Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei käynnisty (grub tms sekaisin) [ratkaistu]  (Luettu 6881 kertaa)

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Hih hei taas

supertumpelona päivitettyäni tämän Gytsyn...rupesin haahuilemaan niiden työpöytä tehosteiden kanssa ja tuloksena oli...kuten kokemus on jo osoittanut..että män persiilleen...
Näyttö on suomeksi sanoen sekaisin...pelkkää viirua ja sotkua, enkä ole saanut siihen enää mitään järkevää näkymään. Eli taitaa näytönohjaimen ajurit olla poskellaan. Ohjain on Ati Radeon 9250 128 mb...tms...(Olen urkkinu wikiä ja tätä foorumia,mutta aina jossain kohtaa menee joku asia pieleen)
joten kertokaa ny hyvät immeiset miten tästä pulmasta päästään....(säätämään konetta edelleen hullummaksi...heh)

ääliöasentaja jussi57

ps. kirjotin tän surkean avunhuudon läppärillä, jossa winukka

edit/rhk: korjasin otsikon kuvaavaksi, vanha oli 'Näytön ohjaimet päin p...tä'
edit/eliasj: Ongelmat taisivat ratketa, joten lisäsin ratkaistu-merkinnän.
« Viimeksi muokattu: 30.10.07 - klo:15.46 kirjoittanut EliasJ »

jerekorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #1 : 26.10.07 - klo:04.29 »
Tämäkin foorumi on kyllä aika pullollaan kaikkia jelppejä tuohon sinun ongelmaasi. Itse Linuxiin tutustuessani juuri näiltä foorumeilta löysin samankaltaisiin ongelmiin ratkaisun.

Homman selvittämiseen saattaisi myös auttaa vaikka esim. tiedoston /etc/X11/xorg.conf sisältö. Vissiin autokorjaamollekkin mennään auton kanssa eikä vain: "Joo se o ysiseiska Mondeo ja se ei käynnisty. Mitä mä teen?"

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #2 : 26.10.07 - klo:10.31 »
Tämäkin foorumi on kyllä aika pullollaan kaikkia jelppejä tuohon sinun ongelmaasi. Itse Linuxiin tutustuessani juuri näiltä foorumeilta löysin samankaltaisiin ongelmiin ratkaisun.

Homman selvittämiseen saattaisi myös auttaa vaikka esim. tiedoston /etc/X11/xorg.conf sisältö. Vissiin autokorjaamollekkin mennään auton kanssa eikä vain: "Joo se o ysiseiska Mondeo ja se ei käynnisty. Mitä mä teen?"

No niihä se onkin jerekorva...osu ja uppos...anteeksi kauhiasti, että uskalsin vaivata.
Mutta milläs minä... s***..na sentään... sen sisällön tähän näytille lykkään, kun näytöstä on just kiinni. Siitä hirvatun pikselimössöstä ei ota tolkkua millään. Olen kokeillu suorittaa päätteellä kaikki tältä foorumilta löytämäni komennot ja muokkaukset ja aina hullummaksi menee.

Kait toi nyt pitäs olla selvää sanomattakin, että kun viesti on alottelijoiden plokissa, niin ne atk nörtin taidotkaan voi ihan kaikilla olla hanskassa. Mulla taitaa olla luetun ymmärtämisessä pahoja  vaikeuksia, kun ei ole selvinny.....Anteeksi ja kiitos

jussi57

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #3 : 26.10.07 - klo:10.49 »
No kirjotan tän nyt sitte käsin toisella koneella:
Käynnistin masiinan ja aikansa raksuttettuaan pläjähti taululle tämmöstä tekstiä:

Koodia: [Valitse]
/dev/hda!:
inode 6635849 has illegal block (s).

