Kirjoittaja Aihe: Live-CD vinguttaa kuin sika  (Luettu 6770 kertaa)

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Live-CD vinguttaa kuin sika
« : 13.11.07 - klo:18.36 »
Mikä avuksi, jos menen live-cd:llä graafiseen tilaan, niin se vinguttaa joko näyttiksen tai koneen omaa speakkeria niin lujaa että hajoo korvat.

Luultavasti näyttiksestä kiinni. Mikä avuksi? Nyt on latautumassa alternate-filu kun ei kerran tuo live-cd toimi oikein. Asennus yms. toimii, mutta etenkin kun sen sammuttaa, niin huutaa ihan vallattomasti. Näyttöön tulee "Input not found" kun se käynnistyy, ja sitten alkaa huuto.

Auttakaa, koneen speksit on sigussa. Tahtoisin vain nopeasti saada ton 64-bit ubuntun testiin.

E: Ja siis muuten tuo image tulisi 15min mutta veljellä on waret päällä viereisessä huoneessa, modeemi siskon huoneessa, ja siellä taas on myrskypilvi päällä joten tulee vaivaista 100kt/s.
« Viimeksi muokattu: 13.11.07 - klo:18.38 kirjoittanut prakka »
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #1 : 13.11.07 - klo:19.36 »
Vaikea kuvitella, miten ääni olisi näytönohjaimesta (tai monitorista) kiinni!

Etkö voisi panna asennuksen ajaksi yksinkertaisesti kaiuttimista virtaa pois ja asennuksen jälkeen katsoa, joko tarvittavat ajurit on löydetty ja ääni poissa?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #2 : 13.11.07 - klo:19.47 »
Kajarit ovat olleet kiinni, ja mielestäni näyttiksessä olisi jokin pieni speakkeri joka päästää pienen äänen aina kun se näyttiksen bios käynnistyy alussa. Eli siis joko kotelon tai näyttiksen speakkeri huutaa.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #3 : 13.11.07 - klo:21.33 »
Jos monitorissa on kaiutin, sinne pitäisi myös mennä ääntä kuljettava johto; jollei mene, ei ääni sieltä voi tulla.

Kotelon sisällä voi toki vanha PC:n möykkärasia olla johdoissa kiinni ja siitä voi jotain ääntä voi tulla. En kuitenkaan usko, että se voisi liittyä näyttötilaan, johonkin muuhun kyllä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #4 : 13.11.07 - klo:21.53 »
Voi elämä sua. Olen itse kasannut koneeni, tiedän että kotelossa on speakkeri joka kiljuu esim. silloin kun emossa on vikaa. Näytössä ei ole kajareita, ja nuo toiset kajarit on olleet kiinni. Ja ääni kuuluu selvästi kotelosta. Että lopeta tuo pätemisyritys ja yritä neuvoa jos osaat. Sapettaa kun et usko.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #5 : 13.11.07 - klo:22.04 »
Näytössä ei ole kajareita, ja nuo toiset kajarit on olleet kiinni. Ja ääni kuuluu selvästi kotelosta.

(Jahas, selvitit siis itsellesi lopulta, että näytössä ei ole kajareita ja ääni kuuluu ”selvästi” kotelosta? Tähän asti olit siitäkin epävarma...)

Suoranaisesti näyttötilaan PC:n kaiuttimen huuto ei minusta voi liittyä. Ilmeisesti jokin prosessi, joka kaiutinta yrittää käyttää, vain jumittuu. PC:n speakerin vaientamiseen ei käsittääkseni ole mitään helppoa tapaa, joten pitäisi löytää se prosessi (tai ohjelma), joka ongelman aiheuttaa.

Voisit kurkata, ilmestyykö /var/log/messages-lokiin mitään paljastavaa. Jatkuvan huudon luulisi tarkoittavan sitä, että jokin on silmukassa ja samaa ilmoitusta tulee solkenaan – muttei välttämättä näinkään.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #6 : 13.11.07 - klo:22.06 »
Näytössä ei ole kajareita, ja nuo toiset kajarit on olleet kiinni. Ja ääni kuuluu selvästi kotelosta.

