Kirjoittaja Aihe: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely  (Luettu 53843 kertaa)

emmel

  • Vieras
Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« : 30.12.07 - klo:16.21 »
Tervehdys

Eksyin tutkiskelemaan Gimpin FAQia ja sieltä ilokseni löytyi tällaiset maininnat layereista ja 16-bittisistä väreistä:

------x---------x---------x--------
When can we see layer groups?

Sometimes it is nice to place layers in groups. It makes them easier to organise when you have lots of them. It also means you can easily apply the same effect to lots of layers, without directly affecting those layers. Long story short, it makes life easier. This will be much easier to program once GEGL has been integrated into GIMP.

When can we see 16-bit per channel support (or better)?

For some industries, especially photography, 24-bit colour depths (8 bits per channel) are a real barrier to entry. Once again, it's GEGL to the rescue. Work on integrating GEGL into GIMP will begin after 2.4 is released. Once that work is completed, GIMP will support 16 bits per channel. If you need such support now and can't wait, cinepaint and krita support 16 bits per channel now.

It should be noted that for publishing to the web, the current GIMP release is good enough.
-----x------x-------x--------

Tuo Gimpin versio 2.4 on julkaistu, joten periaatteessa tuon GEGLin (mikä lieneekään, en jaksanut googlata) teko pitäisi olla täydessä vauhdissa.  Onko kenelläkään tietoa aikatauluista?

Toinen juttu jonka bongasin digikamera.net:istä.
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12626246&postdays=0&postorder=asc&start=75

Värikalibraattorit toimivat Linuxissa?! Onko näistä ja värinhallinasta ylipäätään jotain tarkempaa tietoa?

Hetkisen verran näin päiväunia distrosta johon olisi koottuna tällaisia "vakavampaan" kuvankäsittelyyn tarkoitettuja ohjelmia. Ehkä vielä...

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #1 : 15.01.08 - klo:18.56 »
Olen odottanut guurujen vastauksia tähän aiheeseen, mutta koska mitään ei ole ilmennyt, täytyy itse tarttua asiaan  vaikka olenkinLinux-tietämyksen puutteen takia väärä henkilö vastaamaan.
Oletettavasti tietäjien passiivisuuteen on syynsä. Värinhallinta, monitorin kalibrointi, kuvankäsittely, kaikki ovat laajoja, vaativia asioita selitettäväksi. Kysyjän asenne:
Lainaus
mikä lieneekään, en jaksanut googlata
ei varmaan paljon innosta pitkiin selityksiin.
Sen verran itse jaksoin googlailla, että monitorin kalibroinnista on Risto H. Kurppa kirjoitanut blogissaan: http://blog.ubuntu-fi.org/2007/linux-monitorin-kalibrointi/ ja Wikissä on artikkeli:
http://linux.fi/index.php/N%C3%A4yt%C3%B6n_kalibrointi
Risto H. Kurppa viittaa kahteen kalibroinnin apuvälineeseen: Monicaan: http://www.pcbypaul.com/software/monica.html, joka aika lailla muistuttaa Adoben gammaa, mutta soveltuu lähinnä näytön kirkkauden säätöön, ei niinkään väritasapainon; ja LProfiin: http://lprof.sourceforge.net/ , johon en vielä ole perehtynyt lainkaan.
Kuten emmelkin, odotan kovasti Gimpin tukea 16 bittiselle kuvankäsittelylle. Sitä odotellessa kiintoisa plugin CMYK:n käsittelyyn osoitteessa: http://cue.yellowmagic.info/softwares/separate.html
Tästä kysyn viisaammilta, miten asennetaan Ubuntuun?
Toinen kysymykseni koskee Gimpin värinhallinta-asetuksia. Voisiko joku vääntää rautalangasta, mitä eri vaihtoehdot merkitsevät? Tai tietääkö joku, onko näitä selvitetty joossain edes englanninkielisillä sivuilla?

Niin, ja mitenhän se GEGL nykyisin jakselee?

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #2 : 15.01.08 - klo:22.13 »
Tuo Gimpin versio 2.4 on julkaistu, joten periaatteessa tuon GEGLin (mikä lieneekään, en jaksanut googlata) teko pitäisi olla täydessä vauhdissa.  Onko kenelläkään tietoa aikatauluista?

Niinhän se onkin
http://gegl.org/
Varmaan tuolla kerrotaan sitten kun se on valmis. (Ja kuten aina näissä avoimissa jutuissa, se on valmis sitten kun se on valmis.)

