Kirjoittaja Aihe: Mikrofoni (USB) tunnistumaan koneelle???  (Luettu 3600 kertaa)

demin82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Mikrofoni (USB) tunnistumaan koneelle???
« : 28.07.07 - klo:21.27 »
Laitoin jo aikaisemmin kyselyn miten saan ubuntu järjestelmän tunnistamaan  USB mikin. Haluan nauhoittaa, mutta kun se ei onnistu. Onko täällä asiantuntevia ihmisiä, jotka osaa auttaa? Eikös tämä foorumi ole sitä varten että voi kysyä kun ei oma tieto riitä???

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Mikrofoni (USB) tunnistumaan koneelle???
« Vastaus #1 : 29.07.07 - klo:10.54 »
Kysyit täällä. Kannattaa pysyä yhdessä viestiketjussa, odottaa vähän aikaa, kertoa jotakin laitteistosta, ubuntun versio jne.:)  Itse en osaa valitettavasti muuten auttaa.

Yleisohje kysymiseen

Hakua olet varmasti ehtinyt käyttää. Lue tuon linkin ohjeet. Ehkä kohta alkaa tulla viisaita vastauksia guruilta.  ;)
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Mikrofoni (USB) tunnistumaan koneelle???
« Vastaus #2 : 29.07.07 - klo:11.11 »
olisikohan kysessä tämä aika yleinen ongelma, eli linuxissa pitää ääntä nauhoittaakseen valita nauhoituslähde mikseristä ja jos/kun sitä ei ole valittu, mitäään ei nauhoiteta. ratkaisuna → valitaan mikseristä äänityslähde.
Janne

demin82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Mikrofoni (USB) tunnistumaan koneelle???
« Vastaus #3 : 31.07.07 - klo:17.56 »
Ai niin koneestani sen verran että mulla on uusin ubuntu 7.04 muuten perusrauta laitteiston ubuntu on kyllä tunnistanut, mutta tämä nauhotus ei pelaa. Juu hakua olen käyttänyt googlettanutkin, mutta ohjeet on ollut niin epäselviä kuten esim mikseri??? mikä sen on tarkoittaako se sitä valikkoa esim Audacity ohjelmassa missä valitaan Audio I/O eli ilmeisesti kohdasta äänitys pitää valita se ALSA USB Audio olen koittanut ilman mitään tulosta? Sitten siellä valikoissa on Audacity mikseri työkalu vaikka laitan täysille tuon mikrofoni äänipalkin en saa mitään ääntä tulemaan. Jos joku tietää niin olisin kiitollinen avusta???

On kyllä hyvä, että guruja on olemassa, sillä olisimme ihan hukassa. Wintoosassakin meni aikansa kun opin sen nyt osaan sen ympäristön kuin omat taskuni, mutta tämä Linux vaatii vielä opettelemista. :D

Kysyit täällä. Kannattaa pysyä yhdessä viestiketjussa, odottaa vähän aikaa, kertoa jotakin laitteistosta, ubuntun versio jne.:)  Itse en osaa valitettavasti muuten auttaa.

Yleisohje kysymiseen

Hakua olet varmasti ehtinyt käyttää. Lue tuon linkin ohjeet. Ehkä kohta alkaa tulla viisaita vastauksia guruilta.  ;)
« Viimeksi muokattu: 31.07.07 - klo:17.58 kirjoittanut demin82 »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Mikrofoni (USB) tunnistumaan koneelle???
« Vastaus #4 : 31.07.07 - klo:18.43 »
Ai niin koneestani sen verran että mulla on uusin ubuntu 7.04 muuten perusrauta laitteiston ubuntu on kyllä tunnistanut, mutta tämä nauhotus ei pelaa.

kyllä se näyttäisi tunnistaneen myös tuos usb-äänilaitteen jos se kerran audacityn valikoissakin näkyy.

Juu hakua olen käyttänyt googlettanutkin, mutta ohjeet on ollut niin epäselviä kuten esim mikseri??? mikä sen on tarkoittaako se sitä valikkoa esim Audacity ohjelmassa missä valitaan Audio I/O eli ilmeisesti kohdasta äänitys pitää valita se ALSA USB Audio olen koittanut ilman mitään tulosta? Sitten siellä valikoissa on Audacity mikseri työkalu vaikka laitan täysille tuon mikrofoni äänipalkin en saa mitään ääntä tulemaan.

niin siis mikserillä tarkoitin linuxin äänijärjestelmän hanskaavan ALSA:n mikseriä. siihen on useita eri käyttöliittymiä ja gnomessa sellaisen saa varmaan helpoiten auki tuplaklikkaamalla sitä (oletuksena) palkissa olevaa kaiuttimen kuvaa. seuraava vaihe sitten riippuukin hyvin paljon siitä miten ALSA hanskaa audiolaitetta ja mitä se osaa. yleensä mikseristä löytyy geneerinen capture jonka pitää olla päällä (siis ei mutea päällä eikä audio recordingia poissa päältä). tämän lisäksi ei ole kovinkaan harvinaista, että äänitettävän laitteen voi (tai pitää) valita äänitettäväksi erikseen ja säätää tasoa sillekin. playback-puolen säädöt vaikuttavat vain siihen miten ääni kuuluu kaiuttimista.