(Jahas, selvitit siis itsellesi lopulta, että näytössä ei ole kajareita ja ääni kuuluu ”selvästi” kotelosta? Tähän asti olit siitäkin epävarma...)

Suoranaisesti näyttötilaan PC:n kaiuttimen huuto ei minusta voi liittyä. Ilmeisesti jokin prosessi, joka kaiutinta yrittää käyttää, vain jumittuu. PC:n speakerin vaientamiseen ei käsittääkseni ole mitään helppoa tapaa, joten pitäisi löytää se prosessi (tai ohjelma), joka ongelman aiheuttaa.

Voisit kurkata, ilmestyykö /var/log/messages-lokiin mitään paljastavaa. Jatkuvan huudon luulisi tarkoittavan sitä, että jokin on silmukassa ja samaa ilmoitusta tulee solkenaan – muttei välttämättä näinkään.
Ok, apua ^ Tarvitsee huudattaa huomenna toi sitten. Ja näyttis != näyttö. Näyttis on näytönohjain, ja näyttö on näyttö.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #7 : 13.11.07 - klo:22.09 »
Ja näyttis != näyttö. Näyttis on näytönohjain, ja näyttö on näyttö.

Jos käytät itse keksimiäsi määritelmiä, kannattaa muistaa, että joku voi ymmärtää ne toisin. Minä olen kuullut ”näyttiksellä” useimmiten viitattavan ”monttuun” eli ”monitoriin” eli ”näyttöön”.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #8 : 13.11.07 - klo:22.27 »
Ainakin 99% muropaketin kävijöistä sanoo näyttis ja tarkoittaa näytönohjainta, samoin afterdawnin väki. Oletin nyt vain että täälläkin tiedettiin semmoinen kun kuitenkin moni suomalainen sitä sanaa käyttää. Näytölle ei oikein saa mitään järkevää väännöstä kun kerran muutenkin niin lyhyt. Toki voi ruuduksi sanoa jos haluaa.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #9 : 13.11.07 - klo:23.46 »
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe -rv pcspkrhiljentää koneen piipperin.

Jos taas syyllinen on näytönohjain, en keksi muuta kuin
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/gdm stopSitten saa kokeilla rauhassa jotain.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #10 : 14.11.07 - klo:00.23 »
Ja näyttis != näyttö. Näyttis on näytönohjain, ja näyttö on näyttö.
Jos käytät itse keksimiäsi määritelmiä, kannattaa muistaa, että joku voi ymmärtää ne toisin. Minä olen kuullut ”näyttiksellä” useimmiten viitattavan ”monttuun” eli ”monitoriin” eli ”näyttöön”.
Stadilaisista x %  ymmärtää slangisanoja, mutta täällä ei välttämättä ymmärrettäisi.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #11 : 14.11.07 - klo:10.03 »
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe -rv pcspkrhiljentää koneen piipperin.

Äh, pcspkr... Ilmankos greppasin lsmodin tulosteesta speakeriä löytämättä  :-[
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #12 : 14.11.07 - klo:11.56 »
Ja näyttis != näyttö. Näyttis on näytönohjain, ja näyttö on näyttö.

Jos käytät itse keksimiäsi määritelmiä, kannattaa muistaa, että joku voi ymmärtää ne toisin. Minä olen kuullut ”näyttiksellä” useimmiten viitattavan ”monttuun” eli ”monitoriin” eli ”näyttöön”.
kertoisitko esimerkin henkilöstä, joka tarkoittaa näyttiksellä monitoria, itse en ole ikinä kuullut kenenkään tekevän niin. Monitorin kutsuminen "näyttixexi" on sen tasoista pissistämistä että moinen olisi kiellettävä lailla.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #13 : 14.11.07 - klo:13.30 »
kertoisitko esimerkin henkilöstä, joka tarkoittaa näyttiksellä monitoria, itse en ole ikinä kuullut kenenkään tekevän niin. Monitorin kutsuminen "näyttixexi" on sen tasoista pissistämistä että moinen olisi kiellettävä lailla.

