Itse käytän virtualboxia ja arvelen saavani silläkin nuo officesovelmat toimimaan mikäli pakko olisi, mutta on minulla windows koneella myös erikseen. Kirjoitin aloituksen täysin sitä silmällä pitäen, että linux kaipaisi kipeästi uusia tulokkaita eikä niin, että nämä, jotka nyt sattuvat tulemaan ja jäämään linuxiin, hengailisivat uudessa ympäristössä kaivaten tuttuja sovelluksiaan. Se ei mene niin. Ihmiset haluavat tulla valmiiseen pöytään ja toivovat sieltä löytyvän itsellensä tutut ja tarpeelliset herkut.
En ymmärrä sitä, että kun uuteen käyttöjärjestelmään ollaan vaihtamassa, niin siihen pitäisi saada toimimaan "sellaista minkä siinä ei kuulu toimia".
Olet periaatteessa oikeassa. Ihmisillä vain ei ole hinkua vaihtaa järjestelmää järjestelmän vaihtamisen ilosta, tietoa ei ole ja mielikuva on edelleen kuinka linux on nörttien purkkaviritys, jossa ei tutut ohjelmat toimi. Mikään noista ei pidä paikkaansa, vaan mielikuvia vastaan tässä taistellaan. Sitä auttaisi, jos ihmiset saataisiin tuntemaan kuin he olisivat kotonaan uudessa järjestelmässä. On helpompi mennä hotelliin, jossa on riittävä määrä tähtiä kertomaan kuinka sieltä löytyy ne samat mukavuudet mitä kotonasi käytät.
"Jokaisessa huoneessa on plasmadesinfektori"
Jos kerran ihmiset ovat valmiita oppimaan uutta järjestelmää, luulisi niiden olevan valmiita myös oppimaan uusia sovelluksia.
Monet muistavat kuinka oppiminen oli monissa asioissa työlästä eivätkä haluaisi joutua käymään uudestaan samaa prosessia. Et sinäkään halua mennä uudelleen autokouluun vaihtaessasi automerkkiä.
OpenOfficea ajatellaan, niin ei se kyllä nii vaikeaa ole etteikö sitä oppisi käyttämään jos kerran MS Officeakin on osannut.
Siinä vain tulee niin paljon opittavaa kerralla, on mielikuva. Sinä ja minä tiedämme, että asiat voi opetella pikkuhiljaa, mutta on todella vaikea saada tämä viesti välitettyä. Olen tavannut ihmisiä, jotka vastustivat uutta systeemiä sen pelottavan suuren muutoksen vuoksi, mutta toisaalta kaavailevat iloisesti muuttavansa Espanjaan.
Sitten on nämä rajapinta-asiat. Vaikka - jälleen kerran - tiedämme kuinka o.o. on parantunut win-officen kanssa yhteensopivuudeltaan, ihmiset eivät sitäkään asiaa yleisesti tiedä, jos nyt edes ovat open officesta koskaan kuulleetkaan.
Näkisin, että linuxin menestyksen tiellä on kaksi asiaa: Ihmisten tietämättömyys ja niistä kumpuavat ennakkoluulot linuxia kohtaan, mutta myös linuxia jo käyttävien osaajien asenteet. Koska itse on tultu katsomaan mistä tässä linuxissa on kyse, luullaan samojen syiden perusteella muidenkin tulevan. Jätetään ymmärtämättä, että älyllinen uteliaisuus, tietoturvan parantaminen, ohjelmien ilmaisuus, yhteisön tuki ja nämä kaikki kuulemamme edut ovat merkityksettömiä myyntivaltteja sellaiselle, jonka mielenkiinto kohdentuu muihin asioihin. Koneet ovat työkaluja. Tietokoneetkaan eivät herätä useimmissa intohimoja. Ihmiset nyt lähinnä haluaisivat, että ne toimisivat luotettavammin, vähemmällä vaivalla ja tutulla tavalla.
Mitenkä on? Onkohan koskaan odotettavissa, että esim. MS officen voi asentaa juuri koneelle laitettuun linuxiin win-tyyliin? Toivottavasti, koska se kertakaikkisesti tekisi windowsin käyttöjärjestelmästä täydellisen turhan ja linuxin markkinaosuus räjähtäisi pilviin. Windows-käyttöjärjestelmästä tulisi lähinnä pelikonsolin alusta.