Eikö kuitenkin pitäisi toimia niin suoraan, että tekstistä valitaan merkki ja sitten näppäimistöltä kirjoitetaan korvaa-kenttään korvaava merkki. Turhan monimutkaista, jos pitää erikseen ottaa joku toinen ohjelma voidakseen käyttää OOo:n ominaisuuksia hyödyksi.
Siis tuota, en nyt ihan pysy perässä. Onko sinulla näppiksessä suoraan tuo ü-merkki, vai mistä sinä sen kirjoitat siihen Etsi ja korvaa -ikkunaan? Minulla ei ole ü-merkkiä näppiksessä enkä myöskään tiedä miten se kirjoitetaan jollain AltGr-heksakoodilla vai mitä ne nyt ovatkaan, siksi jouduin käyttämään tuota apuohjelmaa.
Samalla tavalla joutuisin toimimaan kreikan tai heprean kielten kanssa, ei minulla ole niidenkään näppiksiä hyllyssä.
Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
Kyllä näppäimistöltä saa suoraan ü:n ja varsinkin kun asiakirjan kieli on valittuna oikein .Tässä karjalan tapauksessa se on eesti, koska sieltä löytyvät kaikki karjalan kielen merkit. Näppäimistöltä pystyn vaihtamaan kaikki erikoismerkit yksitellen, mutta en etsi/korvaa toiminnon avulla. Tuo kyllä toimii, jonka neuvoit ei siinä mitään, mutta en itse olisi sitä ikinä keksinyt. Ihme ettei toimi siten kuin MS Wordissa olen tottunut - tekstissä valitsen etsittävän merkin ja se tulee automaattisesti etsi-kenttään, sitten kirjoitan näppäimistöltä korvaavan merkin korvaa-kenttään ja sen jälkeen etsi tai korvaa tai korvaa kaikki ja asia on sillä selvä.
Nyt Openofficessa minun on tehtävä niin, että esim. ttš yhdistelmä on merkistöstä valittava t kaksikertaa ja sitten š ja sen jälkeen kun ne on kopioitu etsi-kenttään on jälleen valittava korvaava merkki čč kaksikertaa, koska kaksois č korvaa ttš:n ja kun nämä on kopioitu etsi/korvaa ruutuun pääsen vasta hommiin. Monimutkaista!
Windowsissa valitsen ttš yhdistelmän tekstissä se ilmestyy etsi-kenttään, sen jälkeen kirjoitan vain kaksi kertaa čč ja käsken korvaa kaikki - ei mitään kopiointeja eikä muita kommervenkkejä.
Tosin OOo:ssakin tekstistä valinta siirtyy etsi kenttään, mutta vaikka korvaa kenttään kirjoittaisin mitä ei etsittävää löydy eikä voi korvata mitään. Täytyy olla joku bugi tai ainakin on puute.
Kiittäen vielä neuvosta
SaMa