Kirjoittaja Aihe: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?  (Luettu 61108 kertaa)

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #180 : 20.08.07 - klo:12.09 »
Ai niin, tuo SAM Linux onnistui jotenkin muuttamaan 40Gt Home -osion / -osioksi ja alkuperäisen 7,8Gt / -osion toiseksi swap -osioksi, eli kaksi swappia ja / -osio, ihme että toimi.

Sitä paitsi SAM on kaamean myrkynvihreä. Ainoastaan kepulaisille suosittelen sitä...

Hig

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #181 : 15.09.07 - klo:19.19 »
Meikä veivaa Ubua Gnomella. KDE on ollu kotvan sekä openSUSEssa että K/Ubussa. Jotenkin KDE on mulla bugannu jatkuvasti joten Gnome on nyt alla. E17 ja E16 bugas vielä paljon enemmän ku KDE.

Viime tammikuussa, kun vedin Kubun koko kovolle (kyllästyin XP:hen), niin KDE viehätti vanhaa win-käyttäjää sillä kun se tuntui niin säädettävältä. Ts. siinä oli monta nappia mitä painaa. Tuli kolme - neljä vaikeutta ja koklasin Gnomea, joka toimi oikkuilematta. Se jäi sitten käyttöön.

Nyt noin 9kk menny Gnomella ja alkanu ymmärtää miten se toimii. Enää en vaihtais KDE:hen mut jotain kevyempiä ikkunamanagereja olis toki kiva koklaa.

k3b on ihan must poltto-ohjelma
rhythmbox on musta parempi ku Amarok

matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

gefa

  • Vieras
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #182 : 16.09.07 - klo:20.07 »
Tää on kyllä melkoisen turha aihe, sillä makuasioista ei voi kiistellä sano koira kun muniaan maisteli...
Mutta silti aion uskollisesti pysyä Kde käyttäjänä, kun siihen olen tottunut.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #183 : 16.09.07 - klo:22.44 »
Tää on kyllä melkoisen turha aihe, sillä makuasioista ei voi kiistellä sano koira kun muniaan maisteli...

eikös nimenomaan makuasioista voi kiistellä. tai siis objektiivisista totuuksista kiistely loppuu hyvin pian, koska voinen voi aukottomasti todistaa olevansa oikeassa. toki silloinkin voi vielä väittää vastaan, mutta silloin on vaan tyhmä (ei niin, että jotkut distro/editori/työpöytä/käyttöjärjestelmä/jne. sodat ylettömän fiksuja olisivat).

Mutta silti aion uskollisesti pysyä Kde käyttäjänä, kun siihen olen tottunut.

niin, usein näissä väittelyissä on vielä kyse siitä, että ollaan totuttu käyttämään jotain tiettyä ympäristöä joka on ehkä aluksi vaikuttanut helpommin lähestyttävältä tai vastaavaa ja tiedot vaihtoehdoista ovat varsin hataralla pohjalla. saahan noissa väittelyissä toki aikaa kulumaan, mutta oikeasti työpöytäympäristöön tutustuminen vaatii oikeasti kuukauden verran (←täysin hatusta vedetty arvio, kyse ei kuitenkaan ole päivän tai parin testaamisesta) todellista käyttöä ja oikeasti avointa suhtautumista siihen miten toista ympäristöä käytetään. jos ei opettele toisen ympäristön toimintalogiikkaa, sitä on oikeasti vähän huono arvioida.

itse käytin tosiaan aikaisemmin kde:tä ja sittemmin siirryin gnomeen. se oli aikanaan minulle oikea valinta sillä kun osasin käyttää molempia tiesin kumpi sopii minulle paremmin. kyse tässäkin oli tietysti puhtaasti henkilökohtaisista mieltymyksistä eikä mistään univeraalista paremmuudesta. nykyään olen käyttänyt gnomea jo niin kauan, että tietoni kde:stä alkavat olla vähän hataralla pohjalla, jotta voisin asiasta edes kunnolla väitellä, enkä varsinaisesti haluaisikaan tehdä niin. gnome on toiminut odotusteni mukaan ja vielä parantunut ajan kanssa, joten en ole kokenut tarvetta vaihtaa tai edes etsiä mitään muuta. toki myös edelleen oletan kde:n toimivan suurilta osin samalla logiikalla kuin ennenkin.

