Kirjoittaja Aihe: Windows office ubuntuun  (Luettu 6823 kertaa)

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Windows office ubuntuun
« : 08.01.08 - klo:00.45 »
Myönnetään, otsikko oli täky. Tuollaista ei ole tietääkseni luvassa ja varmaan moni linuxia tunteva jätti itse asiassa tämän viestin väliin "hassahtaneen toiveuniotsikon" takia. Perustelen tässä, miksi silti olisi hyvä saada windows office linuxiin, mikäli vain suinkin mahdollista.


Pelkästään hyvä käyttöjärjestelmä ei ole eikä tule olemaan riittävä syy ihmisille siirtyä linuxiin. Yrityskäyttäjät haluavat työkaluiltaan tuottavuutta ja silloin maksavat niistä (toimisto-)ohjelmista, joita työntekijät jo osaavat valmiiksi käyttää. Se on silti halvempi ratkaisu kuin open officen kurssittaminen alati uudelleen. Kodinkoneillansa ihmiset käyttävät mieluiten myös jo osaamaansa. Tuntuu ihan ymmärrettävästi suurelta hyppäykseltä vaihtaa koko käyttöjärjestelmää ja sen mukana myös suosikkisovelluksia. Parempi olisi, kun voisi siirtyä asteittain, tai vain osittain pysyvästikin.  Käyttäjälle ei yleensä ole juurikaan merkitystä mikä käyttis pohjalla toimii. Erojen selvittäminen ei ole kuin harvan päänvaivana ja nämä "sivuseikat" tuntuvat vain nörttimeiningiltä, hypettämiseltä, hifistelyltä ja erikoisuudentavoittelulta. Siis tuntuvat, en sano erojen olevan näin mitättömiä.

Fakta kuitenkin on, että ihmiset eivät tule ryntäämään linuxin käyttäjiksi ennenkuin word, excel ja powerpoint ovat asennettavissa linuxiin siinä missä windowsiinkin. Virtuaalikone, tai jokin emulaattori ei mielestäni ole markkinoinnillisesti edes sellainen vaihtoehto, mistä nyt kannattaisi keskustella, koska ne ovat vain eksoottisia termejä, joita tuskin on syytä heti esitellä kaikkien muiden uusien käsitteiden kanssa uudelle linux-tulokkaalle. Tarvitaan siis jotakin muuta. Onkohan mitään teknisesti äärimmäisen yksinkertaista tapaa ottaa windows office linuxissa käyttöön? Yksinkertainen tarkoittaa tässä yhteydessä graafista työkalua. Mielestäni komentorivistä ei pitäisi edes kertoa aivan vihreimmille aloittelijoille, koska se on aina ollut se mörkö, jolle pitää jutella ihan kauheaa kieltä.

Lisäksi vielä tämä koko viestin kannalta oleellinen: Onko win-office edes laillista asentaa ubuntuun vaikkapa yrityksen tarpeisiin? Luulisi, koska eikös macissa toimi myös win-office?

P.S.  Mikäli google onnistuu webbipohjaisissa sovelluksissa lyömään läpi ja anastamaan osuuksia microsoftilta, niin se tarkoittaa samalla sitä että ihmisillä on entistä vähemmän syytä olla naimisissa käyttöjärjestelmänsä kanssa. Onhan se merkityksettömämpää mikä winukka linukka siinä koneessa toimii, jos suosikkisovellukset ovat aina käytössä ja saman näköisiä. Tämä olisi linuxin markkinaosuudelle erinomainen asia ja toivotaan siis täydestä sydämestämme googlelle menestystä! ;D


Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #1 : 08.01.08 - klo:02.07 »

Tässä yhteydessä voi MS tehdä linuxille palveluksen 2007-version myötä.

Uusi tallennusmuoto tulee tekemään hallaa MS Office -käyttäjien kesken.

Lisäksi uusi käyttöliittymäuudistus pakottaa yrityksiä kouluttamaan osaa työntekijöistään.

(Itse itse asiassa tykkään varsinkin Word2007:n GUI:sta, vaikken töissä kehtaa tunnustaakaan...)

juyli

  • Vieras
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #2 : 08.01.08 - klo:09.42 »
miksi silti olisi hyvä saada windows office linuxiin, mikäli vain suinkin mahdollista.

http://www.frankscorner.org/index.php?p=office eli Winellä tietyt Office-versiot toimivat.
Jos sinulla on laillinen Office, en ymmärrä, miksi sitä ei laillisesti saisi asentaa
muihinkin käyttöjärjestelmiinkin kuin Windows. Mitään MS-lisenssiehtoja en ole lukenut.

