Heip. Kiitti vastauksista. Latasin Plasticbugs.comista..siinä heti ensimmäisillä riveillä on linkki "Gimpshop 2.2.11 deb package for Ubuntu Linux (Thanks giuliastro!) Runs great on my Ubuntu Parallels install". Siitä.
Yritin myös sitä asennusohjetta, mutta homma kaatui aika alkuunsa. Ensinnäkin versiot (glib yms) olivat vanhentuneet siitä ohjeesta, joten jouduin kahlaamaan uudempia. Ne kyllä löytyivät, mutta se configure vaihe antoi jotain erroria eikä 'make' onnistunut. Olen kyllä koko ikäni venkslannut tietokoneiden kanssa eli mikään _ihan_ käsi en ole. Dossiakin tuli hakattua pienempänä, mutta Linux/Unix yms. maailma on aivan vierasta. Tai no lähinnä nuo komentojutut. Graafiseen pääsee tosi nopeesti sisään.
Tosiaan, se Gimp antaa sellaisen käsityksen että lataa Gimpshopin.. mutta minä en näe tässä
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img508505.jpg juurikaan samaa kuin fotarissa. Jossain kehuttiin, että fotarin tapaan gshopissa hommat pyörii samassa ikkunassa ja olen kuvaruutukaappauksia nähnyt jossa näyttää aika samalta.
Eli edelleen apuja kaivataan. Ja vaikka Gimpiä parempana pitäisittekin (vai luultavasti sitä se myös on), niin itselleni tuo on niin hankala käyttöliittyvä, kun olen fotaria vuosikaudet käyttänyt ja valokuvaajana ei ole varaa käsitellä yhtä kuvaa kahta tuntia.