Kirjoittaja Aihe: Ubuntun (linuxin yleensä) perusongelma on näyttö, näyttö ja näyttö!  (Luettu 7358 kertaa)

Yksbuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Olen pienessä mielessäni sangen suuresti ihmetellyt Linuxin valtavaa näyttöongelmien määrää (heti 40 sivua ongelmia tälläkin palstalla liittyen näyttöön). Pidän sitä suurimpana esteenä käyttiksen läpimurrolle! Mutta näyttää siltä, ettei tähän ongelmaan jostain kumman syystä paneuduta kunnolla. Miten minkään voi saada toimimaan, kun ei näe mitään! Sama tilanne, että satsattaisiin aikaa, rahaa ja energiaa uusien monipuolisten, turvallisien ja ympäristöystävällisien automallien kehitykseen, mutta niissä olisi sama vanha ongelma, ne eivät lähde käyntiin!

Kun vuosia sitten kokeilin saada ensimmäistä Linux-konettani tulille kaatui se armotta näyttöongelmaan. Kun yritän vajaan 10 vuoden jälkeen saada taas uusimman Ubuntun istumaan puoli vuotta vanhaan Fujitsu-Siemens AMILO La1703 läppäriin, jossa on pakkopullana tukkoinen Vista, kaikki kaatuu VIELÄ samaan ongelmaan. Ubuntua ei saa sisään kirvelläkään edes sen vertaa, että voisi ruveta ongelmia korjailemaan. Kubuntun tosin saa rahisevaan 800x600 tilaan, mutta Ubuntua ei. Keskustelusivulla kerrotaan jo vuonna 2006, että live CD:llä on bugi näyttöasetuksissa, muta mitä on tehty ongelman korjaamiseksi?

Tämä voi tuntua hieman katkeralta vuodatukselta ja moni ajattelee, että  EVO. Vaikka olen yli 30 vuotta näitä PC koneita hakannut, en ole - yhtään kehumatta Windowsia - sillä puolella törmännyt näin massiiviseen ja iankaikkiseen ongelmaan kuin Linuxin näyttöongelmat.

Ubuntu on NIIN HYVÄ, että sen ei saa kuolla ja hyytyä Vistan ym. pakkojärjestelmien alle. Taistelkaamme lopultakin Linuxin näyttöongelmat pois päiväjärjestyksestä!

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vaikka olen yli 30 vuotta näitä PC koneita hakannut, en ole - yhtään kehumatta Windowsia - sillä puolella törmännyt näin massiiviseen ja iankaikkiseen ongelmaan kuin Linuxin näyttöongelmat.

Olenko ollut onnekas, mutta minun koneissani kyllä se näyttö toimii hyvin. Sekä Ubuntu- että winpuolella...Jos ei hajoa...

Terv. Hig

ps. voi auttaa asiaa, kunhan ymmärtää ATI:t kiertää kaukaa.


jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vaikka olen yli 30 vuotta näitä PC koneita hakannut, en ole - yhtään kehumatta Windowsia - sillä puolella törmännyt näin massiiviseen ja iankaikkiseen ongelmaan kuin Linuxin näyttöongelmat.

Eipä ole minunkaan kohdalle sattunut moisia ongelmia kun valitsee nvidian näytön-ohjaimen omaavan kokoonpanon

Aikaisemmin olin Ati korttien kannalla , mutta,mutta ne ongelmat.



Terveisin jori52 :D
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
ps. voi auttaa asiaa, kunhan ymmärtää ATI:t kiertää kaukaa.
Ei se NVIDIA ole täydellinen
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=58498
Kaiken hyvän lisäksi niiden tekemä 2d ajuri on hidas kuin mikä.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Täytyy kyllä todeta, ettei minullakaan Linux-kokeilu ole koskaan näyttöongelmiin kaatunut, vaikka vuosien varrella jos minkälaisilla korteilla (ATin, nVidian ja muillakin) on tullut kokeiltua.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

vehkis91

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Mulla on Ubuntu 7.10 kesällä ostetussa kannettavassa eikä ole tökkinyt. Näytön ohjain on Ati radeon 1100...

linuxveijo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Tämä voi tuntua hieman katkeralta vuodatukselta ja moni ajattelee, että  EVO.

