Kirjoittaja Aihe: java jre + ääkköset  (Luettu 8768 kertaa)

jyrppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
java jre + ääkköset
« : 01.01.06 - klo:18.52 »
asensin ubuntuuni sun java jre:n. jostain syystä ääkköset eli skandit
eivät toimi - näkyvät omituisina merkkeinä. mistäköhän tuon jre:n ääkköset
saa toimimaan?

JPK1990

  • Vieras
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #1 : 01.01.06 - klo:18.57 »
sama probleem

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #2 : 01.01.06 - klo:20.54 »
Myös sama ongelma. Sama toistui myös entisessä SuSE10:ssäni. Eli javan vika.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #3 : 01.01.06 - klo:20.54 »
asensin ubuntuuni sun java jre:n. jostain syystä ääkköset eli skandit
eivät toimi - näkyvät omituisina merkkeinä. mistäköhän tuon jre:n ääkköset
saa toimimaan?

missä tämä ääkkösten toimimattomuus mahtaa näkyä ja miten?
Janne

trilog

  • Vieras
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #4 : 01.01.06 - klo:20.56 »
asensin ubuntuuni sun java jre:n. jostain syystä ääkköset eli skandit
eivät toimi - näkyvät omituisina merkkeinä. mistäköhän tuon jre:n ääkköset
saa toimimaan?

missä tämä ääkkösten toimimattomuus mahtaa näkyä ja miten?
Itselläni on sama vika, joten vastaan. Skandit eivät näy missään java sovelluksessa, näkyvät neliöinä.


EDIT: Näin:
« Viimeksi muokattu: 01.01.06 - klo:20.59 kirjoittanut trilog »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #5 : 01.01.06 - klo:21.04 »
Itselläni on sama vika, joten vastaan. Skandit eivät näy missään java sovelluksessa, näkyvät neliöinä.

ihan merkistöongelmaltahan tuo näyttää, mutta kerrotko vielä mistä softasta tuo oli, jotta pääsisi itsekin testaamaan.
Janne

trilog

  • Vieras
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #6 : 01.01.06 - klo:21.11 »
Itselläni on sama vika, joten vastaan. Skandit eivät näy missään java sovelluksessa, näkyvät neliöinä.

ihan merkistöongelmaltahan tuo näyttää, mutta kerrotko vielä mistä softasta tuo oli, jotta pääsisi itsekin testaamaan.
Jokaisessa java sovelmassa mitä olen testannut. Tuo kuva oli Aapelin minigolffista :D.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #7 : 01.01.06 - klo:22.16 »
Aapelin minigolffista :D.

juujuu, näköjään sama ilmiö toistuu myös mäkillä. olisikohan loppupeleissä kyse siitä, että itse java-softassa on käytetty väärää merkistöä? toimiikos tuossa sitten skandit windowsissa?
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #8 : 01.01.06 - klo:22.32 »
Aapelin minigolffista :D.

juujuu, näköjään sama ilmiö toistuu myös mäkillä. olisikohan loppupeleissä kyse siitä, että itse java-softassa on käytetty väärää merkistöä? toimiikos tuossa sitten skandit windowsissa?

Windowssissa toimii koulussa, millään muulla käyttiksellä mä ainakaan en oo saanu sitä toimimaan...

jyrppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #9 : 02.01.06 - klo:11.13 »
Tässä ei ole kyseessä Java softan väärät merkistöt. Asensin nimittäin läppärilleni Vector Linuxin ja
siinä toimi ihan oikein esim. aapelin java ääkköset. Vector Linuxissa tulee valmiiksi mukana sun java jre.

Jotenkin pitäisi siis osata konffata tuo JRE kohdalleen ?

juujuu, näköjään sama ilmiö toistuu myös mäkillä. olisikohan loppupeleissä kyse siitä, että itse java-softassa on käytetty väärää merkistöä? toimiikos tuossa sitten skandit windowsissa?

juyli

  • Vieras
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #10 : 02.01.06 - klo:11.27 »
Asensin nimittäin läppärilleni Vector Linuxin ja siinä toimi ihan oikein esim. aapelin java ääkköset. Vector Linuxissa tulee valmiiksi mukana sun java jre.

Muistaakseni Vectorissa ei käytetä UTF-8:ia. Ubuntussa taas oletuksena on UTF-8, joka on syynä tuohon Aapeli-palvelimen (vain ja ainoastaan?) merkkistöongelmaan.

trilog

  • Vieras
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #11 : 02.01.06 - klo:12.08 »
Asensin nimittäin läppärilleni Vector Linuxin ja siinä toimi ihan oikein esim. aapelin java ääkköset. Vector Linuxissa tulee valmiiksi mukana sun java jre.