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #3 : 08.01.08 - klo:13.17 »
Itse käytän virtualboxia ja arvelen saavani silläkin nuo officesovelmat toimimaan mikäli pakko olisi, mutta on minulla windows koneella myös erikseen. Kirjoitin aloituksen täysin sitä silmällä pitäen, että linux kaipaisi kipeästi uusia tulokkaita eikä niin, että nämä, jotka nyt sattuvat tulemaan ja jäämään linuxiin, hengailisivat uudessa ympäristössä kaivaten tuttuja sovelluksiaan. Se ei mene niin. Ihmiset haluavat tulla valmiiseen pöytään ja toivovat sieltä löytyvän itsellensä tutut ja tarpeelliset herkut.


timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #4 : 08.01.08 - klo:14.06 »
Itse käytän virtualboxia ja arvelen saavani silläkin nuo officesovelmat toimimaan mikäli pakko olisi, mutta on minulla windows koneella myös erikseen. Kirjoitin aloituksen täysin sitä silmällä pitäen, että linux kaipaisi kipeästi uusia tulokkaita eikä niin, että nämä, jotka nyt sattuvat tulemaan ja jäämään linuxiin, hengailisivat uudessa ympäristössä kaivaten tuttuja sovelluksiaan. Se ei mene niin. Ihmiset haluavat tulla valmiiseen pöytään ja toivovat sieltä löytyvän itsellensä tutut ja tarpeelliset herkut.

En ymmärrä sitä, että kun uuteen käyttöjärjestelmään ollaan vaihtamassa, niin siihen pitäisi saada toimimaan "sellaista minkä siinä ei kuulu toimia". Jos kerran ihmiset ovat valmiita oppimaan uutta järjestelmää, luulisi niiden olevan valmiita myös oppimaan uusia sovelluksia. Ja jos OpenOfficea ajatellaan, niin ei se kyllä nii vaikeaa ole etteikö sitä oppisi käyttämään jos kerran MS Officeakin on osannut. Se on vain itsestä kiinni löytyykö halua oppia.. Jos sen sijaan pitää koko ajan olla se vanha siinä rinnalla, nii tuskin opit uutta ku vanhalla osaat sen jo ja käytät siis sitten mieluummin sitä..

Itse olen onneksi sellainen joka ei koko Office -työkaluihin (siis etenkin tekstinkäsittelyyn) halua koskea muuta kuin valmiita dokumentteja lukemalla. Tekstinkirjoitus hoituu paljon sujuvammin muita työkaluja käyttämällä.

edited: typo korjattu
« Viimeksi muokattu: 08.01.08 - klo:14.49 kirjoittanut timbba »

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #5 : 08.01.08 - klo:16.18 »
Itse käytän virtualboxia ja arvelen saavani silläkin nuo officesovelmat toimimaan mikäli pakko olisi, mutta on minulla windows koneella myös erikseen. Kirjoitin aloituksen täysin sitä silmällä pitäen, että linux kaipaisi kipeästi uusia tulokkaita eikä niin, että nämä, jotka nyt sattuvat tulemaan ja jäämään linuxiin, hengailisivat uudessa ympäristössä kaivaten tuttuja sovelluksiaan. Se ei mene niin. Ihmiset haluavat tulla valmiiseen pöytään ja toivovat sieltä löytyvän itsellensä tutut ja tarpeelliset herkut.


Lainaus
En ymmärrä sitä, että kun uuteen käyttöjärjestelmään ollaan vaihtamassa, niin siihen pitäisi saada toimimaan "sellaista minkä siinä ei kuulu toimia".

Olet periaatteessa oikeassa. Ihmisillä vain ei ole hinkua vaihtaa järjestelmää järjestelmän vaihtamisen ilosta, tietoa ei ole ja mielikuva on edelleen kuinka linux on nörttien purkkaviritys, jossa ei tutut ohjelmat toimi. Mikään noista ei pidä paikkaansa, vaan mielikuvia vastaan tässä taistellaan. Sitä auttaisi, jos ihmiset saataisiin tuntemaan kuin he olisivat kotonaan uudessa järjestelmässä. On helpompi mennä hotelliin, jossa on riittävä määrä tähtiä kertomaan kuinka sieltä löytyy ne samat mukavuudet mitä kotonasi käytät.

