Kirjoittaja Aihe: home-osion käyttö ja sen piilotiedostot  (Luettu 2330 kertaa)

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
home-osion käyttö ja sen piilotiedostot
« : 18.07.07 - klo:01.32 »
Jos home-kansio on omana osionaan ja asentaa Ubuntun uudelleen siten että haluaa säilyttää omat tiedostonsa niin... siellähän on paljon kaikenlaista asennussälää piilotiedostoina seassa! Jos oletetaan, että haluttaisi tehdä "puhdas" asennus, onko tämä ongelma?

Itsellä on käynyt muutaman kerran mielessä myös home-osion jakaminen koska monet ohjelmat näyttää myös kansiossa olevat piilotiedostot. Onko mahdollista tehdä osiointi niin, että on 2 ns. home-kansiota; toisessa asennus- ja piilotiedostot, toisessa käyttäjän omat tiedostot.. ..vai onko siinä ylipäätään mitään järkeä?

..entä erillisen "ylimääräisen" home-osion luominen. Käsittääkseni on mahdollista tehdä myös täysin erillinen osio, jonka nimi on vaikka "oma" ja liittää se järjestelmään sellaisenaan?

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: home-osion käyttö ja sen piilotiedostot
« Vastaus #1 : 18.07.07 - klo:08.51 »
jos käsitin oikein mitä ajat takaa niin hommahan hoituu käytännössä siten, että tallennat omat tiedostosi esim. toiselle kiintolevylle et homeosiolle jolloin nykyiselle homeosiolle jää ne asennus/piilotiedostot ja muut tarpeelliset tiedostosi ovat kokonaan muualla. Sinä voit käytännössä päättää itse mitä homeosiolle talletat ja jos joskus on tarpeellista tehdä se puhdas asennus ei homeosiolla ole mitään tärkeitä tiedostoja vaan ne ovat muualla turvassa.


SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: home-osion käyttö ja sen piilotiedostot
« Vastaus #2 : 18.07.07 - klo:09.22 »
Joo, siis totta kai osioita voi luoda mielensä mukaan ja kiinnittää minne haluaa. Järjestelmän määräpaikkoihin kuten /home kiinnittämisessä on tosin omat sääntönsä, ja ”hyvä tapa” olisi joka tapauksessa käyttää järkeviä liitospaikkojen nimiä. Auttanee vilkuilla Filesystem Hierarchy Standardia, jottei käytä mitään varattua nimeä.

Minä olen käyttänyt /local (aiemmin /share) liitospaikkana pöytäkoneen varasto-osiolle, joka sisältää ”ämpäreitä” yms.; kun se verkossa liitetään, paikaksi mounttaavassa päässä tulee /ext.
« Viimeksi muokattu: 18.07.07 - klo:09.26 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: home-osion käyttö ja sen piilotiedostot
« Vastaus #3 : 18.07.07 - klo:20.26 »
Ahaa.. niin vähän ajattelinkin. Usein vaan olen ohjeissa nähnyt maininnan "home-osion kooksi kannattaa määrittää jne...". Itse en ilmeisesti tarvi kovin isoa home-osiota jos en aio pitää siellä muuta kuin asennustietoja ja käyttää sitä down-loudauksen kohdekansiona (sori, sanahirviö).  :D