Kirjoittaja Aihe: Openoffisen etsi/korvaa toiminto  (Luettu 6897 kertaa)

SaMa

  • Vieras
Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« : 08.08.07 - klo:20.27 »
    
Openoffice Etsi/Korvaa toiminto
« : 06.08.07 - klo:13:53 »
   
Hei, törmäsin tällaiseen ongelmaan Openoffice Writerissä.  Minun piti muuttaa tietyt merkit toisiksi tekstissä, mutta etsi ja korvaa-toiminto ei toimi?
Yritin myös kokonaisten sanojen kanssa ja sama juttu. Kaikki atribuutit vai ovatko ne parametreja, on ruksittu, mitkä katsoin tarpeelliseksi. Silti ei löydä yksittäistä merkkiä eikä kokaisia sanojakaan.
Olenko saanut jonkun vanhan version vai onko jokin tunnettu bugi? Versio on 2.2.

Kysymyksiä riittää aina vaan
SaMa

Edit: Mikähän meni vikaan, kun ei ole neuvoja tullut?
SaMa
« Viimeksi muokattu: tänään kello 20:18 kirjoittanut SaMa

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #1 : 08.08.07 - klo:23.17 »
Ei aavistustakaan. Mulla toimii versiossa 2.2.0-1ubuntu4 ihan normaalisti (amd64).

Kerro tarkemmin mitä yrität ja mitä sitten tapahtuu?

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #2 : 08.08.07 - klo:23.34 »
Voitko laittaa jakoon jotain dokumenttiä jossa ongelma ilmenee?

SaMa

  • Vieras
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #3 : 15.08.07 - klo:18.53 »
Ei aavistustakaan. Mulla toimii versiossa 2.2.0-1ubuntu4 ihan normaalisti (amd64).

Kerro tarkemmin mitä yrität ja mitä sitten tapahtuu?


Minulla on vanhalla suomen kirjoitustavalla kirjoitettuja tekstejä karjalan kielellä ja yritän vaihtaa niissä tiettyjä merkkejä nykykarjalan mukaisiksi merkeiksi. Esim. syvyzkuun yyt -ü-ksi tai katšo sanan tš yhdiste nykykarjalan č-ksi ja niin edelleen. Mutta kun yritän tätä, kun olen laittanut etsi merkiksi vaikka y-n ja korvaa merkiksi ü-n niin ohjelma ilmoittaa vain että etsittäviä ei löydy.

Tällainen pulma!

Ohjeista yritin etsiä aiheeseen, mutta löysin vain ihmeluettelon, jossa oli vaikka mitä erikoista, mutta on liian vaikea tietää mitä täytyisi niistä nyt käyttää tässä tapauksessa, kun ne on vielä englanniksi.

SaMa 

peran

  • Vieras
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #4 : 15.08.07 - klo:19.20 »
Kyllä mulla ainakin y-muuttui ü:ksi.

Onko mahdollista saada ko. ongelmatekstiä, että onko ongelma pelkästään siinä tekstissä?

Onko sulla 64-bittinen vai 32 - bittinen järjestelmä mulla on 32-bittinen.

seniori

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #5 : 16.08.07 - klo:20.12 »
Eräs testi voisi olla leikkaa ja liimaa toiminto, leikkaa etsittävä merkki(jono) tekstistäsi ja liitä se etsi palkkiin. Aloita etsintä tiedoston alusta tai käytä etsi kaikki-toimintoa.
Minulla on ubuntu 7.04 ja openoffice 2.2.0-suomenkielinen versio käytössäni ja homma toimii ihan hyvin.
Jos kuitenkin etsi-palkissa oleva kirjain ei ollut täsmälleen sama, niin tuli sama ilmoitus kuin Sinulla.

SaMa

  • Vieras
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #6 : 19.08.07 - klo:14.39 »
Eräs testi voisi olla leikkaa ja liimaa toiminto, leikkaa etsittävä merkki(jono) tekstistäsi ja liitä se etsi palkkiin. Aloita etsintä tiedoston alusta tai käytä etsi kaikki-toimintoa.
Minulla on ubuntu 7.04 ja openoffice 2.2.0-suomenkielinen versio käytössäni ja homma toimii ihan hyvin.
Jos kuitenkin etsi-palkissa oleva kirjain ei ollut täsmälleen sama, niin tuli sama ilmoitus kuin Sinulla.

