Kirjoittaja Aihe: Projekti ohjelmointi!!!  (Luettu 23504 kertaa)

peran

  • Vieras
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #20 : 03.01.08 - klo:11.31 »
Voisitteko kertoa suomenkielisiä ohjeita pelin tekoon!!

Eiköhän me niitä olla nimenomaan yritetty kertoakin, mutta ongelma on hyvin laaja, joten olet ehkä saanut itsellesi ympäripyöreitä vastauksia. Pelejä on monenlaisia, joten tarvitsemme tarkennusta minkälaisen pelin tekoon aiot ryhtyä.

Suoraan sanomme myös, että kaikki kaupallisten pelien tyyppiset pelit kannattaa unohtaa, jos olet tekemässä yksin peliä. Kannattaa tehdä mahdollisimman yksinkertainen peli ensimmäiseksi, jotta pääsee alkuun ja saa kuvan, mitä pelien tekemiseltä vaaditaan.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #21 : 03.01.08 - klo:14.20 »
Voisitteko kertoa suomenkielisiä ohjeita pelin tekoon!!

Ei voida.  8)

mikxel93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #22 : 03.01.08 - klo:15.37 »
esimerkiksi selassata jossa pallolla kerätään selasia esim rahoja!

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #23 : 03.01.08 - klo:15.49 »
esimerkiksi selassata jossa pallolla kerätään selasia esim rahoja!

Pacman on jo tehty useaan otteeseen. Mutta jopa noin yksinkertaisen pelin tekemiseen vaaditaan aivan hirveästi töitä. Ja kuten edellä on sanottu, niin ohjelmointi ei ole yksinkertainen käsite. Sinun pitää tietää millä kielellä (ohjelmointikieli siis, en tarkoita mitään englantia, ruotsia tai latinaa) teet työn, tietää kyseisen kielen perusteet, soveltaa niitä ja kaikkea muutakin. Kukaan ei voi tehdä sinulle sitä peliä valmiiksi, sinun pitää rakentaa se alusta asti itse. Jos haluat sinua varten tehdyn pelin, niin mene kauppaan ja osta Counter Strike, Quake, WoW tai vastaava.

Lisäksi sinun täytyy siis kirjoittaa lähdekoodi merkki kerrallaan aivan samalla menetelmällä kuin minä tai sinä kirjoitetaan tämmöistä tekstiä tänne foorumeille. Ja veikkaan että Pacmanin tapaisessa pelissä sitä koodia voi olla esim. C++ kielessä... Hmm... Veikataas erittäin raa'asti (kuten aikasemmin sanoin, en itse koodaa)... Jotain 10 000 - 50 000 riviä (riippuen miten toteuttaa). Lisäksi kaikki grafiikat pitää jotenkin taiteilla jne.

Anteeksi jos pelottelin, mutta viesteistäsi päätellen sinulla aivan liian yksinkertainen kuva ohjelmoinnista.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #24 : 03.01.08 - klo:16.25 »
Suosittelin englannin sanakirjan esille ottamista, ja vaikkapa  Pygame/tutorials kahlaamista läpi.

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #25 : 03.01.08 - klo:16.45 »
esimerkiksi selassata jossa pallolla kerätään selasia esim rahoja!

Aseta ensimmäiseksi tavoitteeksi että saat tehtyä sellaisen ohjelman joka näyttää sen pallon siinä ruudulla.
Sitten aseta tavoitteeksi että saat sen pallon liikkumaan siinä ruudulla, vaikka siten että se pallo ilmestyy vasemmalle ja liikkuu ruudun yli oikealle.
Sitten aseta tavoitteeksi että saat sen pallon liikkumaan näppäimiä painamalla, eli vaikka vasemmasta nuolesta se liikkuu vasemmalle jne.
Sitten kun nämä on tehty, voit alkaa suunnittelemaan varsinaista peliä.

