Kirjoittaja Aihe: Tavallinen vai 64bit  (Luettu 16314 kertaa)

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Tavallinen vai 64bit
« Vastaus #40 : 21.01.08 - klo:08.20 »
ja vaikka vuoto menisi ohi, ei Linux vapauta kerran jollekin ohjelmalle/ sovellukselle antamaansa muistia muiden käyttöön.

Tämä oli mulle uusi juttu. Onko tuohon jotain hyvää referenssiä? Kuulostaa hieman oudolta.

Se että se syö myös swapin oli taas tuttujuttu. Yleensä tuon muistivuodon huomaa siitä että koko järjestelmä tulee tolkuttoman takkuiseksi swappaamisen vuoksi. En tiedä herättääkö tämä pahaa verta, mutta tuntui että swappauksen yltyessä gnome tuntui hyytyvän pahemmin kuin vastaavissa tilanteissa Windows. Se tietysti voi olla siitä kiinni että millaisilla ehdoilla käyttöliittymää ja muita muistia tms swapataan.

Windows ilmeisesti pytkii välttämään käyttöliittymän swappaamista ja swappaamaan muuta ensin. Jos taas on samassa asemassa muun datan kanssa, menee myös käyttöliittymä levylle. Joka oli varsinkin OS/2:n kanssa varsin tuttua. ;) Kun kone oli ollut pari viikkoa koskematta kesti melkoisen tovin kaivaa kaikki käyttöliittymään liittyvä tauhka levyltä.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Tavallinen vai 64bit
« Vastaus #41 : 21.01.08 - klo:10.05 »
ja vaikka vuoto menisi ohi, ei Linux vapauta kerran jollekin ohjelmalle/ sovellukselle antamaansa muistia muiden käyttöön.

Tämä ei pidä paikkaansa. Prosessin muistit vapautetaan *aina* kun sen suoritus loppuu.

Mistä näitä muisti "tietäjiä" oikein ilmaantuu ?


Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Tavallinen vai 64bit
« Vastaus #42 : 21.01.08 - klo:14.21 »
ja vaikka vuoto menisi ohi, ei Linux vapauta kerran jollekin ohjelmalle/ sovellukselle antamaansa muistia muiden käyttöön.

Tämä ei pidä paikkaansa. Prosessin muistit vapautetaan *aina* kun sen suoritus loppuu.

Mistä näitä muisti "tietäjiä" oikein ilmaantuu ?
jaa, näin olen kyllä kuullut useammalta henkilöltä, että jos ohjelman vaatiman laskutehon määrä vaihtelee, pidetään suurin ohjelman käyttämä laskuteho varattuna, kunnes ohjelman suoritus lopetetaan.

Näin siis olen kuullut.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

yoonasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Tavallinen vai 64bit
« Vastaus #43 : 22.01.08 - klo:09.28 »
Itelläni oli 7.04 32-bit versio, uuden kuusnepa prosessorin kanssa ja yhteensopivuus oli kehno itseasiassa. :o
Kaikenlaista pientä vikaa, sitten kokeilin fedoraa ja päädyin tulokseen fuck this, I'm gettin gutsy.
Noh, asensin ensin 32-bit version gutsysta, ei, ei edes toiminut, pienen googlauksen jälkeen satuin törmäämään että se voi joko olla biosissa tai sitten kokeile 64-bit versioo. Nyt pyörii paremmin kuin koskaan.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Tavallinen vai 64bit
« Vastaus #44 : 22.01.08 - klo:12.49 »
jaa, näin olen kyllä kuullut useammalta henkilöltä, että jos ohjelman vaatiman laskutehon määrä vaihtelee, pidetään suurin ohjelman käyttämä laskuteho varattuna, kunnes ohjelman suoritus lopetetaan.

Näin siis olen kuullut.

Mikä on ohjelman vaatima laskuteho ja miten se mitataan?


Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Tavallinen vai 64bit
« Vastaus #45 : 22.01.08 - klo:13.27 »
jaa, näin olen kyllä kuullut useammalta henkilöltä, että jos ohjelman vaatiman laskutehon määrä vaihtelee, pidetään suurin ohjelman käyttämä laskuteho varattuna, kunnes ohjelman suoritus lopetetaan.

