Kirjoittaja Aihe: Olen asentamassa Linuxia (taas)..Toivottavasti menee nyt paremmin..  (Luettu 2754 kertaa)

LinuxManne

  • Vieras
Hei!

ohjelmassa Ubuntun asennus slave levylle,

kaksi kovalevyä, (2*160gb), sunnittelin että,
XP master,
Ubuntu slave,

ajattelin välttää Grubsin asentamisen XPn levylle, edellisellä kerralla mulla hajosi kovalevy jolla Linux oli
ja se sekoitti grubsin bootin, en saanut enää myöskään XPtä käynnistymään grubsilla, (grubs on huono), jotenka,
irroitan master levyn Linuxin asennuksen ajaksi,

ja sitten kun tulevaisuudessa,
haluan käyttää Linuxia niin valikoin BIOS bootti levyksi Slaven, ja kun
haluan käyttää Windowsia niin valikoin BIOS bootti levyksi Masterin..

onko toimiva ratkaisu,

grubs on surkea viritelmä, suosittelen samaa bootti tapaa myös muille..

larpa

  • Vieras
Lainaus
grubs on surkea viritelmä, suosittelen samaa bootti tapaa myös muille..
Millä perusteella grub on huono ja mitä ihmettä teit kun sait sen sotkuun?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4013
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Minusta ei pitäisi omien puutteellisten taitojen takia mennä väittämään grubia (ei ”grubs”) huonoksi. Minulla on yksi kaverikin, joka kivenkovaan väittää grubin rikkoneen pari hänen kiintolevyään, mutta reh. san. en oikein usko. Jos itse pissii housuihinsa, itse siitä myös kärsii.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

LinuxManne

  • Vieras
Hei!

toimisko tämä,
jos kopioin KAIKKI mun XP bootti levyn root tiedostot hakemistoon (copy  c:\*.*  \xpbackuproot),
ja sitten asennan Linuxin,
niin, pääsenkö tosta grubsista eroon kun uudelleen kirjoitan noi vanhat
XP levyn root tiedostot c:\ päälle (copy \xpbackuproot\*.*  c:\)

kiitos,

larpa

  • Vieras
Suosittelen vakavasti jättämään XP:n pois vanhana/poistuvana tekniikkana ja siirtymään linux-puolelle kokonaan.  ;D

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Teet näin:

1. Laitat linux-levyn masteriksi, XP-levy slaveksi.
2. Asennat grubin linux-levylle, samalla minne ubuntunkin. Näin et siis ylikirjoita slave-levyn windowsin bootloaderia.Pidä slave-XP kuitenkin kytkettynä koneeseen, jotta grub osaa lisätä XP:n käynnistysvalikkoonsa.
3. Voilà.

Itse tein kuten äsken neuvoin. Nyt minulla on ubuntu  omalla levyllään, ja grubin avulla käynnistyy molemmat käyttikset kunnolla. Kokeilin kerran myös, että vaihdoin win-levyn masteriksi, tällöin windowsin bootloader käynnisti suoraan windowsin.

Siis. Windows käynnistetään tässä tilanteessa grubin kautta, kuten myös ubuntukin. Jos vahingossa sotket ubuntun, niin eikun XP-levy masteriksi, ja uudelleenkäynnistyksellä suoraan windowsiin.

Edit:
Siis grubin tiedostot sijaitsevat kovalevyn osioilla, ja osa MBR:ssä. Joten jos osiot menevät sekaisin, niin ei ole enää bootloaderia. Näin siis myös windowsin bootloaderin kanssa, joka ei tunnista edes automaattisesti muita käyttiksiä, vaan ne pitää kikkailla sinne, jos haluaa koettaa onneaan. Suosittelen siis grubin käyttöä ja avunpyyntöjä foorumille, jos jokin ei onnistu.
« Viimeksi muokattu: 14.09.07 - klo:13.17 kirjoittanut Regel »

LinuxManne

  • Vieras
1. Laitat linux-levyn masteriksi, XP-levy slaveksi.
2. Asennat grubin linux-levylle, samalla minne ubuntunkin. Näin et siis ylikirjoita slave-levyn windowsin bootloaderia.Pidä slave-XP kuitenkin kytkettynä koneeseen, jotta grub osaa lisätä XP:n käynnistysvalikkoonsa.
3. Voilà.


toimisko tää mun nykyinen XP-levy slavena jos vain vaihdan ne pinnit masterista slaveksi ja sitten ubuntu ja grub masteriin..
olen asentanut linuxin vain yhden kerran, mitenkä toi grubin asennus nyt menikään eikö se vain autosti asennu sinne linux levylle ??
« Viimeksi muokattu: 14.09.07 - klo:13.19 kirjoittanut LinuxJari »

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Toimi ainakin itselläni, suosittelen kokeilemaan. Mutta jos olet win-levyn MBR:ään kerran grubin pistänyt, pitää winMBR palauttaa, jotta toimii yksinään (eli windowsin asennusCD:ltä).

Itse olen grubia käyttänyt pari vuotta, ja se on suurimmalla osalla linux-yhteisöä käytössä (eritoten dual-boot porukalla).

