Minulla on vuosien varrella ollut tapana kirjoitella päiväkirjan tapaisia juttuja. Suurimman osan olen kirjoittanut Windows XP:n OpenOfficella, ja ihan ensimmäiset Windows 98:n Microsoft Wordilla. Yritin avata Ubuntussa noita kirjoituksia, mutta erään kirjoituksen kohdalla tuli ilmoitus: "Kohdetta /home/makel58/Desktop/Päiväkirjajutut/Vuosi2003/Hein%Ekuu.doc ei ole olemassa". Tuo "Hein%Ekuu.doc" on alunperin ollut "Heinäkuu-03.doc".
Pitääköhän tässä ymmärtää, että tuo kirjoitus on tuhounut? Jos on, niin on mennyt haaskioon muitakin kirjoituksia.
Sitten yhdeltä korpulta kopioin kiintolevylle kansion "Vuosi 2003". Tähän kansioon tuli jostakin syystä ylimääräisenä ympyrän muotoinen, punaisella pohjalla oleva valkoinen lukon kuva. Minulla on nyt kiintolevyllä kaksi samanlaista Vuosi 2003-kansiota, ja kun yritin siirtää toista roskakoriin, tuli ilmoitus: "Virhe siirtäessä. Kohdetta "/home/make...Vuosi-2003" ei voi siirtää roskakoriin, koska sinulla ei ole oikeuksia sen tai sen yläkansion muuttamiseen."
Jääkö tämä pysyvästi kiintolevylle? Ja mitä ihmeen oikeuksia?