Kirjoittaja Aihe: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!  (Luettu 15376 kertaa)

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« : 07.01.06 - klo:15.31 »
Olin melkein pudottaa silmäni kun paikallislehdessä (ilmaisjakelu sanomalehti) oli sivun kokoinen juttu ubuntusta! Paikalliseen oppilaitokseen on jo tehty muutama ubuntu kone joita oppilaat voi käyttää ja laajempiakin suunnitelmia on meneillä.
Juttuun liittyvä linkki: http://www.vsai.fi/index.php?id=60
Tämä on mielestäni todella hienoa että järjestetään kursseja tarpeen vaatiessa ja ainakin mietitään vapaaseen ohjelmistoon siirtymistä.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #1 : 07.01.06 - klo:17.02 »
Tämän suuntauksen näkisi tosiaankin mielellään laajenevan valtakunnanlaajuiseksi. Itse ainakin menen heti vastaavalle kurssille, kun tulee mahdolliseksi. Toki täällä foorumillakin paljon oppii seuraamalla ja itse yrittämällä, mutta pitäähän tuollaisia tukea, eikä oma tietotasokaan turhan korkea ole. :D
Linux: Be root
Windows: Reboot

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #2 : 07.01.06 - klo:17.15 »
noh suurin huomio kiinnittyi kyllä heti siihen ettei linkkiä tälle foorumille ollut. Onhan se hienoa nähdä että jo tuolle koulutus tasolle aletaan opettamaan linuksen käyttöä. Itse olen vasta korkeakoulussa törmännyt kyseisiin kursseihin.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #3 : 07.01.06 - klo:18.06 »
Tämän suuntauksen näkisi tosiaankin mielellään laajenevan valtakunnanlaajuiseksi. Itse ainakin menen heti vastaavalle kurssille, kun tulee mahdolliseksi.

juu, olisihan noita linux-kursseja mukava nähdä enemmänkin jos vain osanottajia riittäisi. itsellänikin on välillä käynyt mielessä, että tarjoasin vetäväni linux-kurssin (käytönnässä varmaan ubuntu) paikallisessa kansanopistossa, mutta homma on jäänyt aina puolitiehen.

tavallaan tuo kurssin pitäminen kiinnostaisi vieläkin, mutta en oikein tiedä minkälaista kurssia kannattaisi tarjota. aihekokonaisuuksia on kuitenkin aika paljon. olisiko kurssi sitten enemmän linuxin ja jonkun työpöydän perusteet, asennus ja ylläpito, erilaisiin työpöytäympäristöihin tutustumista, internet ja linux vai mikä. tietty se riippuisi aika paljon siitäkin, millaiset puitteet kansanopistolla olisi. pitänee ehkä kysellä jos joskus saisi jotain aikaiseksi, näkisipähän ainakin onko aihetta kohtaan kuinka paljon kiinnostusta.

jotenkin tuntuu, että alkuun pääsisi kuitenkin helpommin jos joku näyttäisi miten homma toimii.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #4 : 07.01.06 - klo:19.51 »
tavallaan tuo kurssin pitäminen kiinnostaisi vieläkin, mutta en oikein tiedä minkälaista kurssia kannattaisi tarjota. aihekokonaisuuksia on kuitenkin aika paljon. olisiko kurssi sitten enemmän linuxin ja jonkun työpöydän perusteet, asennus ja ylläpito, erilaisiin työpöytäympäristöihin tutustumista, internet ja linux vai mikä. tietty se riippuisi aika paljon siitäkin, millaiset puitteet kansanopistolla olisi. pitänee ehkä kysellä jos joskus saisi jotain aikaiseksi, näkisipähän ainakin onko aihetta kohtaan kuinka paljon kiinnostusta.

Ainakin näin lonkalta arvioisin linuxin ja työpöydän perusteiden olevan paras kurssi, koska se antaisi suurimmat mahdollisuudet omaan jatkokäyttöön esim kotona ym. Ainakin jos opiskelijat on jotain suht tietokone/linux - ummikoita.

