Kirjoittaja Aihe: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet  (Luettu 5484 kertaa)

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« : 24.06.07 - klo:19.39 »
Äsken selailin mm. HP:n monitoimilaitteita ja yritin löytää laitetta joka sekä skannaisi että tulostaisi Linuxin alla. Tarkoituksena tietysti on, että laite ei toimi "jotenkuten", vaan että laatu tulostaessa ja skannatessa olisi samaa laatua kuin Windowsin tai Macin ajureillakin. Laite saisi erittäin mielellään olla myös sellainen että sen pystyy liittämään verkkoon.

Uusista tulostimista löytyy melko nihkeästi Linux-mainintaa niin HP:n omilla, kuin Openprintin tai XSanenkin sivuilla. Skannauspuoli lienee suurin ongelma, sillä monet laitteet saa tulostamanaan ainakin turboprintin ajureilla.

Pistäkäähän tänne siis viestiä laitteista joiden tiedätte toimivan - eikä oo pakko olla HP, voi olla muukin valmistaja.
« Viimeksi muokattu: 24.06.07 - klo:19.43 kirjoittanut ked »

peran

  • Vieras
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #1 : 24.06.07 - klo:22.49 »
Tulostuspuolella avainsana taitaa olla PostScript-tulostin, mutta PostScript-monitoimilaitteet on kyllä varsin kalliita, jos skannaus sitten yleensäkään toimiin niin hyvin.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #2 : 24.06.07 - klo:23.38 »
Todennäköisesti helpoimmalla pääsee kun hankkii monitoimilaitteen sijasta erilliset laitteet.

Oikeat1 tulostimet ovat uusina varsin hintavia joten suosittelen lasertulostimen hankkimista käytettynä. Esimerkiksi Huuto.netistä löytyy "laserjet"-hakusanalla varsin mukavasti tarjokkaita joista suurin osa on hinnaltaan 100 euron kieppeillä. Niistä tosin kannattaa karsia heti kättelyssä mallit joissa paperisyöttäkaukalo on pystyasennossa, sillä kyseisissä laitteissa on yleensä ongelmia paperinsyötön kanssa.

Olen aikaisemmin kirjoittanut pari viestiä eräseen toiseen säikeeseen tulostimista ja niiden ostamisesta käytettynä. Alla linkit molempiin viesteihini.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8286.msg59168#msg59168
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8286.msg59845#msg59845

Jos nyt yhden esimerkin tuolta Huuto.netistä poimin niin tämä 60 euron hintainen HP LaserJet 5m vaikuttaa varsin kelvolta laitteelta.


1 Oikeat tulostimet tukevat PostScript-tulostusta tai vähintään PCL-tulostusta. Halvat lelut kannattaa jättää suosiolla ostamatta.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #3 : 25.06.07 - klo:13.30 »
Mun mielestä kommentit halvoista leluista kannattaa jättää omaan arvoonsa ja antaa kunkin itsensä päättää minkälaista tulostinta tarvii. Oli laite mikä tahansa, alkuperäinen ongelma oli ajureiden puuttuminen.

Tiedän, että monitoimilaitteet on ns. "leluja", mutta oma tarpeeni oli tulostaa myös väreissä (HP LaserJet 5m on käsittääkseni mustavalkoinen). Toinen tarve oli, että laitteella pitäisi pystyä myös ottamaan kopioita ilman tietokonetta. Tietysti hyvä skanneri ja värilaser olisi herkullinen yhdistelmä - tosin epäkäytännöllinen, jos kopiokoneenakin käytetään.

kukka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #4 : 25.06.07 - klo:18.59 »
Minulla on HP PSC 2355, ja se toimii ihan ok. Pari kertaa on tullut ilmoitus että tulostinta ei löydy, tai on ollut älyttömän hitaalla, muistaakseni windowsin kanssa niitä ei sattunut. (Ja ongelma voi olla sekin että minä vasta opettelen tämän feistyn kanssa...) Laadusta en osaa sanoa mitään koska tulostan lähes pelkästään tekstiä. Skannaus toimii myös, tosin siinäkin olen kokeillut vain ihan yksinkertaisia kuvia/tekstejä. Ja tossahan on myös se monistuskone.

