Kirjoittaja Aihe: 1500 € linux läppäri  (Luettu 9135 kertaa)

hopeatikari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
1500 € linux läppäri
« : 26.07.07 - klo:22.53 »
Eli olen hankkimassa itselleni uutta kannettavaa. Koneen pitäis olla riittävän tehokas 3D pelailuun ja rahaa olis käytössä maks
1500 €. Kuitenkin vielä tehoa tärkeämpi olisi linux yhteen sopivuus, koska aion siirtyä käyttämään pelkästään linuxia (ubuntua). Tarkoitus olisi käyttää konetta minimissäänkin yli kaksi vuotta, opiskelujen aloittamisen jälkeen ei tule olemaan varaa ostaa konetta vähään aikaan. näyttö pitäisi olla minimissään 15". Olen katsellut muutamia koneita, niistä kommentteja kiitos. Lisäksi kaikki muutkin mahdolliset kone vinkit tervetulleita ja haluaisin erityisesti tietää eri osien tämän hetkisesti linux yhteen sopivuudesta.

Sony VAIO AR41L - Core 2 Duo T7100 1.8 GHz - 17" TFT 1 339,49€
http://www.digicomp.fi/product_info.php?cat_id=1776&products_id=335395
koneessa NVIDIA® GeForce® 8400M GT 128mt, onko tuettu linukalla? tehot tuossa kortissa pitäis varmaa riittää 3d pyöritykseen.
vähän kyllä epäilyttää tuo 2 GT maksimi muistimäärä, ei ole yhteen laajennusvaraa.
Toimiiko bluetooth donglet ubuntussa, kun tossa ei ole bluetoothia. jos sattuis joskus olemaan varaa bluetooth puhelimeen, tämän jälkeen.:)

Toimiiko Atin kortit vieläkään, en ole niitä katellut, kun on sellainen käsitys ettei 3D ominaisuudet pelaa niissä kunnolla.


munakuutio-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #1 : 26.07.07 - klo:23.54 »
3D pelailun jättäisin suosiolla vähemmälle jos kyseessä on läppäri. Sonynkin hylkäisin täysin ja miettisin vaihtoehtoisesti Asusta ja Aceria. Macbook on varmasti myös melko hyvä valinta.

munakuutio-

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #2 : 26.07.07 - klo:23.57 »
Sonynkin hylkäisin täysin ja miettisin vaihtoehtoisesti Asusta ja Aceria. Macbook on varmasti myös melko hyvä valinta.

Ohhoh... Minä kun olisin sanonut juuri päinvastoin. On omaa huonoa kokemusta Asuksesta ja Acerista sitä riittää ilmeisesti kaikilla, mutta Sony on kyllä laatumerkki. Hintaa on yleensä ominaisuuksiin nähden liikaa, mutta jos jostain saa hyvän tarjouksen...

Perinteisesti parhaat merkit PC-läppäreissä ovat olleet (IBM >) Lenovo ja Toshiba. Kestäviä ja hyviä vehkeitä. Tosin Toshiban Satellite-sarja, jota taviksille myydään, ei ole sitä parasta Toshibaa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

overlow

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
  • Ubuntu feisty
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #3 : 27.07.07 - klo:00.22 »
bluetooth donglet ainakin toimivat hyvin ubuntussa, pitää vain asentaa bluetooth filesharing (tms.) ohjelma niin johan pelittää, kokemuksen syvällä rintaäänellä puhun, kun sitä tullut aika kauanki käytettyä.

peran

  • Vieras
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #4 : 27.07.07 - klo:00.51 »
Ohhoh... Minä kun olisin sanonut juuri päinvastoin. On omaa huonoa kokemusta Asuksesta ja Acerista sitä riittää ilmeisesti kaikilla, mutta Sony on kyllä laatumerkki. Hintaa on yleensä ominaisuuksiin nähden liikaa, mutta jos jostain saa hyvän tarjouksen...

Perinteisesti parhaat merkit PC-läppäreissä ovat olleet (IBM >) Lenovo ja Toshiba. Kestäviä ja hyviä vehkeitä. Tosin Toshiban Satellite-sarja, jota taviksille myydään, ei ole sitä parasta Toshibaa.

