Kirjoittaja Aihe: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?  (Luettu 6933 kertaa)

PkT

  • Vieras
Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« : 18.06.07 - klo:01.57 »
Nykyään joutuu onnen kaupalla kyselee neuvoa,kun kaikki on aloittevia.Missa on Janne ja muut osaavat jolla oli vastaus kaikkeen ongelmaan ja Mikko vai miten se nyt oikein kirjotetiin.Tää ehkä olis voinut laittaa sinne Foorumin tärkeys kohtaan,mut ainakin omasta mielestä ihan sama mitä täällä nykyään kysyy kun Janne ei oo vastaamassa Owdy oli kans sellainen joka osas autaaongelmassa kuin ongelmassa,mutta sekin näytää olevan Opensusen käyttäjiä nykyään.Tyhmä postaus sinäänsä,mutta tuli vaan mieleen että ollanko me kaikki täällä nykyää aloittelioita?Te osaavat älkää unohtako meitä noobbeja:)

PkT

  • Vieras
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #1 : 18.06.07 - klo:02.07 »
Ai joo Raimoa ei olla kans unohdettu.Kaikki nää vanhan ajan käyttäjät missä te ootte nykyään?

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #2 : 18.06.07 - klo:06.01 »
Olen pannut saman merkille. Harmillinen juttu.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #3 : 18.06.07 - klo:08.20 »
Siellä on kesä ja ihmisillä on muutakin tekemistä kuin istua 24/7 koneen ääressä. Suotakoon ihmisille hyvä kesäloma ;)

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #4 : 18.06.07 - klo:09.51 »
Ja varmaan parempi se että joku yrittää auttaa kuin se että ketään ei kiinnosta...aina voi sanoa että googleta nobo tai rtfm :) Ja tosiaan kaikki täällä varmaan ihan vapaaehtoisesti toisiaan auttavat joten ei ketään voi pakottaa täällä päivystämään...kesälläkään :P

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #5 : 18.06.07 - klo:10.09 »
Ei täällä mitään vapaaehtoisesti olla. Ubuntu-noobien auttaminen on VELVOLLISUUS... jopa tärkeämpi täyttää kuin asevelvollisuus !

Tosi Ubu-mies ei lomia pitele eikä niiden perään kysele vaan on abauttiarallaa 21/24 tällä palstalla odottamassa miten voisi auttaa ja loput 3 kehittelee uusia sovelluksia. ;)

Joten Rampelle ja Jannelle piiiiiiiiiiitkäääääääää miinusta :)
« Viimeksi muokattu: 18.06.07 - klo:10.11 kirjoittanut nebula »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #6 : 18.06.07 - klo:10.48 »
Kieltämättä. Minulla on nyt monta postausta, mutta on ei kovin moneen ratkaisua. :( No jaa sitten kun kesä loppuu niin varmaankin saadaan taas pro:t tänne foorumille. :)

Syyttäkää kesää. ;D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #7 : 18.06.07 - klo:11.06 »
Siellä on kesä ja ihmisillä on muutakin tekemistä kuin istua 24/7 koneen ääressä. Suotakoon ihmisille hyvä kesäloma ;)


Juuri näin. Ubuntu ei ole koko elämä ja ihmisillä toki muutakin tekemistä, kuin vääntää rautalangasta vastauksia jos jonkun moisiin kysymyksiin. Toki hauskaahan se vääntelykin saattaa olla  :D
Nautitaan kesästä silloin kun se on mahdollista. Kyllä sitten kaamos-aikaan riittää taas aikaa näytön äärellä vietettäväksi.
Poistuu taka vasemmalle - - -

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #8 : 18.06.07 - klo:11.33 »
Nykyään joutuu onnen kaupalla kyselee neuvoa,kun kaikki on aloittevia.Missa on Janne ja muut osaavat jolla oli vastaus kaikkeen ongelmaan ja Mikko vai miten se nyt oikein kirjotetiin.Tää ehkä olis voinut laittaa sinne Foorumin tärkeys kohtaan,mut ainakin omasta mielestä ihan sama mitä täällä nykyään kysyy kun Janne ei oo vastaamassa Owdy oli kans sellainen joka osas autaaongelmassa kuin ongelmassa,mutta sekin näytää olevan Opensusen käyttäjiä nykyään.Tyhmä postaus sinäänsä,mutta tuli vaan mieleen että ollanko me kaikki täällä nykyää aloittelioita?Te osaavat älkää unohtako meitä noobbeja:)
Minusta täällä on vastattu moniin kysymyksiin ja ongelmia on ratkaistu. Ei ole minusta mitään ongelmaa (ainakaan isoa :)).
alias vililikku

juyli

  • Vieras
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #9 : 18.06.07 - klo:11.36 »
Nykyään joutuu onnen kaupalla kyselee neuvoa,kun kaikki on aloittevia.

