Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Lisää fontteja!  (Luettu 10191 kertaa)

harzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Vs: Lisää fontteja!
« Vastaus #20 : 02.01.08 - klo:14.16 »
Pitäsiköhän tästä nyt vetää jokin loppu yhteen veto  ;D
Asiasta on käyty keskustelua. Olen nähnyt, että tätä samaa keskustelua käydään netissä muuallakin Linuxin osalta.
MS core fonts tai WebCore fonts on lisenssin alaisia ja niitä ei voi suoraan liittää pakettiin (paitsi jostain syystä SuSe, lienee MS diilin "ansiota"). Ubuntun pakettienhallinnan kautta saa asennettua mscorefonts, mutta siinä tiedetään olevan pieni bugi eli se ei sisällä Tahomaa.

Webistä voi ladata mitä vain fontteja itselleen ja asentaa niitä esim. yksitellen.
Ubuntun pakettienhallinnan kauttakin saa ladattua fontteja. Lisäksi muiden esim. SuSen paketoima noarch.rmp asentuu alienilla ok.

Näitä mscorefontteja hyvinkin vastaavia fontteja löyttyy valmiiksi distron mukana. Websivujen suunnittelijan on mahdollisuus huomioda tämä CSS tyyleissä ja saada sivut näyttämään suunnilleen samalta. Asiasta lisää täällä http://mondaybynoon.com/2007/04/02/linux-font-equivalents-to-popular-web-typefaces/

Tämä on vastannut ainakin minulle alunperin esittämääni kysymykseen ja olen oppinut tästä monta asiaa  :)

Sellainen tässä tuli vielä mieleen, että eikö tätä mscorefonts halukkuutta voisi kysyä jo asennuksen yhteydessä tai ensimäisessä kirjaumisessa ja jos käyttäjä haluaa ne, niin ne asentuvat koneelle. Tämä varmaan olettaisin olevan laillista sekä käyttäjäystävällistä.

Tarkoitukseni ei ole mollata Ubuntua vaan yrittää olla mukana kehittämässä sitä vaikka vaan ihan näin oman palautteen antamisen muodossa. En vaan tiedä meneekö nämä asiat mitenkään eteenpäin kehitysosastolle vai pitääkö näitä itse lähettää johonkin.
Ystävällisesti
Harzu

"Ubuntu 9.10"

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Lisää fontteja!
« Vastaus #21 : 02.01.08 - klo:14.33 »
Tarkoitukseni ei ole mollata Ubuntua vaan yrittää olla mukana kehittämässä sitä vaikka vaan ihan näin oman palautteen antamisen muodossa. En vaan tiedä meneekö nämä asiat mitenkään eteenpäin kehitysosastolle vai pitääkö näitä itse lähettää johonkin.

https://bugs.launchpad.net/~fonts/

Kannattaa pitää mielessä sekin, että suurin osa maailman ihmisistä kirjoittaa jollakin muulla tavalla kuin vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas ;). Heille Tahoman puuttuminen on aika pieni ongelma  ;)

Suurimmat kielet:

Mandarin
Spanish
English
Arabic
Hindi
Portuguese
Bengali
Russian
Japanese

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_languages_by_number_of_native_speakers#Top_20

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 02.01.08 - klo:14.40 kirjoittanut Asmo Koskinen »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Lisää fontteja!
« Vastaus #22 : 02.01.08 - klo:14.58 »
Säikeen aloittajalla näyttää olevan jonkinlainen harhakuvitelma, että Microsoftin aikojen saatossa kaiken aikaa laajentunut kirjasinpaketti olisi jollain lailla ”kokonainen” ja ”autoritatiivinen”. Alkuaanhan Windowsin mukana tuli vain kolme vektorifonttia: Helvetica (myöhemmin Arial), Times Roman (myöhemmin Times New Roman) ja Courier. Siitä on sitten laajennettu vähän joka suuntaan, mm. jonkinlaisella kelvottomalla Avant Gardella.

Itse pidän esimerkiksi Verdanaa ja Tahomaa turhina Dejavu Sansin rinnalla. Kaikki kolme ovat sitä paitsi ruutukäyttöön suunniteltuja fontteja, joita ei pitäisi tulosteissa käyttääkään.

Useimmat ilmaiset fontit ovat muuten niin huonoja, ettei niitä pitäisi käyttää lainkaan. Jos käyttökelpoisia fontteja tarvitsee, ne pitää ostaa. Hyväksi peruspaketiksi voi suositella esim. Adoben Open Type Value Packiä, 81 €. Myös muilta tekijöitä (Linotype, Bitstream jne.) löytyy vastaavia paketteja.

Ja ai niin: eihän nykyään enää TrueTypeä käytetä vaan OpenTypeä :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] Lisää fontteja!
« Vastaus #23 : 03.01.08 - klo:13.36 »
Ks. myös http://ubuntu.wordpress.com/2007/09/16/installing-vista-fonts-in-ubuntu/

Lainaus
Looks like the use of these fonts are restricted to only Microsoft Windows/Vista operating systems according to the terms of the license. I am sorry, but you’ll be installing them at your own risk.

 ;D