Kirjoittaja Aihe: Foorumin aihealueet  (Luettu 39757 kertaa)

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Foorumin aihealueet
« : 12.08.05 - klo:11.54 »
Tätä Ubuntu-Foorumia voisi kehittää hieman paremmin aloittelijoita palvelevaksi sillä, että täällä olisi hiukan enemmän jaoteltu aiheita omiin ryhmiinsä. Aloittelijoiden "tyhmille" kysymyksillekin voisi olla oma ryhmänsä, niinkuin tuolla kv. Ubuntu -alueella.

Vai mitä mieltä olette?
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #1 : 12.08.05 - klo:13.24 »
Tätä Ubuntu-Foorumia voisi kehittää hieman paremmin aloittelijoita palvelevaksi sillä, että täällä olisi hiukan enemmän jaoteltu aiheita omiin ryhmiinsä. Aloittelijoiden "tyhmille" kysymyksillekin voisi olla oma ryhmänsä, niinkuin tuolla kv. Ubuntu -alueella.

Vai mitä mieltä olette?

tavallaan idea kuulostaa ainakin minusta ihan hyvältä. tosin valtaosa kesustelusta on tälläkin hetkellä aika aloittelijapainoitteista, joten tarkoittaisiko tämä sitä, että jaoteltaisiin erillisiä alueita edistyneemmille jutuille?

minusta foorumi tuntuu kehittyneen aika kivasti tässä ajan kanssa, tai siis keskustelijoiden määrä on kasvanut jatkuvasti ja sen on tietysti hyvä jatkoa ajatellen. tiedä sitten kuinka paljon täällä oikeasti on aktiivista väkeä. eniten on kyllä pistänyt silmään se, että hakutoimintoja ei jakseta käyttää tai edes sitä vähänistä viestimäärää selata, ennen sen oman kysymyksen postaamista. samasta aiheesta on useita ketjuja miltei samalla otsikolla ja ongelmakuvauksella :( lisäänytny kohina ei välttämättä palvele ketään ja ainakaan minä en jaksa vastata samaan kysymykseen lukemattomia kertoja.
Janne

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #2 : 12.08.05 - klo:14.55 »
minusta foorumi tuntuu kehittyneen aika kivasti tässä ajan kanssa, tai siis keskustelijoiden määrä on kasvanut jatkuvasti ja sen on tietysti hyvä jatkoa ajatellen. tiedä sitten kuinka paljon täällä oikeasti on aktiivista väkeä. eniten on kyllä pistänyt silmään se, että hakutoimintoja ei jakseta käyttää tai edes sitä vähänistä viestimäärää selata, ennen sen oman kysymyksen postaamista. samasta aiheesta on useita ketjuja miltei samalla otsikolla ja ongelmakuvauksella :( lisäänytny kohina ei välttämättä palvele ketään ja ainakaan minä en jaksa vastata samaan kysymykseen lukemattomia kertoja.

Joo mukavasti on tuntunut lähteneen käyntiin, eli kysyntää löytyi heti kunhan joku jaksoi kyhätä tällaisen kasaan. Mutta olen myös huomannut että samojakin kysymyksiä kysellään... auttaisikohan joku pysyvä viesti tuolla Ubuntu-alueella, jonka otsikkona esim. "Käytä hakutoimintoa!"? Voi siihen kirjoittaa tietty jotain muitakin yleisiä ohjeita.

Ja tosiaan on hyvä jatkaa keskustelua noiden aluejakojen muutteluista, vaikkei niitä suinpäin kannatakaan muutella. Voi tulla esim. sekavaksi että mille alueelle pitäisi kirjoittaa, jos alueiden aiheet sivuavat toisiaan, ja toisaalta on kivempi että on pari aktiivista keskustelualuetta kuin 10 aluetta joille silloin tällöin kirjoitellaan.

ViPiFi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #3 : 12.08.05 - klo:15.10 »
Kyllähän foorumin käyttäjät pääasiassa on melkoisia tonttuja kaikkialla ja kaikilla foorumeilla  ::)

Elikkä "Käyttäkää hakua" kehoitukset vain hiljentää ja "pelottaa" aloittelijoita foorumilla.
Nythän tämä on toiminut ainakin omasta mielestäni varsin hyvin. Ajankanssa voi kyllä olla kohdallaan jos tarvetta tulee, tehdä uusia alueita. Ensin pitää kuitenkin olla niitä kysyjiä=käyttäjiä ja niihin vastaajia...ei ne monet erilaiset alueet ketään muuten palvele. Tällähetkellä ainakin täällä melkoisen vähän noita aktiivisia kirjoittajia, jotta monta aluetta asiasta täyttyisi.