Minä käytin MS Wordin puolelta tuttua menetelmää eli valitsin tekstistä kirjaimen, joka tuli muuttaa ja se näkyi sitten valmiina etsi-kentässä sitten lisäsin korvaavan merkin näppäimistöltä asianmukaiseen kenttään. Etsinnän aloitin ensimmäisen korvattavan merkin kohdalta. Minulla on Ubuntu 7.04 suomalainen ja 32 bittinen versio ja Openoffice suomalainen 2.2.0-0ubuntu2  ja openoffice .org 2.2.-1ubuntu4. Mutta pulma on tältä havaa ohi, koska muutin käsin n.3000 merkkiä  tekstiini. Vastaisuudessa teen tekstini MS Wordilla Windows-koneellani. Muuten menee liikaa aikaa eikä valmista synny. Valitettavasti näyttää siltä, että Ubuntu jää vain harrastukseksi, mutta niin kuin jo aikaisemmin kirjoitin johonkin viestiin "lahjahevosta ei saa suuhun katsoa" Eihän tämä ole maksanut minulle muutakuin tuon uuden koneen 239€ ja siihenhän voi hankkia sitten vaikka sen kauhistellun Vistan.

Kiitos avusta!
SaMa

apositio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #7 : 19.08.07 - klo:14.51 »
Ongelma kuulostaa kyllä todella oudolta. Olethan ollut tarkkana sen kanssa, ettet paina etsi ja korvaa -ikkunassa vain _enteriä_, jolloin toiminto helposti vain etsii halutun kirjaimen tai sanan (koska etsi-painike on ikkunassa avautumisen jälkeen aktiivisena). Eli pysyykö ongelma samana jos esim. klikkaa hiirellä korvaa tai korvaa kaikki -painiketta...? Noh, hakuammuntaa, mutta en oikein voi uskoa, että vika olisi ohjelmassa... Kannattaa kokeilla myös muilla teksteillä...

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #8 : 20.08.07 - klo:03.44 »
Onkohan mahdollisesti Ubuntun asennuksessa järjestelmään tullut latin-1 -merkistö? Ja voisiko se vaikuttaa moisia OpenOfficeOrg:in kanssa? Vaikuttaa kiehtovalta vialta. Teet suuren palveluksen OO:n ohjelmistokehitykselle, jos voit antaa pienen tekstinäytteen tekstistä, missä etsi-korvaa ei toimi.

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #9 : 20.08.07 - klo:09.11 »
Ehkä hieman sivussa aiheesta, mutta itse olen kovasti kaivannut OO:n etsi-korvaa -toimintoon rivinvahdos-merkkiä. Wordissa sitä tuli paljon käytettyä kun halusi poistaa joka rivin lopussa olleita rivinvaihtomerkkiä siten, että rivinvaihtoja on lopulta vain kaksi kappaleen lopussa. Mahtaisiko joku tietää, onnistuuko tällainen OO:lla?

SaMa

  • Vieras
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #10 : 24.08.07 - klo:18.27 »
Onkohan mahdollisesti Ubuntun asennuksessa järjestelmään tullut latin-1 -merkistö? Ja voisiko se vaikuttaa moisia OpenOfficeOrg:in kanssa? Vaikuttaa kiehtovalta vialta. Teet suuren palveluksen OO:n ohjelmistokehitykselle, jos voit antaa pienen tekstinäytteen tekstistä, missä etsi-korvaa ei toimi.
Tässä pienipätkä tekstiä. Yritin siis muuttaa etsi/korvaa toiminnolla y:t ü:ksi. Valitsin ensin  y-kirjaimen, jolloin se näkyy etsi-kentässä ja sen jälkeen kirjoitin näppäimistöltä ü:n korvaa kenttään. Ruksittuna oli Etsi sama kirjainkoko ja vastaavuushaku. Valitun merkin korvaa, kuten tekstissä näkyy sanassa "ühtymittua", mutta kun näpäytät hiirella etsi-painiketta uutta etsintää varten, hyppää seuraavan y:n yli ja valitsee koko "yöt"-sanan ja vaihtaa kaikki kirjaimet ü:ksi, jos painat korvaa-nappia. Sen jälkeen siirtyy etsi-napilla pehmennysmerkkiin (heittomerkki) sanassa "sanel'i". Kokoajan on kuitenkin etsittävänä y ja korvautuvana ü.
 
Lauloi pädözet päivät ,
ühtymittua yöt sanel´i,
ammunazii musteloidu,
nen´ii syndyzii syvilöi.
mit ei pajata kai lapset,
ellendä yhtet urmahat,
täl atkalazel igäzel,
kadovazel kolkkahizel.

Toivottavasti tämä malliteksti katkelma riittää. Koko teksti on aika pitkä ja siinä olisi vielä muitakin merkkejä korvattava.
SaMa

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #11 : 24.08.07 - klo:18.43 »
Yritin siis muuttaa etsi/korvaa toiminnolla y:t ü:ksi.