Storck

  • Vieras
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #5 : 25.06.07 - klo:22.26 »
Ei ihan uusinta uutta..  hp psc 1350,,,  Hyvin pelitti Susella ja hyvin pelittää Ubuntulla, jälki hyvää ja kaikki toiminnot pelaa.

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #6 : 25.06.07 - klo:22.48 »
Itse pähkäilin samaa vuosi sitten ja päädyin ostamaan erikseen halvan laser printterin (Samsung) ja skannerin (Cannon Lide), koska en halunnut laittaa rahaa kunnon monitoimilaitteeseen, tuhertaa sen kanssa pitkään ja silti joutua toteamaan, että ei oikein toimi.

Jokin aika sitten törmästin scanbuttond -projektin sivulla skriptiin, jolla skanneri sylkäisee tulosteen suoraan printterille. Sen avulla yhdistelmäni ei kauheasti eroa simppelistä kopiokoneesta. http://gentoo-wiki.com/Scanner_buttons_and_one-touch_scanning

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #7 : 25.06.07 - klo:22.55 »
Mun mielestä kommentit halvoista leluista kannattaa jättää omaan arvoonsa ja antaa kunkin itsensä päättää minkälaista tulostinta tarvii.

Toki jokainen saa päättää millaisen tulostimen hankkii, mutta päätöksenteossa on syytä olla riittävästi tietoa eritasoisten laitteiden hyvistä ja huonoista puolista. Leluja vaivaa sama ongelma sekä Linuxin että Windowsin puolella eli ajurit ovat saatavilla vain niille käyttöjärjestelmäversioille joille valmistaja haluaa tuen tarjota.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #8 : 27.06.07 - klo:16.14 »
Toki jokainen saa päättää millaisen tulostimen hankkii, mutta päätöksenteossa on syytä olla riittävästi tietoa eritasoisten laitteiden hyvistä ja huonoista puolista. Leluja vaivaa sama ongelma sekä Linuxin että Windowsin puolella eli ajurit ovat saatavilla vain niille käyttöjärjestelmäversioille joille valmistaja haluaa tuen tarjota.

Jees, olihan sun kirjoituksessa hyviä pointteja, mm. tuon paperinsyöttöongelma, johon olen myös itse törmännyt. Mustavalko laser multa siis löytyy ja tiedän sen hyvät ja huonot puolet. Nyt kun joku valmistaja vaan keksisi valmistaa monitoimilaitteet jossa on värillinen laser-tulostus...

Luulen, että moni hankkii monitoimilaitteen lähinnä kopiokoneeksi ja tulostimeksi, ei niinkään skanneriksi. Useimmiten syy sellaisen hankkimiseen lieneekin helppokäyttöisyys sekä pieni tilan tarve. Itse en sellaista luultavasti ostaisi, jos olisin koneen ainoa käyttäjä. Vallitsevissa olosuhteissa totesin sen kuitenkin olevan helpoin ratkaisu.

Ajureiden tuesta puhuttaessa homma ei mun mielestä ole enää niin yksinkertainen. Harva käyttää enää Windows 95:ttä tms, joten voitaneen sanoa että kaikkiin moderneihin ja yleisempiin käyttöjärjestelmiin löytyy yleensä ajurit, poikkeuksena Linux. Lisää painostusta laitevalmistajien suuntaan, niin eiköhän tilanne jossain välissä ala muuttua.

Jokin aika sitten törmästin scanbuttond -projektin sivulla skriptiin, jolla skanneri sylkäisee tulosteen suoraan printterille. Sen avulla yhdistelmäni ei kauheasti eroa simppelistä kopiokoneesta. http://gentoo-wiki.com/Scanner_buttons_and_one-touch_scanning

Itse käytin vastaavaa systeemiä ennen monitoimilaitteiden valtakautta kymmenisen vuotta sitten. Canonin skannerissa tuli silloin mukana ohjelma joka oli näytöllä oleva kopiokoneen paneeli. Siitä pääsi suoraan valitsemaan kopiomäärän, suurennus-suhteet yms. Huono puoli oli, että aina täytyi tietokone käynnistää kopiointia varten.

peran

  • Vieras
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #9 : 27.06.07 - klo:18.23 »
Jees, olihan sun kirjoituksessa hyviä pointteja, mm. tuon paperinsyöttöongelma, johon olen myös itse törmännyt. Mustavalko laser multa siis löytyy ja tiedän sen hyvät ja huonot puolet. Nyt kun joku valmistaja vaan keksisi valmistaa monitoimilaitteet jossa on värillinen laser-tulostus...