Palstalle on selvästi tullut uusia aktiivisia neuvojia/vastaajia. He vastaavat jo usein aiemmin vastattuihin kysymyksiin varsin sukkelasti. Näinollen "gurujen" tai "vanhojen partojen" ei tarvitse vastailla enemmän tai vähemmän triviaaleihin kysymyksiin.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #10 : 18.06.07 - klo:12.53 »
jep

kesä on ja se vaikuttaa varmasti, mutta onhan meillä tuo elias ja pari muuta  ;D

hyvää kesää vain kaikille.

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #11 : 18.06.07 - klo:12.58 »
Yksi syy voi olla myös se, että Ubuntu suosio on viime aikoina kasvanut niin paljon, että yhtä "gurua" kohden on 100 noobbia. Koita siinä sitten vastailla. :) Täytyy myöntää, että itsekkin olen aika laiska vastailemaan vaikka joku minua guruna saattaisi jopa pitää...

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #12 : 18.06.07 - klo:13.32 »
Koodia: [Valitse]
apt-get install pyhäneuvonantaja-1.5.0.0.22
koitteles tota  ;D
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

shadowi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • ~wandering mind
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #13 : 18.06.07 - klo:13.49 »
Itselläni on semmoinen pienimuotoinen ongelma, että Ubuntuista viimeksi käytin Dapperia, kun se ilmestyi - enkä silloinkaan tällä ykköskoneellani. Nykyään ei ole buntuja koneilla, joten olen pudonnut kelkasta niiden kehityksen suhteen. Ehkä tärkein syy Ubuntun kuoppaamiseen oli Gentoon paljon parempi säädettävyys (use-flägit jne.), omasta mielestäni parempi init-systeemi, oikeastaan kaikki paketit löytyvät yhdestä pakettivarastosta (ei tarvitse monia pakettivarastoja etsiä/lisäillä kuin harvoin) ja gentoo on myös aina ajantasalla ilman jakelun uuteen versioon päivittämistä.

Kyllä sitä tietoa tietysti löytyy minunkin pääköpastani, mutta se on Gentoohon soveltuvaa, joten en voi suoralta kädeltä mennä neuvomaan ihmisiä: osa asennettavista paketeista on erinimisiä, tietyt asetukset löytyvät eri tiedostoista, init-järjestelmä on erilainen jne.

Samasta syystä en pahemmin myöskään selaile noita tuenhakualueita.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #14 : 18.06.07 - klo:14.30 »
Yksi syy voi olla myös se, että Ubuntu suosio on viime aikoina kasvanut niin paljon, että yhtä "gurua" kohden on 100 noobbia. Koita siinä sitten vastailla. :) Täytyy myöntää, että itsekkin olen aika laiska vastailemaan vaikka joku minua guruna saattaisi jopa pitää...
Mä aattelin tota kans. Ubuntu tutuksi-wikikirja on myös unohtunut suurimmalta osalta noobeja.
Tänne on tullut vähän liikaakin aiheita tyyliin: "mikä täs on kun en voi asentaa ohjelmia? mikä ihmeen sudo? kuka root?"

PS. Lukekaa siis kaikki FAQit ja käyttäkää hakua! :)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #15 : 18.06.07 - klo:15.52 »
Yksi syy voi olla myös se, että Ubuntu suosio on viime aikoina kasvanut niin paljon, että yhtä "gurua" kohden on 100 noobbia. Koita siinä sitten vastailla. :) Täytyy myöntää, että itsekkin olen aika laiska vastailemaan vaikka joku minua guruna saattaisi jopa pitää...
Mä aattelin tota kans. Ubuntu tutuksi-wikikirja on myös unohtunut suurimmalta osalta noobeja.
Tänne on tullut vähän liikaakin aiheita tyyliin: "mikä täs on kun en voi asentaa ohjelmia? mikä ihmeen sudo? kuka root?"

PS. Lukekaa siis kaikki FAQit ja käyttäkää hakua! :)


Samaa mieltä ensin:      http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

Ja sitten tuolla oikeassa yläkulmassa on haku josta löytyy jo vastaus useimpiin kysymyksiin.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Stupido

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 176
  • Gutsy Gibbon
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #16 : 18.06.07 - klo:15.54 »
Jos Firefoxin aloitussivuna olisi Ubuntu tutuksi, aloittelioiden viestit vähenisivät 50%.