"Jokaisessa huoneessa on plasmadesinfektori"



Lainaus
Jos kerran ihmiset ovat valmiita oppimaan uutta järjestelmää, luulisi niiden olevan valmiita myös oppimaan uusia sovelluksia.
Monet muistavat kuinka oppiminen oli monissa asioissa työlästä eivätkä haluaisi joutua käymään uudestaan samaa prosessia. Et sinäkään halua mennä uudelleen autokouluun vaihtaessasi automerkkiä.


Lainaus
OpenOfficea ajatellaan, niin ei se kyllä nii vaikeaa ole etteikö sitä oppisi käyttämään jos kerran MS Officeakin on osannut.

Siinä vain tulee niin paljon opittavaa kerralla, on mielikuva. Sinä ja minä tiedämme, että asiat voi opetella pikkuhiljaa, mutta on todella vaikea saada tämä viesti välitettyä. Olen tavannut ihmisiä, jotka vastustivat uutta systeemiä sen pelottavan suuren muutoksen vuoksi, mutta toisaalta kaavailevat iloisesti muuttavansa Espanjaan.


Sitten on nämä rajapinta-asiat. Vaikka - jälleen kerran - tiedämme kuinka o.o. on parantunut win-officen kanssa yhteensopivuudeltaan, ihmiset eivät sitäkään asiaa yleisesti tiedä, jos nyt edes ovat open officesta koskaan kuulleetkaan.


Näkisin, että linuxin menestyksen tiellä on kaksi asiaa: Ihmisten tietämättömyys ja niistä kumpuavat ennakkoluulot linuxia kohtaan, mutta myös linuxia jo käyttävien osaajien asenteet. Koska itse on tultu katsomaan mistä tässä linuxissa on kyse, luullaan samojen syiden perusteella muidenkin tulevan. Jätetään ymmärtämättä, että älyllinen uteliaisuus, tietoturvan parantaminen, ohjelmien ilmaisuus, yhteisön tuki ja nämä kaikki kuulemamme edut ovat merkityksettömiä myyntivaltteja sellaiselle, jonka mielenkiinto kohdentuu muihin asioihin. Koneet ovat työkaluja. Tietokoneetkaan eivät herätä useimmissa intohimoja. Ihmiset nyt lähinnä haluaisivat, että ne toimisivat luotettavammin, vähemmällä vaivalla ja tutulla tavalla.

Mitenkä on? Onkohan koskaan odotettavissa, että esim. MS officen voi asentaa juuri koneelle laitettuun linuxiin win-tyyliin? Toivottavasti, koska se kertakaikkisesti tekisi windowsin käyttöjärjestelmästä täydellisen turhan ja linuxin markkinaosuus räjähtäisi pilviin. Windows-käyttöjärjestelmästä tulisi lähinnä pelikonsolin alusta.




timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #6 : 08.01.08 - klo:17.55 »
Olet periaatteessa oikeassa. Ihmisillä vain ei ole hinkua vaihtaa järjestelmää järjestelmän vaihtamisen ilosta, tietoa ei ole ja mielikuva on edelleen kuinka linux on nörttien purkkaviritys, jossa ei tutut ohjelmat toimi. Mikään noista ei pidä paikkaansa, vaan mielikuvia vastaan tässä taistellaan. Sitä auttaisi, jos ihmiset saataisiin tuntemaan kuin he olisivat kotonaan uudessa järjestelmässä. On helpompi mennä hotelliin, jossa on riittävä määrä tähtiä kertomaan kuinka sieltä löytyy ne samat mukavuudet mitä kotonasi käytät.
Monet muistavat kuinka oppiminen oli monissa asioissa työlästä eivätkä haluaisi joutua käymään uudestaan samaa prosessia. Et sinäkään halua mennä uudelleen autokouluun vaihtaessasi automerkkiä.

Ymmärrän pointtisi, mutta olen hiukan eri mieltä tietyistä jutuista silti. Tuo autovertailu ei oikein sovellu minusta tähän, sillä autojen toimintatapaha on suurinpiirtein sama mutta Linux ja Windows ovat toiminnaltaan ihan erilaisia. Mieluumminkin kun tutusta (sanotaan sitten auto) vaihtaa oudompaan (sanotaan mieluummin täysperävaunurekka), niin kyllä siinä joutuu autokoulussa käydä.

