Kirjoittaja Aihe: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?  (Luettu 67085 kertaa)

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #140 : 12.07.07 - klo:09.50 »
Tässä kuva KDE4:n teemasta (Oxygen) tällä hetkellä.

Ihan nätti, jos jätetään laskuista tuo Dolphin... Kammottava tekele, johon on kopioitu kaikki Gnomen idioottimaisuudet.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

muep

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #141 : 12.07.07 - klo:11.25 »
Tässä kuva KDE4:n teemasta (Oxygen) tällä hetkellä.

Ihan nätti, jos jätetään laskuista tuo Dolphin... Kammottava tekele, johon on kopioitu kaikki Gnomen idioottimaisuudet.

Ihan hyvä vaan, että saadaan lopultakin kunnollinen tiedostomanageri KDE:lle.

Konqueror on ihan ok, mutta jos säädän sen hyväksi tiedostomanageriksi, se ei ole webselaimena enää hyvä. Ja sama toisinpäin.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #142 : 12.07.07 - klo:11.30 »
Konqueror on ihan ok, mutta jos säädän sen hyväksi tiedostomanageriksi, se ei ole webselaimena enää hyvä. Ja sama toisinpäin.

Et ole ilmeisesti kuullut Konquerorin profiileista?
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

muep

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #143 : 12.07.07 - klo:13.29 »

Et ole ilmeisesti kuullut Konquerorin profiileista?

Nyt olen. Selittää jo jonkin verran. Silti mieluummin käytän tiedostojen hallintaan siihen nimenomaan suunniteltua ohjelmaa. Dolphinia en ole kokeillut kovin paljoa, mutta kuvankaappausten ja artikkelien perusteella se minusta näyttää oikein hyvältä.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
« Vastaus #144 : 12.07.07 - klo:13.53 »
Ei pidä Dolphinin oletusulkonäön antaa hämätä itseään. Ensimmäisen keran kun katselin luvakaappauksia tuntui se Nautiluksen kopiolta. Mutta siinä on esimerkiksi paremmin toimiva (kuitenkin rajoittuneempi) näkymän jakaminen. Puunäkymä on jo olemassa ( ei kuitenkaan KDE 3.5). Ja esimerkiksi tuon sijainnit sivupalkin saa toimimaan lähes kuten Konquerorin metabarin. Lisäksi osoitteen saa yhdellä klikkausella näkymään tekstimuodossa ja siitä nautilusmaisesta osoitteen esityksestä pääsee hyppimään pidemmällä klikkauksella suoraan alikansioihin. Lisäksi työkalurivi on myös mukautettava. Tulihan tässä ominaisuuksia, mitä Gnome ei tarjoa ainakaan suoraan  ;)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

muep

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #145 : 12.07.07 - klo:17.33 »
Nautiluksessahan on myös puunäkymä. Sijaintipalkin siinä myöskin saa tavalliseksi osoiteriviksi väliaikaisesti painamalla ctrl+L, pysyvästi valitsemalla asetuksista.

KDE:lle ei taida olla yhtään Spatial -tilassa toimivaa tiedostomanageria?
Läppäri

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
« Vastaus #146 : 12.07.07 - klo:18.03 »
Nautiluksessahan on myös puunäkymä. Sijaintipalkin siinä myöskin saa tavalliseksi osoiteriviksi väliaikaisesti painamalla ctrl+L, pysyvästi valitsemalla asetuksista.
Jep en tarkoittanut tuota suoraan vertailuksi tyyliin ei-Gnomessa. Joo vähän epäselvästi oli. Tosin esim vaikka puunäkymää pystyy vapaammin siirtelemään reunoista toiseen tai vaikkapa "metabarin" kanssa välilehdeksi eikä ärsyttävään (imo) pudotusvalikkoon jne (perustuu KDE4 alpha 1 kokeiluuni). Ehkä gconf tarjoaa jotain, mutta siihen en kajoa.

Ei haittaa yhtään. Toivottavasti Dolphiniin saadaan välilehdet päästään siitäkin vähästä.  ;) Jos sellaista haluaisin siirtyisin käyttämään ROXia. Mutta tästä tulikin mieleeni, että KDE:ssä on erinomaisen helppoa vaihtaa oletuksena olevaa tiedostomanageria.
« Viimeksi muokattu: 12.07.07 - klo:18.06 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #147 : 12.07.07 - klo:20.26 »
Ei haittaa yhtään.

