Kirjoittaja Aihe: Ubuntu vs. windows xp  (Luettu 3291 kertaa)

Karvanoppa148

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Ubuntu vs. windows xp
« : 07.01.06 - klo:13.50 »
Elikkäs asensin Ubuntun toiseksi käyttöjärjestelmäksi. Sitten ilmeni semmoinen että, kun koneen käynnistää uudelleen tulee valita joko Ubuntu tai windows xp. Oletuksena on Ubuntu, joka käynnistyy jos mitään ei valitse 10s.. Onko mahdollista siis saada Win Xp käynnistymään oletuksena ilman valintaa ja Ubuntun saisi sitten valitsemalla sen ?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu vs. windows xp
« Vastaus #1 : 07.01.06 - klo:14.14 »
Elikkäs asensin Ubuntun toiseksi käyttöjärjestelmäksi. Sitten ilmeni semmoinen että, kun koneen käynnistää uudelleen tulee valita joko Ubuntu tai windows xp. Oletuksena on Ubuntu, joka käynnistyy jos mitään ei valitse 10s.. Onko mahdollista siis saada Win Xp käynnistymään oletuksena ilman valintaa ja Ubuntun saisi sitten valitsemalla sen ?

komentorivillä:
Koodia: [Valitse]
$ sudo gedit /boot/grub/menu.lst
kohtaan:
Koodia: [Valitse]
default 0
nollan tilalle luku 2 (sikäli kun XP oli listan kolmas), tallenna -> valmis.
Janne

Karvanoppa148

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Ubuntu vs. windows xp
« Vastaus #2 : 07.01.06 - klo:15.36 »
suuri kiitos !!  8)

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ubuntu vs. windows xp
« Vastaus #3 : 07.01.06 - klo:19.40 »
Ai sen saa noinkin... mä oon aina tehny sen sillai että vaan kopioinu sen xp - kohdan sieltä tiedoston lopusta kohtaan ennen ubuntua ja kommentoinu sen siellä viimeisenä olevan.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu vs. windows xp
« Vastaus #4 : 07.01.06 - klo:20.16 »
Ai sen saa noinkin... mä oon aina tehny sen sillai että vaan kopioinu sen xp - kohdan sieltä tiedoston lopusta kohtaan ennen ubuntua ja kommentoinu sen siellä viimeisenä olevan.

luetaan ne kommentit ;)
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ubuntu vs. windows xp
« Vastaus #5 : 08.01.06 - klo:11.03 »
Ai sen saa noinkin... mä oon aina tehny sen sillai että vaan kopioinu sen xp - kohdan sieltä tiedoston lopusta kohtaan ennen ubuntua ja kommentoinu sen siellä viimeisenä olevan.

luetaan ne kommentit ;)

Muistaakseni luin, ainakin osan. Niissä vaan on niin hullua kieltä, ettei sitä aina tajua. Liikaa bittisanastoa. :)

Voi se tietty olla niinkin, etten vaan ole jaksanut lukea... :D