Ylipäätään kun laitevalmistajat alkavat tuoda esiasennettuja linux-koneita markkinoille, siinä on se voitto. Laitevalmistajien pitää päästä siitä uskosta, että Windows on ainut vaihtoehto. Onneksi näitäkin jo on, mutta harvassa. Mutta otetaan yksi esimerkki. Walmartin linux-green-pc tais olla myyntivaltti! Kun ihmiset saavat jo suoraan vaihtoehdon käyttöjärjestelmälle, niin ei tule välttämättä sitä "oppimisjämähtämistä". "Windows == Tietokone" -ajattelutapa pitäisi saada murrettua. Itse olen ainakin tällä hetkellä niin tyytyväinen kun vaihdoin ihan total-newbienä linuxiin. En osannut mitään, mutta vuoden-kahden aikana olen oppinut valtavasti. Se oli se halu! Halusin oppia jotain.. ja löysinkin paljon parempaa kuin Windows!

Ylipäätään jos ei siis ole valmis oppimaan, niin ei voi myöskään esimerkiksi ajatella päivittävänsä MS:n tuotteita. Sama asiahan sielläkin on kun vaihdat esim. Office 2003:sen  Office 2007:aan. Uutta kaikki, joten joudut opettelemaan.

Siinä vain tulee niin paljon opittavaa kerralla, on mielikuva. Sinä ja minä tiedämme, että asiat voi opetella pikkuhiljaa, mutta on todella vaikea saada tämä viesti välitettyä. Olen tavannut ihmisiä, jotka vastustivat uutta systeemiä sen pelottavan suuren muutoksen vuoksi, mutta toisaalta kaavailevat iloisesti muuttavansa Espanjaan.

Aivan.. Jos ihminen uskaltaa pompata täysin vieraaseen paikkaan asumaan, niin miksei hän voi pompata täysin uuteen tietokonemaailmaan? Mutta kun markkinat eivät sitä vaihtoehtoa tarjoa, vaan kaikki pitäisi asentaa itse. Siinä on se pulma, kun ihmiset ei välttämättä uskalla lähteä vaihtamaan toimivaa toiseen.

Toinen ongelma linuxin menestymisen miinuksena on liikatarjonta. Se on oikeastaan linuxin suola, mutta pitkässä juoksussa normikäyttäjälle miinus. Liikaa vaihtoehtoja, ei tiedä mitä valita. Tähän ongelmaan vaa ku ei ole mitää ratkaisua.. nörtithän tästä vain tykkäävät kun saavat eri distroja testailla ;)

Sitten on nämä rajapinta-asiat. Vaikka - jälleen kerran - tiedämme kuinka o.o. on parantunut win-officen kanssa yhteensopivuudeltaan, ihmiset eivät sitäkään asiaa yleisesti tiedä, jos nyt edes ovat open officesta koskaan kuulleetkaan.

No hyvä esimerkki tässä pitäisi olla esim. suomen oikeusministeriö (vai olikos se niin et ne vahtoi OO:hon).. No kuitenkin... Pikkuhiljaa linux on sieltä tulossa, tai yleensäkin vapaat ohjelmat. Microsoftkin sen tietää ja Ballmer onkin itsestään tehnyt välillä pellen  sen takia :P

Näkisin, että linuxin menestyksen tiellä on kaksi asiaa: Ihmisten tietämättömyys ja niistä kumpuavat ennakkoluulot linuxia kohtaan, mutta myös linuxia jo käyttävien osaajien asenteet. Koska itse on tultu katsomaan mistä tässä linuxissa on kyse, luullaan samojen syiden perusteella muidenkin tulevan. Jätetään ymmärtämättä, että älyllinen uteliaisuus, tietoturvan parantaminen, ohjelmien ilmaisuus, yhteisön tuki ja nämä kaikki kuulemamme edut ovat merkityksettömiä myyntivaltteja sellaiselle, jonka mielenkiinto kohdentuu muihin asioihin. Koneet ovat työkaluja. Tietokoneetkaan eivät herätä useimmissa intohimoja. Ihmiset nyt lähinnä haluaisivat, että ne toimisivat luotettavammin, vähemmällä vaivalla ja tutulla tavalla.

Tämä oli erittäin hyvin sanottu! Täysin samaa mieltä kunhan vaa annetaan oppimiselle myöskin sijaa..

Mitenkä on? Onkohan koskaan odotettavissa, että esim. MS officen voi asentaa juuri koneelle laitettuun linuxiin win-tyyliin? Toivottavasti, koska se kertakaikkisesti tekisi windowsin käyttöjärjestelmästä täydellisen turhan ja linuxin markkinaosuus räjähtäisi pilviin. Windows-käyttöjärjestelmästä tulisi lähinnä pelikonsolin alusta.