Mä olen vähän samoilla linjoilla SuperOscarin kanssa, vaikka halpisAcerini onkin toiminut kohtuullisen hyvin. Tosin mun USB 2:nen näkyy Ubuntussa USB 1.1:nä.

Minunkin (MSI-merkkinen) sinihammastikkuni pelittää ihan hyvin, vaikka ostin sen Winukkaan. Tosin sinihammas ei ole helppoja konffattavia. Se on kyllä jo Feistyssä parantunut huomattavasti. (Nykyään siirtyy kuvat molempiin suuntiin. Melkein synkronoi kalenterin. Melkein tarkoittaa sitä, että saan kännykän kalenterista tiedot ulos mutten saa niitä kirjoitettua kalenteriin (Korganizeriin))

Jos 3D:tä aikoo koneellasi pyörittää, joutuu käyttämään suljettua Nvidian ajuria. Nvidian ajuri on toiminut hyvin Linuxissa, vaikka täyttä varmuutta ko. nvidian mallin toimivuudesta ei olekaan. Tosin Windows-maailmassa lähes kaikki ajurit ovat suljettuja. (Tiedän vain yhden vapaamman ajurin).

nailor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #5 : 27.07.07 - klo:09.54 »
Eli olen hankkimassa itselleni uutta kannettavaa. Koneen pitäis olla riittävän tehokas 3D pelailuun ja rahaa olis käytössä maks
1500 €. Kuitenkin vielä tehoa tärkeämpi olisi linux yhteen sopivuus, koska aion siirtyä käyttämään pelkästään linuxia (ubuntua). Tarkoitus olisi käyttää konetta minimissäänkin yli kaksi vuotta, opiskelujen aloittamisen jälkeen ei tule olemaan varaa ostaa konetta vähään aikaan. näyttö pitäisi olla minimissään 15". Olen katsellut muutamia koneita, niistä kommentteja kiitos. Lisäksi kaikki muutkin mahdolliset kone vinkit tervetulleita ja haluaisin erityisesti tietää eri osien tämän hetkisesti linux yhteen sopivuudesta.

Mikäli konetta on tarkoitus raahata mukana, kannattaa miettiä tuota väh. 15" rajoitusta. 12" kulkee huomattavasti mukavammin mukana ja kyseiseen värkkiin voi ostaa Sitten Joskus(tm) ulkoisen näytön, mikäli 12" ei ole tarpeeksi. Mikäli kuitenkin haluat 15" ja aiot kantaa mukana, suosittelen pistämään merkille myös laitteen painon. Halvoissa yli 15" näytöllä varustetuissa "tehokannettavissa" myös akkukesto on yleensä niin kuraa, ettei kyseisen laitteen kantaminen mukana loppupeleissä ole mikään todellinen vaihtoehto.

Lainaus
Sony VAIO AR41L - Core 2 Duo T7100 1.8 GHz - 17" TFT 1 339,49€
http://www.digicomp.fi/product_info.php?cat_id=1776&products_id=335395
koneessa NVIDIA® GeForce® 8400M GT 128mt, onko tuettu linukalla? tehot tuossa kortissa pitäis varmaa riittää 3d pyöritykseen.
vähän kyllä epäilyttää tuo 2 GT maksimi muistimäärä, ei ole yhteen laajennusvaraa.
Toimiiko bluetooth donglet ubuntussa, kun tossa ei ole bluetoothia. jos sattuis joskus olemaan varaa bluetooth puhelimeen, tämän jälkeen.:)

Mikäli 2 gigatavua muistia ei riitä (nyky)kannettavaan, niin ihmettelen mitä oikein sillä teet. :)

Suosittelen myös ostamaan läppärin, jossa bluetooth on sisäänrakennettuna ja painoa edes hieman vähemmän kuin tuo massiiviset 3,8kg. Jos konetta ei ole tarkoitus kantaa mukanaan ympäriinsä, niin 1500 euroa voi myös käyttää pöytäkoneeseen saaden paljon enemmän vastinetta rahalleen. Itselläni on Asuksen V6J, johon olen ollut jotenkuten tyytyväinen. Värkissä pyörii Nvidian 7400Go, jolla ainakin World of Warcraft pyörii moitteetta Ubuntussa. Windows-puolella potkua on jopa Supreme Commanderiin, joten eiköhän tuo 8400 aja myös asiansa.