Näin siis olen kuullut.
Mikä on ohjelman vaatima laskuteho ja miten se mitataan?
Haluat siis välttämättä kiistellä asiasta? Tarkoitan resurssien määrää, jonka ohjelma käynnissä ollessaan vie, mitenkö mitataan? miten olisi widged joka näyttää muistin kokonaismäärän sekä prosessorin nopeuden (en tiedä parempaakaan yleisnimikettä näille kahdelle kuin "resurssit"), sekä sen, paljonko siitä on käytössä, Windowsissakin on "Tehtävienhallinta" -painikkeen takana jopa lista käynnissä olevista prosesseista sekä tiedot kunkin ohjelman sen hetkisestä muistinkäytöstä, eikö olekin lapsellisen helppo tapa mitata? Jos se löytyy WIndowsista on sen oltava Linuxissakin, vai eikö ole?

Aina kun puhun laukkaamisesta tarkoittaen hevosia, te alatte puhua seeproista, minkä ihmeen takia?
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Tavallinen vai 64bit
« Vastaus #46 : 22.01.08 - klo:14.10 »
Haluat siis välttämättä kiistellä asiasta?
No en, mutta kun tulee tällaisia omituisia väittämiä, ne pitää korjata.

Joten:
"jaa, näin olen kyllä kuullut useammalta henkilöltä, että jos ohjelman vaatiman laskutehon määrä vaihtelee, pidetään suurin ohjelman käyttämä laskuteho varattuna, kunnes ohjelman suoritus lopetetaan."

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? :)


jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Tavallinen vai 64bit
« Vastaus #47 : 22.01.08 - klo:14.45 »
Haluat siis välttämättä kiistellä asiasta?
No en, mutta kun

Saako yrittää sovitella?

Toni tarkoittaa että ohjelman varaama muisti pysyy varattuna kunnes ohjelma sammutetaan.
Pete tarkoittaa että ohjelman varaama muisti vapautetaan kun ohjelma sammutetaan.
Menikö oikein?

Toi laskuteho höpinä on kyllä minustakin outoa. Terminä se viittaisi prosessorikäyttöön, mutta voin vakuuttaa että ohjelma joka voi käyttää 100% prossua (eli mikä tahansa suunnilleen) ei varmana käytä sitä koko ajan. Moniajosysteemissä kun ollaan.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Tavallinen vai 64bit
« Vastaus #48 : 22.01.08 - klo:16.05 »
Haluat siis välttämättä kiistellä asiasta?
No en, mutta kun

Saako yrittää sovitella?

Toni tarkoittaa että ohjelman varaama muisti pysyy varattuna kunnes ohjelma sammutetaan.
Pete tarkoittaa että ohjelman varaama muisti vapautetaan kun ohjelma sammutetaan.
Menikö oikein?

Toi laskuteho höpinä on kyllä minustakin outoa. Terminä se viittaisi prosessorikäyttöön, mutta voin vakuuttaa että ohjelma joka voi käyttää 100% prossua (eli mikä tahansa suunnilleen) ei varmana käytä sitä koko ajan. Moniajosysteemissä kun ollaan.

Meni oikein, ja tosiaan, laskuteholla tarkoitan useimmiten minäkin prosessoria, mutta kun puhutaan sekä muistista että prossutehosta samaan aikaan, en jaksa alkaa eritellä niitä, joten ynnään ne joko "resursseiksi" tai "laskutehoksi", kun en keksi sopivaa erisnimeäkään, joka sopisi molempiin.

Eli jatkossa kun huomaatte minun höpöttävän jotain käsittämätöntä, älkää miettikö loogisinta merkitystä käyttämilleni termeille, miettikää kaikkea muuta mitä maailmankaikkeuden rajojen sisältä löytyy.

Eli kun puhun laukasta, ajatelkaa MYÖS seeproja, hevosten lisäksi siis.  :)

ps. Olen yllättynyt jos joku löysi jonkinlaisen logiikan tuosta  ;D
« Viimeksi muokattu: 22.01.08 - klo:16.07 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD