Pitäsiköhän tästä nyt vetää jokin loppu yhteen veto
Asiasta on käyty keskustelua. Olen nähnyt, että tätä samaa keskustelua käydään netissä muuallakin Linuxin osalta.
MS core fonts tai WebCore fonts on lisenssin alaisia ja niitä ei voi suoraan liittää pakettiin (paitsi jostain syystä SuSe, lienee MS diilin "ansiota"). Ubuntun pakettienhallinnan kautta saa asennettua mscorefonts, mutta siinä tiedetään olevan pieni bugi eli se ei sisällä Tahomaa.
Webistä voi ladata mitä vain fontteja itselleen ja asentaa niitä esim. yksitellen.
Ubuntun pakettienhallinnan kauttakin saa ladattua fontteja. Lisäksi muiden esim. SuSen paketoima noarch.rmp asentuu alienilla ok.
Näitä mscorefontteja hyvinkin vastaavia fontteja löyttyy valmiiksi distron mukana. Websivujen suunnittelijan on mahdollisuus huomioda tämä CSS tyyleissä ja saada sivut näyttämään suunnilleen samalta. Asiasta lisää täällä
http://mondaybynoon.com/2007/04/02/linux-font-equivalents-to-popular-web-typefaces/Tämä on vastannut ainakin minulle alunperin esittämääni kysymykseen ja olen oppinut tästä monta asiaa
Sellainen tässä tuli vielä mieleen, että eikö tätä mscorefonts halukkuutta voisi kysyä jo asennuksen yhteydessä tai ensimäisessä kirjaumisessa ja jos käyttäjä haluaa ne, niin ne asentuvat koneelle. Tämä varmaan olettaisin olevan laillista sekä käyttäjäystävällistä.
Tarkoitukseni ei ole mollata Ubuntua vaan yrittää olla mukana kehittämässä sitä vaikka vaan ihan näin oman palautteen antamisen muodossa. En vaan tiedä meneekö nämä asiat mitenkään eteenpäin kehitysosastolle vai pitääkö näitä itse lähettää johonkin.