Teillä on kyllä ihmeen paljon ongelmia Vistan kanssa. Puolvuotta olen käyttänyt eikä ongelmia ole ollut.
Musta tuntuu että mulla on aina KAIKKIEN tuotteiden kanssa ongelmia. Joko sen takia, että A) mä olen poikkeuksellisen tyhmä tai B) mä haluan käyttää tuotteen kaikkia ominaisuuksia ja oletan myös niiden toimivan ongelmitta / virheittä. Kun oikein kovasti mietin, niin eipä tule yhtään tuotetta joka olisi toiminut toivotusti. No joo, jääkaappi ja pesukone kyllä toimii, sekä leivänpaahdin, sekä mikroaaltouuni. Mutta siis laitteet joissa on softaa, ovat kaikki olleet enemmän tai vähemän rikki. Kyllä! Tämä sisältää myös kolme viimeistä televisiota, joissa kaikissa on ollut bugeja teksti teeveen toiminnassa. Kaikki käynnykät (6 kpl) ovat olleet rikki jne.
Eikö tuotteen kanssa kuulu testata ainakin kaikki raja-arvot, kaikki mahdolliset erilaisten parametrien yhdistelmät. Sekä myös tahallaan virheellisesti asetetut parametrit, onko silloin virheilmoitus järkevä ja jos sitä ei tule, niin onko lopputulos jollain tavalla looginen. Myös moneen systeemiin toivoisi A) Järkeviä oletusarvoja B) Advanced tilaa jossa voi ohjata yksityiskohtaisesti jokaista arvoa.
Esimerkkinä. Nokia 6120 Classic mallin pop3 check optiot. Miksi siinä on ennalta määrätty lista aikoja? Mutta esim. automaattisessa näppäinlukossa voi määritellä MM:SS tyyliin arvot? Onko järkeä, vai ei? Ainakin Nokia 6120:n käyttöliittymän on suunnitellut joku ääliöluuseri, koska se ole kauttaaltaan yhdenmukaisella logiikalla toimiva. Sama pätee myös moneen Samsungin luuriin, joissa esim WAP tilassa toimii eri logiikalla toimiva näppishandleri kuin normaali tilassa. Voiko mitään nuijempaa enää keksiä?
Viimeinen Tietokone lehti oli painoteknisesti ja käytettävyydeltään kunnossa, mutta monessa artikkelissa taas oli toivomisen varaa.
Vahvistin poikkeuksellisesti toimii, mutta digiboksi kusee sitten senkin edestä.
Välillä mä haluaisin oikeasti tietää, mistä pystymetsästä ne [sensuroitu, keksi jotain loukkaavaa] hankitaan jotka näitä laitteita A) suunnittelee B) testaa.
S40 puhelin toimi muuten ok, mutta kun se oli äänettömässä tilassa niin hiljennä näppäin vaihtoi paikkaa oikealta vasemmalle. tms. Piti siis laittaa puhelimeen äänetön soittoääni jotta käyttöliittymän logiikka ei olisi vaihtunut yllättäen profiilin myötä toisenlaiseksi. Tuostakin saisi antaa kyllä ison bonuksen sille joka tuon oli tuohon keksinyt. Selvä puute käytettävyydessä. Seuraava askel onkin sitten ongelman korjaaminen. Jossain taloissa mä olen huomannut, ettei ne saa koskaan mitään aikaiseksi tai kestää vuosia. Toisissa taloissa taas kun juttelee suoraan pätevän koodaajan kanssa, saa hommat hoitumaan minuuteissa tai tunneissa ja sitten jatketaan tyytyväisenä uudella firmiksellä.