Kirjoittaja Aihe: GimpShopin asennus!  (Luettu 3616 kertaa)

Garp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
GimpShopin asennus!
« : 21.07.07 - klo:00.39 »
Heipulis hei. Tuli asennettua eilen Ubuntu ensimmäistä kertaa :) Hyvältä näyttää! Gimp, joka siis tuli asennuksen mukana, vaikuttaa kovin oudolta (Fotariin) tottuneena joten päätin kokeilla tuota GimpShopia. Sehän löytyi helposti Googlettamalla ja vieläpä Ubuntuun sopiva versio...Ei muuta kun imutukseen ja sitten se yhden klikin jälkeen näytti asentavan sen aivan issekseen. Sitten vaan tsekkaamaan valikkoja...Mistään ei Gimpshopia löytynyt. Itse Gimp kyllä löytyi edelleen. No ajattelin että se on jotenkin "muokannut" Gimpiä ;) Mutta ei. Mitään muutosta en huomaa vaikka ohjelmaa ladatessa jokin Gimpshop kuva siihen pläjähtää. Pitäisikös tässä jotain koodia nyt alkaa vääntämään? Vai olisiko alkuperäinen Gimp pitänyt ensin poistaa vai miten? Olen siis todella pahasti pihalla, toivottavasti löytyy joku kärsivällinen :) Kiitti jo etukäteen!

Kilta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
  • [k]Ubuntu user # 16109
    • Profiili
Vs: GimpShopin asennus!
« Vastaus #1 : 21.07.07 - klo:01.10 »


muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: GimpShopin asennus!
« Vastaus #2 : 21.07.07 - klo:02.11 »
Gimpshop eroaa perus-Gimpistä tietääkseni lähinnä valikoiden osalta, Windows -puolella taisi olla vielä joku yhteinen ikkuna noille Gimpin erillisille ikkunoille.

Gimpshop myös perustuu nyt jo aika vanhaan Gimp 2.2.11:aan, Gimpin uusimman version ollessa 2.2.17. En suosittelisi opettelemaan Gimpshopia, vaan suoraan tavallisen Gimpin, joka sitten on tuettuna varmasti pidempään.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Vs: GimpShopin asennus!
« Vastaus #3 : 21.07.07 - klo:08.46 »
Mistä latasit tuon Gimpshopin?

Kuulostaa vähän sille, että asennus onnistui. Olen myös kokeillut ohjelmaa joskus ja muuta eroahan siinä ei ole Gimpiin, kuin valikoiden Photoshopia muistuttava järjestys.

Garp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: GimpShopin asennus!
« Vastaus #4 : 21.07.07 - klo:12.48 »
Heip. Kiitti vastauksista. Latasin Plasticbugs.comista..siinä heti ensimmäisillä riveillä on linkki "Gimpshop 2.2.11 deb package for Ubuntu Linux (Thanks giuliastro!) Runs great on my Ubuntu Parallels install". Siitä.

Yritin myös sitä asennusohjetta, mutta homma kaatui aika alkuunsa. Ensinnäkin versiot (glib yms) olivat vanhentuneet siitä ohjeesta, joten jouduin kahlaamaan uudempia. Ne kyllä löytyivät, mutta se configure vaihe antoi jotain erroria eikä 'make' onnistunut. Olen kyllä koko ikäni venkslannut tietokoneiden kanssa eli mikään _ihan_ käsi en ole. Dossiakin tuli hakattua pienempänä, mutta Linux/Unix yms. maailma on aivan vierasta. Tai no lähinnä nuo komentojutut. Graafiseen pääsee tosi nopeesti sisään.

Tosiaan, se Gimp antaa sellaisen käsityksen että lataa Gimpshopin.. mutta minä en näe tässä http://kuvablogi.com/nayta/iso/img508505.jpg juurikaan samaa kuin fotarissa. Jossain kehuttiin, että fotarin tapaan gshopissa hommat pyörii samassa ikkunassa ja olen kuvaruutukaappauksia nähnyt jossa näyttää aika samalta.

Eli edelleen apuja kaivataan. Ja vaikka Gimpiä parempana pitäisittekin (vai luultavasti sitä se myös on), niin itselleni tuo on niin hankala käyttöliittyvä, kun olen fotaria vuosikaudet käyttänyt ja valokuvaajana ei ole varaa käsitellä yhtä kuvaa kahta tuntia.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: GimpShopin asennus!
« Vastaus #5 : 21.07.07 - klo:12.54 »
Windows -versiossa on se yhteen isoon ikkunaan kasattu käyttöliittymä valinnaisena ominaisuutena. Näin minun tietääkseni.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Vs: GimpShopin asennus!
« Vastaus #6 : 21.07.07 - klo:12.59 »
Tosiaan, se Gimp antaa sellaisen käsityksen että lataa Gimpshopin.. mutta minä en näe tässä http://kuvablogi.com/nayta/iso/img508505.jpg juurikaan samaa kuin fotarissa. Jossain kehuttiin, että fotarin tapaan gshopissa hommat pyörii samassa ikkunassa ja olen kuvaruutukaappauksia nähnyt jossa näyttää aika samalta.

Tuo yhdessä ikkunassa pyöriminen on vain Windowsin (ja ehkä OS X:n ominaisuus). Linuxissa Gimpshop ei tee muita muutoksia Gimpiin, kuin muuttaa valikoita samanlaiseksi. Ja jos asennus on mennyt tuolla paketilla ok, niin sinulla on todennäköisesti käytössäsi gimpshop.

Käyttöliittymä voi tuntua aluksi vieraalle, mutta gimpshop kuitenkin auttaa siinä, että ominaisuudet löytyvät samoista paikoista, kuin tutussa fotarissa. Ominaisuudetkin riittävät pitkälle, mutta aivan yhtä tasokas ohjelma gimp / gimpshop ei kuitenkaan ole.

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Vs: GimpShopin asennus!
« Vastaus #7 : 21.07.07 - klo:13.48 »
Yritin myös sitä asennusohjetta, mutta homma kaatui aika alkuunsa. Ensinnäkin versiot (glib yms) olivat vanhentuneet siitä ohjeesta, joten jouduin kahlaamaan uudempia. Ne kyllä löytyivät, mutta se configure vaihe antoi jotain erroria eikä 'make' onnistunut.

Tästä vielä sen verran, että tuo ohje opastaa kääntämään gimpshopin lähdekoodista. Sille tielle ei kannata lähteä, kun vaan aina ihan poikkeustapauksissa. Eli ensin aina kannattaa tarkistaa, että josko ohjelma löytyisi valmiiksi paketoituna Ubuntun pakettivarastoista, sitten koittaa etsiä valmista ohjelmapakettia (tässä tapauksessa löytyi) ja vasta sen jälkeen lähteä miettimään tätä lähdekoodista kääntämistä. Ubuntun suosion takia ohjelmapaketteja on yleensä hyvin saatavilla, joten tarve itse kääntämiseen on hyvin poikkeuksellista.