolliset aiemmat sertifikaatit on putsattu. Tämän pitäisi tosin toteutua jo Harrykaan edellä mainitun ohjeen vaiheessa 2, missä poistetaan kaikki kotikansion javaan liittyvä. Huomaa, että tämä lienee tarpeen tehdä kunkin käyttäjän kohdalla erikseen (?). Vanhentunut sertifikaatti ilmeisesti estää maksujen vahvistusikkunan avautumisen.
1) Avaa valikosta "System" kohta "Preferences" ja sieltä "Sun Java 6 Plugin Control Panel"
    (tässä siis asennettu Sun Java 6).
2) Valitse "Control Panelista" välilehti "Security"
3) Klikkaa kohtaa "Certificates"
4) Välilehdestä "User" poista sertifikaatti "SampoPankki Oyj"

IV. Ota työpöytätehosteet pois käytöstä, sillä ne ilmeisesti sotkevat maksujen vahvistusikkunan osin lukukelvottomaksi.
Harmaaseen vahvistusikkunaan on auttanut, kun on ottanut työpöytötehosteet pois päältä (Compiz-Fusion).
« Viimeksi muokattu: 27.11.08 - klo:13.15 kirjoittanut serola »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #242 : 26.11.08 - klo:18.13 »
Sampo Pankki toimii todistetusti maksujen vahvistusta myöten, kun käytössä:

- Ubuntu Hardy 32bit
- Firefox 3.0.4
- sun-java5 paketit (katso kaikki käytössä olevat javaan liittyvät paketit liitekuvasta)
- ubuntu-restricted-extras paketteja ei asennettu
- Visuaalisista tehosteista valittu oletustehosteet (Compiz) Visuaaliset tehosteet pois.*
- adblock ei asennettu
- network.dns.disableIPv6; false
- Sertifikaattia ei uusittu 19.11.2008 jälkeen, jolloin ensimmäisen kerran kirjauduin Sampon sivuille ja vahvistin sertifikaatin.

Aluksi siis koitin sun-java6:lla, mutta tuolloin maksujen vahvistus ei toiminut. En tehnyt muuta, kuin vaihdoin sun-java5:een.

*Edit: Yllättäen Compiz alkoi temppuilla. Tänään vaimon tunnuksella maksujen vahvistusikkuna avautui, mutta oli harmaana (tyhjä). Piti siis käydä laittamassa työpöytätehosteet(kin) pois. Yllätyksekseni huomasin omalla tunnuksella kirjautuessani, että työpöytätehosteet olivat menneet itsekseen pois päältä, enkä enää edes pystynyt valitsemaan mitään tehosteita  käytettäväksi ??? No tuo kone on toki mopo, joten parempi joka tapauksessa ilman tehosteita.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 05.12.08 - klo:14.33 kirjoittanut serola »

Piraja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 155
  • avatar on foorumissa
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #243 : 26.11.08 - klo:22.37 »
Vastoin kaikkia ristiriitaisia kommentteja, FF3 ja sun-java6 yhdistelmän pitäisi toimia.

Pitäisi, pitäisi... Sarjassamme kuuluisia viimeisiä sanoja: "No nyt sen pitäisi toimia..."

Sampo Pankki toimii todistetusti maksujen vahvitusta myöten, kun käytössä:
[...]
- sun-java5 paketit (katso kaikki käytössä olevat javaan liittyvät paketit liitekuvasta)
[...]
Aluksi siis koitin sun-java6:lla, mutta tuolloin maksujen vahvistus ei toiminut. En tehnyt muuta, kuin vaihdoin sun-java5:een.

Edizione: Tosin nyt saattaa hyvinkin jo toimia ainakin joissain rautayhteyksissä Java kuutonenkin. Omassa läppärissäni Sampon verkkopankki toimii nykyisin myös vaikka Compiz on käytössä, aiemmin ei toiminut (pöytäkoneessa puolestaan Compiz on pois käytöstä kiusallisen näytönohjainbugin takia).
« Viimeksi muokattu: 26.11.08 - klo:22.48 kirjoittanut Piraja »

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #244 : 26.11.08 - klo:22.53 »
Pitäisi kai olla ihan oma kone erikseen SAMPO-pankkia varten  :o
Poistuu taka vasemmalle - - -

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #245 : 26.11.08 - klo:22.57 »
Pitäisi kai olla ihan oma kone erikseen SAMPO-pankkia varten  :o
Tai eri tili rahoja varten :D

Linux user # 406601

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #246 : 27.11.08 - klo:08.25 »
Pitäisi, pitäisi... Sarjassamme kuuluisia viimeisiä sanoja: "No nyt sen pitäisi toimia..."
Niinpä, ja kuuluu samaan sarjaan kuin: "Ei tullut autoa, kun tuli traktori."

Muokkasin epävirallisen ohjeeni ja kehoitan pelaamaan varman päälle sun-java5:n kanssa. Toki kokeuluja voi jokaineen tehdä itsekin jaksaessaan. Elikkä mikäli palvelu pelaa mainiosti lukuunottamatta maksujen vahvistusikkunan avautumista, niin syytä tarkistaa onko käytössä java6 ja vaihtaa se vitoseen.

