Kirjoittaja Aihe: Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia  (Luettu 10010 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia
« : 29.12.05 - klo:08.41 »
Varmuuden vuoksi kokeilin Ubuntua live-CD:ltä. Aikaisemmin olen melkoisen räpläämisen jälkeen saanut Knoppixissa Netin toimimaan. Laajakaistani lienee tavanmukainen 512 Mb dna-laajakaista, Tele-Vellin purkki seinässä ja Epoxin emolevyllä eth0.
Ubuntussa etenin System > Hallinta  > Verkkoasetukset > Ethernet connections
Enable Connection DHCP ja tapahtui:
"Activating eth0" ... purkki seinällä vilkkui ... "eth0 active".

Tämän sirkuksen jälkeen Mozilla ei kuitenkaan päässyt Nettiin. Seuraavalla kerralla tein samat ja lisäksi syötin
Hostnameksi "dna Internet", siitä se narisi jotain älytöntä.
Yritin käynnistää Firefoxia antaakseni sille proxy-serverin ositteen, jo se raukka sitä oli vailla muka, mutta
ei Firefox ei suostu edes käynnistymään. Ei myöskään Verkkoasetusten hallinta!

Koko tarinan olin naputtanut huolella konsolilla tiedostoon, jottei nyt tarvitsisi runoilla kaikkea uudelleen. Ei siis muuta kuin joku vfat partitio mounttaamaan. Ubuntun mukaan tarvitaan rootin oikeudet, su kysyy rootin salasanaa!  Ei sitä ole ollut tilaisuutta antaa. No ei muuta kuin korppu asemaan ja sitten mcopy jne. Mutta Ubuntu ei tunne mdir, mcopy yms. käskyjä tai sitten ne pitää jotenkin kummasti esiin kaivaa. Miten lie?

Kuinka siis pitäisi nettiasetukset antaa? Haluan kokeilla sen ensin CD-linuksilla ja sitten vasta asentaa koneelle.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia
« Vastaus #1 : 29.12.05 - klo:09.27 »
Varmuuden vuoksi kokeilin Ubuntua live-CD:ltä. Aikaisemmin olen melkoisen räpläämisen jälkeen saanut Knoppixissa Netin toimimaan. Laajakaistani lienee tavanmukainen 512 Mb dna-laajakaista, Tele-Vellin purkki seinässä ja Epoxin emolevyllä eth0.
Ubuntussa etenin System > Hallinta  > Verkkoasetukset > Ethernet connections
Enable Connection DHCP ja tapahtui:
"Activating eth0" ... purkki seinällä vilkkui ... "eth0 active".

Tämän sirkuksen jälkeen Mozilla ei kuitenkaan päässyt Nettiin. Seuraavalla kerralla tein samat ja lisäksi syötin
Hostnameksi "dna Internet", siitä se narisi jotain älytöntä.
Yritin käynnistää Firefoxia antaakseni sille proxy-serverin ositteen, jo se raukka sitä oli vailla muka, mutta
ei Firefox ei suostu edes käynnistymään. Ei myöskään Verkkoasetusten hallinta!

Outoa.

Koko tarinan olin naputtanut huolella konsolilla tiedostoon, jottei nyt tarvitsisi runoilla kaikkea uudelleen. Ei siis muuta kuin joku vfat partitio mounttaamaan. Ubuntun mukaan tarvitaan rootin oikeudet, su kysyy rootin salasanaa!  Ei sitä ole ollut tilaisuutta antaa. No ei muuta kuin korppu asemaan ja sitten mcopy jne. Mutta Ubuntu ei tunne mdir, mcopy yms. käskyjä tai sitten ne pitää jotenkin kummasti esiin kaivaa. Miten lie?

mistäköhän nuo käskyt olet löytänyt... Joka tapauksessa cp kopioi, mkdir tekee hakemiston ja mv siirtää tai nimeää uudelleen.

Ellen nyt sitten ihan väärin käsittäny.. :)

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia
« Vastaus #2 : 29.12.05 - klo:10.30 »
"Activating eth0" ... purkki seinällä vilkkui ... "eth0 active".
Tämän sirkuksen jälkeen Mozilla ei kuitenkaan päässyt Nettiin.

