Joillakin isommilla foorumeilla on erikseen moderaattori status, joka moderoi käyttäjiä. Itse moderaattorit eivät ole yleisesti itse foorumin käyttäjien tiedossa. Tällä systeemillä esimerkiksi kirjoitusoikeuksien poistossa ja sen ilmoittamisessa ei moderointi kohdistu yksittäiselle moderoivalle käyttäjälle, vaan vastuun ratkaisusta ottaa moderointitiimi yhdessä.
Ehdottomasti moderointi nimimerkeillä, eikä vain yhden tunnuksen takaa. Joskus ne saa sitä "itseään" niskaan, mutta siinä kehittyy. Esimerkiksi jatkoaika.comin foorumilla moderaattorit toimivat yhden nimimerkin takaa, joka tarkoittaa sitä, etteivät ne kehity, kun eivät saa palautetta.
Itselläni on aikojen saatossa ollut 3. tunnusta jatkoaikaan, ensimäisellä tunnuksella sain varoituksen ja huomatuksen spämmäämisesta, ennen yhdenkään viestin kirjoitusta. Tässä tapauksessa kyllä moderaattori pyysi yv:llä anteeksi, mutta ei poistunut julkista huomautusta. Toisella tunnuksella sain varoituksen yhden sanan viesteistä, vaikka olin 5 viestiä vasta kirjoittanut ja jokainen ainakin 10 rivin mittaisia asiapostauksia. (ja tunnukset eivät koskaan olleet päällekkäin ja rekisteröityessä mainitsin aikaisimmista tunnareista, joten siinäkään en sääntöjä rikkonut). Kyseisen saitin ala-arvoinen moderaatiotoiminta ei tule kehittymään niin kauan, kun ne on piilossa sen yhden tunnarin takana.
Jos ei saa palautetta, ei kehity. Jos ei kestä palautetta, ei tule kehittymään.
Täällä on ihan pätevä käytäntö, ette maininta moderaattori oikeuksista on nikin alla.
Ja moderaattoritkin on hyviä tyyppejä.