Kirjoittaja Aihe: Voiko systeemilevyn siirtää toiseen (uudempaan) koneeseen?  (Luettu 3492 kertaa)

Lemmentuli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kun mulla on jonkinmoisella vaivalla luotu taloyhtiön käyttöön työryhmäserveri (LAMP) ja nyt sen emolevy alkaa olla finaalissa, niin pitäisi laittaa uusi rauta puksuttamaan.
Tämä nykyinen, epävakaasti toimiva on AMD Athalon pohjainen ja tulevaksi on ajateltu P4 kone. DDR-muistia molemmissa on 1 GB, mutta uudessa on prossussa vääntöä on enemmän.

Voiko Ubuntun lsysteemilevyn siirtää uuteen koneeseen Windowsin tapaan suoraan vai edellyttääkö homma koko asennuksen uusimista? Itse Ubuntun asennus ei ole ongelma, mutta käytössä oleva työryhmäsoftan asennus automaattisiine käynnistyksineen on sen verran työläs, etten viitsisi tehdä sitä ihan alusta.

Pekka

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Voiko Ubuntun lsysteemilevyn siirtää uuteen koneeseen Windowsin tapaan suoraan

Aika fakiiri olet, jos Windowsissa olet siinä onnistunut! (Onnistuuhan se oikeilla työkaluilla kuten esmes Acronis True Imagen Universal Restorella, mutta se on toinen juttu.) Jo pelkästään piirisarjojen vaihtuminen toiseksi saattaa aiheuttaa Windowsille ratkaisemattomia ongelmia, saati prosessoriarkkitehtuurin vaihtuminen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

peran

  • Vieras
Susikasissa onnistuin tekemään kyseisellä tavalla. Muistaakseni asennuksen korjaus piti tehdä tai jotain vastaavaa. Ilmeisesti grafiikkakorttia varten laitoin ensiksi vga-tilaan. Oli ihan kiva yllätys kun toimi siten.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Voit siirtää systeemilevyn suoraan toiseen koneeseen. Joudut asentamaan Grubin ja konffaamaan X:än uudelleen.
alias vililikku

Lemmentuli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Taidan kokeilla tehdä levystä kopion valmistajan softalla ja kokeilla kepillä jäätä. Kiitoksia kommenteista.

OT: XP:n olen onnistunut siirtämään P3-koneelta AMD Athalonille ongelmitta. Totta kai näitä found new hw-imoituksia tuli, mutta ei juuri muuta.

Pekka

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
OT: XP:n olen onnistunut siirtämään P3-koneelta AMD Athalonille ongelmitta. Totta kai näitä found new hw-imoituksia tuli, mutta ei juuri muuta.

Sinulla on ollut hyvä tuuri. Minä olisin jokunen aika sitten halunnut siirtää järjestelmälevyni 850 MHz Athlonista nykyiseen 1667 MHz Athloniin (”2600+”), eikä toivoakaan. Eikä tuossa nyt aivan mahdotonta sukupolvieroakaan voi sanoa olleen!
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Lemmentuli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ehkäpä sittenkin asennan koko roskan uudelleen ja siirrän vain datan sellaisenaan. Täytyy vaan ensin perehtyä MySQL:n sielunelämään eli missä sen data oikeastaan majailee. Tämä lienee suhteellisen yksioikoista. Siirrynpä siis toiselle foorumille hakemaan vastauksia.


juyli

  • Vieras
Ehkäpä sittenkin asennan koko roskan uudelleen ja siirrän vain datan sellaisenaan. Täytyy vaan ensin perehtyä MySQL:n sielunelämään eli missä sen data oikeastaan majailee.

Linux siirtyy helposti kuten jo todettiin. Ensin siis kannattaa kokeilla, jos ei onnistu tyydyttävästi, asentaa uudelleen. Tietenkin näyttökortti oleellisesti muuttuu, konffaus on tarpeen: dpkg-reconfigure xserver-xorg.
Jos laitteen levyosioiden paikat muuttuvat, tarvitaan grubin asennus oikein määriteltynä.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
OT: XP:n olen onnistunut siirtämään P3-koneelta AMD Athalonille ongelmitta. Totta kai näitä found new hw-imoituksia tuli, mutta ei juuri muuta.

Sinulla on ollut hyvä tuuri. Minä olisin jokunen aika sitten halunnut siirtää järjestelmälevyni 850 MHz Athlonista nykyiseen 1667 MHz Athloniin (”2600+”), eikä toivoakaan. Eikä tuossa nyt aivan mahdotonta sukupolvieroakaan voi sanoa olleen!

Kyllä XP:n olen saanut ainakin useampaan otteeseen vaihdettua toiseen koneeseen/emolevyyn. Vaatii vaa aluksi emolevyn ajurien muokkaamista Windowsin geneerisiksi ajureiksi. Sen jälkeen vaa kovalevy toiseen koneeseen ja itse en ole törmännyt ainakaa viel minkäänlaisiin ongelmiin. Jos noita ajurivaihtoja ei tehnyt nii sit Windows ei käynnistyny.


SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Kyllä XP:n olen saanut ainakin useampaan otteeseen vaihdettua toiseen koneeseen/emolevyyn. Vaatii vaa aluksi emolevyn ajurien muokkaamista Windowsin geneerisiksi ajureiksi.

Joo, saattaa olla... Yleensä vain kun tämän tajuaa, on myöhäistä – vanha kone tuhannen p***un päreinä ja levy uudessa kiinni :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Voiko systeemilevyn siirtää toiseen (uudempaan) koneeseen?
« Vastaus #10 : 09.07.07 - klo:20.42 »
Itselläni moinen on onnistunut pelkällä näytön ohjaimen confauksella,

nalakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Voiko systeemilevyn siirtää toiseen (uudempaan) koneeseen?
« Vastaus #11 : 11.07.07 - klo:15.53 »
Xp:tä en ole joutunut ikinä uudelleen asentamaan konetta päivittäessäni ja taitaa olla jo kolmas tai neljäs kokonaan uusi kokoonpano menossa, näytiksiä on ollut useampiakin. On menty via-kt133 -> nforce2 -> intel 865pe -> via pt880 samalla asennuksella  ;D
Samoin ubuntun kanssa olen menetellyt. Toisella koneella ollut ubuntu 5.10 versiosta asti. Koneella oli alunperin rautana P2-266  ;) nyt on 1200 athlon ja samalla asennuksella mennään ilman mitään ongelmia ja siis nyt feisty alla.
Tokihan ainakin Xp kärsii varmasti joistakin "haamulaitteista", mutta vääntöä on tullut joka päivityskerralla niin paljon lisää ettei moisia huomaa.

marsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Voiko systeemilevyn siirtää toiseen (uudempaan) koneeseen?
« Vastaus #12 : 12.07.07 - klo:08.02 »
Itse olen ratkaissut ongelman emolevyn vaihtuessa tekemällä xp:hen korjaavan asennuksen.Laitetaan asennus cd koneeseen ja annetaan käynnistyä.Asennusohjelma kysyy uutta asennusta ja korjausta  joten siirry ensimmäiseen vaihtoehtoon.Seuraavaksi tulee uudestaan vaihtoehdot mihin winxp asennetaan sekä korjausasennus joka kopioi cd:ltä tiedostot ja korvaa niillä kovalevyllä olevat tiedot.Käyttis pysyy ihan samana paitsi joudut asentamaan näyttiksen ja emon piirisarjan ajurit sekä update päivitykset.