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #5 : 08.01.06 - klo:01.07 »
Taidetaan asua Juhhen kanssa samassa kaupungissa  ;). Tässä yksi päivä ohi mennessäni kelasin nettisivuja yhdellä noista Novidan Ubuntukoneista. Hyvin näytti pikkukone pyörittävän Ubuntua ja itse asiassa oli kiva nähdä Ubuntu asennettuna joulun ja uuden vuoden välipäivinä, ei siinä mitään. Aluesanomat kehui Ubuntun käyttävän sellaiset 128 MB ja tarvitsevan sellaiset 400-600 MHz toimiakseen, kerrottiin ettei Ubuntu tarvitse raskaita virusohjelmia tai palomuureja välttämättä.

Jep tuossa Aluesanomien jutussa vain kerrottiin Novidan kokeilevan Ubuntujärjestelmää kouluihin. mm. kaupungin koneissa säästö avoimen lähdekoodin käytöstä olisi huomattavia summia. Ihan hyvä järjestelmähän tämä Ubuntu on ihan oikeastikin ;)
« Viimeksi muokattu: 08.01.06 - klo:01.10 kirjoittanut Niilo »

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #6 : 08.01.06 - klo:14.06 »
Taidetaan asua Juhhen kanssa samassa kaupungissa  ;). Tässä yksi päivä ohi mennessäni kelasin nettisivuja yhdellä noista Novidan Ubuntukoneista. Hyvin näytti pikkukone pyörittävän Ubuntua ja itse asiassa oli kiva nähdä Ubuntu asennettuna joulun ja uuden vuoden välipäivinä, ei siinä mitään. Aluesanomat kehui Ubuntun käyttävän sellaiset 128 MB ja tarvitsevan sellaiset 400-600 MHz toimiakseen, kerrottiin ettei Ubuntu tarvitse raskaita virusohjelmia tai palomuureja välttämättä.

Jep tuossa Aluesanomien jutussa vain kerrottiin Novidan kokeilevan Ubuntujärjestelmää kouluihin. mm. kaupungin koneissa säästö avoimen lähdekoodin käytöstä olisi huomattavia summia. Ihan hyvä järjestelmähän tämä Ubuntu on ihan oikeastikin ;)

Näköjään asutaan :) Itse en kyllä enää pitkään aikaan ole kyseisessä laitoksessa opiskellut.
Minusta tuo on ainakin todella hienoa että kiinnostusta löytyy linuxin suuntaan, voi olla että aika suuri hälinä Ubuntusta lähiaikoina tietokonelehdissä ja netissä on herättänyt Novidassa innostusta kokeilla.
Jos tuollainen kurssi tulee niin jos aika antaa myöden olisi ihan kiva käydä se (ja ainakin tuohon info tms tilaisuuteen ajattelin mennä).

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #7 : 09.01.06 - klo:14.39 »
silloin kun itse olin ammattikoulussa niin silloin siellä järjestettiin linux kurssi osan ottajia oli enemmän kuin sinne olis sopinu. ainut että opettajien löytyminen oli ainut ongelma. ainut joka asiasta tiesi oli yksi entinen oppilas joka oli töissä siellä vuoden kun odotteli yliopistoon pääsyä, kiinnostusta oli ihan koulun johtoa myöten mutta opettajilla ei riittänyt sitten mielenkiinto alkaa itse opiskelemaan asiaa. joten se jäi siihen yhteen kurssiin. =) en sitten tiedä onko asia korjautunut siellä.

mutta ehkä kouluissa suurin ongelma on opettajien puuttuminen näissä linux asioissa ainakin minun mielestä.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #8 : 10.01.06 - klo:14.41 »
noh suurin huomio kiinnittyi kyllä heti siihen ettei linkkiä tälle foorumille ollut.