no, silti noita distro/editori/työpöytä/käyttöjärjestelmä/jne. -sotia pitää hengissä joidenkin pakottava tarve saada muut tekemään samoin kuin he itse ja tietysti taitojen puutteesta johtuva (tai johtumatonkin) provoilu. onneksi tällä foorumilla on harvemmin viety tätä sotimista asiallisiin säikeisiin, vaikka aina välillä joku vähän yrittää. taitaa parhaillaankin olla joku neuvomassa aloittelijaa vaihtamaan työpöytää ennen kuin tämä on edes kunnolla päässyt linuxiin käsiksi, ehkä omaa joukkuetta kannattaakseen tai vain lisätäkseen monimutkaisuutta uuden ympäristön opettelussa.
Janne

Tomaatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #184 : 17.09.07 - klo:13.59 »
Vaikea kysymys.

Rakastan kyllä KDE:tä ja sen ominaisuuksia, mutta se näyttää joiltakin osin hieman amatöörimaiselta. Liikaa valikkoja ja jotkut kohdat pistävät silmiin rumuudellaan. GNOMEssa asiat ovat sulavammin ja näyttävätkin siltä, mutta ominaisuusmäärä on valitettavan heikko. Haluaisin siihen KDEmäisen palkin, jossa olisi käynnistettävä webserveri jne. Puhumattakaan Konquerorista.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #185 : 21.09.07 - klo:14.49 »
joo turha taistelu! Kyllä kai joku Gnomestakin saattaa tykätä, vaikka en sellaisia juurikaan oo kohdannu... ;-)

Mutt esim nuo työpöydän turhakkeet - ne hienot ja riemastuttavat efektit - saa Gnomessa namiskasta tökkäämällä toimimaan ja vielä ruksittamalla valita haluamansa.

Tätä ominaisuutta ei KDE-läisille oo suotu ;-(
« Viimeksi muokattu: 21.09.07 - klo:18.51 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #186 : 21.09.07 - klo:16.24 »
joo turha taistelu! Kyllä kai joku Gnomestakin saattaa tykätä, vaikka en sellaisia juurikaan oo kohdannu... ;-)

Hassua. Minä taas olen tavannut useampia niitä, jotka pitävät Gnomesta kuin KDE:stä enemmän.

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #187 : 21.09.07 - klo:16.47 »
Käytän Ubuntua Gnomella.

Plussia:
Ubuntussa 1 kirjain vähemmän kuin Kubuntussa

Muuta en keksi, kun en ole KDE:tä käyttänyt.
Ubuntu 8.10

idiootti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #188 : 24.02.08 - klo:14.53 »
Ikuinen sotahan se on, koska se on niin makuasia. Mutta nyt ole käyttänyt 3 kuukautta kde:tä, jotta pääsisin vähän paremmin sen sielunelämään, enkä oikein kasvanut siihen kde:hen. Toki jotkin asiat oli paremmin, mutta nyt kun siirryn gnomeen takaisin, niin ainoa asia mitä jään tod. näk. kaipaamaan on dolphin, mutta kyllä olen aina sillä nautiluksella pärjännyt (ei se dolphin NIIN paljoa parempi mielestäni ole). Mutta suositeltavan arvoisia tekeleitä kumpikin on, ja toivon että ihmiset antavat mahdollisuudet kummallekkin. Se että se ei osu tunnin käytön jälkeen, ei tarkoita sitä ettei se sopisi sinulle, itsekkin meinaan aloitin linux käyttöni kde:llä, ja en voinut uskoa siirtyväni gnomeen.

Kde 4.0.1 on asennettuna, mutta sitä ei ole paljoa tullut kokeiltua, koska se on vielä niin buginen, mutta pikavilkaisulla se ei vakuuttanut. Pitänee tutkia asiaa heti kun kde 4.1 julkaistaan.

Pakko on tähän loppuun vielä sanoa, että tämä "gnome on idiooteille" on aika idioottimaista puhetta, Ja usein (huom. ei aina) kuullaan wanabee nörttien suusta, jotka käyttävät kde:tä vain siksi että se on niiden mielestä se hardcore malli. Se että idioottikin osaa käyttää sitä, ei tee siitä huonoa, tai sen käyttäjistä idiootteja. Jotkin asiat saavatkin olla helppoja, jos siinä ei hävitä tehokkuutta tai toimivuutta.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #189 : 24.02.08 - klo:15.53 »
Pakko on tähän loppuun vielä sanoa, että tämä "gnome on idiooteille" on aika idioottimaista puhetta, [...]
Se että idioottikin osaa käyttää sitä, ei tee siitä huonoa, tai sen käyttäjistä idiootteja. Jotkin asiat saavatkin olla helppoja, jos siinä ei hävitä tehokkuutta tai toimivuutta.