/dev/hda1: UNEXPECTED INCONSISTENCY; Run fsck MANUALLY.
              (i.e., without -a or -p options)
fsck died with exit status 4
                                                                                                                                 [fail] punaisella
*(punainen väriltään) An automatic file system check (fsck) of the root filesystem failed.
A manual fsck must be performed, then system restartted.
The fsck schold be performed in maintenance mode with the
root filesystem monted in read-only mode.
* (rusehtava) The root filesystem is curently monted in read-only mode.
A maintennance shell will now be started.
After performing system manitenace, press CONTROL -D
to terminate the maintenance shell and restart the system.
bash: no job control in this shell
bash: groups: command not found
bash: lesspipe:command not found
bash: Command:command not found
bash: The:command not found
bash:dircolors.command not found
bash:Command:command not found
bash:The:command not found
root@jussi57p-desktop:~#

Että tämmöstä tällä ketaa....
anteeksi ja kiitos
jussi57
« Viimeksi muokattu: 28.10.07 - klo:20.27 kirjoittanut EliasJ »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4016
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #4 : 26.10.07 - klo:12.15 »
Ahaa, vika ei olekaan vain xorg.confissa vaan koko järjestelmä on sekaisin! Ilmeisesti olet onnistunut jostain olennaisista käynnistystiedostoista poistamaan kommenttimerkkejäkin tms., koska järjestelmä yrittää ajaa sellaisia komentoja kuin ”The” :D

Tee nyt ensin tuo järjestelmän lontooksi sinulle ehdottelema fsck eli levyntarkistus – vaikka voikin olla, että järjestelmä on jo niin sekaisin, ettei sitä enää näin etäältä avustamalla saa pelastetuksi.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #5 : 26.10.07 - klo:13.54 »
Ahaa, vika ei olekaan vain xorg.confissa vaan koko järjestelmä on sekaisin! Ilmeisesti olet onnistunut jostain olennaisista käynnistystiedostoista poistamaan kommenttimerkkejäkin tms., koska järjestelmä yrittää ajaa sellaisia komentoja kuin ”The” :D

Tee nyt ensin tuo järjestelmän lontooksi sinulle ehdottelema fsck eli levyntarkistus – vaikka voikin olla, että järjestelmä on jo niin sekaisin, ettei sitä enää näin etäältä avustamalla saa pelastetuksi.

Kiitos aluksi..jes ny tapahtu jotain...näyttöön tuli sepustus, että ubuntu on käynnissä low graphics-mode ja kyselee nyt ,että pitäskö configure, shut down...vai continue...joten mitä?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4016
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #6 : 26.10.07 - klo:14.25 »
En muista tuollaista kysymystä itse nähneeni, mutta eikös siitä nyt kannattaisi valita se ”configure” ja yrittää asettaa asetukset kuntoon...?
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #7 : 28.10.07 - klo:18.02 »
Nyt se on sitte koko masiina vissiin päin peetä....
Mulla on netistä imutettu asennuslevyke 7:10 Gutsylle, joten olisiko siitä mittään apuva..
Kertokaa millä komennoilla minä onneton saan asennettua tämän uudelleen...komenolla  ctrl+ alt+F1....joten mitäs teen sitte???

taululla lukee jumalaton määrä kaiken maaliman varotuksia..mm. severe filesystem damage..??
ja warning...fsck.ext3 for device /etc/hda1 exited with signal 11. yms. yms.  s..na jaksa ees kaikkee kirjottaa..ja toi loontoo ei taivu...

utelee onnetontumpelo....

ps...jos joku viittaa sinne wikiin, niin en ole onnistunut niillä ohjeilla...ku en ole löytäny sopivia sävellyksiä.

Muuta tietoa masiinasta: Näytönohjaimen ohjekirjassa lukee kannessa että ati radeon 9250 gv-R925128T, motherboard..lienee emolevy lukee asus A7V8X-X  prosessorista mulla ei oo minkään valakunnan tietoa....joten APUVA ,

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #8 : 28.10.07 - klo:18.53 »
Itse olen vasta vähän aikaa käyttänyt Ubuntua, eli hiukan varauksella...Mutta jotain seuraavan tapaista lähtisin varmaan kokeilemaan.

