Kirjoittaja Aihe: Projekti ohjelmointi!!!  (Luettu 21565 kertaa)

mikxel93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #40 : 04.01.08 - klo:16.34 »
mitenkä sen voi tehä jos saa kysyä!!

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #41 : 04.01.08 - klo:16.43 »
EEEERRRIIITTTÄIIINNN monella tavalla. Riippuu millä ohjelmointikielellä se toteutetaan, mitä ollaan tekemässä jne. Se on monen tekijän summa.

Tässä asiassa emme voi auttaa. Se on sinun projektisi ja sinä koodaat sen.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #42 : 04.01.08 - klo:16.45 »
mitenkä sen voi tehä jos saa kysyä!!
http://www.google.fi auttaa, kirjoita vaikka "Python alkeet", myös http://www.linux.fi auttaa monien kielien kohdalla, mutta AIVAN ensiksi valitse jokin kieli jolla aiot ohjelmoida.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

peran

  • Vieras
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #43 : 04.01.08 - klo:16.52 »
Eli pitääkö mun aluksi suunitella tuon tyypin eri asenoissa piirtoohjelmalla!!!!
kyllä, mutta käytä tiedostomuotoja joita käyttämäsi ohjelmointikieli ymmärtää, eli ei mitään .bmp:tä tai .bsd:tä, mieluiten joko .gif tai .jpg

Kyllä .bmp:kin käy, mikäli ohjelmoi SDL-ympäristössä. Lisäksi kannattaa mainita .png-formaatti, jota myös suositaan vapaissa ohjelmissa.

JoniR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
    • Peugeot 206
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #44 : 04.01.08 - klo:20.50 »
Helpoiten tuo onnistuisi flashilla, mutta on 'lvatan kallsta.

Graafisen pelin tekoon vaaditaan paljon osaamista, ohjelmointikielistä nopein olisi ehkä Java-appletti, mutta sekin vaatii osaamista.

opiskelin Javaa 5-10 opintoviikkoa (ov, 2. ja 3. asteen oppilaitosten opetuksen mittayksikkö, keskimäärin 4 viikkotuntia kahden kuukauden ajan=1ov) kahden vuoden aikana, usko minua, Java ei ole paras kieli aloittaa, kokeile alkuun jotain helppoa, että sisäistät ohjelmoinnin pääpiirteet, Perl, Pyhton, PHP, jopa HTML (joka siis ei ole oikeaa ohjelmoitia, mutta siitä on helppo siirtyä PHP:hen, joka sitten jo onkin lähempänä ohjelmointia) ovat hyviä vaihtoehtoja aloittelijalle, ja Perlissä ei kaiken tarvitse välttämättä olla oikein, se voidaan kääntää ja ajaa silti (kokemusta on.)

Javassa on se hyvä puoli, että jos sen osaa näitä oppeja on helppo soveltaa myös muihin kieliin.
Ohjelmointi ei tosiaankaan ole nopea oppia eikä sitä voi oikein muuten oppia kuin tekemällä ITSE, vaikka käyttäen hyviä ohjeita ja malleja. Ite olen opiskellut C# kieltä noin 12ov + c# projekteja tehnyt 14ov ja javaakin muutaman kurssin käyneenä ei kyllä ole saanut kuin pinta raapasun ohjelmoinnista.
Silti ohjelmointi on ihan mukavaa hommaa ja palkitsee mukavasti kun saa jonkinlaisen ongelman ratkaistua, jota siis kokoajan eteen tulee eli rohkeasti yrittämään.

-Joni

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #45 : 04.01.08 - klo:21.36 »
tässä on yksi esimerkkiohjelma, että näet mitä on edessä:
Koodia: [Valitse]
import javax.swing.*;

public class Pankkitili { //tiedoston nimi on oltava sama kuin tämä, eli tässä tapauksessa Pankkitili.java

  public static void main(String[] args)
  {
    int  luku; // alustaa muuttujan luku
  do    {
 
  System.out.println("Tunnusluku?"); // tulostaa ruudulle "Tunnusluku?"
 
    luku = Oma.lueInt();   
 }while (luku != 1234);  // tämä käskee ohjelman tulostaa yllä mainittua kunnes käyttäjä syöttää "1234"
 
System.out.println("\nKoodi oikein...  \n"); // tulostaa "Koodi oikein" ja siirtyy suorittamaan seuraavaa vaihetta
System.out.print(" \n");
   {
     int x;
     String lukuStr;

      lukuStr=JOptionPane.showInputDialog("Nostettava summa: "); // Tulostaa "Nostettava summa:"
      x = Integer.parseInt(lukuStr);