@ Ryppy & Isis - HEE HEE, vanhoja vitsejä  :D Mutta niin tosia! Omassa taloudessani tosiaan kaksi Ubuntu konetta ja vain toiseen vaivauduin virittämään vaimoa varten Sampon palvelut toimiviksi. Ja kuten jo olen todennutkin, niin itse olen jo vaihtanut pankkia. Kai vaimokin seuraa kohta perässä.

Pankin vaihtajille vihjeeksi. Laina- ja sijoitustilit eivät ole esteitä vaan hidasteita. Esimerkiksi opintolainan voi vallan hyvin jättää Sampoon ja siirtää kaiken muun toiseen pankkiin. Opintolainan takaisinmaksun voi sitten hoidella uuden pankin kautta. Laskujahan ne vain on ja eiköhän nuo pysty laittamaan uudessa pankissa vaikkapa suoraveloitukseen.

Edelleen opiskelevalle tilanne on toki hieman kiperämpi. Kertokaapa onko kellään kokemusta moisesta, eli voiko esimerkiksi jättää loput Sampon kautta anotusta lainasta nostamatta ja anoa uuden valtion takaaman lainan toiseen pankkiin?

« Viimeksi muokattu: 27.11.08 - klo:10.42 kirjoittanut serola »

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #247 : 27.11.08 - klo:08.37 »
Mulla lakkasi Sampopankki toimimasta nyt Intrepidillä FF 3.0.4 ja Sun Java 1.5:lla yhtäkkiä eilen  ??? Mitähän ne touhuaa sen verkkopankkinsa kanssa  :-\
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #248 : 27.11.08 - klo:09.10 »
Mulla lakkasi Sampopankki toimimasta nyt Intrepidillä FF 3.0.4 ja Sun Java 1.5:lla yhtäkkiä eilen  ??? Mitähän ne touhuaa sen verkkopankkinsa kanssa  :-\

Toisaalla foorumissa todettua:

Taitaa olla tästä kysymys.
http://www.sampopankki.fi/fi-fi/TietoaSampoPankista/media/Tiedotteet/Pages/2008191108_verkkopalvelu_uudistuu.aspx

Mulla kävi samanlain kun sulla eli jumi selaimen. Poistin kotikansiosta .java piilotiedoston niin alko toimimaan. Se turvaratkaisu piti kuitenkin uudestaan hyväksyä.

Edit: Itse asensin Hardyn reilu viikko sitten ja kirjauduin sillä ekan kerran Sampoon tuon 19.11.2008 jälkeen. Eli mikäli viimeksi olet käyttänyt Sampoa ennen tuota päivämäärää, pitää sertifikaatti uudistaa.
« Viimeksi muokattu: 27.11.08 - klo:09.13 kirjoittanut serola »

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #249 : 27.11.08 - klo:21.52 »
Mulla lakkasi Sampopankki toimimasta nyt Intrepidillä FF 3.0.4 ja Sun Java 1.5:lla yhtäkkiä eilen  ??? Mitähän ne touhuaa sen verkkopankkinsa kanssa  :-\

Toisaalla foorumissa todettua:

Taitaa olla tästä kysymys.
http://www.sampopankki.fi/fi-fi/TietoaSampoPankista/media/Tiedotteet/Pages/2008191108_verkkopalvelu_uudistuu.aspx

Mulla kävi samanlain kun sulla eli jumi selaimen. Poistin kotikansiosta .java piilotiedoston niin alko toimimaan. Se turvaratkaisu piti kuitenkin uudestaan hyväksyä.

Edit: Itse asensin Hardyn reilu viikko sitten ja kirjauduin sillä ekan kerran Sampoon tuon 19.11.2008 jälkeen. Eli mikäli viimeksi olet käyttänyt Sampoa ennen tuota päivämäärää, pitää sertifikaatti uudistaa.


Mulla FF 3.0.4 jumittaa edelleen, vaikka olen nuo kaikki em. temput tehnytkin...  :-\
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #250 : 28.11.08 - klo:14.23 »
Mulla FF 3.0.4 jumittaa edelleen, vaikka olen nuo kaikki em. temput tehnytkin...  :-\
Missä vaiheessa jumitta? Mikä Ubuntu? 64bit vai 32bit?

