Täällä olikin mainittu jo linkkejä ohjeisiin ja sieltä minäkin olen oppini ammentanut, joten vielä toistamiseen
ArgyllCMS kotisivutXcalibin kotisivutLinux photography-sivustolla vinkkejä molempien käytöstäSe mikä noissa kaikissa ohjeissa käydään huonosti läpi on asentaminen, joten alla siitä selvällä Suomen kielellä.
Xcalib, ohjelma väriprofiilien lataamiseenXcalib löytyy Ubuntu 8.04:sen Multiverse-pakettivarastosta ja sen saat asennettua kirjoittamalla komentoriville:
sudo apt-get install xcalib
Aikaisemmista Ubuntuista sitä ei välttämättä löydy, joten joudut lataamaan ohjelman
Xcalibin kotisivulta. Onneksi sivun alalaidasta löytyy binaariversiot (precompiled Linux binary), joten kääntämään ei tarvitse ryhtyä. Huomaa myös, että 64-bittiselle järjestelmälle on oma binaari.
Ladattuasi oikean binaarin siirrä se sellaisenaan
/usr/bin/ kansioon ja asennus on siinä.
/usr/bin/ kansio vaatii kuitenkin pääkäyttäjän oikeuksia, joten tee siirto sudona, joko:
sudo nautilus
ja nautiluksen kautta käsin tai sitten:
sudo mv /.../xcalib /usr/bin/
Tuon ... kohdalle kirjoitetaan tiedoston sijainti. Esim. itse latasin binaarin
tmp kansioon, joten komento oli minulla:
sudo mv /tmp/xcalib /usr/bin/
Xcalibin ja ohjeet saat käynnistettyä komentoriviltä kirjoittamalla:
xcalib
Varsinainen väriprofiili ladataan esim. kirjoittamalla:
xcalib -s 0 -v /.../variprofiili.icc
Esimerkissä
-s 0 on näytön numero, jota tarvitaan ainoastaan jos käytössä on useita näyttöjä ja
-v tulostaa tietoja väriprofiilista komentoriville. Muitakin komentoja löytyy, mutta itse en ole niitä tarvinnut.
Huom! Windowsissa Spyder teki väriprofiilista .icm muotoisen, joten se pitää muuttaa .icc muotoon. Tämä onneksi onnistuu pelkästään uudelleen nimeämisellä.
ArgyllCMS ja väriprofiilin luonti1. Argyllin asennusArgylliä ei löydy pakettivarastoista, joten sen joutuu lataamaan
ohjelman kotisivuilta. Pakattu binaari löytyy tästäkin, joten kääntäminen jätettäköön guruille. Paketin voit purkaa minne haluat ja varsinaista asennusta ei ole; itse loin kotihakemistooni "Argyll" kansion ja purin sen sinne.
Jotta ei tarvitsisi joka kerta Argylia käyttäessä kirjoitaa komentoriville ohjelman sijaintia, täytyy kotihakemistosta piilotettuna olevaan [/i].bashrc[/i] tiedoston loppuun lisätä seuraava rivi:
#ArgyllCMS
export PATH=$PATH:/.../Argyll/binTuon ... kohdalle kirjoitetaan Argyllin
bin-kansion sijainti. Minulla rivi meni näin
export PATH=$PATH:/home/xxx/Argyll/bin koska purin ohjelman "Argyll" nimiseen kansioon oman kotihakemistoni juureen.
2. Spyderin ajuritSeuraavaksi Spyderin omistajat joutuvat lataamaan Spyderin ajurit. Se tapahtuu laittamalla Spyderin ajurilevy asemaan ja ajamalla komennon:
spyd2en
3. KäyttöoikeudetKäyttäjäoikeuksien takia kalibraattori ei välttämättä toimi, joten joudut ajamaan seuraavat komennot kalibraattorin kiinnittämisen jälkeen:
Tarkista ensin mistä väylästä kalibraattori löytyy, kirjoittamalla:
lsusb
ja seuraavaksi muuta oikean väylän oikeudet sallivammiksi komennolla:
sudo chmod /dev/bus/usb/BUS/DEVICE
Minulla Spyder löytyi väylästä 003 ja laitteen numero oli 002, joten komento meni minulla
sudo chmod 777 /dev/bus/usb/003/002Huom! Tämän vaiheen joudut tekemään joka kerta jos käytät spyderiä ja olet käynnistänyt koneen uudelleen.