Lainaus
Toimiiko Atin kortit vieläkään, en ole niitä katellut, kun on sellainen käsitys ettei 3D ominaisuudet pelaa niissä kunnolla.

Riippuu vähän mistä roikkuu, kannattaa katsella foorumeita ym. Yksi hyvä sivusto on myös Ubuntun LaptopTestingTeamin wiki, josta löytää per-malli yhteensopivuustietoja eri värkeistä.

Myös yleinen tieto siitä, miten eri merkkien huolto toimii, kannattaa selvittää. Foorumi-itkuun kannattanee aina suhtautua varauksella, mutta ainoa merkki, jota itse pyrin kaihtamaan, on Acer. Asuksen huollosta ei ole kuin hyvää sanottavaa (nouto kotiovelta, palautus sovitun ajan sisällä kotiovelle, 2 vuoden takuu).

Ehkä yleisenä nyrkkisääntönä voisi todeta, että kannattaa tarkistaa muutamat laitteet: Bluetoothin olemassaolo, wlanin valmistaja ja läppärin yleinen toimivuus läppärinä, eli toimivatko hibernate/suspend-tilat. BT:n saa mukaan tietenkin myös donglella, mutta eri asia sitten kuka niitä jaksaa.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #6 : 27.07.07 - klo:11.29 »
GF 8400M ei sovi pelaamiseen. Vähintään

8600M (tai mieluummin joku 8800M).
Myös 7900 kannettavat versiot toimii.


nailor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #7 : 27.07.07 - klo:11.32 »
GF 8400M ei sovi pelaamiseen. Vähintään

8600M (tai mieluummin joku 8800M).
Myös 7900 kannettavat versiot toimii.

Riippuu mitä pelaa. Kannattaa tarkistaa tuo ylempi viestini. Supreme Commander (windowsissa) pyörii 7400go:lla hyvin (tosin karkit karsittuina). HL2, HL2 Episode 1 pyörivät hyvin.

Linuxissa World of Warcraftin pelaaminen natiiviresolla 1400x1050 onnistuu hyvin. Toisinsanoen en siis näe mitään syytä miksei tuo 8400 olisi riittävä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #8 : 27.07.07 - klo:11.32 »
Mikäli konetta on tarkoitus raahata mukana, kannattaa miettiä tuota väh. 15" rajoitusta. 12" kulkee huomattavasti mukavammin mukana

Olen nailorin kanssa samaa mieltä. Itselleni kannettava on kannettava ja pöytäkone pöytäkone, joten katselen läppäreitä lähinnä 12–14" kokoluokassa. Resoluutio on oleellisempi, mielellään vähintään 1280×800. Nykyisessä (Asus-runkoisessa mutta Wings-merkillä myydyssä) läppärissäni on 14" näyttö mutta 1400×1050-resoluutio, oikein kiva.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

munakuutio-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #9 : 27.07.07 - klo:11.38 »
Kannattaa muuten myös hieman katsoa, että pukkaako mukaan väkisin joku Windows Vista sillä itse en siitä ainakaan maksaisi. Acereissa taitaa olla järjestään kaikissa W. Vista mukana kun ne maahantuojalta tilataan. Siitä tulee kuitenkin sitä hintaa jonkin verran mukaan.

munakuutio-

hopeatikari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #10 : 27.07.07 - klo:11.55 »
kone tulee luultavasti olemaan melko paljon paikallaan kämpässäni, mutta haluan kannettavan jotta voin ottaa koneen mukaan, jos lähden reissuun. Siitä 3D hommasta tarkoitus ei ole siis pelata aivan uusimpia uberpelejä, vaan haluan jotain wolfestein 3D, vegastriken, flygearin ja planeshiftin tapaiset pelit pyörimään. Tiedän kyllä, että siihen tarvii suljetut ajurit. Onko kellään kokemusta intelin gma x3100:sesta mitä sillä saa pyörimään? Tai voisiko joku sanoa minkä tasosen kortin wolfestein 3D ja planeshiftin pyöritykseen tarvii? Koneella on siis tarkoitus hoitaa opiskelu homma ja pelailla jonkun verran. tehoa tärkeämpää on linux yhteen sopivuus, koska olen totaalisen kyllästynyt vintoosaan.

