Kirjoittaja Aihe: hukatut tiedostot takaisin?  (Luettu 3745 kertaa)

axu82

• Käyttäjä
    • Profiili
hukatut tiedostot takaisin?
« : 21.11.07 - klo:12.03 »
menin tekemään ulkoiseen kovalevyyn osioita ja sieltä hävisi kaikki tiedostot.  :'(
onko kubuntuun mitään hyvää ohjelmaa niiden palauttamiseksi?  ???

juyli

• Vieras
Vs: hukatut tiedostot takaisin?
« Vastaus #1 : 21.11.07 - klo:14.28 »
menin tekemään ulkoiseen kovalevyyn osioita ja sieltä hävisi kaikki tiedostot.  :'(
Niinpä niin. Osiointi on aina operaatio, jolloin varmuuskopiot ovat täyttä asiaa.
Todennäköisesti olet lopullisesti menettänyt tiedot, mutta jos et olisi ehtinyt tehdä tiedostojärjestelmiä osioille, voisi olla mahdollista tehdä uudelleen _alkuperäinen_ osiointi ja tiedot yhä olisivat käytettävissä.
Jos ulkoisella levylläsi ei ollut aiemmin yhtä osiota enempää, voisi tuo operaatio _teoriassa_ siis onnistua.

Et kuitenkaan kertonut, millä ohjelmalla osioit levysi?

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.11.07 - klo:15.44 »
Minulle on kerran käynyt samalla tavalla (paitsi että home:sta oli varmuuskopio, tosin vanhahko mutta kuitenkin)
En kauheasti menettänyt. Yritin juuri tuolla jäsen juylin mainitsemalla tavalla luoda uuden osiot, samanlaiset kuin ne ennen muutosta olivat, ja kas gparted näytti siltä että kamat on tallella. Mutta kun ko. osioita tarkemmin tarkasteli, oli niissä ainoastaan lost+found hakemisto, joka oli täysin tyhjä. df kuitenkin sanoi että levytilaa on käytössä kutakuinkin oikea määrä.

Aikani siinä sitä sitten tuumailin ja kokeilin kaikenlaista (testdisk/photorec) eikä apuja. Lopulta asensin Ubuntun uudelleen ja iloisesti virnistellen palautin homen (tietenkin omalle osiolleen) varmuuskopiolta. Varmuuskopiointi siis todellakin kannattaa tehdä AINA, ainakin ennen osiomuutoksia. Nyttemmin, vahingosta viisastuneena polttelen home:n ~parin viikon välein CD-RW-levylle, eihän siihen kauaa mene.
Tosin riippuu nyt sitten kunkin homeen / tai muun tärkeän asian koosta. Minä olen pyrkinyt pitämään sen niin pienenä että mahtuu rompulle.
Ja ainahan sen voi polttaa useammalle rompulle jos ei yhdelle mahdu.

Mutta kuten jäsen tkv sanoi, photorec:iä kannattaa kokeilla, minulla ei auttanut, sinulla voipi vaikka auttaa.
Sen ohjeet vaan kannattaa ensin lukea todella huolellisesti.
« Viimeksi muokattu: 21.11.07 - klo:15.46 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

axu82

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.11.07 - klo:09.14 »
ajoin winukan puolella RecoverMyFiles ohjelman ja löysi joka ikisen tiedoston takaisin..
tuo testdisk ohjelma vaikutti liian vaikealta..  ::)

juyli

• Vieras
« Vastaus #4 : 22.11.07 - klo:22.56 »
Yritin juuri tuolla jäsen juylin mainitsemalla tavalla luoda uuden osiot, samanlaiset kuin ne ennen muutosta olivat, ja kas gparted näytti siltä että kamat on tallella.

Jos olen ymmärtänyt oikein gparted/qtparted ja muut "helppokäyttöiset" tai "käyttäjäystävälliset" osiointiohjelmat pyrkivät myös tekemään osioille _vaaditut_ tiedostojärjestelmät. Tällöin menetään data levyltä, joka voi olla hex-editorilta löydettävissä ko. lost&found hakemistosta - ken osaa.
Aito osiointisofta (fdisk) ei koske tiedostojärjestelmään ja erityisesti haluttaessa tehdä osiolle tiedostojärjestelmä, voi sen tehdä mkfs -ohjelmalla.
Aina jos sotketulta osiolta halutaan talteen softaa, pitää se jättää liittämättä, jottei missään tapauksessa osiolle kirjoiteta uutta dataa, joka tuhoaa allejääneen datan _enemmän_ tai vähemmän lopullisesti.
Vaikka dataa jo kirjoitetulta osiolta onkin saatavissa yhä talteen, ei se onnistu helposti ihan _tavallisilta kädellisiltä_.
Yksinkertaisinta on itse kullekin huolehtia varmuuskopiosta _jo etukäteen_.

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #5 : 22.11.07 - klo:23.16 »
Jos olen ymmärtänyt oikein gparted/qtparted ja muut "helppokäyttöiset" tai "käyttäjäystävälliset" osiointiohjelmat pyrkivät myös tekemään osioille _vaaditut_ tiedostojärjestelmät. Tällöin menetään data levyltä, joka voi olla hex-editorilta löydettävissä ko. lost&found hakemistosta - ken osaa.
Jep, oikeassa lienet. Minun virheeni oli ilman muuta että gpartedillä yritin ko. hommaa tehdä, kun nämä oikeat ohjelmat on hiukan huonommin hallussa -- no sitten ei enää photorec pysynyt tekemään mitään kun gparted oli jo "säätänyt" kaiken sekaisin.

Elikkä VARMUUSKOPIOI hyvä immeinen ennen osiomuutoksia,. ;)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

axu82

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 22.11.07 - klo:23.35 »
jep, varmuuskopioiminen olisi helppoa jos ei olisi niin paljon tavaraa koneella..  ;)

peran

• Vieras
« Vastaus #7 : 22.11.07 - klo:23.57 »
... Mutta varmuuskopiointi on kuitenkin tehtävä 'tärkeästä tiedosta', vaikka niitä varmuuskopioita koskaan tarvitsisi käyttää.

Kovalevyllä varmuudella hajoaa aikanaan, joten siinä olevan tiedon säilymiseen ei kannata luottaa. ;)

MoB

• Käyttäjä
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.11.07 - klo:14.15 »
Uudelleen osiointi ei kadota kiintolevyltä yhtikäs mitään. Monesti kädettänyt aivan samalla tavalla. Testdisk tai vastaavalla softalla palauttaa sieltä aikaisemman osiotaulukon ja taas mennään.
Ei siis pidä käyttää mitään "pelastan tiedostoja" ohjelmaa, vaan sellaista joka kirjoittaa osiotaulukot uusiksi.
Registered Linux user #186837