Toinen juttu jonka bongasin digikamera.net:istä.
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12626246&postdays=0&postorder=asc&start=75

Värikalibraattorit toimivat Linuxissa?! Onko näistä ja värinhallinasta ylipäätään jotain tarkempaa tietoa?

"Ole hyvä ja anna käyttäjätunnus sekä salasana kirjautumiseen"

Pikainen googlaus paljasti jotain värikalibrointivehkeisiin liittyvää juttua, täytyy jatkaa tutkimuksia.

Sen verran itse jaksoin googlailla, että monitorin kalibroinnista

Noissa ei minusta ollut kyse kalibrointilaitteiden käytöstä. Silmämääräistä perussäätöä vain...

Sitä odotellessa kiintoisa plugin CMYK:n käsittelyyn osoitteessa: http://cue.yellowmagic.info/softwares/separate.html
Tästä kysyn viisaammilta, miten asennetaan Ubuntuun?

Onko siinä jotain perus-gimpin 2.4-versiosta puuttuvaa?

Toinen kysymykseni koskee Gimpin värinhallinta-asetuksia. Voisiko joku vääntää rautalangasta, mitä eri vaihtoehdot merkitsevät? Tai tietääkö joku, onko näitä selvitetty joossain edes englanninkielisillä sivuilla?

Hae kirjastosta kirja jossa käydään värihallintaa läpi yleisemmällä tasolla? En ole netistä oikein löytänyt mitään järkevää perusesitystä. Saa vinkata jos on.
Vaikkapa Martin Eveningin photoshop 6:sta käsittelevässä tiiliskivessä on perusteita selvitetty ja löytyy Turussa kirjastosta, ehkä muuallakin...

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #3 : 16.01.08 - klo:07.48 »
Lainaus
"Ole hyvä ja anna käyttäjätunnus sekä salasana kirjautumiseen"
Tohon pysähdyin minäkin.
Martin Evening löytyy omasta hyllystä ja olen sen tarkkaan lukenutkin.Järkevin PS-kirja, jonka olen lukenut. Näin muuten kirjakaupassa siitä uuden version, muistaakseni CS2. Fraser-Murphy-Bunting: Värinhallintaa en sen sijaan voi suositella kenellekään, on jo vanhentunutkin.
Osaan siis Photoshopissa käyttää mielekkäitä värinhallinta-asetuksia, mutta Gimpissä en tiedä mitä mikäkin valinta värinhallinnassa tekee. Kokeilemalla saattaa kulua ikusuus asian selvittämiseen.
Lainaus
Onko siinä jotain perus-gimpin 2.4-versiosta puuttuvaa?
Minun Gimp 2.4:ssä ei näy koko cmykkiä, enkä onnistunut myöskään konvertoimaan kuvaa cmyk-profiiliin, joten oletan ettei perus-Gimp osaa cmykkiä käsitellä.
Lainaus
Pikainen googlaus paljasti jotain värikalibrointivehkeisiin liittyvää juttua, täytyy jatkaa tutkimuksia
Jos saat jotain selville, anna heti kuulua, etenkin, jos se sattuu koskemaan spyder- kalibraattoria

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #4 : 16.01.08 - klo:11.57 »
Martin Evening löytyy omasta hyllystä ja olen sen tarkkaan lukenutkin.

Jep, sen kirjaston kirjan värihallintakappaleen oon lukassu läpi, en oo ehtiny käytännössä opetella...

Osaan siis Photoshopissa käyttää mielekkäitä värinhallinta-asetuksia, mutta Gimpissä en tiedä mitä mikäkin valinta värinhallinnassa tekee. Kokeilemalla saattaa kulua ikusuus asian selvittämiseen.
Minun Gimp 2.4:ssä ei näy koko cmykkiä, enkä onnistunut myöskään konvertoimaan kuvaa cmyk-profiiliin, joten oletan ettei perus-Gimp osaa cmykkiä käsitellä.

Katos vaan, eipä munkaan gimppi suostu konvertoimaan cmykkiin.
Siellä asetuksissa oli jotain cmykkiin viittaavaa (liitekuva) niin kuvittelin että se osaa.