Tuo "gnome on idiooteille" lausahdus on lähtenyt liikkeelle siitä, että Gnomen käytettävyysihmiset tuntuvat suunnittelevan Gnomea lähtökohtaisesti idiooteille. Heidän yleisratkaisunsa käytön helpottamiseen tuntuu olevan "tarpeettomien" ominaisuuksien poistaminen jolloin myös tehokkuus ja toimivuus kärsivät.

Juuso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #190 : 24.02.08 - klo:16.05 »
Totta, itsekkin vaihtaisin kde:hen ihan sen toimivuuden takia, mutta en vain tykkää siitä :(
e17 oon ajatellut kokeilla, tää gnome on kyllä aika fail välillä :S

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #191 : 24.02.08 - klo:17.48 »
Gnomea tulee käyteltyä ja KDE:tä tuli kokeiltua erittäin lyhyen aikaa vain aivan esimmäisellä RedHat kokeilulla vuosia sitten ja nyt myöhemmin Suse 10.3 kokeilussa. Mutta luultavasti kunhan joskus vain saan hommattua eee:n asennan siihen Kubuntun ja kokeilen vielä kerran. Yksi syy on ehkä, että pidän enemmän amarokista, ktorrentista ja k3b:stä (no tällä nyt ei eee:ssä paljon käyttöä ole) kuin gnomen vastaavista yleisistä vaihtoehdoista. Ei ydl:llä kokeltu E17 ollut hassumpi sekään, mutta en oikein vain sisäistänyt sitä. Kaikissa noissa on omat hyvät puolensa ja siksi pyrin pitään mielen avoimena. Gnomen olen sisäistänyt parhaiten, mutta se johtunee siitä, että sitä on vain tullut käytettyä eniten. Ydl ja E17 yhdistelmästä ainakin pääsi siihen käsitykseen, että se on erittäin vakaa ja suht kevyt ja jotenkin muistutti enemmän fluxboxia kuin kde:tä tai gnomea, enkä oikein sisäistänyt fluxboxiakaan.

Mikäs ikkunointijärjestelmä käytti pelkkiä kuvakkeita ja hiirieleitä ikäänkuin "oikealla" virtuaalisella 3d työpöydällä? Tietokone tai mikrobittilehdessä tais olla juttua joskus vuosi pari sitten ja oli vasta alpha silloin? Melko omalaatuinen näkemys tiedostonhallinnasta, lieköhän kuopattu idea.

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #192 : 24.02.08 - klo:17.56 »
Heh, hassua että tämä topic nousi taas etusivulle. Itse olen nyt käyttänyt joitakin kuukausia KDE:tä tässä pääkoneessa, serverikoneessa on sitten Gnome. Hyvin tämä KDE:kin toiminut, mutta emt. Gnomessa on silti jotain asioita huomattavasti paremmin tehty. Tosin, tässä taas kanssa toki joitakin (se että muistaa tiedostoselaimessa minne viimeksi tallensin...).

Hyviä molemmat, samoin iki-ihana Fluxbox on mainio :)

m90

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #193 : 24.02.08 - klo:23.10 »
KDE vie selvän voiton siinä että se on "täydellinen järjestelmä". GNOME:n jälkeen joudut asentamaan (olettaen että pohjana ei ole mitään) käyttöohjelmistot erikseen. KDE tuo kaiken tarpeellisen perusasennuksessa. Ohjelmistot eivät ole aivan yhtä täydellisiä kuin muut saman tarkoituksen OO-ohjelmistot, vert. Firefox - Konqueror.

KDE:n muokattavuus on sama etu kuin Linuxilla Windowsiin verrattuna. Jokainen saa mitä haluaa, etenkin jos tietää mitä haluaa. GNOME:n puolella hyvinkin yksinkertainen muokkaus on tehty turhankin vaikeaksi. Tästä haaste: Terminaalin Tab-bar alalaitaan. KDE:ssä tämä on luokkaa 2 klikkausta.

Sotana tämä on aika turha; eihän kukaan loppujen lopuksi käydä ikkunamanageria, samoin kuin kukaan ei oikeasti käytä Linuxia.