Totta on, että nykyinen grub on pitkälti purkkaa purkan päällä, mutta se toimii vallan mainiosti. Grub2 on onneksi tulossa jo.
« Viimeksi muokattu: 14.09.07 - klo:13.22 kirjoittanut Regel »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Juuri noin kun Regel sanoi, toimii on tehty täällä, mikäli olet asentanut molemmat käyttöjärjestelmät oikein.

( Jos win mbr pitää palauttaa niin win asennuslevy sisään, sitten recovery ns, DOS tilaan ja sinne ( C:\>  )
C:\>fdisk C: /fixmbr      sitten kirjoittamalla EXIT pois ))

Alhaalla pari linkkiä jotka lukemalla, ( suosittelen wikikirjaan tavaamista myös,   http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi ) pääset jonkinlaiseen käsitykseen GRUB;ista!

 http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?PHPSESSID=04bb0bbcdb6f1efee88d806ce3cbba11&topic=8070.0

 http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8461.0

HUOM; Normalisti mikäli olet asentanut kaiken oikein, ja asemat ovat oikein ei Grubille tarvitse tehdä mitään! Pääasia että se löytää molemmat käyttöjärjestelmät.

   
« Viimeksi muokattu: 14.09.07 - klo:13.55 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

juyli

  • Vieras
ajattelin välttää Grubsin asentamisen XPn levylle,

[Poistettu vähän tekstiä :) ]

Voit käyttää myös Windowssin C:\BOOT.INI tiedostoa käynnistämään Linuxin boot-sektorin. Sekin on kömpelöä, mutta toimiva ratkaisu.
Ohjeet löytyvät mm. SlackBook-dokuista: (Ohjeessa puhutaan Lilosta, mutta grub ei muuta ko. asiaa)
7.3.1.3 Deprecated Windows NT Hack
This is the least common dual booting situation. In the days of old, LILO was unable to boot Windows NT, requiring Linux users to hack NTLDR, which presented several more problems than dual booting between Windows 9x and Linux. Understand that the following instructions are deprecated. LILO has been able to boot Windows NT/2000/XP/2003 for many years now. If you are using a legacy machine though, you may need to use just such a hack.
   1.      Install Windows NT
   2.      Install Linux, making sure LILO is installed to the superblock of the Linux partition
   3.      Get the first 512 bytes of the Linux root partition and store it on the Windows NT partition
   4.      Edit C:\BOOT.INI under Windows NT to add a Linux option

Installing Windows NT should be fairly straightforward, as should installing Linux. From there, it gets a little more tricky. Grabbing the first 512 bytes of the Linux partition is easier than it sounds. You will need to be in Linux to accomplish this. Assuming your Linux partition is /dev/hda2, issue this command:

# dd if=/dev/hda2 of=/tmp/bootsect.lnx bs=1 count=512

That's it. Now you need to copy bootsect.lnx to the Windows NT partition. Here's where we run into another problem. Linux does not have stable write support for the NTFS filesystem. If you installed Windows NT and formatted your drive as NTFS, you will need to copy this file to a FAT floppy and then read from it under Windows NT. If you formatted the Windows NT drive as FAT, you can simply mount it under Linux and copy the file over. Either way, you will want to get /tmp/bootsect.lnx from the Linux drive to C:\BOOTSECT.LNX on the Windows NT drive.

The last step is adding a menu option to the Windows NT boot menu. Under Windows NT open a command prompt.

C:\WINNT> cd \
C:\> attrib -r -a -s -h boot.ini
C:\> edit boot.ini

Add this line to the end of the file:

C:\bootsect.lnx="Slackware Linux"

Save the changes and exit the editor. When you reboot Windows NT, you will have a Linux option on the menu. Choosing it will boot into Linux.

http://www.slackbook.org/html/booting-dual.html
« Viimeksi muokattu: 14.09.07 - klo:13.34 kirjoittanut juyli »

Riku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
1. Laitat linux-levyn masteriksi, XP-levy slaveksi.
2. Asennat grubin linux-levylle, samalla minne ubuntunkin. Näin et siis ylikirjoita slave-levyn windowsin bootloaderia.Pidä slave-XP kuitenkin kytkettynä koneeseen, jotta grub osaa lisätä XP:n käynnistysvalikkoonsa.
3. Voilà.


toimisko tää mun nykyinen XP-levy slavena jos vain vaihdan ne pinnit masterista slaveksi ja sitten ubuntu ja grub masteriin..
olen asentanut linuxin vain yhden kerran, mitenkä toi grubin asennus nyt menikään eikö se vain autosti asennu sinne linux levylle ??

Itse asentelin pari vuotta sitten juurikin noin, että XP slavena ja grub meni ihan oletuksilla master-levylle.

Mazappi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Itse olisin ehkä tehnyt niin että linux ja windows toiselle kovolle molemmat, eri osioille tietenkin. Sitten toinen kovolle laittaa kaiken ylimääräisen. Silleen minulla olikin yhdessä vaiheessa tosin toisen kovon sijasta oli vaan kolme osiota yhdessä kovossa.
PC
Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon
1,9ghz
2,6gb (500Gb Ulkoinen)
1024mb RAM