Jos saat jotain selville, anna heti kuulua, etenkin, jos se sattuu koskemaan spyder- kalibraattoria

Lupaavalta näyttää. (googleen linux spyder... tai linux monitor calibration)
http://jcornuz.wordpress.com/2007/11/18/use-colorvision-spyder-to-produce-an-icc-monitor-profile-under-argyllcms-linux/
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_color_management#Device_profiles
http://www.argyllcms.com/doc/ArgyllDoc.html

Kerro toimiiko... Ollaan hommaamassa kamerakerholle jotain kalibraattoria.


[ylläpito on poistanut liitteen]

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #5 : 16.01.08 - klo:17.44 »
Lainaus
Siellä asetuksissa oli jotain cmykkiin viittaavaa (liitekuva)
näkyy löytävän cmyk-profiilin, muttei osaa käyttää, miten lienee sitten jos tuon jaappanin pojan plugin asentais.

Lainaus
Lupaavalta näyttää. (googleen linux spyder... tai linux monitor calibration)
http://jcornuz.wordpress.com/2007/11/18/use-colorvision-spyder-to-produce-an-icc-monitor-profile-under-argyllcms-linux/
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_color_management#Device_profiles
http://www.argyllcms.com/doc/ArgyllDoc.htm
Voi näyttääkin lupaavalta linux-tuntijan silmissä. Minusta näyttää ylivoimaisen vaikealta. Tossa keskustelussa joku väitti, että olis toiminut. Yritän paremmalla ajalla tutkia tota Agryllin asennusta ja spydenin ja mitä muuta siinä sitten tarviikaan. Winukassa joka tapauksessa Spyder2 saa aikaan kunnollisen näytön jonka mukaan voi kuvia vähän arvioida. Olen mielestäni saanut epsonin suihkarista aika lailla näytön mukaisia tulosteita,jos nyt se ylipäätään on mahdollista erilaisen perusasetelman takia. Vähän karvalakkimalli sikäli, että tumman ja vaalean ääripään joutuu säätämään silmämääräisesti. Värit tulee sitten koneella.
Siis kamerakerhon on turha odottaa minulta kokemuksia, mutta jos joku tämän lukenut tietää enemmän, aina kiinnostaisi

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #6 : 09.05.08 - klo:12.39 »
Joo lupaavalta näyttää mut siihen munkin osalta jäi.
Latasin Argyllcms:n koneelleni ja sain sen puretuksikin mutta en tiedä onko se nyt sitten asentunut vai ei?
Se on mulla kotikansiossa kyllä, lieneekö sillä väliä, mutta en osaa sille kyllä mitään tehdä...

Toi mun Spyder2  on näköjään tunnistunut mutta ei osaa käyttää Argyllcms:ää, tai siis mä en osaa

lsusb
...
Bus 004 Device 003: ID 085c:0200 ColorVision, Inc. Monitor Spyder
...

Näillä ohjeilla olen yrittänyt:
http://argyllcms.com/doc/ArgyllDoc.html
http://jcornuz.wordpress.com/2007/11/18/use-colorvision-spyder-to-produce-an-icc-monitor-profile-under-argyllcms-linux/

Osaisko joku neuvoa miten saan xp-ssä  tekemäni väriprofiilin siirretyksi tänne Ubuntuun?
Mielellään otan neuvoja vastaan myös ton argyllcms käyttöönotossa jos jollain olis kokemusta  ;)

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

simohell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #7 : 09.05.08 - klo:17.33 »
CMYK-plugin Separate+ löytyy Ubuntulle käännettynä osoitteesta:

http://www.ohweb.com.ar/gimp/

Tiedoston nimi on Separate-Compilado.zip

Kun kopioi paketin sisältämät 3 tiedostoa Gimpin plugin kansioon ja asentaa icc-profiilit (paketti icc-profiles), homma toimii.

Separate+:n käytettävyys ei ole maailman paras, mutta sillä luodut valmiit tiedostot toimivat hyvin, kunhan profiilit on valittu oikein. Ennen kuin ihmettelee CMYK kuvan outoja värejä, kannattaa tarkistaa että oli valittuna oikeat profiilit ja katsoa jälkeä "proof" toiminnolla. Kuvat kannattaa ehdottomasti muokata valmiiksi RGB:nä ennen väriavaruuden muuttamista.
"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch

Carloh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #8 : 09.05.08 - klo:19.30 »
Osaisko joku neuvoa miten saan xp-ssä  tekemäni väriprofiilin siirretyksi tänne Ubuntuun?
Mielellään otan neuvoja vastaan myös ton argyllcms käyttöönotossa jos jollain olis kokemusta  ;)

Terveisin Markku Pääkkönen
[/quote]

Juuri tänään pistin Spyderillä värit kohdilleen, joten homma toimii. En nyt kuitenkaan ehdi kirjoittamaan ohjeita tähän, mutta yritän vastata viikonloppuna, ellei joku muu ehdi ensin. Älä luovu siis toivosta vielä.

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #9 : 09.05.08 - klo:20.16 »
Älä luovu siis toivosta vielä.

Okei, pidetään toivosta kii...  ;D Kiitos etukäteen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Carloh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #10 : 10.05.08 - klo:16.31 »
Täällä olikin mainittu jo linkkejä ohjeisiin ja sieltä minäkin olen oppini ammentanut, joten vielä toistamiseen

ArgyllCMS kotisivut
Xcalibin kotisivut
Linux photography-sivustolla vinkkejä molempien käytöstä

Se mikä noissa kaikissa ohjeissa käydään huonosti läpi on asentaminen, joten alla siitä selvällä Suomen kielellä.

Xcalib, ohjelma väriprofiilien lataamiseen

Xcalib löytyy Ubuntu 8.04:sen Multiverse-pakettivarastosta ja sen saat asennettua kirjoittamalla komentoriville:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install xcalib
Aikaisemmista Ubuntuista sitä ei välttämättä löydy, joten joudut lataamaan ohjelman Xcalibin kotisivulta. Onneksi sivun alalaidasta löytyy binaariversiot (precompiled Linux binary), joten kääntämään ei tarvitse ryhtyä. Huomaa myös, että 64-bittiselle järjestelmälle on oma binaari.

Ladattuasi oikean binaarin siirrä se sellaisenaan /usr/bin/ kansioon ja asennus on siinä.  /usr/bin/ kansio vaatii kuitenkin pääkäyttäjän oikeuksia, joten tee siirto sudona, joko:
Koodia: [Valitse]
sudo nautilus ja nautiluksen kautta käsin tai sitten:
Koodia: [Valitse]
sudo mv /.../xcalib /usr/bin/ Tuon ... kohdalle kirjoitetaan tiedoston sijainti. Esim. itse latasin binaarin tmp kansioon, joten komento oli minulla:
Koodia: [Valitse]
sudo mv /tmp/xcalib /usr/bin/
Xcalibin ja ohjeet saat käynnistettyä komentoriviltä kirjoittamalla:
Koodia: [Valitse]
xcalib
Varsinainen väriprofiili ladataan esim. kirjoittamalla:
Koodia: [Valitse]
xcalib -s 0 -v /.../variprofiili.icc
Esimerkissä -s 0 on näytön numero, jota tarvitaan ainoastaan jos käytössä on useita näyttöjä ja -v tulostaa tietoja väriprofiilista komentoriville. Muitakin komentoja löytyy, mutta itse en ole niitä tarvinnut.

Huom! Windowsissa Spyder teki väriprofiilista .icm muotoisen, joten se pitää muuttaa .icc muotoon. Tämä onneksi onnistuu pelkästään uudelleen nimeämisellä.

ArgyllCMS ja väriprofiilin luonti

1. Argyllin asennus
Argylliä ei löydy pakettivarastoista, joten sen joutuu lataamaan ohjelman kotisivuilta. Pakattu binaari löytyy tästäkin, joten kääntäminen jätettäköön guruille. Paketin voit purkaa minne haluat ja varsinaista asennusta ei ole; itse loin kotihakemistooni "Argyll" kansion ja purin sen sinne.

Jotta ei tarvitsisi joka kerta Argylia käyttäessä kirjoitaa komentoriville ohjelman sijaintia, täytyy kotihakemistosta piilotettuna olevaan [/i].bashrc[/i] tiedoston loppuun lisätä seuraava rivi:

#ArgyllCMS
export PATH=$PATH:/.../Argyll/bin


Tuon ... kohdalle kirjoitetaan Argyllin bin-kansion sijainti. Minulla rivi meni näin export PATH=$PATH:/home/xxx/Argyll/bin koska purin ohjelman "Argyll" nimiseen kansioon oman kotihakemistoni juureen.

