Kirjoittaja Aihe: Ubuntun Vaatimukset?  (Luettu 16276 kertaa)

erkkix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Ubuntun Vaatimukset?
« : 12.08.05 - klo:23.47 »
Millaiset ovat nuo Ubuntun vaatimukset?
Haluaisin asentaa Ubuntun vanhalle 1050mhz koneelle.
toimisiko se tuolla vehkeellä ;D

JaySee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #1 : 12.08.05 - klo:23.59 »
Testailin Ubuntua 1,1 GHz:n koneella, jossa 256 M keskusmuistia, ja ihan mukavasti tuo toimi. Tosin ero on melkoinen, kun vertaa nyt käytössä olevaan 2GHz/512M -koneeseen.

erkkix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #2 : 13.08.05 - klo:00.09 »
No ei kun kokeilemaan.
toivottavasti saan toimimaan, ainakan tiedän mistä löytää avustusta ;)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #3 : 13.08.05 - klo:00.19 »
Millaiset ovat nuo Ubuntun vaatimukset?
Haluaisin asentaa Ubuntun vanhalle 1050mhz koneelle.
toimisiko se tuolla vehkeellä ;D

joo, siis enemmän ubuntun toimiminen on kiinni muistin määrästä. 256Mt riittää, mutta 512 on suositeltavaa. vähemmälläkin tulee toimeen, mutta tyytyväisyys nopeuteen on aika käyttäjäkohtaista. samoin ubuntun teho/musitivaatimukset riippuvat pitkälti käyttöön otettavasta työpöytäympäristöstä. oletuksena asentuva gnome ja kubuntussa oletuksena asentuva KDE ovat työpöydistä raskaimmat ja keskenään jotakuinkin yhtä raskaat. vastapainoksi ne myös tarjoavat eniten palveluita sekä käyttäjälle, että ohjelmoijalle.

itse olen viimeeksi ajanut ubuntua gnomen kanssa heikoimmillaan P3 450MHz koneella ja 256Mt musitilla. ko. koneella ubuntu toimi vielä ihan kiitettävän sutjakasti. vanhempaa gnomea olen ajellut jopa P2 333Mhz koneella. tuota hitaampaan koneeseen suosittelen kyllä jotain kevyempää työpöytää.

tuo sinun koneesi hanskaa melko varmasti miltei kaiken mitä ubuntu tarjoaa (lukuunottamatta ehkä kaikenlasia kehityksen alla olevia läpinäkyvyys ym. efektejä). tiedä sitten kevenevätkö nuo joskus tulevaisuudessa. tällä hetkellä jotain demoja voi ihmetellä osoitteessa:
http://www.gnome.org/~seth/blog/xshots

(ainakin) tuo em. sivuilla esitelty cairo-integrointi onkin jo vakio-osa seuraavaa ubuntu-versiota.
Janne

Synapse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #4 : 13.08.05 - klo:10.48 »
Itse ajelen Ubuntulla vanhalla Osbornella, jossa on PIII 550Mhz, 256Mt Ram, Riva TNT2 Pro ja 13,6Gt kovalevy.
Gnome on käytössä ja toimii vähintään yhtä hyvin kuin Windows98+F-secure.
Keskusmuistia on tosiaan syytä olla mielellään vähintään tuo 256Mt.

JaySee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #5 : 13.08.05 - klo:12.40 »
Itse asensin Ubuntun ihan koe/hupimielessä PII/166MHz/128M -koneeseen. Asennus kyllä onnistui, vaikka kestikin lähes kaksi tuntia. Gnomen käyttö oli sitten niin tahmeaa, että tässä tapauksessa Win98SE (+ZoneAlarm+AVG) toimi huomattavasti paremmin.

B-ZaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #6 : 14.08.05 - klo:13.40 »
Itselläni toimii mukavasti PII-350 256Mt koneella.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #7 : 14.08.05 - klo:13.45 »
Itse asensin Ubuntun ihan koe/hupimielessä PII/166MHz/128M -koneeseen. Asennus kyllä onnistui, vaikka kestikin lähes kaksi tuntia. Gnomen käyttö oli sitten niin tahmeaa, että tässä tapauksessa Win98SE (+ZoneAlarm+AVG) toimi huomattavasti paremmin.

tuossa gnome tahmaa tosiaan aivan varmasti sekä muistin, että prossutehon puolesta. silti minä en välttämättä laittaisi win98:a vaan vaikka ubuntun jollain kevyemmällä työpöydällä (open/flux/blackbox, icewm, kahakai, jne.). tosin tässäkin tapauksessa (aivan kuten winkkarissakin) nykyaikaisen ja kevyen nettiselaimen löytämine voi olla ongelma. firefox kyllä toimii, mutta on laiskahko. joku vanha opera voisi ehkä olla paikallaan, mutta tiedä sitten.
Janne

Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #8 : 14.08.05 - klo:15.05 »
533Mhz Celeron, 128Mt, 2Gt toimii hyvin, vaikka asennuksessa veti tiukille toi levytila...