Siis jotenkin tähän tapaan, käytin apuna merkkikarttaa (Sovellukset | Apuohjelmat | Merkkikartta):

http://www.arkki.info/howto/OOo_etsi_ja_korvaa.png

Käytin suoraan "Korvaa kaikki" -painiketta.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 24.08.07 - klo:18.47 kirjoittanut Asmo Koskinen »

SaMa

  • Vieras
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #12 : 28.08.07 - klo:19.23 »
Yritin siis muuttaa etsi/korvaa toiminnolla y:t ü:ksi.

Siis jotenkin tähän tapaan, käytin apuna merkkikarttaa (Sovellukset | Apuohjelmat | Merkkikartta):

http://www.arkki.info/howto/OOo_etsi_ja_korvaa.png

Käytin suoraan "Korvaa kaikki" -painiketta.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Kiitos neuvosta. Ohjeissa ei missään kohtaa puhuttu merkkikartan käytöstä. Pidin sitä vain erillisenä ohjelmana, josta kopioimalla leikepöydälle ja sieltä liittämällä voi erikoismerkkejä käyttää.
Eikö kuitenkin pitäisi toimia niin suoraan, että tekstistä valitaan merkki ja sitten näppäimistöltä  kirjoitetaan korvaa-kenttään korvaava merkki. Turhan monimutkaista, jos pitää erikseen ottaa joku toinen ohjelma voidakseen käyttää OOo:n ominaisuuksia hyödyksi.

SaMa

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #13 : 28.08.07 - klo:19.41 »
Eikö kuitenkin pitäisi toimia niin suoraan, että tekstistä valitaan merkki ja sitten näppäimistöltä  kirjoitetaan korvaa-kenttään korvaava merkki. Turhan monimutkaista, jos pitää erikseen ottaa joku toinen ohjelma voidakseen käyttää OOo:n ominaisuuksia hyödyksi.

Siis tuota, en nyt ihan pysy perässä. Onko sinulla näppiksessä suoraan tuo ü-merkki, vai mistä sinä sen kirjoitat siihen Etsi ja korvaa -ikkunaan? Minulla ei ole ü-merkkiä näppiksessä enkä myöskään tiedä miten se kirjoitetaan jollain AltGr-heksakoodilla vai mitä ne nyt ovatkaan, siksi jouduin käyttämään tuota apuohjelmaa.

Samalla tavalla joutuisin toimimaan kreikan tai heprean kielten kanssa, ei minulla ole niidenkään näppiksiä hyllyssä.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #14 : 29.08.07 - klo:21.45 »
Ruksittuna oli Etsi sama kirjainkoko ja vastaavuushaku.

Mikä tuo vastaavuushaku on? Ei minullakaan toimi oikein jos se on valittuna.
Muuten en saa tuota korvaamista toimimaan väärin.

ü:n saa suominäppikseltä kun kirjottaa ne pisteet erikseen ensin tuolla dead keyllä joka on Å:sta oikealle.
Sillain saa myös ä tai ö jos sattuu haluamaan. Tai äëïöüÿäö...

SaMa

  • Vieras
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #15 : 06.09.07 - klo:18.19 »
Eikö kuitenkin pitäisi toimia niin suoraan, että tekstistä valitaan merkki ja sitten näppäimistöltä  kirjoitetaan korvaa-kenttään korvaava merkki. Turhan monimutkaista, jos pitää erikseen ottaa joku toinen ohjelma voidakseen käyttää OOo:n ominaisuuksia hyödyksi.

Siis tuota, en nyt ihan pysy perässä. Onko sinulla näppiksessä suoraan tuo ü-merkki, vai mistä sinä sen kirjoitat siihen Etsi ja korvaa -ikkunaan? Minulla ei ole ü-merkkiä näppiksessä enkä myöskään tiedä miten se kirjoitetaan jollain AltGr-heksakoodilla vai mitä ne nyt ovatkaan, siksi jouduin käyttämään tuota apuohjelmaa.