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #4 : 12.08.05 - klo:15.10 »

Toisaalta on kivempi että on pari aktiivista keskustelualuetta kuin 10 aluetta joille silloin tällöin kirjoitellaan.



Joo, toi on totta. Mutta kyllä tää keskustelu tästä varmaan vilkastuu.

Noihin samoihin kysymyksiin voisi yksi vaihtoehto olla ihan kevyt FAQ-viesti, joka olisi ryhmän ensimmäisenä pysyvästi. Mutta lieneeköhän siitäkään apua...
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #5 : 12.08.05 - klo:15.20 »
Elikkä "Käyttäkää hakua" kehoitukset vain hiljentää ja "pelottaa" aloittelijoita foorumilla.

Joo no pitää miettiä onko tosta kehoituksesta nyt sitten enemmän hyötyä vai haittaa. Yritin muotoilla vähän ystävällisemmäksi :)

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #6 : 12.08.05 - klo:15.54 »
Nythän tämä on toiminut ainakin omasta mielestäni varsin hyvin. Ajankanssa voi kyllä olla kohdallaan jos tarvetta tulee, tehdä uusia alueita. Ensin pitää kuitenkin olla niitä kysyjiä=käyttäjiä ja niihin vastaajia...ei ne monet erilaiset alueet ketään muuten palvele. Tällähetkellä ainakin täällä melkoisen vähän noita aktiivisia kirjoittajia, jotta monta aluetta asiasta täyttyisi.

Juurikin näin. Alkuvaiheessa on kaiketi turhaa tehdä montaa aluetta, kaikki nyyppäasiat ja jo enemmän kokeneidenasiat mahtuu varmasti hyvin tuonne Ubuntu Linux palstaan. Myöhemmin jos tarvetta on voi alkaa jakamaan keskusteluja omiin ryhmiinsä ja ehkä tehdä stickyjä FAQeja yms...
-V-

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #7 : 12.08.05 - klo:22.14 »
Elikkä "Käyttäkää hakua" kehoitukset vain hiljentää ja "pelottaa" aloittelijoita foorumilla.

Joo no pitää miettiä onko tosta kehoituksesta nyt sitten enemmän hyötyä vai haittaa. Yritin muotoilla vähän ystävällisemmäksi :)

mitä jos tuo otsikoisi jotenkin tyyliin "ennen kysymyksen lähettämistä" ja muotoilee sisällön jotenkin siten, että kannattaa kokeilla hakua jos kysymykseen olisi vaikka jo vastattu ja, että kannattaa tarkistaa myös ubuntuguide. ubuntuguide on kuitenkin melkoisen hyvä resurssi aloittelevalle ubuntun käyttäjälle.

olisiko muuten ubuntuguiden kääntämiseen tarvetta vai onko tuosta jo kesksuteltukin täällä? koetin katsella tuolta kääntämispuolelta, mutta siellä ei oikein löytynyt. ainakin gentoon parissa ohjeiden käyttäjäpohjainen suomennusprojekti ja peer-review tyylinen tarkastamien on toiminut mielestäni oikein hyvin.
Janne

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #8 : 12.08.05 - klo:22.32 »
Lainaus
olisiko muuten ubuntuguiden kääntämiseen tarvetta...
Mietiskelin tuota samaa jokunen päivä sitten, siitä olisi varmasti suurikin hyöty. Tai ainakin mulle olisi ollut kun sitä lueskelin, ja luen ajoittain edelleen.

Jos tuo otetaan käännettäväksi voin jonkinlaisen siivun siitä ottaa kontolleni, tosin vasta ensiviikon loppupuolella aikaa paneutua kääntämiseen (lue: yövuorot).
-V-

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #9 : 12.08.05 - klo:22.58 »
Lainaus
olisiko muuten ubuntuguiden kääntämiseen tarvetta...
Mietiskelin tuota samaa jokunen päivä sitten, siitä olisi varmasti suurikin hyöty. Tai ainakin mulle olisi ollut kun sitä lueskelin, ja luen ajoittain edelleen.

juu, ubuntuguide on tosiaan hyvä. harmi vaan, että versiopäivityksen yhteydessä tehty 'päivitys' ei ole ihan optimaalinen. tai oikeastaan ohjeisiin on jäänyt jotain edellisen ubuntuversion peruja olevia juttuja jotka voi tehdä vähän fiksumminkin. tai näin ainakin muistelen. voi olla, että sitä on ajan kanssa vähän päiviteltykin.