Jos koneessa ei ole windowsia asennettuna, eli pelkkä Ubuntu ollut koneella niin suosittelen asentamaan uusiksi tuolta gutsyn cd:ltä koko järjestelmän kun äkkiseltään vaikuttaa olevan kovin solmussa tuo järjestelmäsi. Onko kone toiminut muuten hienosti ennen tuota päivitystä ja onko koneeseen lisätty muistia tms.?

Mutta, ehkä kannattaa harkita myös..

Häikäilemättömästi tulkkaan tähän englanninkieliseltä foorumilta pätkän. Käynnistät livecd:llä ubuntun ja teet seuraavat komennot päätteessä (terminal englanniksi)
Koodia: [Valitse]
mkdir /mnt/mountpoint
mount /dev/sda? /mnt/mountpoint (kysymerkin numeroksi tulee oikea osion numero, jonka saa esiin fdisk -l komennolla)
Tuolla tavalla pitäisi kait saada liitettyä livecd:n päälle nykyinen kiintolevysi jos sieltä pitää saada jotain kopioitua. En tiedä onnistuisiko myös uudelleen asennus livecd:ltä, niin että valitset manuaalisen osioinnin ja käytät nykyistä luultavasti ext3 osiota, siis muutat sen "mount" pisteen kenoviivaksi / etkä valitse format kohtaa asetuksista. Tuolloin Ubuntun pitäisi asentua nykyisen asennuksen päälle, mutta ongelmia luultavasti tiedossa niinkin, eli varmin on tehdä edellämainitusti, mutta valita format täppi, jolloin kaikki nyt levyllä oleva häipyy --> puhdas uudelleen asennus

Kannattaa varmaan odottaa jonkin gurun tuomiota kuitenkin, ennenkuin tekee niinkuin minä tekisin :)

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #9 : 28.10.07 - klo:19.36 »
Joo Kiitos qwertyy...muuta ei ole kuin tämä ubuntu..ja solmussa on...oletin, että sillä asennus-cd:llä homma vois onnnistua..ja muistia ei ole lisätty eikä mitään muutakaan tehty. Edellisen version aikana kone toimi kuin se kuuluisa Buick... Sitten...minä urvelo rupesin pöllöyttäni ja ihan silkkaa uteliaisuuttani tutkailemaan minkälaisia työpöytä tehosteita sillä compizilla sais aikaseks....niin siitä se alamäki alko...

Mitkään aikaisemmin toimineet tehosteet, kuten huojuvat työpöydät.. ei pelittäny tässä uudessa versiossa...ei, vaikka ihan oikeaoppisesti olin paketinhallinnan kautta niitä asentelevinani.   Tätäki marinaa  joutuu nyt kirjoittelemaan windowsilla...ku alkaa olla nykyään ainoo mikä meillä enää pelaa...Mut ei se oo linuksin vika....etten mä osaa...

Elikäs taitas tulla kyseeseen puhdas uusi asennus.. kaikki tärkeä on ulkoisella kovolla, joka puolestaan on toisessa huoneessa kaapin takana piilossa, ettei vahingossakaan tule tuhottua... Jospas minä nyt sitten ottaisin ja töytäsisin sen asennus-cd:n tonne romppuasemaan, niin milläs komennoilla mä saan sen asentamaan linuxia uudelleen???

motto: yrittänyttä ei laiteta     utelee tumpelo

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #10 : 28.10.07 - klo:19.47 »
Jos biosista on asetettu CD ensimmäisenä käynnistyväksi asemaksi, niin lähtee ihan heittämällä lätty asemaan ja käynnistämällä koneen uudestaan. Ensimmäisestä valikosta valitsee install tms. on kuitenkin valmiiksi siinä kohdalla. Sitten kun on käynnistynyt työpöydälle niin siinä on suoraan install kohta työpöydällä, siitä päälle. Kieleksi suomi ja tosiaan jos ainut asennus, niin silloin kannattaa antaa tuon Ubuntun tehdä tuon kiintolevyosiointi niin ei tarvitse itse sekaantua, siis juuri tuo minkä ylempänä mainitsin. Tosin kannattaa kaikki ulkoiset asemat irroittaa/sammuttaa asennuksen ajaksi, niin ei vahingossakaan saa niihin asennettua/tuhottua niitä. Ne kun ilmestyvät asennusvaihtoehdoiksi itsestään jos ovat kytkettyinä.