Tähän ihan patenttiehdotuksena: lisää palveluntarjoajan nimipalvelimet /etc/resolv.conf tiedostoon.

Lainaus
Kuinka siis pitäisi nettiasetukset antaa? Haluan kokeilla sen ensin CD-linuksilla ja sitten vasta asentaa koneelle.

Hyviä komentoja ongelman ratkaisemiseksi:
sudo  /sbin/ifconfig
sudo /sbin/route

Lainaus
ja sitten mcopy jne. Mutta Ubuntu ei tunne mdir, mcopy yms. käskyjä tai sitten ne pitää jotenkin kummasti esiin kaivaa. Miten lie?

Nuo eivät ole Linux/Unix -komentoja. Nuo liittyvät johonkin msdos-pakettiin: eli mtools
"Tools for manipulating MSDOS files"
http://packages.debian.org/stable/otherosfs/mtools

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia
« Vastaus #3 : 30.12.05 - klo:09.25 »
Tähän ihan patenttiehdotuksena: lisää palveluntarjoajan nimipalvelimet /etc/resolv.conf tiedostoon.

Hyviä komentoja ongelman ratkaisemiseksi:
sudo  /sbin/ifconfig
sudo /sbin/route

Lainaus
ja sitten mcopy jne.

Nuo eivät ole Linux/Unix -komentoja. Nuo liittyvät johonkin msdos-pakettiin

Mitä tulee mcopy jne. käskyihin, niillä muuntaa Linuks-tekstin rivinvaihdot Windowspuolelle sopiviksi ja toimivat muutenkin hyvin. Puuttuvat Ubuntu-livestä ilmeisesti siksi, ettei siinä myöskään saa korppuasemaa toimimaan. On niin moderni, että hyväksyy vain USB-donglen.

Löytyy hakemisto /etc/resolvconf - ei editoitavaa tiedostoa. Minkänimiseen tiedostoon lisäykset? Palveluntarjoajan nimipalvelimen osoite pitäisi vissiin kysyä Oulun puhelimelta, kukahan siellä sen tietää? SuSe 10:n netittäminen onnistuu ilman ko. tietoa, joten en ole vielä viitsinyt soitella, ei tieto nopeasti sieltä löydy.

Tulos /sbin/ifconfig
Koodia: [Valitse]
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:04:61:6D:10:70 
          inet6 addr: fe80::204:61ff:fe6d:1070/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:50 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:14436 (14.0 KiB)
          Interrupt:22 Base address:0xd000

lo        Link encap:Local Loopback 
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.255.255.255
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:11092 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:11092 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:1004471 (980.9 KiB)  TX bytes:1004471 (980.9 KiB)


/sbin/route
Koodia: [Valitse]
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface

Kysyn kuin entinen poika tytöltä: "Mitäs mun nyt pitää tehdä?"

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia
« Vastaus #4 : 30.12.05 - klo:13.28 »

Mitä tulee mcopy jne. käskyihin, niillä muuntaa Linuks-tekstin rivinvaihdot Windowspuolelle sopiviksi ja toimivat muutenkin hyvin. Puuttuvat Ubuntu-livestä ilmeisesti siksi, ettei siinä myöskään saa korppuasemaa toimimaan.

Kyllä tuo levykkeen liittäminen toki onnistuu. Kurkkasepa vain /etc/fstab tiedostoa. Siellä on levyke liittäminen mukana. Automaattisestihan tuo ei käy.  Live-CD on aina asia erikseen,
mutta levykkeen siis saa liitetyksi komennolla esim. sudo mount /media/floppy. Lisäksi tavallisen käyttäjän pitäisi olla ryhmässä esim. floppy. man group tai sudo less /etc/group
mtools-paketti ei ole oletuksena siis Ubuntu-jakelun mukana. Enpä itse ole sitä tarvinnut enkä käyttänyt laajemmin ikänäni. sudo apt-get update; sudo apt-get install mtools - ja se on siinä.

Lainaus
Löytyy hakemisto /etc/resolvconf - ei editoitavaa tiedostoa.