Kun olet saanut tuosta listasta ensimmäisen tavoitteen valmiiksi, näytä ohjelmaa kokeneemmille ja kysy heiltä voisiko jotain tehdä paremmin. Älä lähde tekemään pidemmälle ennenkuin olet saanut perustan kunnolliseksi, sillä jos lähdet rakentamaan huonolle perustalle voit joutua lopulta purkamaan koko rakennelman ja aloittamaan alusta.
Englantia olisi hyvä opiskella, ainakin opetella englanninkielisiä sanoja, sillä lähes kaikissa ohjelmointikielissä käskyt ovat englanninkielisiä sanoja tai lyhennyksiä joiden ymmärtäminen helpottaa asiaa huomattavasti.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #26 : 03.01.08 - klo:17.07 »
Kokeilkaapa kahelin yksinkertaista peliä: http://www.pygame.org/projects/20/407/

Tarttee pythonin ja pygamesin, käynnistyy src-hakemistossa ./RunMe.py

Tässä on musiikkia, grafiikkaa, pisteenlasku ja liikettä. Siitä voi lähteä tutustumaan lähdekoodiin ja tekemään jatkokehittelyä  8)

olasirtep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #27 : 03.01.08 - klo:17.12 »
En nyt ala neuvomaan mitään pelien teosta, mutta annan esimerkin millainen on älyttömän yksinkertainen Hello World-ohjelman lähdekoodi kirjoitettuna C++-kielellä. Kun ohjelma ajetaan komentorivillä se tulostaa tekstin 'Hello World!', eli 'hei maailma!'.

Koodia: [Valitse]
#include <iostream>

int main () {
    std::cout << "Hello World!\n";
    return 0;
}

Sinun kannattaisi ensin tutustua itse ohjelmointiin ja valita jokin helppo aloittelijaystävällinen kieli. Opettele sen perusteet, tee yksinkertaisia komentoriviltä suoritettavia ohjelmia ja tutustu sitten erilaisten grafiikka-kirjastojen käyttöön.
Voi viedä kuukausia tai vuosia ennenkuin osaat itsenäisesti toteuttaa jonkin varsinaisen pelin, kuten vaikkapa mainitun Pac Manin.

Onnea opetteluun!  :)
« Viimeksi muokattu: 03.01.08 - klo:17.17 kirjoittanut Finlunch »
"The Internet is running too slow. Could you reboot it please?"

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1517
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #28 : 03.01.08 - klo:17.45 »
esimerkiksi selassata jossa pallolla kerätään selasia esim rahoja!
Helpoiten tuo onnistuisi flashilla, mutta on 'lvatan kallsta.

Graafisen pelin tekoon vaaditaan paljon osaamista, ohjelmointikielistä nopein olisi ehkä Java-appletti, mutta sekin vaatii osaamista.

opiskelin Javaa 5-10 opintoviikkoa (ov, 2. ja 3. asteen oppilaitosten opetuksen mittayksikkö, keskimäärin 4 viikkotuntia kahden kuukauden ajan=1ov) kahden vuoden aikana, usko minua, Java ei ole paras kieli aloittaa, kokeile alkuun jotain helppoa, että sisäistät ohjelmoinnin pääpiirteet, Perl, Pyhton, PHP, jopa HTML (joka siis ei ole oikeaa ohjelmoitia, mutta siitä on helppo siirtyä PHP:hen, joka sitten jo onkin lähempänä ohjelmointia) ovat hyviä vaihtoehtoja aloittelijalle, ja Perlissä ei kaiken tarvitse välttämättä olla oikein, se voidaan kääntää ja ajaa silti (kokemusta on.)

