Toki jokainen saa päättää millaisen tulostimen hankkii, mutta päätöksenteossa on syytä olla riittävästi tietoa eritasoisten laitteiden hyvistä ja huonoista puolista. Leluja vaivaa sama ongelma sekä Linuxin että Windowsin puolella eli ajurit ovat saatavilla vain niille käyttöjärjestelmäversioille joille valmistaja haluaa tuen tarjota.
Jees, olihan sun kirjoituksessa hyviä pointteja, mm. tuon paperinsyöttöongelma, johon olen myös itse törmännyt. Mustavalko laser multa siis löytyy ja tiedän sen hyvät ja huonot puolet. Nyt kun joku valmistaja vaan keksisi valmistaa monitoimilaitteet jossa on värillinen laser-tulostus...
Luulen, että moni hankkii monitoimilaitteen lähinnä kopiokoneeksi ja tulostimeksi, ei niinkään skanneriksi. Useimmiten syy sellaisen hankkimiseen lieneekin helppokäyttöisyys sekä pieni tilan tarve. Itse en sellaista luultavasti ostaisi, jos olisin koneen ainoa käyttäjä. Vallitsevissa olosuhteissa totesin sen kuitenkin olevan helpoin ratkaisu.
Ajureiden tuesta puhuttaessa homma ei mun mielestä ole enää niin yksinkertainen. Harva käyttää enää Windows 95:ttä tms, joten voitaneen sanoa että kaikkiin moderneihin ja yleisempiin käyttöjärjestelmiin löytyy yleensä ajurit, poikkeuksena Linux. Lisää painostusta laitevalmistajien suuntaan, niin eiköhän tilanne jossain välissä ala muuttua.
Jokin aika sitten törmästin scanbuttond -projektin sivulla skriptiin, jolla skanneri sylkäisee tulosteen suoraan printterille. Sen avulla yhdistelmäni ei kauheasti eroa simppelistä kopiokoneesta. http://gentoo-wiki.com/Scanner_buttons_and_one-touch_scanning
Itse käytin vastaavaa systeemiä ennen monitoimilaitteiden valtakautta kymmenisen vuotta sitten. Canonin skannerissa tuli silloin mukana ohjelma joka oli näytöllä oleva kopiokoneen paneeli. Siitä pääsi suoraan valitsemaan kopiomäärän, suurennus-suhteet yms. Huono puoli oli, että aina täytyi tietokone käynnistää kopiointia varten.