2. Spyderin ajurit
Seuraavaksi Spyderin omistajat joutuvat lataamaan Spyderin ajurit. Se tapahtuu laittamalla Spyderin ajurilevy asemaan ja ajamalla komennon:
Koodia: [Valitse]
spyd2en
3. Käyttöoikeudet
Käyttäjäoikeuksien takia kalibraattori ei välttämättä toimi, joten joudut ajamaan seuraavat komennot kalibraattorin kiinnittämisen jälkeen:

Tarkista ensin mistä väylästä kalibraattori löytyy, kirjoittamalla:
Koodia: [Valitse]
lsusbja seuraavaksi muuta oikean väylän oikeudet sallivammiksi komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo chmod /dev/bus/usb/BUS/DEVICE
Minulla Spyder löytyi väylästä 003 ja laitteen numero oli 002, joten komento meni minulla sudo chmod 777 /dev/bus/usb/003/002

Huom! Tämän vaiheen joudut tekemään joka kerta jos käytät spyderiä ja olet käynnistänyt koneen uudelleen.

4. Kalibrointi
Nyt voidaan vihdoinkin siirtyä itse asiaan, komennolla:
Koodia: [Valitse]
dispcal
Dispcalin avulla lasketaan monitorin normaalitila ja luodaan .cal tiedosto.  Komentoja on tässäkin lukuisia, mutta itse tein tämän vaiheen näin:
Koodia: [Valitse]
dispcal -v -d 1 -c 1 -y l viewsonic-v tulostaa tietoja komentoriville
-d 1 näyttö numero 1
-c 1 usb-portti 1 jossa Spyderini oli kiinni (oikea usb-portti selviää listasta jonka saa, kun laittaa Spyderin kiinni koneeseen ja ajaa tuon dispcal komennon ilman muuttujia)
-y l näytön tyyppi (l=LCD, c=CRT)
viewsonic .cal tiedoston nimi (Huom! ei päätettä tähän ja myös seuraavien vaiheiden tiedostojen tulee olla samoin nimetty)

Ohjelma luo .cal tiedoston siihen kansioon jossa komentorivillä olet, joten tarkista, että tiedosto menee johonkin järkevään paikkaan. Cal-tiedosto pitää olla samassa kansiossa kuin myöhemmin luotavat .ti1 ja ti3 tiedostot, jotta ICC-väriprofiili voidaan luoda. Muuten sijainnilla ei ole mitään väliä.

5. Koearvojen luonti
Seuraavaksi luodaan koearvot väriprofiilin luomista varten, komennolla
Koodia: [Valitse]
targen -v -d 3 -f 500 viewsonic-v tulostaa tietoja komentoriville
-d 3 Video RGB (käytetään näytön profiloinnissa)
-f 500 koearvojen määrä (voi olla vähemmän tai enemmän, mutta itse totesin 500 hyväksi; vähän testiarvoja = nopeampi / paljon testiarvoja = tarkempi)
viewsonic .ti1 tiedoston nimi (tulee olla sama kuin .cal tiedostolla)

6. Koearvojen testaus
Pitkäkestoisin vaihe on koearvojen testaaminen kalibraattorilla. Se onnistuu kirjoittamalla
Koodia: [Valitse]
dispread -v -d 1 -c 1 -y l -k viewsonic.cal viewsonic-v tulostaa tietoja komentoriville
-d 1 näyttö numero 1
-c 1 usb-portti 1 jossa Spyderini oli kiinni
-y l näytön tyyppi (l=LCD, c=CRT)
-k viewsonic.cal aikaisemmin tehty .cal-tiedoston nimi
viewsonic tässä vaiheessa luotavan .ti3 tiedoston nimi (nimen täytyy olla edelleen sama kuin muissakin vaiheissa)

7. Datan muuntaminen ICC-väriprofiiliksi
Loppu lähestyy, mutta varsinainen väriprofiili on vielä luotava kertystä datasta. Se käy näin:
Koodia: [Valitse]
profile -v -A "Viewsonic" -M "VX2025wm" -D "Created 12.05.2008" -C "Carloh" -q m -a s viewsonic-v tulostaa tietoja komentoriville
-A "Viewsonic" Valmistajan nimi #ei pakollinen
-M "VX2025wm" Mallin nimi #ei pakollinen
-D "Created 12.05.2008" Luonti päivämäärä #ei pakollinen
-C "Carloh" Tekijä #ei pakollinen
-q m medium laatu #tätä suositeltiin, mutta l=low, h=high, ja u=ultra löytyy myös
-a s vaihtoehtoinen shaper+matrix algoritmi #hyvää jälkeä saa myös oletusalgoritmilla, joten voi jättää pois
viewsonic luotavan ICC-väriprofiilin nimi

Nyt ICC-väriprofiili on luotu, joten voit ladata sen xcalibilla, kuten alussa on neuvottu.

--
Taitaa muutenkin olla vähän offtopic, kun lukee tuon ekan viestin ja keskustelun otsikon. Mites niitä oppaita pääsee kirjoittamaan?
« Viimeksi muokattu: 30.05.08 - klo:16.50 kirjoittanut Carloh »

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #11 : 12.05.08 - klo:11.42 »
Kiitos tosi paljon,
olinkin saanutkin asennetuksi Argyllin ihan oikein, tuo spyderin ajurin lataaminen levyltä näköjään puuttui noista aiemmista ohjeista. Nyt toimii.

Mulla toi usb portti tunnistui c -1:nä että sen verran oli eroa tohon sun koodiin:
Koodia: [Valitse]
dispcal -v -d 1 -c 1 -y l viewsonic


Lainaus
Ohjelma luo .cal tiedoston siihen kansioon jossa komentorivillä olet, joten tarkista, että tiedosto menee johonkin järkevään paikkaan.
Toi on mulla vielä vähän hakusessa...

Toivottavasti kerkeet kirjoittamaan loputkin ohjeet tänne, sun ulosanti on helpottavan selkeätä  :) Voisit kopsata sen sitten vielä vaikka jonnekin tonne wikiin.

---
Koklailen noita linux photography ohjeita tossa kun kerkiän ja sun ohjeita odotellessa. Mut nyt täytyy vielä pistäytyä xp-puolella tekemässä yks valosäätö sunliten dmx-ohjaimeen (siihenkin on näköjään jo jotain linuxpuolella tarjolla, mut täytyy tehä ensin nuo laskutettavat hommat pois alta, pääsee sit perehtymään...

Terveisin Markku Pääkkönen

onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Carloh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #12 : 30.05.08 - klo:00.14 »
Toivottavasti kerkeet kirjoittamaan loputkin ohjeet tänne, sun ulosanti on helpottavan selkeätä  :) Voisit kopsata sen sitten vielä vaikka jonnekin tonne wikiin.

---
Koklailen noita linux photography ohjeita tossa kun kerkiän ja sun ohjeita odotellessa. Mut nyt täytyy vielä pistäytyä xp-puolella tekemässä yks valosäätö sunliten dmx-ohjaimeen (siihenkin on näköjään jo jotain linuxpuolella tarjolla, mut täytyy tehä ensin nuo laskutettavat hommat pois alta, pääsee sit perehtymään...

Terveisin Markku Pääkkönen

No nyt sain rustattua tuon loppuun, vaikka aikaa siihen menikin.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #13 : 30.05.08 - klo:09.48 »
Nyt ICC-väriprofiili on luotu, joten voit ladata sen xcalibilla, kuten alussa on neuvottu.

--
Taitaa muutenkin olla vähän offtopic, kun lukee tuon ekan viestin ja keskustelun otsikon. Mites niitä oppaita pääsee kirjoittamaan?

VAU mikä ohje!!!!

Itse olen väkertänyt näitä:
http://blog.ubuntu-fi.org/2007/linux-monitorin-kalibrointi/
http://linux.fi/index.php/N%C3%A4yt%C3%B6n_kalibrointi

Luulen että linux.fi -wiki voisi olla aika hyvä paikka näille ohjeille, taatusti hyödyttää myös muiden distrojen käyttäjiä. Tämän jälkeen sen voi linkata esim. wiki.ubuntu-fi.org -sivulle (alareunassa rekisteröitymisohjeet).

Koska ohje on jo nyt niin mainio, siirrän tämän ketjun forumin arkisto:siirrettävät -alueelle jossa siis on ohjeita joita pitäisi siirtää wikiin (ja johon tarvitaan mm. käyttäjän lupa). Paras tietysti on jos itse ohjeet siirrät.


Ei kenelläkään olisi Helsingin alueella lainata Spyderiä?


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #14 : 30.05.08 - klo:16.05 »
Multa saat lainaksi jos et pitkään pidä, en ole vielä kerenny tätä uutta monitoria kalibroida...

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #15 : 04.06.08 - klo:15.19 »
Nonni, väriprofiili tehty  ;D

Kiitoksia Carloh!