Perustietosi ovat niin hakusessa... /etc/resolv.conf Jos tietosi olisi edes auttava, olisit itsekin ymmärtänyt, että conffaustiedostot usein ovat tiedostopäätteiltään .conf, .rc tms.

Lainaus
Palveluntarjoajan nimipalvelimen osoite pitäisi vissiin kysyä Oulun puhelimelta, kukahan siellä sen tietää?

Niinpä... Palveluntarjoaja yleensä kertoo kyllä nimipalvelimensa. Jos käytät Windowssia, löytyvät ne kaivaa esiin windowsistakin.

Lainaus
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:04:61:6D:10:70 
          inet6 addr: fe80::204:61ff:fe6d:1070/64 Scope:Link

Tuossa ei kortille ole määritelty tai noudettu palveluntarjoajalta ip:tä. Kortti siis kuitenkin on määritelty.

Lainaus
/sbin/route
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface         

Reititystä ei ole määritelty olleenkaan. Eikä siksi verkkoa/nettiyhteyttä saa toimimaan.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia
« Vastaus #5 : 31.12.05 - klo:12.50 »
Kiitos hyvistä neuvoista!
Kun tunnut asioista tietävän, kysyn:
SuSe 10.0 Linuksissa minulla toimii nettiyhteys hyvin, paitse että se toisinaan on kadoksissa ja toisinaan katkeaa kesken istunnon.  Niin kävi äsken. Windows on samassa koneessa, eikä koskaan ongelmia.
SuSessa yhteyden saa takaisin Yastin työkalulla Network card. Kuitenkin ennen kuin äsken siihen tartuin, ajoin konsolissa "/sbin/ifup-dhcp eth0", mutta vastaus oli:"DHCP client is already running on eth0". Piti tarttua Yastiin. Mikä olisi tässä tapauksessa se komento konsolissa, jossa Mozillan tarvitseman yhteyden saisi aikaan? En käytä nettiä muuten kuin selaimella.

Uskoisin, että minulla on jonkun verran perustietoa Unixista ja Linuksista. Valitettavasti jopa "perustieto" on erilaista eri Linuksissa. Ubuntu on Debianin heimoa, ja niissä 8 kirjassa, jotka olen käsiini saanut, taidetaan kertoa vain RedHat-heimosta. Suosittele hyvää kirjaa, kieli voi olla suomi, ruotsi, englanti tai saksa. Ja mistä sen saa ilman luottokorttia. Vaimo ei anna hankkia, vaikka minun mielestäni aviovaimon pitäisi luottaa mieheensä. ;)

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia
« Vastaus #6 : 31.12.05 - klo:13.07 »

Valitettavasti jopa "perustieto" on erilaista eri Linuksissa. Ubuntu on Debianin heimoa, ja niissä 8 kirjassa, jotka olen käsiini saanut, taidetaan kertoa vain RedHat-heimosta.

Itse olen toista mieltä. Kyllä ne perusasiat löytyvät niin RH- kuin Debian-kirjoistakin. Kaikissa jakeluissa on tarjolla myös dokumentit, joita maksaa vaivan lukea.

Lainaus
Suosittele hyvää kirjaa, kieli voi olla suomi, ruotsi, englanti tai saksa.

Rute on imaistavissa netistä: http://rute.2038bug.com/index.html.gz
Kirjoja voit kysellä oman kuntasi kirjastosta - ja tarvittaessa pyytää kaukolainana tai tehdä hankintapyyntö.
Ehkä kannattaa kurkata DataClubin tarjontaa: http://www.dataclub.fi/main.php

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia
« Vastaus #7 : 31.12.05 - klo:13.11 »
Uskoisin, että minulla on jonkun verran perustietoa Unixista ja Linuksista. Valitettavasti jopa "perustieto" on erilaista eri Linuksissa.

On toki totta, että jopa "perustieto" eroaa eri distroissa jonkun verran. Sen takia kannattaakin opetella käyttämään sellaisia tapoja, jotka ovat samanlaisia/samantapaia kaikissa distroissa.