4. KalibrointiNyt voidaan vihdoinkin siirtyä itse asiaan, komennolla:
dispcal
Dispcalin avulla lasketaan monitorin normaalitila ja luodaan .cal tiedosto. Komentoja on tässäkin lukuisia, mutta itse tein tämän vaiheen näin:
dispcal -v -d 1 -c 1 -y l viewsonic
-v tulostaa tietoja komentoriville
-d 1 näyttö numero 1
-c 1 usb-portti 1 jossa Spyderini oli kiinni (oikea usb-portti selviää listasta jonka saa, kun laittaa Spyderin kiinni koneeseen ja ajaa tuon
dispcal komennon ilman muuttujia)
-y l näytön tyyppi (l=LCD, c=CRT)
viewsonic .cal tiedoston nimi (Huom! ei päätettä tähän ja myös seuraavien vaiheiden tiedostojen tulee olla samoin nimetty)
Ohjelma luo .cal tiedoston siihen kansioon jossa komentorivillä olet, joten tarkista, että tiedosto menee johonkin järkevään paikkaan. Cal-tiedosto pitää olla samassa kansiossa kuin myöhemmin luotavat .ti1 ja ti3 tiedostot, jotta ICC-väriprofiili voidaan luoda. Muuten sijainnilla ei ole mitään väliä.
5. Koearvojen luontiSeuraavaksi luodaan koearvot väriprofiilin luomista varten, komennolla
targen -v -d 3 -f 500 viewsonic
-d 3 Video RGB (käytetään näytön profiloinnissa)
-f 500 koearvojen määrä (voi olla vähemmän tai enemmän, mutta itse totesin 500 hyväksi; vähän testiarvoja = nopeampi / paljon testiarvoja = tarkempi)
viewsonic .ti1 tiedoston nimi (tulee olla sama kuin .cal tiedostolla)
6. Koearvojen testausPitkäkestoisin vaihe on koearvojen testaaminen kalibraattorilla. Se onnistuu kirjoittamalla
dispread -v -d 1 -c 1 -y l -k viewsonic.cal viewsonic
-d 1 näyttö numero 1
-c 1 usb-portti 1 jossa Spyderini oli kiinni
-y l näytön tyyppi (l=LCD, c=CRT)
-k viewsonic.cal aikaisemmin tehty .cal-tiedoston nimi
viewsonic tässä vaiheessa luotavan .ti3 tiedoston nimi (nimen täytyy olla edelleen sama kuin muissakin vaiheissa)
7. Datan muuntaminen ICC-väriprofiiliksiLoppu lähestyy, mutta varsinainen väriprofiili on vielä luotava kertystä datasta. Se käy näin:
profile -v -A "Viewsonic" -M "VX2025wm" -D "Created 12.05.2008" -C "Carloh" -q m -a s viewsonic
-A "Viewsonic" Valmistajan nimi #ei pakollinen
-M "VX2025wm" Mallin nimi #ei pakollinen
-D "Created 12.05.2008" Luonti päivämäärä #ei pakollinen
-C "Carloh" Tekijä #ei pakollinen
-q m medium laatu #tätä suositeltiin, mutta l=low, h=high, ja u=ultra löytyy myös
-a s vaihtoehtoinen shaper+matrix algoritmi #hyvää jälkeä saa myös oletusalgoritmilla, joten voi jättää pois
viewsonic luotavan ICC-väriprofiilin nimi
Nyt ICC-väriprofiili on luotu, joten voit ladata sen xcalibilla, kuten alussa on neuvottu.
--
Taitaa muutenkin olla vähän offtopic, kun lukee tuon ekan viestin ja keskustelun otsikon. Mites niitä oppaita pääsee kirjoittamaan?