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #251 : 28.11.08 - klo:19.11 »
Mulla FF 3.0.4 jumittaa edelleen, vaikka olen nuo kaikki em. temput tehnytkin...  :-\
Missä vaiheessa jumitta? Mikä Ubuntu? 64bit vai 32bit?
Ubuntu 8.10 32 bit. Jumittaa sen jälkeen kun Sampopankki on lähettänyt sertifikaatin ja minä painan "Run" siitä Java ikkunan napista... Selain menee jumiin ja mitään ei tapahdu sen jälkeen.  ???
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #252 : 28.11.08 - klo:20.53 »
Ubuntu 8.10 32 bit. Jumittaa sen jälkeen kun Sampopankki on lähettänyt sertifikaatin ja minä painan "Run" siitä Java ikkunan napista... Selain menee jumiin ja mitään ei tapahdu sen jälkeen.  ???
1) Koita vielä kerran uusia sertifikaatti esim. poistamalla .java piilokansio omasta /home kansiostasi.
Jos ei auta niin...
2) Varmista edellisten viestien neuvojen mukaisesti, ettei ole mitään ristiriitaisuuksia java-kikkareita käytössä. Katso esim. tästä kuvasta minkä ei pitäisi aiheuttaa ongelmia.
Jos se ei auta...
3) Ota työpöytätehosteet pois käytöstä, mikäli ei jo ole.
Ja jos ei vieläkään auta, niin minulta loppuu neuvot  :(

Juuri, kun luuleee löytäneensä ratkaisun, löytyy uusi ongelma. Ovatpa epelit kehittäneet penteleen varman suojauksen Tanskan maalla estämään ihmisten pääsyn omiin rahoihinsa.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #253 : 29.11.08 - klo:10.21 »
Ubuntu 8.10 32 bit. Jumittaa sen jälkeen kun Sampopankki on lähettänyt sertifikaatin ja minä painan "Run" siitä Java ikkunan napista... Selain menee jumiin ja mitään ei tapahdu sen jälkeen.  ???
1) Koita vielä kerran uusia sertifikaatti esim. poistamalla .java piilokansio omasta /home kansiostasi.
Jos ei auta niin...
2) Varmista edellisten viestien neuvojen mukaisesti, ettei ole mitään ristiriitaisuuksia java-kikkareita käytössä. Katso esim. tästä kuvasta minkä ei pitäisi aiheuttaa ongelmia.
Jos se ei auta...
3) Ota työpöytätehosteet pois käytöstä, mikäli ei jo ole.
Ja jos ei vieläkään auta, niin minulta loppuu neuvot  :(

Juuri, kun luuleee löytäneensä ratkaisun, löytyy uusi ongelma. Ovatpa epelit kehittäneet penteleen varman suojauksen Tanskan maalla estämään ihmisten pääsyn omiin rahoihinsa.

1) Tehty
2) Myös nämä on tarkistettu, OK
3) En käytä ollenkaan työpöytä tehosteita

Ei auta näistä mikään..  :-\ No on aikamoinen verkkopankki, täytyy kyllä sanoa. Testausta ei vissiin kauhean kattavasti ole tehty..
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

Piraja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 155
  • avatar on foorumissa
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #254 : 29.11.08 - klo:22.17 »
Ovatpa epelit kehittäneet penteleen varman suojauksen Tanskan maalla estämään ihmisten pääsyn omiin rahoihinsa.
:D

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #255 : 01.12.08 - klo:11.54 »
@ samihs72 - Pitää nyt vielä varmistaa tämäkin. Eihän sinulla ole NoScript tai AddBlock käytössä?

Sph1nx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #256 : 01.12.08 - klo:21.29 »
Tämä Sampo Pankin verkkopalveluihin liittyvä ongelmavyyhti on nyt jatkunut vaikka kuinka ja kauan aivan turhan monella rintamalla, joten eiköhän kohta pitäisi laatia oikein wiki-ohje...

Eikö olisi helpompi vaihtaa pankkia? :)

Piraja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 155
  • avatar on foorumissa
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #257 : 01.12.08 - klo:21.46 »
Eikö olisi helpompi vaihtaa pankkia? :)
Linux-käyttäjä ei niin vähällä luovuta!
Minäkin vaihdoin pankkia vasta kun olin todistanut (lähinnä itselleni) että Sampo Pankin saa toimimaan Ubuntussa vähintään yhtä hyvin kuin Windowsissakin.
Pankinvaihto on tosin vielä kesken, on siinäkin oma vaivansa.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #258 : 02.12.08 - klo:07.57 »
@ samihs72 - Pitää nyt vielä varmistaa tämäkin. Eihän sinulla ole NoScript tai AddBlock käytössä?
No höh, olihan se AddBlock jääny päälle vaikka olin omasta mielestäni ottanut sen pois päältä..  :D Nyt toimii FF 3.0.4 ja Sun Java 5 yhdistelmällä. Mä ihmettelin ja ihmettelin, että mikä tässä oikein on taas... Kiitos serola avustasi!
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Sampon uusi java-verkkopankki & Ubuntu
« Vastaus #259 : 02.12.08 - klo:09.27 »
@ Sph1nx - Kyse on lähinnä haasteesta. Kun kerta joku saa jonkin toimimaan suurin piirtein samanlaisessa ympäristössä, herää ainakin minussa tieteellinen uteliaisuus loogisesti ratkaista kaikki ongelmaan vaikuttavat tekijät. Jos kenelläkään ei tuo palvelu pelittäisi, niin sitten olisi toki järkevää luovuttaa.

@ Samihs72 - Kiitoksia itsellesi! Palautit juuri uskoni ongelmien loogiseen ratkaistavuuteen.

Koitan vielä kertaalleen kirjoitella jonkinlaisen kootun ohjeen ainakin tänne, jos ja kun ehdin.