Ehkä vastaukseni ovat lähteneet vähän hakoteille aiheesta, joten pidän vaikka suuni kiinni... toistaiseksi :).. Annetaan suunsija niille jotka osaavat neuvoa josko MS Officen linuxissa saisi toimaamaan?
« Viimeksi muokattu: 08.01.08 - klo:18.16 kirjoittanut timbba »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #7 : 09.01.08 - klo:16.56 »


Itse olen valmis vaihtamaan käyttämääni ohjelmaa jos se toimii yhtä hyvin kuin edellinen. Tällä tarkoitan sitä että voin tehdä koulutehtäväni omalla linux koneellani ja ne toimisi saumattomasti opettajien windows koneilla. Koulussani kaikki materiaali palautetaan melkein poikkeuksetta word dokumenttina.

Lainaus
Kodinkoneillansa ihmiset käyttävät mieluiten myös jo osaamaansa

Miksi ihmisille pitää siis opettaa yhtä ja ainutta ohjelmaa ? Eikö se olisi helpompaa ja halvempaa jo alakouluista alkaen opettaa ihmisiä käyttämään esim Open Officea joka on ilmainen. Tällöin oppilailla ei varmasti olisi mitään ongelmia esim siirtyä Microsoft Officen käyttäjäksi, jos niin tahtovat. Eniten tässä sapettaa se että nykyinen tilanteeni melkein pakottaa hankkimaan sekä windowsin että (win) office ohjelmistot. Hyvin olen silti pärjännyt open officella ja viime hetken muokkauksilla koulussa, windows sovelluksilla.

Toisaalta jos esim word avaisi ilman ongelmia open document tiedostoja niin ei tarvitsisi tälläistäkään tehdä.

eap

  • Vieras
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #8 : 09.01.08 - klo:17.11 »
Minua on kauheasti ihmetyttänyt ja edelleen ihmetyttää mikä kumma siinä OO:n oppimisessa on niin ylivoimaisen vaikeaa? Sama myös GIMPin kohdalla?  ???

Molempia aloin käyttämään päivittäin pari vuotta sitten kun asensin eka ubuntuni koneelle. En havainnut mitään ongelmia/vieroitusoireita siirtymävaiheessa.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #9 : 09.01.08 - klo:17.19 »
Juu itsekkin voisin sanoa samaa OOsta. Koulussamme käytiin word kurssi ja sain siitä täyden arvosanan. Tämän jälkeen on kirjoitettu jos jonkinlaista tekstiä ja tasan YKSI asia on ollut eri paikassa kun wordissä. Joten ei sen nyt niin hankalaa peruskäytössä pitäisi olla

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #10 : 09.01.08 - klo:17.39 »
Onnistui ihmisiltä WordPerfectistä huonompaan ohjelmaan siirtyminen jo 1990-luvulla...

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #11 : 09.01.08 - klo:17.44 »
Minua on kauheasti ihmetyttänyt ja edelleen ihmetyttää mikä kumma siinä OO:n oppimisessa on niin ylivoimaisen vaikeaa? Sama myös GIMPin kohdalla?  ???

Näytin lähes 15 vuotta mäccifotaria käyttäneelle veljelleni gimppiä, kuulemma ohjelman logiikka on selkeä ja käyttöliittymään tottuu parissa minuutissa :-)

Humanistipuolisoni taas ei huomannut mitään ihmeellistä tuupatessani OpenOffice & Linuxin tietokoneelle Windowsin ja Wordin sijaan. Siirtyminen MS-DOSsista Windowsiin oli aikanaan huomattavasti suurempi shokki!

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #12 : 09.01.08 - klo:18.38 »
Lainaus
Itse olen valmis vaihtamaan käyttämääni ohjelmaa jos se toimii yhtä hyvin kuin edellinen. Tällä tarkoitan sitä että voin tehdä koulutehtäväni omalla linux koneellani ja ne toimisi saumattomasti opettajien windows koneilla. Koulussani kaikki materiaali palautetaan melkein poikkeuksetta word dokumenttina.

Sitä ei voi edellyttää. Muistaakseni virastot - ja kaiketi myös virkatointa hoitavat, kuten opettajat - velvoitetaan hyväksymään open officella tehdyt dokumentit. Opettajat tosin lahjotaan mm. ilmaisilla MS:n tuotteilla, joten laiskuutta ja mukavuudenhalua taitaa olla paljonkin siinä, että laittaa luokkakunnat ostamaan kalliita ja turhia tuotteita.