muistista siis tarkoitin sitä, että jos tulevaisuudessa tulee tarve lisätä muistia, eihän nyt tarvi enempää, mutta tulevaisuudessa saattaa tarvita. Toisaalta siinä vaiheessa, kun mulla on taas varaa tietotekniikkaan meikä voi ostaa jo varmaan kvantti tietokoneen. :)

windowsia on hankala välttää, ehkä jos tilais zeptolta räätälöidyn koneen, mutta olen kuullut, etteivät ne vehkeet ole kovin linux ystävällisiä.

Lähden reissuun pariksi päiväksi, joten en ole pariin päivään koneen ääressä. Luen kuitenkin vastaukset heti, kun mahdollista.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #11 : 27.07.07 - klo:13.23 »
Mä olen vähän samoilla linjoilla SuperOscarin kanssa, vaikka halpisAcerini onkin toiminut kohtuullisen hyvin. Tosin mun USB 2:nen näkyy Ubuntussa USB 1.1:nä.
kurkkaa BIOSiin, oli Fujitsu-Simenenen kanssa sama ongelma, kun BIOS -päivityksen yhteydessä meni kaikki asetukset uusiksi, sieltä sain taas portit 2.0:ksi
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #12 : 27.07.07 - klo:13.50 »
Tai voisiko joku sanoa minkä tasosen kortin wolfestein 3D ja planeshiftin pyöritykseen tarvii? Koneella on siis tarkoitus hoitaa opiskelu homma ja pelailla jonkun verran. tehoa tärkeämpää on linux yhteen sopivuus, koska olen totaalisen kyllästynyt vintoosaan.
Itse olen pelannut Wolfenstein Enemy Territorya ja Planeshiftia Nvidia GeForce4 MX 440:lla. Molemmat pyörivät lagimatta, mutta olen karsinut kaikki asetukset mahdollisimman pieneksi, mutta ei sen väliä.
alias vililikku

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #13 : 28.07.07 - klo:08.53 »
Meillä on (minun entinen, mutta veljeni nykyään) HP Pavilion jossa on NVidia GeForce Go 440 64 MB (GeForce 2 tasoa tai jotain semmoista) ja sillä pyörii UrbanTerror ja Enemy Territory ilman ongelmia.
vähän kyllä epäilyttää tuo 2 GT maksimi muistimäärä, ei ole yhteen laajennusvaraa.
Miten niin, minulla on vain giga muistia ja hyvin kaikki on pelittäny (siis ei ainakaan muistista johdu ja toisen gigan saisin ostamalla sopivan gigan kamman (ja tietysti asentamalla sen).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #14 : 28.07.07 - klo:11.08 »
vähän kyllä epäilyttää tuo 2 GT maksimi muistimäärä, ei ole yhteen laajennusvaraa.
Miten niin, minulla on vain giga muistia ja hyvin kaikki on pelittäny (siis ei ainakaan muistista johdu ja toisen gigan saisin ostamalla sopivan gigan kamman (ja tietysti asentamalla sen).
Niin, mutta jos esimerkiksi on samaan aikaan päällä monta ohjelmaa (tekstinkäsittely, kuvankäsittely, selain, sähköpostiohjelma, pari työpöydänkoristettta yms.), niin nopeasti se muisti menee. Ja ohjelmatkin vaativat koko ajan enemmän muistia, joten esim. vuoden päästä voisi olla hyötyä kun ostaisi lisämuistia vaikka 4 gigaan asti. Itsekin pärjäilen ihan hyvin 376 mt:n muistilla, mutta kyllä tätä saisi olla enemmänkin. :)
alias vililikku