Samalla tavalla joutuisin toimimaan kreikan tai heprean kielten kanssa, ei minulla ole niidenkään näppiksiä hyllyssä.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Kyllä näppäimistöltä saa suoraan ü:n ja varsinkin kun asiakirjan kieli on valittuna oikein .Tässä karjalan tapauksessa se on eesti, koska sieltä löytyvät kaikki karjalan kielen merkit. Näppäimistöltä pystyn vaihtamaan kaikki erikoismerkit yksitellen, mutta en etsi/korvaa toiminnon avulla. Tuo kyllä toimii, jonka neuvoit ei siinä mitään, mutta en itse olisi sitä ikinä keksinyt. Ihme ettei toimi siten kuin MS Wordissa olen tottunut - tekstissä valitsen etsittävän merkin ja se tulee automaattisesti etsi-kenttään, sitten kirjoitan näppäimistöltä korvaavan merkin korvaa-kenttään ja sen jälkeen etsi tai korvaa tai korvaa kaikki ja asia on sillä selvä.
Nyt Openofficessa  minun on tehtävä niin, että esim. ttš yhdistelmä on merkistöstä valittava t kaksikertaa ja sitten š ja sen jälkeen kun ne on kopioitu etsi-kenttään on jälleen valittava korvaava merkki čč kaksikertaa, koska kaksois č korvaa ttš:n ja kun nämä on kopioitu etsi/korvaa ruutuun pääsen vasta hommiin. Monimutkaista!
Windowsissa valitsen ttš yhdistelmän tekstissä se ilmestyy etsi-kenttään, sen jälkeen kirjoitan vain kaksi kertaa čč ja käsken korvaa kaikki - ei mitään kopiointeja eikä muita kommervenkkejä.
Tosin OOo:ssakin tekstistä valinta siirtyy etsi kenttään, mutta vaikka korvaa kenttään kirjoittaisin mitä ei etsittävää löydy eikä voi korvata mitään. Täytyy olla joku bugi tai ainakin on puute.

Kiittäen vielä neuvosta
SaMa


SaMa

  • Vieras
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #16 : 06.09.07 - klo:18.24 »
Ruksittuna oli Etsi sama kirjainkoko ja vastaavuushaku.

Mikä tuo vastaavuushaku on? Ei minullakaan toimi oikein jos se on valittuna.
Muuten en saa tuota korvaamista toimimaan väärin.

ü:n saa suominäppikseltä kun kirjottaa ne pisteet erikseen ensin tuolla dead keyllä joka on Å:sta oikealle.
Sillain saa myös ä tai ö jos sattuu haluamaan. Tai äëïöüÿäö...


Ainakin muissa ohjelmissa "vastaavuushaku" takoittaa sitä, että vain juuri sitä merkkiä etsitään, joka on etsi-kentässä jos on pieni kirjain ei etsintään oteta silloin samaa isoa kirjainta. Mutta vaikka minulla oli tuo vastaavuushakukin pois ruksittuna ei OOo löytänyt etsittävää merkkiä.

Terveisin
SaMa

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #17 : 06.09.07 - klo:20.53 »
Ainakin muissa ohjelmissa "vastaavuushaku" takoittaa sitä, että vain juuri sitä merkkiä etsitään, joka on etsi-kentässä jos on pieni kirjain ei etsintään oteta silloin samaa isoa kirjainta.

OpenOfficessa tuo on ruksi Sama kirjainkoko, tietysti.
Se Vastaavuushaku on jotain ihan hämärää, siihen saa "..." napista valita jotain parametrejakin.

Kopioin tuon äskeisen tekstisi jossa oli ttš:ää ja čč:tä OpenOfficeen.
Valitsin yhden ttš:istä ja painoin Ctrl-F,
ruksasin Sama kirjainkoko, muualla ei ollut yhtään ruksia, ei edes Lisää valintoja alla.
Sitten kirjoitin korvattavaksi AltGr+Shift+^ ja c, kahteen kertaan.
Klikkasin Korvaa kaikki, ja ihme ja kumma, "Etsittävä korvattu 3 kertaa.", OK.

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #18 : 07.09.07 - klo:13.45 »
Hei,

kopioin tuon tekstisi ja laitoin etsi korvaa toimintoon korvaa y û:llä, kirjoitin nämä suoraan näppäimistöltä ja toimi ihan ilman ongelmia.

http://www.kolumbus.fi/jussi.silvonen/OOo/korvaus.png

Eli tuntuu minulla toimivan ihan oikein ja ilman pulmia. (Ubuntu 7.04)
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

SaMa

  • Vieras
Vs: Openoffisen etsi/korvaa toiminto
« Vastaus #19 : 12.09.07 - klo:16.34 »
Hei,

kopioin tuon tekstisi ja laitoin etsi korvaa toimintoon korvaa y û:llä, kirjoitin nämä suoraan näppäimistöltä ja toimi ihan ilman ongelmia.

http://www.kolumbus.fi/jussi.silvonen/OOo/korvaus.png

Eli tuntuu minulla toimivan ihan oikein ja ilman pulmia. (Ubuntu 7.04)

Hyvä, että sinulla toimii. Minulla ei toimi, joten siirsin kaikki tekstini takaisin Windowsiin ja hoidin homman Wordilla.

SaMa