Veikkaan muuten että asennuksen valmistuttua kun vain valitset rajoitetut ajurit käyttöön, niin saat heti oletuksena compizin toimimaan. Nettiletku muuten kannattaa pitää kiinni asennuksen aikana, saattaa imaista muutamat päivitykset siinä samalla. Toivottavasti pääset alkuun noilla, mutta asennus ei lähde millään käyntiin niin on mahdollista että kiintolevy on rikkoutunut kun noin omituisia virheilmoituksia on pukannut, mutta ei maalailla piruja seinille ainakaan vielä.
« Viimeksi muokattu: 28.10.07 - klo:19.53 kirjoittanut qwertyy »

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #11 : 28.10.07 - klo:19.55 »
No hyvä, mutta arvaa ilettääkö taas osoittaa ääliömäisyytensä kaiken kansan nähtäväksi, mutta rohkea rokan syö.... ja ei tässä auta muu ko hattu käteen ja kysmään......(luimuilua, punastelua, hikoilua...).. MIKÄ SE ON SE BIOS JA MITEN SINNE PÄÄSEE?

tässänäätteoikeantumpeloidenäidin

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #12 : 28.10.07 - klo:20.29 »
Mikäpäs muukaan kuin wikipedia kertoo. ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/BIOS
http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS

Sinne pääsee usein Esc, F2 tai Delete näppäimellä, riippuu BIOSista.
alias vililikku

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #13 : 28.10.07 - klo:20.35 »
Unohdin mainita, kokeile ensin käynnistyykö jos ei niin biosin näppäin yhdistelmä näkyy yleensä kun laitat koneen päälle. Jos et meinaa huomata tuota näppäintä se kun tosiaan vain vilahtaa näytössä, niin näpytä näppäimistön  PauseBreak näppäintä niin saat kuvan pysähtymään. Vastaavasti enterillä käynnistys jatkuu. Tuolta biosista pitää muuttaa sitten asemien käynnistysjärjestystä, niin että CD käynnistyy ensimmäisenä, sitten vasta HDD eli kovalevy.

Bios siis itsessään näyttää kutakuinkin tältä
http://www.publicwebstations.com/howto/boot_seq.jpg
ja tuossa kuvassa onkin "first boot device" eli ensimmäinen käynnistyvä laite, joka pitäisi siis sinun tapauksessa olla HDD-0 jos on täysin vastaava valikko.

Kuva kuvalta
1. http://www.cuug.ab.ca/branderr/mepis/AWARD1.jpg
2. http://www.cuug.ab.ca/branderr/mepis/AWARD2.jpg
Jossa kuva 2. on mikä pitää muuttaa järjestykseen CD-ROM, C kuten tuossa kuvassa näyttää olevankin. Esc näppäimellä pääsee 99% varmuudella takaisin edelliselle sivulle.

Lopuksi pitää etsiä vastaavanlainen kohta kuin seuraavassa kuvassa (ei kuitenkaan kuvassa näkyvä merkkaus!)
http://www.msi-korea.co.kr/images/page/faq/2004/0322/3th/boot1.jpg
ja valita sieltä Save & Exit Setup ja 99% varmuudella tulee varmistuskohta johon pitää luonnollisesti vastata kyllä, yes tai muuten tehdyt muutokset eivät tallennu.