Jos tuo otetaan käännettäväksi voin jonkinlaisen siivun siitä ottaa kontolleni, tosin vasta ensiviikon loppupuolella aikaa paneutua kääntämiseen (lue: yövuorot).

juu, kai tuo kääntäminen vaatisi jonkin verran organisointia, jotta lopputulos olisi varmasti tarksitettuu ja yhtenäinen. silti se voisi oikeastikin olla ihan hyvä idea jos vaan joku jaksaa alkaa sitä organisoimaan. itse olen vähän kahden vaiheilla. en kuitenkaan itse käytä ubuntua pääasiallisesti kuin serverillä  (vaikka tuntuu se olevan koko ajan testikoneellakin), mutta suosittelen sitä kyllä kaikille muille ;) ehkä vain pitäisi yrittää potkia itseään jossain vaiheessa, mutta jos joku oikeasti onnistuu ryhdistäytymään ennen minua, niin voin kyllä lupautua olemaan taustajoukoissa mukana ja tekemään toki hommiakin asian eteen.
Janne

Myrtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
    • http://myrtti.fi
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #10 : 13.08.05 - klo:12.32 »
Jossain vaiheessa yritin polkaista Ubuntuguiden kääntämistä suomeksi käyntiin, mutta oma panostukseni on jäänyt valitettavan olemattomaksi töitten takia. Toisaalta olen freenoden viralliselta #ubuntu-kanavalta IRCissä saanut myös kuulla, että Ubuntuguide pitäisi hilata kölin ali ja sen tekijät ampua. Ainakin backportsit aiheuttavat kanavalla niin paljon haittaa ja häiriötä, ettei Ubuntuguiden neuvojen noudattamista siellä suositella oikein kenellekään. Itse olen kyllä neuvoja käyttänyt pariinkin otteeseen, mutta kieltämättä tiettyjä ongelmia guiden ohjeisiin liittyy.
GCS/ED/FA/H/P/S/L/O d- s:+ a33 C++ UL+ P+ L+++ E W+++ N+ o K+ w+(---) !O M?>+ V? PS++>$ PE>$ Y+ PGP- t+ 5+++ X+ R tv- b+++ DI++++ D-- G e>+++ h- r x+

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #11 : 13.08.05 - klo:15.18 »
Ainakin backportsit aiheuttavat kanavalla niin paljon haittaa ja häiriötä, ettei Ubuntuguiden neuvojen noudattamista siellä suositella oikein kenellekään. Itse olen kyllä neuvoja käyttänyt pariinkin otteeseen, mutta kieltämättä tiettyjä ongelmia guiden ohjeisiin liittyy.

ai, minä oilin lukevinani, että backports olisi ihan oikeasti ubuntun virallisten kehittäjienkin hyväksymä projekti, eivätkä he katsoisi pahalla sitä kautta asennettujen pakettien käyttöä. se vähäisen testaamisen perusteella mitä minulla niistä on, ei ainakaan toistaiseksi yksikään paketto ole rikkonut mitään.

eniten minua ehkä häiritsee ubuntuguiden tapa kertoa "näin asennat mediasoittimen" ja samassa yhteydessä unohtaa kertoa, että itse asiassa ubuntu asentaa oletuksena paremmat mediasoittimet jotka eivät ole samalla tavalla antiikkisia kuin se ohjeistettu soitin. no, kai sitä on vaikea antaa kaikkea tarvittavaa tietoa aloittelijalle yhdellä kertaa.
Janne

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #12 : 13.08.05 - klo:16.11 »
Lainaus
Toisaalta olen freenoden viralliselta #ubuntu-kanavalta IRCissä saanut myös kuulla, että Ubuntuguide pitäisi hilata kölin ali ja sen tekijät ampua.
Tuleeko mieleen äkkiseltään mitä syitä näinkin radikaaliin toimenpiteeseen olisi ;) Vai onko tämä vaan jonkun yhden/ yksittäisten henkilöiden mielipide. Oli mikä oli, ubuntuguide on kuitenkin se mistä vasta-alkaja saa tärkeää tietoutta, jos se on väärää tai aiheuttaa ongelmatilanteita... no ei se ainakaan voi hyvä juttu olla.