PS. tässä on vertailun vuoksi Javan helpoin ohjelma:
Koodia: [Valitse]
public class HelloWorld
{
       public static void main(String args[])
       {
              System.out.println ("Hello world!");
       }
}
tämä tulostaa tekstin Hello world!
« Viimeksi muokattu: 03.01.08 - klo:17.51 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #29 : 03.01.08 - klo:17.50 »
Ohjelmointi on periaatteessa ihan helppoa, mutta sitä varten täytyy opetella oikeanlainen ajattelutapa. Parasta olisi jos joku ihan kädestä pitäen selittäisi kaiken, miksi tehdään mitäkin, ja mitä kannattaa välttää. Kannattaa opetella ajattelemaan ohjelmaa vuokaaviona, eli miettii mitä ohjelma tekee missäkin vaiheessa, ja muistaa että tietokoneohjelman on tarkoitus periaatteessa pyöriä ympyrää, eli suorittaa samat tehtävät uudestaan ja uudestaan kunnes painetaan lopetusnäppäintä.

Jos ymmärtää sujuvasti puhuttua englantia niin yksi loistava apuväline on Harvardin tietokoneohjelmoinnin alkeiskurssi, osoitteessa http://www.courses.fas.harvard.edu/~cs50/subscribe/. Luennot on videoitu, ja ne voi ladata MP3:ina tai vaikka katsoa flash-videoina suoraan selaimessa YouTube-tyyliin. Lisäksi löytyy muistiinpanot ja luentokalvot pdf:inä. Lähdetään liikkeelle perusasioista ja mennään eteenpäin, keskitytään paljon C-kieleen. Tosin jos englanti ei suju niin tästä ei ole paljon apua. Olisi kiva jos vaikka joku suomalainen yliopisto samalla tavalla kuvaisi jonkun peruskurssin ja laittaisi podcastina yleishyödylliseen käyttöön. Yleisradio voisi vaikka lähteä mukaan.

Tuo sama David Malan esiintyy myös toisella tietokoneenkäytön peruskurssilla, jolla ei keskitytä ohjelmointiin vaan ihan vain peruskäyttöön: http://www.fas.harvard.edu/~cscie1/. Tuollakin hienosti luennot videoina ja MP3:ina ja muuta materiaalia.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #30 : 03.01.08 - klo:22.34 »
Voisitteko kertoa suomenkielisiä ohjeita pelin tekoon!!

1) suunnitelet pelin

2) avaat editorin ja koodaat suunnitelman mukaan

3) käännät koodit

4) uusi hittipeli on valmis.


peran

  • Vieras
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #31 : 04.01.08 - klo:01.57 »
1,5 Piirrät piirto-ohjelmalla/Cadillä hahmot peliisi (Eri asennoissa ja kuvakulmissa (Tätä ei ehkä tarvitse tehdä, mikäli teet 3dCadillä ja ohjelmoit 3d:tä.))

Jiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 248
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #32 : 04.01.08 - klo:11.06 »
Jos on halua ohjelmoida muttei halua sitä opetella, niin ubuntun pakettienhallinnasta löytyy gambas ja gambas2.
Molemmat on vähän m$:n visual basicia vastaavia, eli toimivia ohjelmia saa hyvinkin helposti vaikkei hirveästi ohjelmointiin perehtyisikään.

Seuraava vaihtoehto on Realbasic, jonka saa Linuxille ilmaiseksi. Sillä voi samalla koodilla kääntää ohjelmat linukalle, macille ja wintendolle.

Jos hieman jaksaa ohjelmointiin perehtyä niin sitten on lazarus.
jos windowsissa on käyttänyt delphiä niin tämän osaa sitten automaagisesti.
silläkin voi tehdä ohjelmia useammalle eri käyttikselle (melkein) samalla koodilla
http://www.lazarus.freepascal.org/
Tähän voisi jatkaa vielä muutaman sataa/tuhatta muuta tapaa tehdä ohjelmia linukalle :D
« Viimeksi muokattu: 04.01.08 - klo:11.07 kirjoittanut Jiku »
Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty

mikxel93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #33 : 04.01.08 - klo:15.38 »
eli saisinko mä nytten ohjelmia jolla noita pystyy tekemään ja työ järjestyksen

mikxel93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #34 : 04.01.08 - klo:15.55 »
Eli pitääkö mun aluksi suunitella tuon tyypin eri asenoissa piirtoohjelmalla!!!!