jos noita capture-valintoja ei näy (tässä kyseisessä gnomen) ALSA-mikserissä oletuksena, niin ne pitää itse valita näkyviin:
Edit → Preferences → rasteja ruutuun
Janne

demin82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Mikrofoni (USB) tunnistumaan koneelle???
« Vastaus #5 : 31.07.07 - klo:21.09 »
Kiitosta avusta koetan värkkäillä asetuksia. Ai se löytyikin tuolta kaiuttimesta no katson, jos saisin toimimaan. :)

Ai niin koneestani sen verran että mulla on uusin ubuntu 7.04 muuten perusrauta laitteiston ubuntu on kyllä tunnistanut, mutta tämä nauhotus ei pelaa.

kyllä se näyttäisi tunnistaneen myös tuos usb-äänilaitteen jos se kerran audacityn valikoissakin näkyy.

Juu hakua olen käyttänyt googlettanutkin, mutta ohjeet on ollut niin epäselviä kuten esim mikseri??? mikä sen on tarkoittaako se sitä valikkoa esim Audacity ohjelmassa missä valitaan Audio I/O eli ilmeisesti kohdasta äänitys pitää valita se ALSA USB Audio olen koittanut ilman mitään tulosta? Sitten siellä valikoissa on Audacity mikseri työkalu vaikka laitan täysille tuon mikrofoni äänipalkin en saa mitään ääntä tulemaan.

niin siis mikserillä tarkoitin linuxin äänijärjestelmän hanskaavan ALSA:n mikseriä. siihen on useita eri käyttöliittymiä ja gnomessa sellaisen saa varmaan helpoiten auki tuplaklikkaamalla sitä (oletuksena) palkissa olevaa kaiuttimen kuvaa. seuraava vaihe sitten riippuukin hyvin paljon siitä miten ALSA hanskaa audiolaitetta ja mitä se osaa. yleensä mikseristä löytyy geneerinen capture jonka pitää olla päällä (siis ei mutea päällä eikä audio recordingia poissa päältä). tämän lisäksi ei ole kovinkaan harvinaista, että äänitettävän laitteen voi (tai pitää) valita äänitettäväksi erikseen ja säätää tasoa sillekin. playback-puolen säädöt vaikuttavat vain siihen miten ääni kuuluu kaiuttimista.

jos noita capture-valintoja ei näy (tässä kyseisessä gnomen) ALSA-mikserissä oletuksena, niin ne pitää itse valita näkyviin:
Edit → Preferences → rasteja ruutuun

demin82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Mikrofoni (USB) tunnistumaan koneelle???
« Vastaus #6 : 31.07.07 - klo:21.31 »
Löysin oikeat asetukset kun kahlasi läpi oikeat raksit. Kiitos avusta vielä kerran :D


Ai niin koneestani sen verran että mulla on uusin ubuntu 7.04 muuten perusrauta laitteiston ubuntu on kyllä tunnistanut, mutta tämä nauhotus ei pelaa.

kyllä se näyttäisi tunnistaneen myös tuos usb-äänilaitteen jos se kerran audacityn valikoissakin näkyy.

Juu hakua olen käyttänyt googlettanutkin, mutta ohjeet on ollut niin epäselviä kuten esim mikseri??? mikä sen on tarkoittaako se sitä valikkoa esim Audacity ohjelmassa missä valitaan Audio I/O eli ilmeisesti kohdasta äänitys pitää valita se ALSA USB Audio olen koittanut ilman mitään tulosta? Sitten siellä valikoissa on Audacity mikseri työkalu vaikka laitan täysille tuon mikrofoni äänipalkin en saa mitään ääntä tulemaan.

niin siis mikserillä tarkoitin linuxin äänijärjestelmän hanskaavan ALSA:n mikseriä. siihen on useita eri käyttöliittymiä ja gnomessa sellaisen saa varmaan helpoiten auki tuplaklikkaamalla sitä (oletuksena) palkissa olevaa kaiuttimen kuvaa. seuraava vaihe sitten riippuukin hyvin paljon siitä miten ALSA hanskaa audiolaitetta ja mitä se osaa. yleensä mikseristä löytyy geneerinen capture jonka pitää olla päällä (siis ei mutea päällä eikä audio recordingia poissa päältä). tämän lisäksi ei ole kovinkaan harvinaista, että äänitettävän laitteen voi (tai pitää) valita äänitettäväksi erikseen ja säätää tasoa sillekin. playback-puolen säädöt vaikuttavat vain siihen miten ääni kuuluu kaiuttimista.

jos noita capture-valintoja ei näy (tässä kyseisessä gnomen) ALSA-mikserissä oletuksena, niin ne pitää itse valita näkyviin:
Edit → Preferences → rasteja ruutuun