         JOptionPane.showMessageDialog(null,"nostit " + x + " euroa "); // tulostaa "nostit" (syöttämäsi summa) "euroa"

      if (x <= 120) // ehto, joka määrittää miten menetellä, jos luku on alle tai tasan 120
      {
         JOptionPane.showMessageDialog(null,"rahat riittavat...ota rahat"); // "rahat riittavat...ota rahat"
         JOptionPane.showMessageDialog(null,"...ota kortti, tervetuloa uudelleen"); // "...ota kortti, tervetuloa uudelleen"
      }
       else // määrittää mitä tehdä, jos ehtolauseen ehdot eivät täyty,
       { // tässä tapauksessa siis jos luku on yli 120
         JOptionPane.showMessageDialog(null,"rahat eivat riita, ota kortti"); // "rahat eivat riita, ota kortti"
      }
      }
      System.exit(0); // päättää ohjelman suorittamisen
    }
}
ohjelma on alunperin tehty Windowsissa käännettäväksi, mutta sen pitäisi kääntyä Linuxissakin
kahden kenoviivan ( // ) jälkeen oleva teksti on kommentoitua eikä vaikuta käännösprosessiin, joten tämä koodi voidaan kopioida ja kääntää tällaisenaan.
sarkainten sijainneilla ei niilläkään ole väliä, kunhan rivinvaihdot ja välilyönnit ovat oikeissa kohdissa
EDIT: pahimmat näppivirheet sekä typot korjattu
PS: ääkkösiä ei kannata käyttää kuin kommenteissa.
« Viimeksi muokattu: 04.01.08 - klo:21.40 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

mikxel93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #46 : 04.01.08 - klo:22.44 »
mä oon ajatelut kieleksi joko java tai c++. mutta kumpi on paree teidän milstä pelin toko kieleksi!!!!

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #47 : 04.01.08 - klo:23.07 »
Java on helpompi, mutta C++ monipuolisempi, ja sille on paremmat Linux -kääntäjät,
Koska olet ilmeisesti vasta aloittamassa ohjelmointia, suosittelisin Javaa, siitä on sitten helpompi siirtyä C++:aan.

Jos siis haluat kiirehtiä asian kanssa, muutoin kannattaa aluksi tutustua Perliin, kaiken voi tehdä monella tavalla, Perl on hyvä opetteluun ja sellaiseen ohjelmointiin, jossa ei travitse välittää itse ohjelmakoodin luettavuudesta, koodi on monesti sekavaa, mutta toisin kuin "varsinaisissa" ohjelmointikielissä, Perl sallii koodissaan virheitä, ilmoittaen niistä ajon yhteydessä, mutta suorittaa silti pyydetyt tehtävät niiltä osin kuin koodi on oikein sekä koittaa suorittaa myös virheellisen koodin.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

mikxel93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #48 : 04.01.08 - klo:23.20 »
joo kieleksi mä päädyin valita sen javan sen takia että että opin tekemään jotakin. Nyt mulle täytyy kertoa että mitä seuraavaks.

peran

  • Vieras
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #49 : 05.01.08 - klo:04.13 »
joo kieleksi mä päädyin valita sen javan sen takia että että opin tekemään jotakin. Nyt mulle täytyy kertoa että mitä seuraavaks.

Opettele ohjelmoimaan, jotta voit tehdä sen pelin.  ;)

Edit - Ohjelmoimisen alkuun pääset tekemällä tämän pelin loppuun...
http://javala.cs.tut.fi/en/welcomePage.do

Edit - Tietenkin haluat suomeksi...
http://javala.cs.tut.fi/welcomePage.do
« Viimeksi muokattu: 05.01.08 - klo:04.57 kirjoittanut peran »

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #50 : 05.01.08 - klo:10.39 »
Lue noita ohjeita mihin on linkitetty, tai mene vaikka kirjastoon ja lainaa kirjoja joissa opetetaan Javaa. Java on sen verran yleinen että siitä pitäisi löytyä aika hyvin kirjoja. Vaikka et ymmärtäisi noista ohjeista ja kirjoista ihan kaikkea, niin tee joku esimerkkiohjelma mitä niissä kirjoissa tai muissa neuvotaan, ja sitten kokeile sitä ohjelmaa. Kun saat sen esimerkin toimimaan niin ala muuttelemaan sitä, ja katso että mistä tapahtuu mitäkin, eli kokeilet että mitkä jutut siellä koodissa vaikuttavat mihinkin toimintaan. Aloita vaikka tuosta pankkiautomaattiesimerkistä joka löytyy tästä ketjusta, eli kopioit sen tuosta talteen ja suoritat Java-kääntäjällä ja katsot mitä tapahtuu.

mikxel93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #51 : 05.01.08 - klo:15.39 »
joo nyt alkasin ymärtämään

mikxel93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #52 : 06.01.08 - klo:20.20 »
http://javala.cs.tut.fi/welcomePage.do

autakaa noissa tehtävissä tolla sivulla!!
« Viimeksi muokattu: 06.01.08 - klo:20.22 kirjoittanut mikxel93 »

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #53 : 06.01.08 - klo:21.10 »
http://javala.cs.tut.fi/welcomePage.do

autakaa noissa tehtävissä tolla sivulla!!
missä tarvitset apua? esim. silmukka -tehtävässä saat valita itse mitä rakennetta käytät (for, while tai do-while)
esim. for -rakenteella  koodi:
Koodia: [Valitse]
int i = 17;
System.out.print(i);
korvataan tällä:
Koodia: [Valitse]
for( int i = 0; i < 26; i++) {
    System.out.println( i );
}
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

mikxel93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #54 : 16.01.08 - klo:14.35 »
mitenkä noita voi ymärtää noita koodeja!!!! :D

beh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #55 : 16.01.08 - klo:15.43 »
Jos tuntuu, että ohjelmointikielen syntaksi on esteenä ymmärtämiselle, mutta englanti kuitenkin on jotenkin hallussa, voisit kokeilla graafista ohjelmointia Scratchilla. Ohjelma on saatavissa vain Windowsille ja Macille, mutta minusta se vaikutti niin mainiolta kieleltä ohjelmointiin tutustumiseen, että voisin jopa itse kokeilla sitä jos nyt sattuisi olemaan Windows asennettuna. Wikipedian mukaan versio linuxille on tulossa.

Tässä pari linkkiä flash videohin, joista voit katsoa mitä kaikkea Scratchilla pystyy tekemään:
http://scratch.mit.edu/videos
http://www.courses.fas.harvard.edu/~cs50/play/podcasts/2007/lectures/week0f.flv

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #56 : 16.01.08 - klo:18.47 »
mitenkä noita voi ymärtää noita koodeja!!!! :D


Miten joku ymmärtää suhteellisuusteorian?
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #57 : 16.01.08 - klo:22.03 »
mitenkä noita voi ymärtää noita koodeja!!!! :D

no, olisiko tästä apua?
Koodia: [Valitse]
int i = 17;      # määrittää muuttujan i arvoksi 17
System.out.print(i); # tulostaa muuttujalle i määritetyn arvon
korvataan tällä:
Koodia: [Valitse]
for( int i = 0; i < 26; i++) {   # kertoo, että i on arvoltaan 0, ja että arvo kasvaa yhdellä 26:een saakka (vai oliko se taas 27)
    System.out.println( i );            # tulostaa muuttujalle i viimeksi määritetyn arvon
}
eli lue # jälkeen oleva teksti, sen luulisi riittävän
« Viimeksi muokattu: 16.01.08 - klo:22.05 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

idiootti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #58 : 20.01.08 - klo:00.08 »
mikxel93, Jos haluat oppia jtn koodaamaan, mutta yksin opettelu tuntuu liian vaikealta/raskaalta, niin voisin suositella sitä että odotat pari vuotta, ja mene vaikka lukioon. Lukiossa voit sitten ottaa kursseja ihan perus koodaukseen.

Tietenkin toinen hyvä lähestymistapa olisi sellainen, että kävele kirjakauppaan, ja osta jokin kirja avuksesi. Itselleni ei ainakaan jostain syystä osunut tämä netin avulla koodauksen opettelu, joten ostin kasan kirjoja ja opettelin niiden avulla.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Projekti ohjelmointi!!!
« Vastaus #59 : 20.01.08 - klo:09.27 »
mikxel93, Jos haluat oppia jtn koodaamaan, mutta yksin opettelu tuntuu liian vaikealta/raskaalta, niin voisin suositella sitä että odotat pari vuotta, ja mene vaikka lukioon. Lukiossa voit sitten ottaa kursseja ihan perus koodaukseen.

Onpa luxusta, toista oli 25 sitten, jolloin itse painiskeli koodaus opiskelun parissa ekoja kertoja.