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #9 : 14.08.05 - klo:18.47 »
Millaiset ovat nuo Ubuntun vaatimukset?
Haluaisin asentaa Ubuntun vanhalle 1050mhz koneelle.
toimisiko se tuolla vehkeellä ;D
Ainakin tuo toimii koneella, jossa on suorittimena AMD Duron 900 Mhz, keskusmuistia 128 Mt.

torax

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #10 : 14.08.05 - klo:21.39 »
Dual Intel pentium 2, 450 mhz
512 EEC Ram

Pyörii oikein verkkaisesti

Localhero

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #11 : 14.08.05 - klo:22.11 »
Servuprojekti koneeni on pentti 266mhz, keskusmuistia 160mb ja se pyörittää ubuntua ihan helposti.

JoHa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #12 : 15.08.05 - klo:10.02 »
Servuprojekti koneeni on pentti 266mhz, keskusmuistia 160mb ja se pyörittää ubuntua ihan helposti.

Päätin tämän luettuani kysyä että onko tällä koneella saumaa: AMD K6-2, 400MHz(4x100) keskusmuistia 320MB,
# 21712

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #13 : 15.08.05 - klo:11.43 »
Päätin tämän luettuani kysyä että onko tällä koneella saumaa: AMD K6-2, 400MHz(4x100) keskusmuistia 320MB,

uskoisin tuon riittävän, ainakin muistin puolesta. olen tosiaan itsekin ajanut 2-sarjan gnomea heikommallakin prossulla, mutta se minkä joku kokee jouhevaksi on aika subjektiivista. äkkiähän sinä tuon testaat ;)
Janne

juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #14 : 15.08.05 - klo:14.39 »
Päätin tämän luettuani kysyä että onko tällä koneella saumaa: AMD K6-2, 400MHz(4x100) keskusmuistia 320MB,

uskoisin tuon riittävän, ainakin muistin puolesta. olen tosiaan itsekin ajanut 2-sarjan gnomea heikommallakin prossulla, mutta se minkä joku kokee jouhevaksi on aika subjektiivista. äkkiähän sinä tuon testaat ;)

uskoisin että ihan kivasti pyörii ....
minulla pyörii slackware 10.1 vanhassa penassa  200mhz muistia 96MB  :)
olen karsinut kaikki taustapalvelut pois päältä jopa tulostinpalvelun ... ja periaatteessa koneella voi surffata ja lukea sähköpostit , kunhan vain ymmärtää ettei avaa esim. 10 selainta kerrallaan :)


JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #15 : 15.08.05 - klo:18.35 »
Hei,
minulla on prossuna AMD 1,9 GHz ja keskusmuistia 128 MB. Riittää ihan hyvin sekä GNOME:lle että KDE:lle. Ei hirveän nopeaa toimintaa tosin, mutta vakaasti ja varmasti toimii perusasioissa: netin selailu, s-posti, tekstinkäsittely. Kuvien katselu on välillä on hidasta, jos avaa peräjälkeen parikymmentä noin kolme gigaista kuvaa.
JusSi
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

JoHa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #16 : 15.08.05 - klo:22.17 »
Koneessani XP Prof. On kai aika turha ajatella että molemmat on samaanaikaan käytössä. Lisäksi, onko MS FrontPage mahdollista pitää mukana Linukassa jos pitää tosta MS XP:stä luopua. Vai onko olemassa vastaavaa ohjelmaa kun FP joka toimii samalla periaatteella? Hieman olen arka aloittelemaan tätä Ubuntun asennusta vielä. Mietityttää toi mahdollinen tarve levyn osiointiin... on nii pal mitä ei viäl tiärä...  ???
JoHa
# 21712

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #17 : 15.08.05 - klo:22.50 »
MS Frontpagea ei mukana tule, eikä mitään muutakaan MSn softaa. Mutta älä huoli, olen täysin varma että tuohon hommaan löytyy vastaava ohjelma. Itse käytän gedittiä kaikkeen ohjelmoimiseen tällähetkellä, vrt. notepad.
-V-

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #18 : 15.08.05 - klo:23.02 »
Lähinnä FrontPagea muistuttava taitaa olla Linuxille Nvu (ei tule mukana vaan pitää itse asentaa), mutta eikös kaikki Linuxin käyttäjät kuitenkin koodaa sivunsa itse...  ;)
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

JoHa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Re: Ubuntun Vaatimukset?
« Vastaus #19 : 16.08.05 - klo:10.21 »
Lähinnä FrontPagea muistuttava taitaa olla Linuxille Nvu (ei tule mukana vaan pitää itse asentaa), mutta eikös kaikki Linuxin käyttäjät kuitenkin koodaa sivunsa itse...  ;)

Minä kun olen vasta avaamassa Linux maailmaa ja koodaaminen on ollut seuran www-sivujen tiedoituspäivitystä FP kanssa kun siinä voi kaapata sivun suoraan ja muokata, tallentaa muutos ja tunnuksilla vaan ftp siirto palvelimelle ja homma on sillä ollut kotona. Kaiken tämänkin olen vasta aloittanut alkukesällä.
Joo, tota Nvu:ta tarkastelin ja se oli mulla katsottavana ja poistin sen kun ajattelin että tutkin ensin yhden asian ja opin. Valitsin FP sen helppouden takia. Mutta... jos nyt linukkaan siirtyy (asian tukemisen takia ja uteliaisuuden) niin on kai parempi vaan opetella koodaamaanki.  ::)
# 21712