Muistaakseni Vectorissa ei käytetä UTF-8:ia. Ubuntussa taas oletuksena on UTF-8, joka on syynä tuohon Aapeli-palvelimen (vain ja ainoastaan?) merkkistöongelmaan.
Minulla ainakin esiintyy tuo skandien näkymättömyys jokaisessa java-ohjelmassa mitä olen kokeillut. Tuli vain ensimmäiseksi mieleen tuo aapelin minigolffi. :D

jyrppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #12 : 02.01.06 - klo:12.32 »
Muistaakseni Vectorissa ei käytetä UTF-8:ia. Ubuntussa taas oletuksena on UTF-8, joka on syynä tuohon Aapeli-palvelimen (vain ja ainoastaan?) merkkistöongelmaan.

mitens nuo UTF:t vaihdetaan johonkin muuhun, jotta skandit toimii?

moonstone

  • Vieras
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #13 : 02.01.06 - klo:12.37 »
mitens nuo UTF:t vaihdetaan johonkin muuhun, jotta skandit toimii?

Älä vaihda. Aapelin vika, ei käyttiksen. UTF-8 on tulevaisuuden (ja edistyneen nykyhetkenkin) merkistö. Kyllä se siitä... kokeile laittaa tuolla aapelissa firefoxissa "näytä->merkistökoodaus->länsimainen ISO-8859-1" ja päivitä sivu..

trilog

  • Vieras
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #14 : 02.01.06 - klo:16.00 »
mitens nuo UTF:t vaihdetaan johonkin muuhun, jotta skandit toimii?

Älä vaihda. Aapelin vika, ei käyttiksen. UTF-8 on tulevaisuuden (ja edistyneen nykyhetkenkin) merkistö. Kyllä se siitä... kokeile laittaa tuolla aapelissa firefoxissa "näytä->merkistökoodaus->länsimainen ISO-8859-1" ja päivitä sivu..
Itseasiassa vika ilmenee jokaisessa java-sovelluksessa (jonka olen tässä maininnut jo moneen otteeseen). Eikä tuo merkistönkoodaus vaikuta java-sovelluksiin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #15 : 02.01.06 - klo:16.13 »
Muistaakseni Vectorissa ei käytetä UTF-8:ia. Ubuntussa taas oletuksena on UTF-8, joka on syynä tuohon Aapeli-palvelimen (vain ja ainoastaan?) merkkistöongelmaan.

en oikein jaksa uskoa moista. javassa muistaakseni merkkijonot tallennetaan sisäisesti aina UTF-16 muodossa, joten olisi aika kummallista jos java ei osais tuottaa oikeanlasita merkkijonoa ympäristöstä riippumatta.

silti ympäristöjen välillä on eroa, ei voi ymmärtää. olen kyllä tiennyt toisenlaissta eroista, mutta tämä alkaa olemaan jo hämmstyttävää. jos vika olisi ollut siinä missä oletin, eivät skandit olisi toimineet windowsissakaan.
Janne

trilog

  • Vieras
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #16 : 02.01.06 - klo:16.19 »
Muistaakseni Vectorissa ei käytetä UTF-8:ia. Ubuntussa taas oletuksena on UTF-8, joka on syynä tuohon Aapeli-palvelimen (vain ja ainoastaan?) merkkistöongelmaan.

en oikein jaksa uskoa moista. javassa muistaakseni merkkijonot tallennetaan sisäisesti aina UTF-16 muodossa, joten olisi aika kummallista jos java ei osais tuottaa oikeanlasita merkkijonoa ympäristöstä riippumatta.

silti ympäristöjen välillä on eroa, ei voi ymmärtää. olen kyllä tiennyt toisenlaissta eroista, mutta tämä alkaa olemaan jo hämmstyttävää. jos vika olisi ollut siinä missä oletin, eivät skandit olisi toimineet windowsissakaan.
Koitin itseasiassa juuri ja skandit näkyivät windows xp:n puolella. Kummallista. :-X

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #17 : 02.01.06 - klo:16.35 »
Minä voisin pistää vielä hieman paremmaksi ja merkistöongelmien lisäksi kärsin fonttikokoon liittyvistä ongelmista. Käytännön esimerkki kuvakaappauksena. Jos joku tietää miten tuo saisi korjattua niin olisin kiitollinen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #18 : 02.01.06 - klo:16.56 »
Minä voisin pistää vielä hieman paremmaksi ja merkistöongelmien lisäksi kärsin fonttikokoon liittyvistä ongelmista. Käytännön esimerkki kuvakaappauksena. Jos joku tietää miten tuo saisi korjattua niin olisin kiitollinen.

minulla vastaavanlainen ongelma korjaantui käyttämällä javan versiota 1.5. saattaa toimia tässäkin jos joku vanhempi versio sattuu olemaan käytössä.
Janne

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Re: java jre + ääkköset
« Vastaus #19 : 02.01.06 - klo:17.08 »
Itsellä taas ton 1.5 kanssa ei azureus ottanu kontaktia lähteisiin ollenkaan ,mutta kun asensi 1.4:sen niin johan toimi.