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #16 : 04.06.08 - klo:17.16 »
Nonni, väriprofiili tehty  ;D

Kiitoksia Carloh!

Hienoa - olen tuota taistellut riittävästi, kiva päästä tekemään oikeilla laitteilla. Ja hienoa että spyder pelaa Linuxin kanssa.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #17 : 10.07.08 - klo:10.14 »
Carloh: edelleen täytyy sanoa että upea ohje! Käyttäjiä ei luultavasti ole paljon mutta ne jotka sitä tarvitsevat ovatkin todella tyytyväisiä :)

Pystyisikö ohjeen siirtämään linux.fi -wikiin. Mahdollista on toki myös wiki.ubuntu-fi.org mutta olisi ehkä hyvä että se olisi linux.fi -wikissä niin kaikkien jakeluiden käyttäjät voisivat sen sieltä löytää ja täydentää sopivaksi heidän käyttämilleen jakeluversioille. Jos ei muuta niin voitko ainakin antaa luvan sen siirtämiseksi linux.fi -wikiin (eli lähinnä jos annat luvan, siirtyy tuo ohjeesi käyttämään tällaista lisenssiä: http://linux.fi/index.php/Linux.fi:Lisenssi ). Wikissä sitä voi käyttäjät täydentää ja päivättää esim. ohjelmien muuttuessa jne.

Kirjoittelin joskus tuonne linux.fi -wikiin tällaisen kalibrointiohjeen jolla värejä saadaan vähän kohdalleen ilman kalibraattoria.

http://linux.fi/index.php/N%C3%A4yt%C3%B6n_kalibrointi

Uuden ohjeen voisi kirjoittaa omalle sivulleen, esim. http://linux.fi/index.php/N%C3%A4yt%C3%B6n_kalibrointi_kalibraattorilla tai vastaavaa..


Mutta saan tosiaan tänään Markulta lainaan spyderin niin palataan asiaan :)

Ja jännä nähdä miten KDE4 tähän suhtautuu vai mitenkään..

Loppukuusta saan myös Freerunner-linux-puhelimen jonka periaatteessa voisi myös kalibroida jos ohjelmat saisi käänneltyä sille :) Mutta ei ehkä liene vaivan arvoista..

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #18 : 11.07.08 - klo:01.35 »
Jepu, kokeillen..

Ensinnäkin haaste oli saada itse spyder sopivasti roikkumaan näytöstä, loppujenlopuksi länttäsin imukupeilla kiinni, ilman mitään vastapainoa tms..

Toiseksi: dispcal herjaili alkuun seuraavasti:
Koodia: [Valitse]
rhk@rubert:~$ dispcal
Calibrate a Display, Version 1.0.0
Author: Graeme W. Gill, licensed under the GPL Version 3
Diagnostic: Too few arguments                           
usage: dispcal [options] outfile                       
 -v [n]               Verbose mode                     
 -display displayname Choose X11 display name           
 -d n[,m]             Choose the display n from the following list (default 1)
                      Optionally choose different display m for VideoLUT access
dispcal: Error - Unable to intern atom 'EDID_DATA'                             
rhk@rubert:~$

Tämä korjaantui lataamalla tuore, patchattu versio osoiteesta www.argyllcms.com/linux_disp_exe.tgz (lähde: http://www.freelists.org/archives/argyllcms/07-2008/msg00023.html) ja purkamalla se tuonne bin-kansioon.

Tämän jälkeen tuloste oli tällainen:
Koodia: [Valitse]
rhk@rubert:~/Ohjelmat/Argyll_V1.0.0/bin$ dispcal -v -d 1 -c 1 -y l samsung215tw
Setting up the instrument                                                     
Instrument Type:   Spyder 2                                                   
Serial Number:     00499106                                                   
Hardwar version:   0x0307                                                     
dispcal: Warning - Native mode can't work, no VideoLUT support                 
dispcal: Error - dispread failed with 'Window Access Failed'                   

rhk@rubert:~/Ohjelmat/Argyll_V1.0.0/bin$

josta selvittiin komennolla
Koodia: [Valitse]
export ARGYLL_IGNORE_XRANDR1_2=yeskuten lukee täällä mailissa: http://www.freelists.org/archives/argyllcms/07-2008/msg00023.html

Ja sitten kalibrointi lähtikin käyntiin. Pitäisi lueskella vielä tarkemmin mitä tuossa tarkalleenottaen tapahtuu, miksi pitää ajaa niin paljon eri ohjelmia jne ja miten monitorin säädöt pitäisi olla (kirkkauden jne osalta). No, sen tiedän että niihin ei pidä mennä puuttumana kalibroinnin jälkeen :)

Mutta katsotaan miten etenee.. Onko kenelläkään muuten mitään arviota kuinka pitkään tuo tuota ruksuttelee?