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1517
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #35 : 04.01.08 - klo:16.11 »
eli saisinko mä nytten ohjelmia jolla noita pystyy tekemään ja työ järjestyksen
1) Perl (on jo valmiiksi)
2) Java (GCC -kääntäjän gcj -paketit, paketinhallinnasta löytyy)
3) C++ (GCC, löytyy paketinhallinnasta)
4) PHP (tekstieditori tekemiseen ja Apache PHP -tuella, molemnmat niinikään paketinhallinnasta)
5) Python (tämäkin useimmiten paketinhallinnassa)
jne. GUI -paketinhallinnassa (eli siis graafisella käyttöliittymällä varustetussa) on hakuloota, (en muista mikä paketinhallintasovellus GNOME -Ubuntussa oli, taisi olla Synaptic) siihen kirjoitat paketin nimen, valitse todennäköisin paketti, ohjelma kertoo mitä muuta tarvitaan, ja useimmiten valitsee vaaditut paketit itse. kun ilet tehnyt valinnat, paina vain "Apply" tai "Hyväksy" painiketta, ja odota.

ensin
1) kirjoitat ohjelman (esim. aiemmin postaamani "Hello world")
2) käännät ohjelman (useimmissa tapauksissa konsolissa eli komentotulkissa)
3) ajat ohjelman (useimmiten komentotulkki)

vaaditut tiedostomuodot vaihtelevat kielen mukaan, C kielessä yksinkertaisesti *.c, C++ esim. *.cpp tai *.cc, ja Javassa *.java, "*" korvataan tiedoston nimellä.
Lisää tietoa saa esim. linux.fi:n kautta tai guuglaamalla haluamansa kielen nimellä
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1517
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #36 : 04.01.08 - klo:16.13 »
Eli pitääkö mun aluksi suunitella tuon tyypin eri asenoissa piirtoohjelmalla!!!!
kyllä, mutta käytä tiedostomuotoja joita käyttämäsi ohjelmointikieli ymmärtää, eli ei mitään .bmp:tä tai .psd:tä, mieluiten joko .gif tai .jpg
EDIT: korjaus photoshopdocumentin tunnisteeseen.
« Viimeksi muokattu: 04.01.08 - klo:17.23 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

mikxel93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #37 : 04.01.08 - klo:16.19 »
mä tein nuo openOfficella ja siinä tiedoston tyypiksi tullee odg

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1517
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #38 : 04.01.08 - klo:16.27 »
mä tein nuo openOfficella ja siinä tiedoston tyypiksi tullee odg
se tuskin käy, ohjelmointikielen on näet saatava tietoa kuvista voidakseen toistaa ne, ja tietojen saanti onnistuu vain, jos tiedotojen muoto tunnetaan.
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #39 : 04.01.08 - klo:16.33 »
Ennenkuin alat piirtelemään mitään niin koita saada aikaan sellainen ohjelma joka näyttää jotain ruudulla, vaikka jonkun pallon tai jotain. Python voisi olla aika hyvä tällaiseen graafiseen ohjelmointiin niiden pygame-kirjastojen kanssa, ja jos ne graafiset jutut tuntuvat liian vaikeilta niin Pythoniin löytyy ncurses niminen kirjasto jolla voi käsitellä tekstiä ruudulla (oletko koskaan kuullut pelistä nimeltä Nethack?). Mutta aivan ensimmäiseksi tee ohjelma joka tekee edes jotain, ja sitten alat kehitellä sitä eteenpäin. Koita vaikka saada yksi kirjain piirrettyä keskelle ruutua, ja sitten kokeilet mitä numeroa muuttamalla saat sen kirjaimen ruudun vasempaan reunaan, jne.