Eikös tuo ubuntu-fi.org:n etusivu riitä? Etusivultahan on aika selkeästi linkattu keskustelualueille. Vai onko tuo linkki lisätty jälkikäteen...

mikkisofta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #9 : 15.01.06 - klo:04.57 »
tämä on hieman aiheen ohi mutta tässä oli puhetta edellisvuona että Espoon kaupunki siirtyy Linux:in käyttöön siitä oli ehdotus e.kunnassa/espoon valtuustossa.  ??? ??? ;D

lapm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #10 : 17.01.06 - klo:12.28 »

juu, olisihan noita linux-kursseja mukava nähdä enemmänkin jos vain osanottajia riittäisi. itsellänikin on välillä käynyt mielessä, että tarjoasin vetäväni linux-kurssin (käytönnässä varmaan ubuntu) paikallisessa kansanopistossa, mutta homma on jäänyt aina puolitiehen.

Itsekkin kyselin menneenä vuonna paikallisen kansalaisopiston kiinnostusta saada Linux kurssi ilmaisella vetäjällä. Tylysti vastasivat vain että syksyn kurssiohjelma on jo painettu.  :( No pitää koittaa jokin toinen kerta uudelleen.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #11 : 19.01.06 - klo:09.27 »
tämä on hieman aiheen ohi mutta tässä oli puhetta edellisvuona että Espoon kaupunki siirtyy Linux:in käyttöön siitä oli ehdotus e.kunnassa/espoon valtuustossa.  ??? ??? ;D
on tainnut koko idea hautautua. ei ainakaan espoon kaupungin sivuilla ollut minkäänlaista mainintaa asiasta.

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #12 : 19.01.06 - klo:17.14 »
Turun kaupungin Linux hankehan se aikanaan puhutti paljonkin mediaa soutamisessa ja huopaamisessa. Jokohan ne ovat kokonaan Linuxin varassa tai onkohan suunnitelma kariutunut.
http://www.tietoviikko.fi/doc.ot?d_id=87315

raketti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #13 : 19.01.06 - klo:19.49 »
Turun kaupungin Linux hankehan se aikanaan puhutti paljonkin mediaa soutamisessa ja huopaamisessa. Jokohan ne ovat kokonaan Linuxin varassa tai onkohan suunnitelma kariutunut.

Eipä ole kauaa aikaa kun luin turkkarista että ei siitä olis mitään sitten tullukkaan... Mutta ilmeisesti aikovat sitten siirtyä Linux aikaan. :)

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #14 : 19.01.06 - klo:20.23 »
juuri avoin tämän paikallisen ilmaisjakeluversion Aluesanomat lehden ja näyttipä Vakka-Suomen sanomissakin olevan (Keskustapuolueen paikallinen vaikuttava) Hannu Tohilan kannanotto, jossa aiheesta oli kannanotto paikallisella tasolla.

Tässä kannanotossa Uudenkaupungin Ubuntu Linuxtutkimusta pidetään mukaelmani mukaan turhana. Tässä kerrotaan Turun käyttäneen selvitystyöhön 54 000 euroa. Vuonna 2004 Turun kaupunki kertoi, ettei hanketta ole haudattu, mutta asia ei myöskään ole etenemässä, kaupunki teki kompromissin Windows + Open Office kombinaatiosta. Vuonna 2005 Turku korvasi Office 97 ohjelmat Office 2003 versiolla. Turkulaisten hanke on Tohilan mukaan haudattu ainakin vuoteen 2009. Tohila kysyy kolumnissaan eri ohjelmien yhteensopivuuden perään ja kysyy uskottavan strategian perään.

Näin luin juuri paikallislehdestä. Varmasti vääntö jatkuu paikallisella tasolla edelleen. Ollaan kuulolla.
« Viimeksi muokattu: 19.01.06 - klo:20.25 kirjoittanut Niilo »

Jussi Juola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #15 : 19.01.06 - klo:23.11 »
threadia lainaten, mutta myös vähän topicia sivuten...