Lainaus
Ainakin backportsit aiheuttavat kanavalla niin paljon haittaa ja häiriötä, ettei Ubuntuguiden neuvojen noudattamista siellä suositella oikein kenellekään.
Minäkin olin käsityksessä että kaikki mitä Backportsien kautta saa, on turvallista ja toimivaa softaa. Ilman ongelmia, eikä ainakaan mulla oo mitään ongelmia ollu mitä sieltä oon asennellu.

Niin ja mitä noihin irc-kanaviin tulee, niin ainakin osassa on minun mittapuun mukaan suhteellisen peeloa väkeä kertomassa _oikeita_ ja oikeita mielipiteitä asiasta kuin asiasta. Samoin Ubuntuun liittyvillä kanavilla.
-V-

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #13 : 13.08.05 - klo:18.40 »
Mä itse olen käyttänyt tuota Ubuntuguidea lähes pelkästään. Ja ne ohjeet on mun mielestä olleet helpot ja kaikki on toiminut niinkuin sanotaan. Jos tuollaista ei olisi, niin Linux-nyypiön alkutaival olisi aika vaikea. Tosin mulle ei tullut mieleenkään, että ne asennukset voisivat olla jotenkin vaarallisia tai rikkoa käyttiksestä jotain. Mulle on vähän epäselvää toi, että eikö kaikki linux-softa toimikaan kaikissa distroissa...? Jos näin on, niin menee kyllä vähän liian vaikeaksi tavikselle.

No, mulla Ubuntu toimii loistavasti ja koko ajan huomaan, miten monessa asiassa se (tai siis ne softat) toimii yhtä hyvin kuin windowsissa ellei paremmin.

IMHO Onko tuolle Ubuntuguiden kääntämiselle nyt hirveästi tarvetta. Ne ohjeethan on melkein joka kohdassa ihan samanlaiset...
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

Mark-Ken

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #14 : 14.08.05 - klo:02.33 »
Mielestäni keskustelualueiden määrä on ihan sopiva. Ehkä jonkinlainen "marketti" saattaisi olla paikallaan, jos jotain alueita täytyy saada lisää...

Kuinka muokattavissa tämä foorumi muuten on? Omasta mielestäni Uutisia ja Statistiikkaa -boksit ovat joksenkin turhia, hakuboksi voisi olla noiden Etusivu, Ohje, Haku, Profiili, Kirjaudu ulos -nappien vieressä ja Käyttäjätiedot-boksi oikealla niin, että jonkinlainen logo mahtuisi sen viereen vasemmalle. :)

ViPiFi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #15 : 14.08.05 - klo:16.10 »
PHPllä tehty foorumi lienee PHPllä muokattavissa täysin  ;)
Paljon valmiita lisukkeitakin on saataville, mutta mitä enemmän tätä koristelee ja "parantelee" niin sitten alkaa nuo päivitykset työllistämään enemmän kun on kaikenmaailman kilkkeitä roikkumassa mukana.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #16 : 15.08.05 - klo:11.21 »
olisiko muuten ubuntuguiden kääntämiseen tarvetta vai onko tuosta jo kesksuteltukin täällä? koetin katsella tuolta kääntämispuolelta, mutta siellä ei oikein löytynyt. ainakin gentoon parissa ohjeiden käyttäjäpohjainen suomennusprojekti ja peer-review tyylinen tarkastamien on toiminut mielestäni oikein hyvin.

Käännös on tekeillä tällä hetkellä allekirjoittaneen voimin.

Laitan aikaansannokseni vaikka omille sivuilleni ja aloitan uuden ketjun, mihin tuota saa kommentoida / auttaa vaikeissa kohdissa.
Työ pysähtyi vanhan läppärini hajoamiseen, mutta nyt olen saanut hankituksi ja konffatuksi uuden siihen kuntoon, että voin jatkaa.

Ei siinä pitäisi enää niin kamalan kauaa mennä, jos vain intoa riittää ja nyt sitä taas tuntuu tuon tauon jälkeen olevan  :)

Mikko

Mikko Saarinen

Mark-Ken

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #17 : 18.08.05 - klo:16.31 »
No niin, photarilla väänsin pientä visiota siitä, miltä foorumi voisi näyttää:

http://xs42.xs.to/pics/05334/ubuntu.png

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #18 : 18.08.05 - klo:23.03 »
Mun mielestä tää foorumin nykyinen ulkoasu on ihan hyvä. Turha sitä on muuttelemaan ruveta.. Selkeä ja rauhallinen.
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Re: Foorumin aihealueet
« Vastaus #19 : 19.08.05 - klo:23.32 »
phpBB:stä tuttu ulkoasu on parempi kuin nykyinen.