Aapo
« Viimeksi muokattu: 24.02.08 - klo:23.12 kirjoittanut m90 »

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #194 : 24.02.08 - klo:23.40 »
Mikäs ikkunointijärjestelmä käytti pelkkiä kuvakkeita ja hiirieleitä ikäänkuin "oikealla" virtuaalisella 3d työpöydällä? Tietokone tai mikrobittilehdessä tais olla juttua joskus vuosi pari sitten ja oli vasta alpha silloin? Melko omalaatuinen näkemys tiedostonhallinnasta, lieköhän kuopattu idea.
Oiskohan ollu Bumptop. Näyttää tosin olevan vieläki alpha-asteella joten tuskinpa tulee koskaan siitä kehittymäänkään. Itekki ootin kyllä innolla tota

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #195 : 25.02.08 - klo:00.14 »
Pakko on tähän loppuun vielä sanoa, että tämä "gnome on idiooteille" on aika idioottimaista puhetta, [...]
Se että idioottikin osaa käyttää sitä, ei tee siitä huonoa, tai sen käyttäjistä idiootteja. Jotkin asiat saavatkin olla helppoja, jos siinä ei hävitä tehokkuutta tai toimivuutta.
Tuo "gnome on idiooteille" lausahdus on lähtenyt liikkeelle siitä, että Gnomen käytettävyysihmiset tuntuvat suunnittelevan Gnomea lähtökohtaisesti idiooteille. Heidän yleisratkaisunsa käytön helpottamiseen tuntuu olevan "tarpeettomien" ominaisuuksien poistaminen jolloin myös tehokkuus ja toimivuus kärsivät.
No, siinä tapauksessa on kyllä menty metsään ja pahasti, tämä idiootti ei nimittäin osaa käyttää Gnomea  ;)
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #196 : 25.02.08 - klo:02.01 »
Ohjelmistot eivät ole aivan yhtä täydellisiä kuin muut saman tarkoituksen OO-ohjelmistot, vert. Firefox - Konqueror.

Tämäkin riippuu hieman arvioijasta. Minusta Konqueror pesee Firefoxin mennen tullen. Firefoxissa on ihan kohtuullinen pohja selaimeksi¹ mutta vaatii laajennoksia jotta pääsee Konquerorin tasolle. Toki niiden laajennosten avulla siitä saa Konqueroria monipuolisemman mutta itse haluaisin että selain olisi mahdollisimman valmis suoraan paketista repäistynä.

¹ Jätin tässä huomiotta Firefoxin gtk-taustan sillä vaikka se on minulle riittävä syy välttää Firefoxin käyttöä niin selainominaisuuksien kannalta se on irrelevanttia.

Lainaus
Sotana tämä on aika turha; eihän kukaan loppujen lopuksi käydä ikkunamanageria, samoin kuin kukaan ei oikeasti käytä Linuxia.

Eihän tässä ikkunamanagereista soditakaan vaan työpöytäympäristöistä ;)

Työpöytäympäristöön kuuluu aika paljon muutakin kuin pelkkä ikkunoiden hallinta.

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #197 : 25.02.08 - klo:10.42 »
Toki niiden laajennosten avulla siitä saa Konqueroria monipuolisemman mutta itse haluaisin että selain olisi mahdollisimman valmis suoraan paketista repäistynä.

Joo, samaa mieltä tuosta. Kyllä kun asennan selaimen, niin toivon että se on sellaisenaan hyvä ilman että tarvitsee metsästää kaiken maailman härpättimiä jotta siitä saa mieleisen. Ja ei ole Operan voittanutta. :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #198 : 25.02.08 - klo:16.21 »
Toki niiden laajennosten avulla siitä saa Konqueroria monipuolisemman mutta itse haluaisin että selain olisi mahdollisimman valmis suoraan paketista repäistynä.

Joo, samaa mieltä tuosta. Kyllä kun asennan selaimen, niin toivon että se on sellaisenaan hyvä ilman että tarvitsee metsästää kaiken maailman härpättimiä jotta siitä saa mieleisen. Ja ei ole Operan voittanutta. :)

Jep jep. Juuri niin! ;D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #199 : 25.02.08 - klo:16.57 »
Toki niiden laajennosten avulla siitä saa Konqueroria monipuolisemman mutta itse haluaisin että selain olisi mahdollisimman valmis suoraan paketista repäistynä.

Joo, samaa mieltä tuosta. Kyllä kun asennan selaimen, niin toivon että se on sellaisenaan hyvä ilman että tarvitsee metsästää kaiken maailman härpättimiä jotta siitä saa mieleisen. Ja ei ole Operan voittanutta. :)

Toimii myös Ylen pikku kakkonen ym...

Terveisin jori52 :D
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10