Mitä EVO tarkoittaa ? Sinänsä hyvä paikka tämä keskustelufoorumi purkaa omia turhautumiaan ja haukkua toimimattomia ohjelmia (vaan ei niiden tekijöitä).

Minun mielestäni linuxin ikuisuusongelma on skandiongelma. Siihen törmäsin eka kerran jo vuonna 1993 ja sen jälkeen useita kertoja eri distroissa. Nykyisin on ubuntun konsolissa pieni ö -kirjain muistaakseni hukassa eikä fbtv käynnisty consolefontin hukassa olemisen vuoksi.

Ubuntu on ihan pihalla jos monitori on RGB -kaapelilla liitettävä. Ja jos näytönohjain pystyy parempaan kuin näyttö, niin silloin ubuntu saattaa valita liian korkeat taajuudet, epäilen. Yksi mahdollisuus olisi yrittää vesa -yhteensopivaa x-serveriä merkkikohtaisen kiihdytetyn ajurin tilalla.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Nykyisin on ubuntun konsolissa pieni ö -kirjain muistaakseni hukassa

Oikeastaan ei, se on vain vähän kummallisen näköinen :)  Mutta saman olen minäkin joissain tapauksissa huomannut: kaikki konsolifontit eivät ilmeisesti ole ihan kunnossa?

Lainaus
Ja jos näytönohjain pystyy parempaan kuin näyttö, niin silloin ubuntu saattaa valita liian korkeat taajuudet, epäilen.

...mikä voi olla hyväkin asia. Vanhasta, nyt jo romutetusta Panasonicin 17-tuumaisesta putkinäytöstäni ei Windows maksimissaan saanut irti kuin 1280×1024/70 Hz ja 1600×1200/60 Hz, mutta Linuxillapa sai täysin käyttökelpoisen 1440×1050/72 Hz (ja jopa 1600×1200/70 Hz, joka tosin oli liian pientä ilman suurennuslasia luettavaksi :)).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vaikka olen yli 30 vuotta näitä PC koneita hakannut

Ei PC:tä ollut olemassakaan 30 vuotta sitten...

Minkäs niille näyttöongelmille mahtaa, jos näyttökorttien valmistajat eivät tee ajureita tai julkaise speksejä?

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Vaikka olen yli 30 vuotta näitä PC koneita hakannut

Ei PC:tä ollut olemassakaan 30 vuotta sitten...

Juu, eka IBM PC 4,77 MHz:n taajuuksisella Intelin 8088-prosessorilla tuli markkinoille 1981...  :D
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

peran

  • Vieras
Vaikka olen yli 30 vuotta näitä PC koneita hakannut

Ei PC:tä ollut olemassakaan 30 vuotta sitten...

Juu, eka IBM PC 4,77 MHz:n taajuuksisella Intelin 8088-prosessorilla tuli markkinoille 1981...  :D

... mutta eikös eka omppu tullut 70-luvulla. Joo muistin oikein http://fi.wikipedia.org/wiki/Apple
siis Apple II vuonna 1976.  ;)

Sitä voitaneen jonkin määritelmän mukaisena PC:nä (Personal Computer). Tosin mikään IBM PC se ei tietenkään ole. Tosin Dos-aikaan ja nykyäänkin PC:nä pidetään jollain lailla 8080-sukuista arkkitehtuuria. Tosin onhan PowerPC:tkin vielä.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
PC-tulee sanoista Personal Computer eli henkilökohtainen tietokone ja siinä merkityksessä ei edes omppu ykkönen ollut ensimmäinen. Kloonikone IBM-PC:sttä tuli kuitenkin jonkinlainen rautapuolen DeFacto-rautastandardi, vaikka silloin oli parempaakin rautaa tarjolla :) Valitettavaa, sillä esim,Motorolan 68k-sarjan prossut olisivat olleet paljon kehittyneempiä ja ohjelmoitiystävällisempiä kuin tuo riesaksi jäänyt x86-perhe.

T:Jaallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Yksbuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Tämä voi tuntua hieman katkeralta vuodatukselta ja moni ajattelee, että  EVO.

Mitä EVO tarkoittaa ? Sinänsä hyvä paikka tämä keskustelufoorumi purkaa omia turhautumiaan ja haukkua toimimattomia ohjelmia (vaan ei niiden tekijöitä).

EVO on chattilyhenne "et vaan osaa".

Myönnän, että noissa näyttöongelmissa on ATI ollut monessa se ongelman aiheuttaja, mutta sillekö ei kukaan voi mitään?

Se 30 vuotta oli hatusta tempaistu, voin siitä muutaman vuoden antaa periksi. Eka koneeni oli kuitenkin legendaarinen Commodore 64 ja sen jälkeen käytetty Ericssonin kannettava (=raahattava. Plasmanäytö, ei akkua, ei kiintolevyä ja mutta siinä oli sätkäpaperitulostin =lämpöpaperi. Käyttiksenä lerpulta toimiva Dos 2.x). On vieläkin tallella ja toimi. Siihenpä en ole Linuxia vielä tarjonnutkaan... ;)
 

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Nykyisin on ubuntun konsolissa pieni ö -kirjain muistaakseni hukassa

Oikeastaan ei, se on vain vähän kummallisen näköinen :)  Mutta saman olen minäkin joissain tapauksissa huomannut: kaikki konsolifontit eivät ilmeisesti ole ihan kunnossa?

Siis virtuaaliterminaalissa? Ei mitään vikaa ainakaan täällä, katso alla. Eikä myöskään gnome-terminalissa, mutta siinähän saakin valita haluamansa fontin.

Lainaus
Nykyisin on ubuntun konsolissa pieni ö -kirjain muistaakseni hukassa eikä fbtv käynnisty consolefontin hukassa olemisen vuoksi.

Outo ohjelma, mutta pakko kysyä, onkos framebuffer edes käytössä (eli on olemassa laite /dev/fb0, saa tehtyä kernelin boottioptiolla vga=??? jos ei muuten)
Sorry lievä OT.

En kirjoita alle väitettyä perusongelmaa. 5-6 eri näytönohjaimen kanssa olen Ubuntua eri koneissa kokeillut ja aina on pärähtänyt kuva ruutuun. Foorumin otos on vääristynyt. Mielestäni paljon pahempi Linuxin yleistymisen este on nykyään kaupallisten(kin) ammatti-/erikoisohjelmistojen heikohko repertuaari.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 06.12.07 - klo:14.54 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Itsellä on kyllä aina jonkinlaisen kuvan saanut näkyviin, paitsi viimeisimmässä HTPC kokoonpanossa, josta kysymys onkin täällä. Mutta vain 2:ssa asennuksessa 5:stä on esim. oletusresoluutio ollut hyvä, vaikka jopa näytönmalli on tunnistunut oikein. Olen kyllä topicin aloittajan kanssa samaa mieltä, että linux asennuksissa on todella kankeaa saada näytönasetukset halutuksi vrt. windows.

Kyllä se kuva pärähtää, mutta yleensä ei todellakaan nätisti.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Kyllä nämä näytönohjaimet oikein hyvin toimivat. Omat Radeon X300 ja Geforce 7300 ovat toimineet ei-vapailla ajureilla ihan moitteetta, ja ensinnämainittu lisäksi vapaallakin ajurilla oikein hyvin.

Moni näytönohjain valitettavasti tarvitsee ne ei-vapaat ajurit toimiakseen, ja niitä esimerkiksi Ubuntu ei oletuksena käytä. (Mikä minusta on erittäin hyvä asia.) Tämän vuoksi niitä joskus joutuu tekstitilassa asentelemaan, mutta ei se hirveän vaikeata ole. Luulisin kuitenkin, että suurimmalla osalla näytönohjaimia ainakin jonkinlainen kuva saadaan näyttöön ihan ilman mitään säätöä. Uudet laitteet ovat tässä suhteessa ongelmallisempia kuin vanhat, joille toimivat ajurit ja asetukset on jo ennestään ehditty tehdä.

Jos haluaa näytönohjaimen toimivan oletusasetuksilla mahdollisimman hyvin Ubuntussa eikä halua sen vuoksi uusia koko konettaan, suosittelen harkitsemaan jonkin vanhemman Atin näytönohjainvärkin hankkimista. X800:ssa ja siitä alaspäin ovat vapaan ajurin tukemia. Myös uudemmat Atin kortit tulevat melko varmasti olemaan tuettuja vapaalla ajurilla, mutta tällä hetkellä kyseinen ajuri on vielä pahasti keskeneräinen.

Näyttöä pahempi perusongelma Linuxissa ovat minun näkemykseni mukaan nuo langattomat verkkolaitteet, joista aika harvaa taitaa onnistua vapaalla ajurilla käyttää ollenkaan. Ei-vapailla ajureilla kikkailemalla tietääkseni suurimman osan saa edes jotenkin toimimaan, mutta niidenkin kanssa toimivuus esimerkiksi uudempien jakeluiden kanssa on onnenkauppaa.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Storck

  • Vieras
Ei minkäänlaisia ongelmia näyttöjen kanssa.. 8)

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Moni näytönohjain valitettavasti tarvitsee ne ei-vapaat ajurit toimiakseen,
Tässähän se ongelman ydin, ja kun tähän lisätään vielä ohjainasioissa selvästi läpinäkyvä
"ms keskeinen kyykytys", niin tilanteeseen varmaankin tulisi pikaisesti korjaus, kun vaaditaan
esim asettamalla vaatimus kunnollisista ohjaimista jakelukohtaisesti...ja niskoittelijat
boikottiin.
Eiköhän sitten markkinat pidä huolta lopusta!
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

ewil

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Asensin tässä viikon alussa Ubuntun (Dapper Drake) ja tänään sain päivitettyä uusimpaan versioon. Noh, aikaisemmissa versioissa ei ollut mitään ongelmia, mutta nyt on näytön resoluutio 800x600 @ 86Hz, eikä sitä voi vaihtaa kuin 640x480 resoon, mikä on luonnollisesti vielä kauheampi.

Näytönohjainasetuksissa (Näytön ja kuvan asetukset) taasen ajurin kohdalla lukee "vesa - Generic VESA-compliant video cards", jota olen yrittänyt vaihtaa "nvidia"an, mutta tuloksetta - se vaihtuu aina takaisin "vesa"ksi.

Näytönohjaimena on nVidia NV6 [Vanta/Vanta LT]. Ajurina tällä hetkellä (ainakin "lisää ja poista"-mukaan) on NVIDIA binary XFree86 4.x/X.Org 'new' driver, eikä NVIDIA binary XFree86 4.x/X.Org 'legacy' driverikaan ole korjannut ongelmaa.

Kone on vanha Compaq presario 700mHz ja about 196mt RAM.

Olen täysi käsi näytönohjaimissa, koska ei ole koskaan ollut niiden kanssa ongelmia, tai tarvetta päivittää uudempaan. Ubuntuakaan (tai muuta linuxia) en ole pitkään käyttänyt, joten en varmaan osaa ongelman todellista syytä ja ratkaisua etsiä.

Voi myös neuvoa miten saa downgradetettua 7.10->7.04 jos tämä korjaisi ongelman.

Kiitos!

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Oletko kokeillut:

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

ja kohta 'driver="vesa" -> driver="nvidia" tai driver="nv"'