Tsiisus miten myöhään te valvotte? PkT lähetti kymmentä yli 2 yöllä viestin ja igor_2 kuudelta aamulla.  :D
« Viimeksi muokattu: 18.06.07 - klo:15.56 kirjoittanut Stupido »

Ubuntun käyttäjä jo vuodesta 2006.

Fa1r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 221
  • Reply #1!
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #17 : 18.06.07 - klo:16.16 »
...
Tsiisus miten myöhään te valvotte? PkT lähetti kymmentä yli 2 yöllä viestin ja igor_2 kuudelta aamulla.  :D
Se on kato ku o lapset saanu nukkuu nii pääsee perheenpääkin vilkaisee foorumille ;P
Tai sitte herää siihe että pitää kysyä jotain kollektiivilta.
Tai ... :P
What you don't know can hurt you, only you won't know it.
--$(fortune)
Elastisen Linux-biisi

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #18 : 18.06.07 - klo:18.56 »
Joten Rampelle ja Jannelle piiiiiiiiiiitkäääääääää miinusta :)

vai että vielä miinusta :)

kyllä minä olen täällä edelleen päivittäin vieraillut useampaankin kertaan, varmaan vastaillutkin jotain. tämä siis siitäkin huolimatta etten minä itseäni kovin suurena asiantuntijana pidä. ubuntu minulla on kyllä edelleen käytössä sekä kotona, että nykyisin myös töissä.

mutta vastaustiheyden hiipuminen on tosiasia ja siihen on useampia syitäkin. yksi suuri syy on se, että ainakin minulla vapaa-aikaa tuntuu olevan entistä vähemmän. toinen suuri tekijä on foorumin kasvaminen. on toki varsin mukavaa huomata ubuntun (ja yleensä linuxin) läyttäjien määrän kasvavan, mutta samaan aikaa foorumille saapuvien viestien määrä on kasvanut valtavasti. foorumin alkuaikoina oli verraten helppoa seurata vaikka kaikkia säikeitä ja vastailla niihin, nykyisin on pakko suoritta jonkinlasita karsintaa. karsinta tapahtuu minun kohdallani tietysti minua kiinnostavien aiheiden (mielellään siis myös selvästi otsikoitujen) perusteella. kolmantena syynä on kieltämättä tietynlainen kypsyminen tiettyjen kysymysten toistumiseen, huolimatta siitä, että kysymykseen on vastattu lukemattomia kertoja foorumilla ja siitä on mahdollisesti kirjoitettu kattava selonteko wiki-kirjaankin. tämä viimeisen kuitenkin korjaantuu samalla kuin tuo toinenkin.

se, että minä, mikk0, raimo, littlelion tai muut aiemmin aktiiviset vastaajat eivät vastaa ihan joka kysymykseen on hyväkin juttu. se on tehnyt tilaa uusille aktiivisille vastaajille ja helpottanut kysyjää kokeneempia harrastajia osallistumaan foorumitoimintaan helpommin. foorumin lukijakunnan kasvaessa todennäköisyys tietynlaiseen 'peer review' tyyppiseen tarkastukseen kasvaa ja vastauksistaan hieman epävarmat vastaajat joutuvat tarkistamaan asiat ennen vastaamista ja kasvattavat samalla omaa osaamistaan. kohta meillä on foorumien ansiosta valtava määr ubuntu-osaajia :)

no, joka tapauksessa linux on siitä mukava, ettei opittava lopu ihan heti kesken. minäkin tunnen itseäni monta kertaluokkaa kovempia linux-osaajia ja tiedän, että heillekin tulee edelleen vastaan uusia juttuja. vaikka opittavaa olisi tälläkin hetkellä ties kuinka paljon, kehitys kulkee omaan tahtiinsa ja tuo meille jatkuvasti uusia juttuja. tämä ei tietenkään tarkoita, että linuxin käyttö olisi vaikeaa tai 'mahdotonta' oppia. alkuun pääsee hyvin mitättömilläkin tiedoilla, ja tehokas käyttökään ei vaadi ihan mahdottomia. kyse on vain siitä kuinka paljon haluaa itse omaksua.
Janne

Credo

  • Vieras
Vs: Minne on hävinnyt ne osaavat neuvojat?
« Vastaus #19 : 02.07.07 - klo:16.47 »
No hyvä homma että neuvojia ongelmaan löytyy,mutta noi tutut ja turvalliset neuvojat tuli tutuiksi ja turvallisiksi ;) Sama joka aiheen aloitti nimimerkki oli vaan pakko vaihtaa,kun näytti olevan käytössä siellä sun täällä ;D Ei toki ollut omia tilejä suurinkaan osa! T: X PkT nyt Credo. Hyvää ja aurinkoista kesää kaikille Ubuntu foorumilaisille täältä lapin portilta.