Palveluthan käynnistetään yleensä komennolla: /etc/init.d/palvelun_nimi joku_parametri_(yleensä start, stop tai restart)
eli Ubuntussa verkko uudelleen käynnistetään komennolla: /etc/init.d/networking restart ja redhatissakin se oli jotain sinnepäin (networking taisi olla network)

EDIT: tämä tapa siis pitäisi pelata jakelusta riippumatta.


SuSe 10.0 Linuksissa minulla toimii nettiyhteys hyvin, paitse että se toisinaan on kadoksissa ja toisinaan katkeaa kesken istunnon.

Tähän ongelmaan yleensä auttaa, kun laittaa koneen käyttämään kinteää ip-osoitetta. Se onnistuu esim gnomessa: System -> Administration -> Networking

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia
« Vastaus #8 : 01.01.06 - klo:12.30 »
Kiitoksia, tuli varmaan jälleen hyviä neuvoja!

Kirjatarjonta Unix ja Linuks-maailmassa on valtavaa. Pitäisi lukea kaikki, jotta tietäisi, mikä kannataa lukea. Yhtä sun toista olenkin jo lukenutkin. Ihan mielelläni kuulisin painetun opuksen  nimen, jonka saisi Suomesta ja josta itse olette pitäneet. Netissä ja eri CD:llä on helppi, man yms. tiedostoja megoittain. Niitä on yhdellä vanhalla silmällä raskas lukea näytöltä, edes sen verran, että tietää laittaa mustesuihkukirjoittimen raapustamaan.  Nytkin siitä on taas kallis patruuna loppuun kulunut. Myykää minulle käytetty kirjanne, maksan oikeilla euroilla!

Latasin rute.html.tar.bz2 tiedoston. Pikkuvinkki, miten sen kätevästi avaan ...(vaikka minun pitäisikin ite se tieto niistä 8 lainatusta opuksesta esiin kaivaa) .tar koodin ymmärrän, mutta mitä merkitsee .bz2?

Data Klubin tunnen hyvin kun maksoin niille 70 eurulaista SuSesta. Hakusana Linux toi näkyviin tarjonnasta esimerkiksi kalvosinnapit, mutta ei hyvää kirjaa.




janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun live-CD, minulla asennusongelmia
« Vastaus #9 : 01.01.06 - klo:13.04 »
Kirjatarjonta Unix ja Linuks-maailmassa on valtavaa. Pitäisi lukea kaikki, jotta tietäisi, mikä kannataa lukea. Yhtä sun toista olenkin jo lukenutkin. Ihan mielelläni kuulisin painetun opuksen  nimen, jonka saisi Suomesta ja josta itse olette pitäneet.

jos komentorivi ei pelota ja haluaa oikeasti oppia juttuja *NIXien sielunelämästä, niin minusta erinomaienn kirja siihen tarkoitukseen on O'reillyn julkaisema ja Æleen Frischin kirjottama Essential System Administration. opus on jo hitusen vanha ja käsittelee muitakin UNIXeja ja UNIXin kaltaisia systeemeitä kuin linux, mutta silti se sisältää paljon ajankohtaista tietoa. sitä on aikoinaan saanut myös suomennettuna satkulta, nimellä UNIX, tehokäyttäjän opas, mutta sen painos taitaa olla loppu. jostain voi tuurilla löytää yksittäiskappaleita (tai sitten käytettynä).

Latasin rute.html.tar.bz2 tiedoston. Pikkuvinkki, miten sen kätevästi avaan ...(vaikka minun pitäisikin ite se tieto niistä 8 lainatusta opuksesta esiin kaivaa) .tar koodin ymmärrän, mutta mitä merkitsee .bz2?

bz2 on pakkausformaatti jonka hanskaa komnetorivillä softa nimeltä bzip2, tosin myös tar osaa hoitaa purkamisen/pakkamisen gzip ja bzip2 formaateista/formaatteihin käyttämällä oikeita vipuja. graafisella puolella paketti purkautuu, esim file-rollerilla (Accessories -> Archive Manager) tai nautiluksesta (Extract here) hiiren kakkosnapilla.

komentorivillä tuo käsky olisi varmaan jotain suuntaan:
Koodia: [Valitse]
$ tar xvvjf rute.html.tar.bz2
Janne