Henk.kohtaisesti olen sitä mieltä, että tuo eee xandros featuring asus sekasikiö kannattaa unohtaa ja valita jokin toinen distro. Itse laitoin 2g malliin tuon Arch Linuxin ja olen ollut ihan tyytyväinen, ainut vaan että se on todella työläs asentaa ja laittaa toimiin halutulla tavalla jos ei ole paljoa kokemusta linuxeista. Eeeuserin ja Archin wikistä löytyy kyllä aika mukavasti juttua eee asennuksista, mutta silti ei todellakaan mikään helpoin valinta. Toinen mitä pitäisi melkein kokeilla on tuo Mandriva 2008.1 jota kehutaan käsittääkseni ensimmäisksi kaikki-toimii-heti-oletuksena käyttikseksi.
Eeexubuntu ei vain oikein itselleni sopinut ja Gnome työpöytä ei ainakaan nykyisellä 7.10 versiolla tominut mielestäni yhtään eee:n näytöllä vakka asensin googlesta löytyvän gnome tweak paketin. Silti aivan liian paljon valikoita omaan makuuni, jotka venyi näytön rajojen yli. KDE soveltuu pääasiallisesti ihan ok näytölle, vaikka muutamat valikot löytyy siinäkin mtkä venyvät hiukan yli.
Eli Arch menee todella nätisti 2Gt, (X/K/U)buntut aivan nippanappa, eikä lisäasennuksille jää kyllä käytännössä paljon minkään verran tilaa. Mandrakessa pitäisi _käsittääkseni_ pystyä hiukan valitsemaan mitä asennuksessa koneelle laitetaan ja pitäisi kait mahtua 2g malliin suht hyvin. Muilla malleilla onkin jo melkein sama minkä distron valitsee.
Kuitenkin sama mikä noista on parempi kuin orggis jos kaipaa muitakin ohjelmia kuin oletuksena löytyvät.