Ja tähän väliin huomaan että tuo tekee oletuksena gammaa 2.4 ja että en ymmärrä näistä kalibrointijutuista ollenkaan riittävästi.. Mutta mitä olette mieltä, onko tuo default-gamma 2.4 ok? (yleensähän 2.2 on ilmeisesti se käytetyin esimerkiksi printtejä tehdessä?)


ja carloh: hyvät on ohjeet mutta ripauksen enemmän voisi avata sitä että mitä oikeastaan missäkin vaiheessa tehdään: eli miksi eka ajellaan dispcal, miksi luodaan 'koearvot' jne jne.. Ensikertalais-kalibroijalle (laitteen kanssa) on vähän haperolla pohjalla tällainen tieto..


Jepu, kun kalibraatiota on mennyt jo melko pitkään keksin että olisi pitänyt tosiaan vilkaista noita monitorin säätöjä:
Koodia: [Valitse]
  Current Brightness = 575.06
  Target 50% Level  = 108.95, Current = 157.83, error =  8.5%
  Target Near Black =  5.75, Current = 26.52, error =  3.6% 
  Current white = x 0.4181, y 0.3339, VDT 3352K DE 23.8     
  Target black = x 0.4181, y 0.3339, Current = x 0.5043, y 0.3168, error = 24.26 DE

Eli noita error ja DE -arvoja (delta error?) pitäisi saada mahd. pieneksi.. ja valikko kertoo millä säädöillä niihin voi vaikuttaa.. Eli värilämpötila esim. on 3300 mikä on kovin alhainen.. nääs sentään..


Jaa, päädyin lueskelemaan oppaita, kuten http://www.argyllcms.com/doc/Scenarios.html ja http://www.argyllcms.com/doc/dispcal.html#Adjustment .. Jotta osaisi hahmottaa mitä on tekemässä.. Mutta näyttäisi että värilämpötila ei nouse kirveelläkään lähellekään 6500 ..

r



« Viimeksi muokattu: 11.07.08 - klo:02.25 kirjoittanut Risto H. Kurppa »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Gimp, väriprofiili ja kuvankäsittely
« Vastaus #19 : 11.07.08 - klo:02.46 »
No kyssäriä..

Mistä ihmeestä voin tietää noita target -arvoja..

Eli värilämpötilan arvaan että 6500 olisi hyvä.
Käytössä on Samsung 215TW LCD-ruutu, pitäisi olla ihan hyvä monitori mutta jos minulta kysytään niin kirkkaussäätö on rankasti säädetty kovaksi eli monitorilla voisi valaista koko Pohjois-Helsingin tarvittaessa..

Mutta 1) mistä tiedän miten säätää kirkkauden ja kontrastin ennen kalibrointia
2) Monitorissa on 3 presettiä värilämpötiloille ja lisäksi säätö RGB-kanaville erikseen/manuaalisesti. Mistä tiedän minkä näistä valitsen.

Helppoahan olisi jos osaisi heittää tavoitearvot noille eri black/white pointille ja leveleille mutta mistä ne ottaa? MIstä keksin jonkun cd/m2 -arvon valkoiselle tms..? Mistä te ne olette ottaneet? Jos on tavoite, on paljon helpompi lähteä sitä kohti kuin 'säätää kunnes on hyvä'. Mistä tiedän mikä on hyvä? Vai menenkä joidenkin nettisivujen kirkkaus/kontrasti-säätöihin ja säädän sieltä alkuarvot, esim http://www.lagom.nl/lcd-test/

Tuolla ohjesivulla ( http://www.argyllcms.com/doc/Scenarios.html ) sanottiin että oikeastaan mihinkään säätöön ei kannata puuttua kun ne eivät ole aitoja vaan jotenkin tehdään muuttamalla signaalia, niin myös RGB-säädön kohdalla. Mutta johonkinhan ne silti pitää asettaa..

Ja vasta näiden jälkeen päästään profiloimaan.. ängyrä..


r
« Viimeksi muokattu: 11.07.08 - klo:02.48 kirjoittanut Risto H. Kurppa »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-