Meillä koululla (lukio) on mahdollisuus Linux -kurssiin. Jokaisella koneella on rinnakkain windows2000 ja Ubuntu  :D

Sieltä se minullekin tuli kipinä laittaa ubuntu omaan koneeseen, vaikka kurssia ei tullut käytyä. Mukava vain, että Linux yleistyy ja sen käyttöön liittyen järjestetään kursseja.
Linux: be root
Windows: reboot

mandeero

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #16 : 21.01.06 - klo:22.42 »
Tämä artikkeli on oikein tuttu minullekkin, sillä itse opiskelen kyseisessä koulussa. Datanomi puolella. Tämä lisäys opetukseen että olisi osaksi enempi Linux:ia olisi oikein mahtava juttu. Mutta huhu tai joku muu semmonen mikä täällä kiertää, että ko. oppilaitos olisi kokonaan siirtymässä ubuntun käyttöön, on aivan mahdoton mielestäni, koska windows opetusta ei voisi ikinä pois jättää koska on "hallitseva" käyttöjärjestelmä, jota täytyy osata paremmin kun Linuxia.. Itse juuri vaihdoin windowsin kokonaan pois ja siirryin ubuntuun.. :)
Ubuntu, 2800+ Barton, 1024mt, 160gt, Ati Radeon 9700 PRO 128mt

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #17 : 22.01.06 - klo:16.39 »
Tämä artikkeli on oikein tuttu minullekkin, sillä itse opiskelen kyseisessä koulussa. Datanomi puolella. Tämä lisäys opetukseen että olisi osaksi enempi Linux:ia olisi oikein mahtava juttu. Mutta huhu tai joku muu semmonen mikä täällä kiertää, että ko. oppilaitos olisi kokonaan siirtymässä ubuntun käyttöön, on aivan mahdoton mielestäni, koska windows opetusta ei voisi ikinä pois jättää koska on "hallitseva" käyttöjärjestelmä, jota täytyy osata paremmin kun Linuxia.. Itse juuri vaihdoin windowsin kokonaan pois ja siirryin ubuntuun.. :)

ehkä ammatti koulussa voi olla ettei windowsia voi unohtaa, jos puhutaan tietotekniikan opetuksesta, mutta peruskoulussa ja lukiossa atk opetuksen taso on niin pinta raapaisu ja lähinnä internet/tekstinkäsittely opetusta, jossa ei ole pahemmin väliä onko alustana win linux vai mac.
peruskouluissa ja lukiossa siirtyminen linuxiin on enemmän kiinni ennakko luuloista kuin mistään muusta. ja tietysti kunnan/kaupungin atk henkilöiden taidoista ja haluista, jos kunnan atk päällikkö tai vastaava sanoo että ei onnistu vaikka ei pitäisi paikkaansa niin asia voi olla silloin loppuun käsitelty.
toinen seikka voi olla kunnan koneiden siirtämisessä päättävien ihmisten pelko siitä että vaikuttaisivat tyhmiltä kun joutuvat kysymään apua koneen käytössä käyttöjärjestelmän vaihdon jälkeen, vaikka se pelko on aika turha nyky linux:n kanssa peruskäyttäjällä.
tai näin minä ajattelen asiasta.

JPK1990

  • Vieras
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #18 : 22.01.06 - klo:17.06 »
kysyin kerran koulussa että miksi koneissa ei ole Moz.FF vastaus: -koska se ei ole yleisessä käytössä(kansallisopiston höperöt haluaa käyttää IE) ja explorer on helppo ja kaikille tuttu. niinkun voe hemmetti firefox on 2000 kertaa nopeempi ja parempi kuin IE ja ei kaadu kokoajan.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ubuntusta juttu paikallislehdessä!
« Vastaus #19 : 22.01.06 - klo:17.14 »
kysyin kerran koulussa että miksi koneissa ei ole Moz.FF vastaus: -koska se ei ole yleisessä käytössä(kansallisopiston höperöt haluaa käyttää IE) ja explorer on helppo ja kaikille tuttu. niinkun voe hemmetti firefox on 2000 kertaa nopeempi ja parempi kuin IE ja ei kaadu kokoajan.

IE kylläkin käynnistyy FF:ää nopeammin.