Kuten ei haittaa minuakaan.

Lainaus
Toivottavasti Dolphiniin saadaan välilehdet päästään siitäkin vähästä.  ;)

Uskaltavatkohan lisätä niitä sillä sittenhän se näyttäisi melkein Konquerorilta ;)

Tuosta tulikin mieleeni että tarjoaako Dolphin tällä hetkellä osoitepalkin lisäksi mitään sellaista toiminnallisuutta jota ei Konquerorissa jo ole?

Omasta mielestäni Dolphin vaikuttaa ihan lupaavalta mutta ainakin Feistyn tarjoamasta 0.8.1 versiosta puuttuu vielä niin paljon tärkeitä ominaisuuksia että se ei millään voisi korvata Konqueroria. Toimivatko muuten Konquerorin pluginit Dolphinissa? Erityisesti kaipaan Kuick-laajennuksen tarjoamaa kopiointi- ja siirtotoiminnallisuutta.

Nakkis

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #148 : 12.07.07 - klo:22.09 »
[oimivatko muuten Konquerorin pluginit Dolphinissa? Erityisesti kaipaan Kuick-laajennuksen tarjoamaa kopiointi- ja siirtotoiminnallisuutta.
Tulee ymmärtääkseni toimimaan toisin päin KDE 4:ssä. Konquerorin tiedostoselaimen näkymä ilmeisesti tulee olemaan vain Dolphinin KPart.

Ubuntuu

• Käyttäjä
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
« Vastaus #149 : 14.07.07 - klo:12.12 »
Nuo Oxygen ikonit ovat kyllä hyvän näköset. Kerkesin jo ottamaan ne itsekkin käyttöön XFcessä. Pienet ikonit pitäisi vielä tehdä erikseen, mutta kai nekin ajallaan tulee. Tällä hetkellä kun SVG taivutetaan 16x16 ikoniksi, niin ei kauhesti saa enää selvää. Loistavat ikonit joka tapauksessa.

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #150 : 14.07.07 - klo:12.59 »
Vastaan hieman vanhaan viestiin kun minulta on jäänyt aikaisemmin mainitsematta eräs asia.

Onneksi Kwiniin on tulossa berylin kaltainen viritys niin ainakin KDE:ssä pitäisi toimia. Mielestäni Beryl/compiz fusion on aivan liian epävakaa vielä.
http://www.youtube.com/watch?v=4WBLlc6xCQ4&v3
Itselläni ei hirveästi ole ollut ongelmia Compizin kanssa, mutta meinaatko, että täysin uusi olisi vakaampi kuin noin 1,5 vuotta vanha Compiz? Toki kwin on ollut olemassa jo aikaa, mutta uudet ominaisuudet ja efektit eivät.

Aivan, KWin on ollut olemassa ilmeisesti yli kuusi vuotta. Nyt KDE 4:ää varten siitä kirjoitetaan jotkin sisäiset rakenteet uusiksi jotta ne mahdollistavat aikaisempaa laajempien 3d-efektien lisäämisen. Ilmeisesti suurin osa koodista säilyy kuitenkin muuttumattomana.

Minulla ei ole mitään faktoja mutta näppituntumalla vaikuttaisi että KWinin vaatimat muutokset 3d-efektien toteuttamiseen ovat huomattavasti pienemmät kuin Compiz Fusionin vaatimat muutokset jotta se toteuttaisi KWinin tarjoaman toiminnallisuuden.

Tämän lisäksi KWin hyödyntää 3d-kiihdytystä jos se on tarjolla mutta ei vaadi sitä toisin kuin Compiz. Käytännössä tämä tarkoittaa että Compizia käytettäessä pitäisi edelleen ylläpitää KWiniä niitä käyttäjiä varten joilla ei ole 3d-kiihdytystä. Tästä seuraa että kaikkia KWinin erikoisominaisuuksia pitäisi ylläpitää sekä KWinin että Compizin koodissa ja tässä taas ei olisi mitään järkeä.

Ubuntuu

• Käyttäjä
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
« Vastaus #151 : 16.07.07 - klo:19.57 »
Asentelin tässä Ubuntuuni KDE:n pitkästä aikaa, jotta pääsen taas vähän näppituntumalla testaamaan miten hommat toimii. Ainakin tällä koneella PDF-renderöinti oli KPDF:llä kamalaa verrattuna Gnomen Evinceen. Alla on kuvakaappaus molemmista sovelluksista "out-of-the-box" asetuksilla. Kai tuonkin saa korjattua jotenkin...?

Myönnettäköön, että en hirveän kauan jaksanut testailla, mutta muistin miksi Gnome on minua varten ja KDE ei. En voi ymmärtää KDE:n käsitystä käytettävyydestä. Mm. useassa sovelluksessa käytettävät pysty suunnassa olevat tekstit on vaikealukuisia. Adept krunaa kaiken käytettävyydellään.

Kaffeinen kun avaa ekan kerran, niin se näyttää tältä:

Onko tuo joku vitsi? :D

Huh, sainpa taas vähän päästellä höyryjä. :) On se hyvä, että Linux perustuu vaihtoehtoihin.

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
« Vastaus #152 : 16.07.07 - klo:20.16 »
Joo tuo Kaffeine ja joukko muitakin ikkunoita on vähän hassusti. Tuon korjaa aika nopeasti. Viilailun puutetta on ja minua ei haittaa tämä pintapuolinen viimeistelemättömyys Kubuntussa (ehkäpä KDE-käyttäjä haluaa päästä veivaamaan vipuja  ;D ). Kpackagessa on jo jotain käytettävyyttä ja olen käyttänyt Adeptia vain ja ainoastaan päivityksiin. Adept on täysi hirviö mielestäni eikä siitä pääse yli eikä ympäri.

Itse olen myös huomannut, että KPDF ja eräät LaTeX pdf-tiedostot näyttävät kauheilta. Ei muuten päde läheskään kaikille pdf-tiedostoille. Niin miten tuo fiksataan?
KDE neon

Ubuntuu

• Käyttäjä
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
« Vastaus #153 : 16.07.07 - klo:20.21 »
Itse olen myös huomannut, että KPDF ja eräät LaTeX pdf-tiedostot näyttävät kauheilta. Ei muuten päde läheskään kaikille pdf-tiedostoille. Niin miten tuo fiksataan?
sudo apt-get install ubuntu-desktop. Sori, oli pakko. :)

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
« Vastaus #154 : 16.07.07 - klo:20.26 »
sudo apt-get install ubuntu-desktop. Sori, oli pakko. :)
eikös pelkkä evince riitä  ;)
KDE neon

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #155 : 16.07.07 - klo:21.02 »

Tuohan näytti vähän siltä, kuin KPDF käyttäisi TeXin Computer Modern -fonttia Timesin sijaan?

Ubuntuu

• Käyttäjä
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
« Vastaus #156 : 16.07.07 - klo:23.58 »
Tuohan näytti vähän siltä, kuin KPDF käyttäisi TeXin Computer Modern -fonttia Timesin sijaan?
En tiedä mitä käyttää, mutta kamalalta näyttää. Heh, olen runoilija. Niin ja dokumentissa ei käytetä Timesia.

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #157 : 17.07.07 - klo:09.31 »
En tiedä mitä käyttää, mutta kamalalta näyttää. Heh, olen runoilija. Niin ja dokumentissa ei käytetä Timesia.

En ole varma, että se olisi Computer Modern KPDF:n ruudussa, mutta ainakin siinä on sama vähäinen paksujen ja ohuiden viivojen ero ja pieni x-korkeus kuin CM:ssä.

Mikäs tuo fontti muuten on jollei Times? Kovasti on Timesin näköinen Evincen ruudussakin.

_Pete_

• Käyttäjä
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
« Vastaus #158 : 18.07.07 - klo:07.59 »
Niin miten tuo fiksataan?

Tuo onkin hyvä pointti. Gnomettelijat voi aina whinettää että oletus ulkoasu/toiminta ei nyt juuri minua vastaa.
Sitten kun päästään itse toiminallisuuteen ja sen säätämiseen ollaankin jo hukassa eli säätöä ei joko ole tai menee
naurettavaan gnome-edit pelleilyyn ja joskus sekään ei vielä riitä ja on pakko siirtyä KDE.

teprrr

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #159 : 25.07.07 - klo:17.16 »
Projekti on lähes 2 vuotta vanha ja sen asiosta suurimmat virheet ja tyhmyydet on saatu karsittua pois.
Itse en saanut useista yrityksistä huolimatta sitä toimimaan kunnolla.

Lainaus
Kumpikaan meistä ei ole tainnut katsoa lähdekoodia, mutta kommenttini perustin sille, että Compiz on vakaa, kaunis ja todella nopea jopa tässä nuhapumppu läppärissä.
Miten GL:ää käyttävät pelit toimivat nykyään sen kanssa? Entä toimiiko koko systeemi kaikilla hardiskokoonpanoilla vieläkään? Entä jos ei ole composite-laajennosta saatavilla?

Ja juu, en ole Compizin lähdekoodia katsellut, mutta KWinin kylläkin jonkun verran. Luotan kuitenkin seuraaviin lähteisiin tässä asiassa enkä itsekään usko, että compizin liitännäisten käyttäminen ainakaan tässä vaiheessa olisi järkevää.

Ensimmäinen lainaus Lubos Lunakin, KWinin pääkehittäjän, viestistä, joka löytyy osoitteesta http://lists.kde.org/?l=kwin&m=115289009203034&w=2
Lainaus

- The plugins should do only effects and not add functionality like Compiz
plugins. I don't think exposing all KWin internals to plugins and let them
mess with it is a good idea.

- For the same reason, compatibility with Compiz plugins doesn't look very
realistic. Compiz seem to have any plugins interface, it simply exposes all
internals. Even if I wanted, mapping all this to KWin doesn't look really
doable. Some reasonable subset might be perhaps doable using a bridge plugin.

Ja tässä vielä toinen lainaus asiaan liittyen:
Lainaus
Maybe it's not the best option. compiz uses lots of C code and it may not be
easily integrated with kwin. Making a proper plugin architecture with our own
API may be better integrated with the overall KDE.
Interfacing compiz code with KDE is not exactly a trivial task AFAICS and
would add more trouble than benefits.
Kyseinen viesti löytyy osoitteesta http://lists.kde.org/?l=kwin&m=115411651712530&w=2

Joka tapauksessa täältä löytyy vielä toive asiasta, joka on merkitty LATER-tilaan ja johon otetaan vastaan pätsejä.

Lainaus
Paha sanoa, kun en ole KDEssä Compizia käyttänyt. Ensin pitäisi tietää millä tavalla se ei ole yhteensopiva. Compizin rajapintoihin en ole perehtynyt sen tarkemmin, mutta sen tiedän, että Compiz toimii alemmalla tasolla eikä ole riippuvainen minkään spesifin työpöytäympäristön kirjastoista (paitsi conffi GUIt tietty).
Ainakin aiemmin Compiz osasi käyttää vain gconffia asetuksien tallentamiseen. Onkohan tilanne muuttunut? Gnome-spesifisiä kirjastovaatimuksia ei yleensä ole ollut KDE-ohjelmissa.

Lainaus
Ja tosiaan se on vähän jäänyt hämäränpeittoon, että mikä siinä ei toimi KDEn kanssa. Jos joku viitsisi valaista, niin olisi kiva.
Ainakin virtuaalityöpöytien kanssa on ollut ongelmia ja ilmeisesti kukaan ei ole kiinnostunut korjaamaan asiaa.

Lainaus
Eikös ne KDE miehet (ja naiset) juuri pidä siitä, että on nappulaa, ominaisuuttaa ja härpäkettä. :) Compizin saa varsin järkeväksi ja ylimääräiset jutut kytkettyä pois päältä.
En minä ainakaan. Mielummin käytän yksinkertaista ja loogisesti toimivaa järjestelmää.

Lainaus
Olen samaa mieltä ja juuri tästä syytä käytänkin Gnomea. :)
Ja tästä syystä minä käytän KDE:tä. Liferean pääkehittäjäkin tuossa pari päivää sitten valitteli Gnome-jamppojen suhtautumisesta integrointiasioihin. Ja minusta integrointi ja yhtenäistäminen tuo juurikin parantaa käytettävyyttä.