Minulle on kerran käynyt samalla tavalla (paitsi että home:sta oli varmuuskopio, tosin vanhahko mutta kuitenkin)
En kauheasti menettänyt. Yritin juuri tuolla jäsen juylin mainitsemalla tavalla luoda uuden osiot, samanlaiset kuin ne ennen muutosta olivat, ja kas gparted näytti siltä että kamat on tallella. Mutta kun ko. osioita tarkemmin tarkasteli, oli niissä ainoastaan lost+found hakemisto, joka oli täysin tyhjä. df kuitenkin sanoi että levytilaa on käytössä kutakuinkin oikea määrä.
Aikani siinä sitä sitten tuumailin ja kokeilin kaikenlaista (testdisk/photorec) eikä apuja. Lopulta asensin Ubuntun uudelleen ja iloisesti virnistellen palautin homen (tietenkin omalle osiolleen) varmuuskopiolta. Varmuuskopiointi siis todellakin kannattaa tehdä AINA, ainakin ennen osiomuutoksia. Nyttemmin, vahingosta viisastuneena polttelen home:n ~parin viikon välein CD-RW-levylle, eihän siihen kauaa mene.
Tosin riippuu nyt sitten kunkin homeen / tai muun tärkeän asian koosta. Minä olen pyrkinyt pitämään sen niin pienenä että mahtuu rompulle.
Ja ainahan sen voi polttaa useammalle rompulle jos ei yhdelle mahdu.
Mutta kuten jäsen tkv sanoi, photorec:iä kannattaa kokeilla, minulla ei auttanut, sinulla voipi vaikka auttaa.
Sen ohjeet vaan kannattaa ensin lukea todella huolellisesti.