Nimellä vai ilman? :)  Asiaan vaikuttaa varmaan sekin, että mikrotukitöissä ollessani olin paljon tekemisissä myös atk-ignoramusten kanssa, joiden terminologia saattoi olla mitä vain, mutta en kyllä muista koskaan kenenkään puhuneen ”näyttiksestä” muussa kuin ’monitorin’ merkityksessä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #14 : 14.11.07 - klo:14.54 »
Okei, oli tuolla toistakin ohjetta, kiitos sille.

Ja tuosta näyttiksestä, olen tällä foorumilla monessakin eri paikassa sanonut näyttis ja ymmärretty ollaan, joten...
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #15 : 14.11.07 - klo:15.16 »
Ja tuosta näyttiksestä, olen tällä foorumilla monessakin eri paikassa sanonut näyttis ja ymmärretty ollaan, joten...

Ei siinä mitään – varmaan minäkin olisin tajunnut heti, ellei asiaan olisi liittynyt kaiutinta, jollaista näytönohjaimessa eli näyttökortissa ei tietenkään ole, mutta monitorissa usein on!
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #16 : 14.11.07 - klo:15.29 »
niin se vinguttaa joko näyttiksen tai koneen omaa speakkeria niin lujaa että hajoo korvat.

Kajarit ovat olleet kiinni, ja mielestäni näyttiksessä olisi jokin pieni speakkeri joka päästää pienen äänen aina kun se näyttiksen bios käynnistyy alussa. Eli siis joko kotelon tai näyttiksen speakkeri huutaa.

Voi elämä sua. Olen itse kasannut koneeni, tiedän että kotelossa on speakkeri joka kiljuu esim. silloin kun emossa on vikaa.

Joten missä vaiheessa olen puhunut että näytönohjaimessa on kaiutin, siinä voi olla semmonen pikkunen kaiuttimen tapainen mistä kuuluu maximissaan se piip käynnistyksessä. Selvitä pääsi ja tule lukemaan topic uudestaan. Alkaa muistuttamaan muropaketin keskustelua tämäkin thread.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #17 : 14.11.07 - klo:16.25 »
Joten missä vaiheessa olen puhunut että näytönohjaimessa on kaiutin,

Näissä:

se vinguttaa joko näyttiksen tai koneen omaa speakkeria

mielestäni näyttiksessä olisi jokin pieni speakkeri

Näyttökortilla tuskin on omaa kaiutinta, eiköhän se lähetä äänensä koneen BIOSsin kautta kotelon mölytoosalle.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #18 : 14.11.07 - klo:16.41 »
Voi olla ettei ole, mutta speakkerilla tarkoitetaan yleisesti kotelossa olevaa "kaiutinta" josta kuuluu vain piip, eikä sen kummempaa.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4197
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Live-CD vinguttaa kuin sika
« Vastaus #19 : 14.11.07 - klo:17.16 »
Voi olla ettei ole, mutta speakkerilla tarkoitetaan yleisesti kotelossa olevaa "kaiutinta" josta kuuluu vain piip, eikä sen kummempaa.
Mielenkiintoinen keskustelu!  ;D
Aiheessa pysyäkseni, niin kyllä minun lootan speaker (kaiutin, ämyri tms. äänentuottovärkki) toistaa kaikki äänet, pelit ja musiikinkin, ellen sitä siten erikseen alsamixerillä käske olemaan hiljaa. Ja tähän kun on liitetty ihan oikeakin äänentoistojärjestelmä, niin siksi en palua että tuo sisäänrakennettu hullu kaiutin rääkyy siihen omat sävelensä sekaan. Jos ei alsamixer auta tms. niin avaa koppa ja irroita fyysisesti johdot ko. ämyristä, loppuu siihen se metelinpito!
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski