Joten Rampelle ja Jannelle piiiiiiiiiiitkäääääääää miinusta
vai että vielä miinusta
kyllä minä olen täällä edelleen päivittäin vieraillut useampaankin kertaan, varmaan vastaillutkin jotain. tämä siis siitäkin huolimatta etten minä itseäni kovin suurena asiantuntijana pidä. ubuntu minulla on kyllä edelleen käytössä sekä kotona, että nykyisin myös töissä.
mutta vastaustiheyden hiipuminen on tosiasia ja siihen on useampia syitäkin. yksi suuri syy on se, että ainakin minulla vapaa-aikaa tuntuu olevan entistä vähemmän. toinen suuri tekijä on foorumin kasvaminen. on toki varsin mukavaa huomata ubuntun (ja yleensä linuxin) läyttäjien määrän kasvavan, mutta samaan aikaa foorumille saapuvien viestien määrä on kasvanut valtavasti. foorumin alkuaikoina oli verraten helppoa seurata vaikka kaikkia säikeitä ja vastailla niihin, nykyisin on pakko suoritta jonkinlasita karsintaa. karsinta tapahtuu minun kohdallani tietysti minua kiinnostavien aiheiden (mielellään siis myös selvästi otsikoitujen) perusteella. kolmantena syynä on kieltämättä tietynlainen kypsyminen tiettyjen kysymysten toistumiseen, huolimatta siitä, että kysymykseen on vastattu lukemattomia kertoja foorumilla ja siitä on mahdollisesti kirjoitettu kattava selonteko wiki-kirjaankin. tämä viimeisen kuitenkin korjaantuu samalla kuin tuo toinenkin.
se, että minä, mikk0, raimo, littlelion tai muut aiemmin aktiiviset vastaajat eivät vastaa ihan joka kysymykseen on hyväkin juttu. se on tehnyt tilaa uusille aktiivisille vastaajille ja helpottanut kysyjää kokeneempia harrastajia osallistumaan foorumitoimintaan helpommin. foorumin lukijakunnan kasvaessa todennäköisyys tietynlaiseen 'peer review' tyyppiseen tarkastukseen kasvaa ja vastauksistaan hieman epävarmat vastaajat joutuvat tarkistamaan asiat ennen vastaamista ja kasvattavat samalla omaa osaamistaan. kohta meillä on foorumien ansiosta valtava määr ubuntu-osaajia
no, joka tapauksessa linux on siitä mukava, ettei opittava lopu ihan heti kesken. minäkin tunnen itseäni monta kertaluokkaa kovempia linux-osaajia ja tiedän, että heillekin tulee edelleen vastaan uusia juttuja. vaikka opittavaa olisi tälläkin hetkellä ties kuinka paljon, kehitys kulkee omaan tahtiinsa ja tuo meille jatkuvasti uusia juttuja. tämä ei tietenkään tarkoita, että linuxin käyttö olisi vaikeaa tai 'mahdotonta' oppia. alkuun pääsee hyvin mitättömilläkin tiedoilla, ja tehokas käyttökään ei vaadi ihan mahdottomia. kyse on vain siitä kuinka paljon haluaa itse omaksua.