Suht yleisiä näppäimiä joilla pääsee biosiin käynnistyksessä on F12, del, esc

Lisäyksenä vielä, että osassa tietokoneita näkyy myös jotain boot device tai vastaavaa ja sille erillinen näppäin. Sen näppäintä painamalla käynnistyksessä tulee eteen suoraan valikko mistä voi valita CD aseman tai muun aseman ensimmäisenä käynnistyväksi, eli kannattaa myös katsoa vilahtaako sellainen näytöllä käynnistyksessä. Esim tämä kannettavani jolla kirjoitan, pääsee tuohon valikkoon juuri F12 näppäimellä. Silloin ei tietenkään Biosin valikoista tarvitse muuttaa mitään. Jos vahingossa muutat jotain muita asetuksia niin kannattaa poistua biosista exit without saving settings tai sen tyylisellä kohdalla ja käynnistää kone uudelleen ja mennä uudestaan tekeen asetuksia. Tämä siksi että jos satut muuttamaan esim. muistien asetuksia vääräksi, niin kone voi sekoilla todella pahasti, olla hidas jne. Tosin sieltä yleensä löytyy myös Fail-Safe eli vikamoodeja yms. yleensä, mutta vanha viisaus pätee = Jos se toimii niin älä koske :)

Toivottavasti on apua.

PS. Ei tyhmiä kysymyksiä olekaan.
« Viimeksi muokattu: 28.10.07 - klo:20.46 kirjoittanut qwertyy »

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #14 : 28.10.07 - klo:22.47 »
Voehan VEEEEEEE.... Näpyttelin esc:iä, ja kaikkia muitakin vuorollaan, mutta ruutuun tulee vaan aina ilmotus
pri.master disk: 80060mb, UDM 5 DRAM Type  : DDR SDRAM
Pri Slave Disk: None                     SPD On Modules (s) : yes
sec. Master  Disk : CD_ROM, UDMA 2
Sec. Slave  Disk: None

PCI device listing....
BU NO. Devise No. Func No. Vendor ID Device ID
ja sit alla luetellan joukkio mulle käsittämättömioä numerosarjoja             

ja sitte alimapana:

Grub Loading satge 1.5

Grub loading, please wait....
Error 17  ja se siinä....

Mitähän tässä nyt olis tehtävissä..??

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #15 : 28.10.07 - klo:23.04 »
Juu ja NÄPPÄIMISTÖSTÄKÄÄN EI OLE ENÄÄ MITÄÄN HYÖTYÄ....EI SITTE MERKIN MERKKIÄ---

Nakkaanko verkonpainoksi ja siirryn ihan kirjotuskoneeseen...tai kosmoskynään...?

t. epätoivoinenurveloasentaja

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: Näytön ohjaimet päin p...tä
« Vastaus #16 : 28.10.07 - klo:23.11 »
No joo luin tuosta emolevysi ohjekirjasta, että myös sen biossiin pääse del (delete) näppäimellä kun kone käynnistyy, eli

1. Tao kyseistä näppäintä vaan tiuhaan heti kun laitat vaan koneeseen virrat päälle --> pääset kuvan tapaiseen valikkoon
2. Muutama sivu oikealle nuolinäppäimellä pääset Boot välilehdelle.
3. Muutat sen järjestyksen niin, että ATAPI CD-ROM kohta on enimmäisenä ylimmällä rivillä, ehdottomasti oltava ylempänä kuin IDE Hard Drive kohta. Järjestyksen muuttaminen tapahtuu plus ja miinusnäppäimillä.
4. Nyt taas kerran menet oikeallepäin yhden välilehden ja valitset sieltä Exit Saving Changes

Jo on peruna jos ei ala kiekko pyöriin asemassa :)

Ihan normaalia jos kone on noin solmussa, että näppäimistö ei vastaa mitenkään. Muuten kuin tuolla biosissa.

Nuo siis pätee jos kyseessä Asus A7V8X-X emolevy kuten olet kirjoittanut. Positiivista on että näemmä koneesi tunnistaa kuitenkin CD- ja HDD-asemasi, eli kunhan vain asetat tuon Biosin asetukset oikein, niin asennuslevy käynnistyy varmasti.
« Viimeksi muokattu: 28.10.07 - klo:23.14 kirjoittanut qwertyy »

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Suur KIITOS  qwertyy... Lähti pelaamaan. Nyt vain pitäis saada vielä resoluutio kohdilleen, eli samsungin 19 tuuman littunäytöstä on käytössä 3/4, eli molemmisa reunoissa on mustat on noin 5 cm:n levyiset sururaidat... Jospa toi selviäis nyt ilman, että koko järjestelmä menee sekasin...ja jos menee, niin lluultavasti osaan nyt ainakin palauttaa sen..Kiitos vielä kerran.
Sanoisinpa, että antamasi neuvot...tällä aloittelijoiden palstalla...olivat juuri sitä, mitä ainakin minunlaiseni pökijö tarvitsi..päästäkseen alkuun....

Keskustelufoorumia silimät killiiään selatessani olen havainnut, että valtaosalla tämän foorumin..jopa aloittelijoiden osiolla esitettyjen kysymysten perusteella... tuntuu olevan  hirmuisesti enemmän kokemusta ..tietokoneista yleensä, kun esim. minulla.
Tätä taustaa vasten ymmärrän hyvin, että henkilöt jotka opastavat meitä pöllöjä, eivät ehkä aina miellä sitä, että  annetut ohjeet ovat meille...(ainakin minulle) törpöille usein ehkä heiman vaikeaselkoisia. 
Eli niin kun pastatalla on monesti kehoitettu,  ja viitattu vaikeuksien kohdatessa selaamaan Ubuntu tutuksi käsikirjaa yms. Wikistä löytyvää tietoutta,... niin minä en ainakaan ole LÖYTÄNYT  sieltä ongelmiini joka kerta ratkaisua. Siitäpä syystä olen turvautunut asiantuntijoihin tällä palstalla.

anteeksi ja kiitos
jussi57
 
 

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty (grub tms sekaisin)
« Vastaus #18 : 29.10.07 - klo:12.59 »
Eipä mitään, hyvä että sait homman etenemään. Löytyy sen aika paljon kavereita, jotka kyselee silloin tällöin tietokoneisiin liittyvistä ongelmista ja tottunut vääntämään välillä rautalangasta asioita :)

Kyllä tuota tietoutta pikkuhiljaa tulee kun vain yrittää ja on ennenkaikkea oikeasti kiinnostunut asiasta. On kyllä totta että monet netissä olevista ohjeista on takuulla aika vaikeaselkoisia jos tietokoneen käytöstä ei ole paljoa kokemusta. Suurin osa kun ohjeistuksista on suunnattu "keskivertokäyttäjälle", joka on aika suhteellinen käsite. Moni kokenut tietokoneen käyttäjä on taas unohtanut jo ajat sitten miten tuskastuttavaa oli taistella juuri vastaavien ongelmien kanssa. Tuo ohjeiden haku vielä valitettavasti kärjistyy kun ei tiedä aiheeseen oleellisesti liittyviä hakusanoja, joka ainakin itselleni on monesti tuottanut ongelmia.

Tuosta näyttöongelmasta vielä, eli ilmeisesti et pääse asetuksista muuttamaan näytönresoluutiota? Jos et niin silloin pitää melkovarmasti muuttaa xorg.conf nimistä tiedostoa, mutta laitatko ennen sitä vielä tänne tuon näyttösi tarkan mallin, niin saadaan selville sen natiiviresoluutio jolla kuva näkyy siis terävimmin.

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty (grub tms sekaisin)
« Vastaus #19 : 29.10.07 - klo:16.39 »
Joo ..se on Fujitsu Siemensin tuote nimeltää Scaleoview L 19W-2...
ja siitähän tää koko melkein katastrofiin johtanut episodi sai oikeastaan alkunsa, kun yritin viritellä näytönohjainta ja näyttöä..nimen omaan lukemalla näiltä sivuilta varmasti asaiantuntevia ohjeita, mutta niin kuin totesit..niiden hakusanojen ja -kohteiden kansas on edelleenkin vaikeuksia....vai oisko sitte se luetun ymmärtäminen..
« Viimeksi muokattu: 30.10.07 - klo:15.44 kirjoittanut EliasJ »