Sellainen on kyllä olemassa olisikohan Minoltalla. Siis melko kohtuuhintainen. Kalliita toki on ollut jo pitkähkön tovin. Tosin niiden scannereiden toimivuudesta ei ole henk. koht. kokemusta.

Tälläinen mainos ko. tuotteesta löytyi.
http://www.superwarehouse.com/Minolta_QMS_Color_Laser_Printers/b/219/c/1861

Edit - jollekin minoltalle löytyi myös vapaat ajurit Linuxiin.
« Viimeksi muokattu: 27.06.07 - klo:18.25 kirjoittanut peran »

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #10 : 28.06.07 - klo:20.06 »
Ajureiden tuesta puhuttaessa homma ei mun mielestä ole enää niin yksinkertainen. Harva käyttää enää Windows 95:ttä tms, joten voitaneen sanoa että kaikkiin moderneihin ja yleisempiin käyttöjärjestelmiin löytyy yleensä ajurit, poikkeuksena Linux.

Juuri tässä pari päivää sitten luin jostakin vihaista avautumista kun vuoden ikäiseen Canonin tulostimeen ei saanut Vista-ajureita.

Lainaus
Lisää painostusta laitevalmistajien suuntaan, niin eiköhän tilanne jossain välissä ala muuttua.

Omasta puolestani ainoa hyväksyttyvä vaihtoehto on laitteiden speksien vapauttaminen. Laitevalmistajien omista suljetuista ajureista ei ole mitään iloa kun tuki saattaa lakata koska tahansa. Kovin moni tuskin haluaa käyttää vanhaa jakelua vain sen vuoksi että tulostin toimisi.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #11 : 29.06.07 - klo:11.14 »
Itsellä BROTHER DCP-330C. Kaikki muut toimii, paitsi tietokoneelta tulostus valokuvapaperille. Valokuvapaperia ei löydy tylostusvalikoista. Homman voi kiertää siirtämällä tulostettavat kuvat tikulle ja tikku kiinni tulostimeen.

Skannausjälki ja tulostusjälki muuten ok.

Ajurit ja asennusohjeet sain feistyyn suoraan brotherin sivuilta. Alkuun oli hiukka hankaluuksia (http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=10477.0) mutta nyt toimii moitteetta.
« Viimeksi muokattu: 30.06.07 - klo:10.33 kirjoittanut ilkkak »

Marko Lavikainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 130
    • Profiili
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #12 : 29.06.07 - klo:12.39 »
Asensin juuri eilen monitoimilaitteen HP Deskjet F370:n Feistyyn.

Asennus meni heittämällä läpi. Feisty havaitsi laitteen suoraan tulostimena "DeskJet-F300". Listaan avautui kaksi vaihtoehtoa ja valitsin jälkimmäisen, jossa mainittiin ajuri 'hpijs'. Enempää ei tarvinnut. Tulostus ja skannaus toimi saman tien.


ighea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
  • Linux Power since 2001
    • Profiili
    • blogi&ks
Vs: Uudet Linux-yhteensopivat monitoimilaitteet
« Vastaus #13 : 01.07.07 - klo:14.02 »
Samgsung SCX-4200 mustavalkolaser/scanneri on omassa käytössä ja valmistajan puolesta ajurit. Scannauksen kanssa tosin saa hieman leikkiä, ettei se tee pahuuksiaan.
Real Unix/Linux men, do not use Emacs, neither vi, neither ed
They use cat, and get it right the first time

Pikaruokaa.fi - Vatsantäytettä vaikka kotiovelle kuljetettuna