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #16 : 29.07.07 - klo:11.28 »
vähän kyllä epäilyttää tuo 2 GT maksimi muistimäärä, ei ole yhteen laajennusvaraa.
Miten niin, minulla on vain giga muistia ja hyvin kaikki on pelittäny (siis ei ainakaan muistista johdu ja toisen gigan saisin ostamalla sopivan gigan kamman (ja tietysti asentamalla sen).
Niin, mutta jos esimerkiksi on samaan aikaan päällä monta ohjelmaa (tekstinkäsittely, kuvankäsittely, selain, sähköpostiohjelma, pari työpöydänkoristettta yms.), niin nopeasti se muisti menee. Ja ohjelmatkin vaativat koko ajan enemmän muistia, joten esim. vuoden päästä voisi olla hyötyä kun ostaisi lisämuistia vaikka 4 gigaan asti. Itsekin pärjäilen ihan hyvin 376 mt:n muistilla, mutta kyllä tätä saisi olla enemmänkin. :)
Hoh 4Gb ;), kylläpä minäkin sanon, että tuolla gigalla pärjää hyvin vielä jatkossakin Linux käytössä. Itselläni on tuo giga muistia ja mitä olen seuraillut sen käyttö astetta niin harvemmin se menee edes yli tuon 512Mb:n. Ja Linux maailmassa kehitys ei ole aina lisää muistia vaativampaan suuntaan. Esimerkiksi tuleva KDE4 taitaa olla muisti pihimpi kuin edeltäjänsä.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #17 : 29.07.07 - klo:18.19 »
vähän kyllä epäilyttää tuo 2 GT maksimi muistimäärä, ei ole yhteen laajennusvaraa.
Miten niin, minulla on vain giga muistia ja hyvin kaikki on pelittäny (siis ei ainakaan muistista johdu ja toisen gigan saisin ostamalla sopivan gigan kamman (ja tietysti asentamalla sen).
Niin, mutta jos esimerkiksi on samaan aikaan päällä monta ohjelmaa (tekstinkäsittely, kuvankäsittely, selain, sähköpostiohjelma, pari työpöydänkoristettta yms.), niin nopeasti se muisti menee. Ja ohjelmatkin vaativat koko ajan enemmän muistia, joten esim. vuoden päästä voisi olla hyötyä kun ostaisi lisämuistia vaikka 4 gigaan asti. Itsekin pärjäilen ihan hyvin 376 mt:n muistilla, mutta kyllä tätä saisi olla enemmänkin. :)


Ajattelet varmaan windowsin gigoja. 2 Gt on TODELLA paljon muistia linuxissa. Sillä pyörittää jo kohtuullista LTSP-serveriä, jossa useita kayttäjiä yhtäaikaa useilla ohjelmilla kiinni. Toisaalta ei se muisti paljoa maksa. Sama se onko 1 vai 2 Gt. Sitä on kuitenkin molemmissa tapauksissa tarpeeksi. Jos aiot tehdä isoja A2 tms. monivärijulisteita, hanki muistia enemmän.

peran

  • Vieras
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #18 : 29.07.07 - klo:21.26 »
Eikös ton 3d-työpöydän pyörittäminenkin vaadi muistia jonkun verran, vai riittääkö, että on grafiikkakortissa riittävästi muistia?

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: 1500 € linux läppäri
« Vastaus #19 : 29.07.07 - klo:21.42 »
Joko muistin mainostaa Zeptoa?

fi.zepto.com näemmä tuolta saa koneita, ja vähän kustomoitua, mitä ne syö sisälleen. Ja voi jättää käyttiksen pois, jolloin ei tartte maksaa 130 € VHP:sta.
Itse ottaisin:
Znote 6625WD

2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500
NVIDIA® Geforce 8600M GT
2 GB (2 x 1 GB) DDR2 PC5300 / 667MHz
120 GB Samsung® Kovalevy (S-ATA), 5400rpm

15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
Intel® PRO/Wireless 4965AGN
Samsung DVD-RW Dual Layer DVD Burner (tray)

24kk takuu.

hinta hieman päälle 1400 € + mahdolliset toimituskulut ja laukku (jos haluaa). Myös erillinen hiirulainen on yleensä kiva.

« Viimeksi muokattu: 29.07.07 - klo:21.48 kirjoittanut Regel »