Kannattaako siihen vaihtaa Ubuntu? Omat kokemukseni koneen Linux-versiosta eivät ole tyrmääviä. Hiukan outo järjestelmä, mutta tuntuu toimivan ja kaikki oleellinen löytyy.
Kokeiltuna on Mandriva, Xubuntu ja Arch. Itse olen pitänyt Archia sopivana käyttiksenä eee:lle kun saatavilla valmiina kevyempää hyvin toimivaa räätälöityä kerneliä jne. Ehdottomasti työläin asentaa ja vaatii kyllä jonkinverran opettelua, mutta jos linuxeista on vähänkään kokemusta, niin eeeuser.comin ja archin omilta wikisivuilta löytyy hyvin juttua. Toimii nopeiten ja ainut distro tällä hetkellä, missä suspend toimii jos käyttöjärjestelmä asennettuna sdhc kortille ja muutenkin erittäin vakaan oloinen asennus. Xubuntu kaatui ensimmäisellä suspend yrityksellä ja koko tiedostojärjestelmä korruptoitui juuri kun olin viilaillut sen haluamaani kuntoon, eli lapsen vikoja löytyy ja tämä oli itselle ainakin sen verran paha takaisku, että en enää uudestaan asentanut.. Mandriva 2008.1 toimi taas suoraan asennuksen jälkeen parhaiten ja ainoat ongelmat oli joidenkin ohjelmien äänissä, mutta en vain oikein tykästynyt sen pakettienhallintaan ja muutenkin hiukan liian turvonneen oloinen asennus eee:lle, voi toki johtua siitäkin kun itsellä 2g malli, mutta silti.
Alkuperäinen käyttis toki menettelee jos haluaa käyttää niitä sen perusohjelmia, mutta vaikka kuinka yritin seurata ohjeita ja pinnata repoja kun yritin muita ohjelmia asentaa, niin sain käyttiksen solmuun monesti enkä ole foorumeita selatessa ilmeisesti todellakaan ainut. Toki näppärä palauttaa ulkoisella usb cd asemalla n. 5min tehdasasetuksille. Arch on mielestäni siitä hyvä, että sen saa itse kasata juuri haluamakseen, eikä tarvi tyytyä oletusasennuksen ratkaisuihin. Toki piti kokeilla WinXP:tä koneella ja varsin kivasti senkin sai tuupattua alkuperäiselle 2Gt osiolle, tarpeellisine ohjelmineen. Tosin vaati ankaraa asennusimagen totaalista väkisin raiskaamista nLitellä. Oletus XP:tä en ikipäivänä asentaisi kyllä eee:lle