Voithan aina tallentaa tehtäväsi jossakin wordin ymmärtämässä muodossa. Joskus itse hämmästelin kuinka MS:n tuote ei ole yhteensopiva MS:n tuotteen kanssa, jolloin paljastui kuinka pitää tallentaa rtf-muodossa, jotta windows ymmärtäisi itseään.


Lainaus
Eikö se olisi helpompaa ja halvempaa jo alakouluista alkaen opettaa ihmisiä käyttämään esim Open Officea joka on ilmainen.
Joku ilmeisesti menettäisi hyvät lahjusrahat, joku, joka juhlapuheissa tosin kertoo laatutekijöistä, hyvinvoinnista, kehittämisestä, ym. puppua, jos vaikka muutama sinisilmäisempi saattaisi uskoakin. Eikös pääministeri Vanhanen tapaa tuossa lähiaikoina Bill Gatesin? Oletan, että tapaamisesta ei raportoida käyttäen termiä lahjus:D Taisipa myös olla melko tuore uutinen se, että microsoftin tietoyhteiskuntasuhteiden johtaja (siirtyi tehtävään valtioneuvoston kansliasta ollen pääministerin talouspoliittinen neuvonantaja) palaa takaisin valtion leipiin.

"Microsoftin tietoyhteiskuntasuhteiden johtaja Mikko Alkio, 35, siirtyy 15. tammikuuta ministeri Mauri Pekkarisen (kesk) poliittiseksi valtiosihteeriksi vuodenvaihteessa starttaavaan uuteen työ- ja elinkeinoministeriöön."
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1466154

Tässä tietenkin koko ajan ajatellaan kansan parasta:D


Lainaus
Tällöin oppilailla ei varmasti olisi mitään ongelmia esim siirtyä Microsoft Officen käyttäjäksi, jos niin tahtovat. Eniten tässä sapettaa se että nykyinen tilanteeni melkein pakottaa hankkimaan sekä windowsin että (win) office ohjelmistot.
Niin pakottaa, tai ainakin ohjaa. Sehän on tarkoituskin.

Pitäisin hyvänä, jos oppilaat vanhempiensa kanssa vaatisivat kouluja edes noudattamaan lakia ja hyväksymään mukisematta open officella tuotetut dokumentit. Opiskelijana voit viedä asian vaikkapa oppilaskunnalle, tai vaikkapa pyrkiä itse sellaiseen ja alkaa ajamaan asiaa. Luonnollisesti yksi oppilaskunta ei vielä kauheasti saa muutoksia aikaan, mutta mitenkä on, onko oppilaskunnat nykyään tekemisissä yli koulurajojen? Sillä lailla oppilaskunnat voisivat saada lisää painoarvoa ajamilleen asioille.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #13 : 09.01.08 - klo:19.10 »
Koulussani kaikki materiaali palautetaan melkein poikkeuksetta word dokumenttina.

Palautusformaattina PDF:n pitäisi kelvata yhtä hyvin.

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #14 : 09.01.08 - klo:20.09 »
Koulussani kaikki materiaali palautetaan melkein poikkeuksetta word dokumenttina.

Palautusformaattina PDF:n pitäisi kelvata yhtä hyvin.


Olen samaa mieltä pdf muodosta ja word:n ymmärtämistä tallennus muodoista.

OOO:n saa nykyään säädettyä tallentamaan oletus tallennusmuotona microsoftin ymmärtämiksi tiedostoiksi jos haluaa ja yhteensopivuus on erin omainen.

Valitset Ooosta työkalut/ asetukset klikkaa sieltä kohta lataus ja tallennus/ yleistä ja oletustallennusmuodosta avautuu pudotusvalikko josta voit valita sopivan tallennusmuodon.
Hyväksy vielä Ok painikkeella, jonka jälkeen ei tarvitse murehtia tallennusmuotoja.

Tosin periaatteessa pitäisi lähettää kouluihin ja viranomaisille laadittuja kirjeitä sähköisesti Ooo:n  omaan tallennusmuotoon tallennettuna, sillä on lakisääteistä, että viranomaisten on kyettävä avaamaan myös muita kuin microsoftin tallennusmuotoja.

Ooo:ssa ei ole juurikaan toimintoja, joita normaalijärjellä varustettu henkilö ei kykenisi vartissa oppimaan jos on oppinut tekstinkäsittelyä microsoftin tuotteilla.

Ooo:n on vuosia saanut myös windows käyttöjärjestelmälle ja aloitin itsekin ooo:n käytön jo windows aikoinani, jostain 1.0 versiosta alkaen.

Ooo oli ensimmäinen avoimen lähdekoodin hyöty ohjelmistoni jota aloin käyttämään.


 

kingi89

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
    • Kingi.tk
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #15 : 09.01.08 - klo:20.44 »
Tosin periaatteessa pitäisi lähettää kouluihin ja viranomaisille laadittuja kirjeitä sähköisesti Ooo:n  omaan tallennusmuotoon tallennettuna, sillä on lakisääteistä, että viranomaisten on kyettävä avaamaan myös muita kuin microsoftin tallennusmuotoja.
Onko tämä OpenDocument-muodon (ISO/IEC 26300:2006) hyväksyttävyys ihan oikeasti lakisääteistä vai mutua? Jos ihan oikeasti on pykäliin kirjoitettu, niin täytyy ruveta penäämään oikeuksiaan.

Yleensä kun koittaa ODF-tiedostoja palauttaa koulussa niin vastauksena tulee jotain "Mikä tää on? Tää ei aukee mun Word 97:lla, tee uus joka aukee". Eikä se PDF:n avaaminenkaan näemmä itsestäänselvyys ole. Ei siinä, tokihan OOo:lla saa sen DOC:n tehtyä, mutta täytyyhän sitä aina avoimia standardeja tukea.

Ehkä M$:n Officen Linuxille porttaamista fiksumpaa olisikin markkinoida OOo:ta ihan oikeasti hyvänä vaihtoehtona M$ Officelle. Taviskäyttäjillä kun on vähän väärä kuva siitä. Ilmaisuus ei merkitse taviskäyttäjille mitään, kun kaikki ohjelmat saa ilmaiseksi Pirate Baystä. Avoimuus sen sijaan ei taviskäyttäjää edes kiinnosta. Eli vähän sama juttu kun Linuxin kanssa. Pitäisi markkinoida OOo:ta sen toimintojen takia (KAAVAT TEKSTIASIAKIRJAN TAULUKOISSA!) eikä avoimuuden tai ilmaisuuden takia. Ja joku voisi oikeasti tehdä jotain OOo:n suomenkielisille sivuille, ne ovat rumat.

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #16 : 10.01.08 - klo:00.37 »
Lainaus
Onko tämä OpenDocument-muodon (ISO/IEC 26300:2006) hyväksyttävyys ihan oikeasti lakisääteistä vai mutua? Jos ihan oikeasti on pykäliin kirjoitettu, niin täytyy ruveta penäämään oikeuksiaan.

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 24.1.2003/13

Lakiin on yksiselitteisesti kirjattu:
 (2 luku Viranomaisen velvollisuudet 5 § )

"Viranomaisen, jolla on tarvittavat tekniset, taloudelliset ja muut valmiudet, on niiden rajoissa tarjottava kaikille mahdollisuus lähettää ilmoittamaansa sähköiseen osoitteeseen tai määriteltyyn laitteeseen viesti asian vireille saattamiseksi tai käsittelemiseksi. Tällöin on lisäksi kaikille tarjottava mahdollisuus lähettää sähköisesti viranomaiselle sille toimitettavaksi säädettyjä tai määrättyjä ilmoituksia, sen pyytämiä selvityksiä tai muita vastaavia asiakirjoja taikka muita viestejä."


"Viranomainen voi tarjota 1 momentissa tarkoitetut palvelut myös tehtävä- tai toimipaikkakohtaisesti.

Viranomaisen on pyrittävä käyttämään asiakkaan kannalta teknisesti mahdollisimman yhteensopivia ja helppokäyttöisiä laitteistoja ja ohjelmistoja. Viranomaisen on lisäksi varmistettava riittävä tietoturvallisuus asioinnissa ja viranomaisten keskinäisessä tietojenvaihdossa."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013#a13-2003

Printtaa tuosta muutama moniste, hiivi opettajainhuoneeseen ja lätkäise yksi kappale opettajanhuoneen ilmoitustaululle, toinen opettajien kopiokoneen luo näkyvään paikkaan. Pidä huoli, että paperilla lukee punaisella tekstillä vinosti kirjoitettuna "Tärkeää". Aina joku lentää retkuun eikä tuosta pitäisi jälki-istuntoakaan tulla. Samaiset laput pitää tietenkin laittaa jokaisen luokan tauluille, joilla koulunpenkkejä kulutat. Anna pari lappusta myös rinnakkaisluokalla oleville kavereillesi ja vihjaise asiasta luokan aktiiviselle kärttäjälle, niin saat tällä tavoin pienen myrskyn vesilasiin.  Avoimen yhteisön suureksi taustavaikuttajaksi pääset, kun annat vinkin muutamalle toimittajalle - ensimmäinenhän ei ehkä innostu, mutta seuraava voi hyvinkin odottaa jutullensa aihetta. Markkinointi uppoaa paremmin, kun muistuttaa että
"Vanhanen tapaa Bill Gatesin Yhdysvalloissa":

Pääministeri Matti Vanhanen (kesk) vierailee 13.–18. tammikuuta Yhdysvaltoissa.


Julkaistu: 20.12.2007 10:23

Päivitetty: 20.12.2007 11:39

hs–stt

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Vanhanen+tapaa+Bill+Gatesin+Yhdysvalloissa/1135232725582

Median huomioinee tuon tapaamisen niin, että sillä jotenkin elostellaan pariinkin otteeseen. Siinä mielessä tuo linux-näkökulma voisi kiinnostaa toimittajia, jos jokin tapaus osuisi ajankohdan puolelta sopivasti.



Lainaus
Yleensä kun koittaa ODF-tiedostoja palauttaa koulussa niin vastauksena tulee jotain "Mikä tää on? Tää ei aukee mun Word 97:lla, tee uus joka aukee".

Tuon sissioperaation jälkeen sinulta ei tulla tuollaista kysymään ilman yleistä naurunremakkaa:D ...Tjaah, hittolainen, tuohan voisi jopa toimia. Tämä on niitä asioita, joissa oppilaat saisivat medialta huomion ja sitä kautta homma leviäisi ehkä muuallekin, mutta opettajan tehdessä jotakin tuollaista ilmoitustaulutoimintaa, kukaan ei yksin sen perusteella reagoisi. Opettajat eivät sitäpaitsi voi oikein soitella toimittajille koulun politiikasta ilman että kollegat ja rehtori eivät jotenkin oirehtisi -  ja lopulta opettaja itse. Kyllä tämmöiset tempaukset kuuluu oppilaille.



« Viimeksi muokattu: 10.01.08 - klo:12.52 kirjoittanut Ubumpi »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #17 : 10.01.08 - klo:16.53 »
Touhu on lähinnä sellaista että jos käyttää omaa järkeään ja pakkaa 10 tiedostoa yhdeksi paketiksi ja erehtyy laittamaan tiedostomuodoksi .rar tulee vastauksena "palauta uudestaan sellaisessa muodossa missä työkoneeni sen aukaisee (-zip)" Eli taito kyllä löytyy mutta viitsimystä yms ei...btw huomasin tänään että koneille oli asennettu gimp, melko edistystä :)

Tarvitsee varmaan ruveta tekemään näitä sissihyökkäyksiä :)



muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #18 : 10.01.08 - klo:20.41 »
Touhu on lähinnä sellaista että jos käyttää omaa järkeään ja pakkaa 10 tiedostoa yhdeksi paketiksi ja erehtyy laittamaan tiedostomuodoksi .rar tulee vastauksena "palauta uudestaan sellaisessa muodossa missä työkoneeni sen aukaisee (-zip)" Eli taito kyllä löytyy mutta viitsimystä yms ei...btw huomasin tänään että koneille oli asennettu gimp, melko edistystä :)

Tarvitsee varmaan ruveta tekemään näitä sissihyökkäyksiä :)
Rar:ia ei kannata käyttää. On epävapaa formaatti, johon kunnollista purkajaakaan ei taida olla vapaana ohjelmana. Zip toimii yhtä hyvin, niin miksi sitä raria pitää yrittää tyrkyttää?
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Windows office ubuntuun
« Vastaus #19 : 11.01.08 - klo:02.31 »
Rar:ia ei kannata käyttää. On epävapaa formaatti, johon kunnollista purkajaakaan ei taida olla vapaana ohjelmana. Zip toimii yhtä hyvin, niin miksi sitä raria pitää yrittää tyrkyttää?

Jos pakattuna pitää tyrkyttää niin ennemmin gzip, bzip2 tai lzma. Tiedostomäärästä riippuen joko tarrapallossa tai pelkkänä pakattuna tiedostona.