Kirjoittaja Aihe: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?  (Luettu 61090 kertaa)

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #100 : 21.06.07 - klo:11.03 »
Universaaleja löytyy toki ja ostinkin sellaisen. Yksinkertaisen, en miljoona nappulaista josta sitten postittelen valmistajalle että sen pitäisi olla erilainen.

Ja kuten Laterix:n sanoi, linuksen mielipide on linuksen mielipide, ei mikään pyhä totuus tai suunta jota pitäisi muidenkin seurata eikä hänen mielipiteensä tai sanomisensa pidäkään muuttaa sitä suuntaa johon gnomen kehittäjät haluavat softaansa viedä. Eihän Linuskaan koodejansa muuttele jokaisen ehdottelijan sanomisien perusteella vaan pikemminkin vastaa "tee se itse".

k00pa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 201
  • <*_*>
    • Profiili
    • Pelikoira
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #101 : 23.06.07 - klo:13.46 »
Minä sanon että kde. Siinä on parempia ohjelmia ja asetuksia ja ominaisuuksia ei pillotella. Itse olen tykästynyt asetuksien paljouteen.

gefa

  • Vieras
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #102 : 24.06.07 - klo:16.15 »
Jep KDE on ja pysyy täällä käytössä :D

monkeyboy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #103 : 25.06.07 - klo:19.21 »
Gnome - less is more!
ja sitäpaitsi mun isi on paljon vahvempi kun sun isi.

Juha127

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 132
    • Profiili
    • Gimp Suomi
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #104 : 26.06.07 - klo:00.07 »
Juu'u, jotenkin pitää välillä avautua tännekin välillä.

Jotenka vakaasti olen KDE:n kannalla, jotenkin se vain on mukavampi ja säädettävyys. Gnomea välillä tullut kokeiltua, mutta kun yritän pistää työpöytää kuntoon, niin huomaankin kde:tä käyttäneenä että mistäs tätä säädetäänkään, asetuksissa on vain muutama säätö sitä varten. Tämä on yksi suurin kohta mikä ensimmäisenä hyppää gnomen työpöydässä silmään.

Mutta sitten perinteikäs +/- lista:
KDE:
+ Kate on mielestäni erinomainen editori osaa valmiiks mielestäni selkeät väritykset.
+ Amarok yksi suurin on sanoistusten automaattinen haku, harmi vain ettei tuo ole feistyssä kunnolla toiminut
+ Konqueror, tykkään käyttää tiedostoselaimena
+ K3b suhteellisen helppokäyttöinen poltto-ohjelma
+ Työpöydän säädettävyys, varsinkin järjestelmän fontit
+ Kopete Erinomainen pikaviestin

- Konsole on mielestäni erittäin sekava  käyttää, jotenka olen käyttnyt gnome-terminalia

Gnome:
+ gnome-terminal tarpeeksi säätöjä minulle, saa palkit pois ja tälläset
+ Synaptic hieno softa pakettihallintaan graafisesti, vaikka nykyään hoidan lähes kaikki komentoriviltä :)

montaa plussaa ei tule mieleen kun on pitkä aika kunnollisesta käytöstä, eikä siten myöskään miinuksia

Tässä nyt joitain avauksia, toivottavasti kde4 tuo tullessaan todellisia parannuksia.

jtvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #105 : 26.06.07 - klo:14.59 »
Olenko se vain minä vai tuntuuko muista siltä että kde -softat gnomessa ovat hivenen ripeämpiä toimimaan kuin gnome -softat kdessa?

gefa

  • Vieras
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #106 : 26.06.07 - klo:17.49 »
Olenko se vain minä vai tuntuuko muista siltä että kde -softat gnomessa ovat hivenen ripeämpiä toimimaan kuin gnome -softat kdessa?
En ole huomannut mainittavaa eroa,esim Gimp tuntuu vinkuvan molemmissa samaa vauhtia  ::)
Mutta jotkut winkun sovellukset toimii molemmissa nopeammin kuin itse Xp:ssä, kun winellä ajalee  ;D

Jupeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
  • Linux Mint 8
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #107 : 26.06.07 - klo:18.02 »
Gnome tottakai  8)
Registered linux user #416855

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #108 : 26.06.07 - klo:18.49 »
Omimmalta on tuntunut KDE Gentoon päällä, mutta perheen & suvun ei-ammattilaisten takia olen päätynyt viljelemään Ubuntua Gnomella, se on jotenkin paremmin taviskäyttäjien tasolla ja Ubuntuista kuitenkin parhaiten koottu. Kubuntua en ole kokeillut, mutta olen ymmärtänyt lukemastani siinä olevan jotenkin kurjistettu versio KDE:stä.

Summa summarum: Molempi parempi, molemmille on paikkansa ja kilpailu antaa meille käyttäjille lisää herkkuja. ;D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #109 : 26.06.07 - klo:18.52 »
Kubuntua en ole kokeillut, mutta olen ymmärtänyt lukemastani siinä olevan jotenkin kurjistettu versio KDE:stä.

Oikeastaan ainoa kurjistus on hallintakeskuksessa, joka on muutettu gnomemaiseksi (= käyttökelvottomaksi). Sitä ei kuitenkaan edes tarvitse, kun panee Asetukset alivalikoksi K-valikkoon.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #110 : 27.06.07 - klo:14.42 »
Mutta jotkut winkun sovellukset toimii molemmissa nopeammin kuin itse Xp:ssä, kun winellä ajalee  ;D
sillä lailla, nyt alkaa jo huolestuttaa Windowsin laatu  ;D
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #111 : 27.06.07 - klo:16.49 »
Tykkään Gnomsta kun hullu puurosta syystä että se on riittävän toimiva semmosenaan. Olen joskus ollut propellihattu, mutta sittemmin ropelli hukkui, samoin hattu, ja nyt tyydyn vain käyttämään konetta.

Kaikkein parasta on se, että on valinnan varaa. Olen ymmärtänyt että KDE'tä voi säätää suuntaan jos toiseen ja se mukava niille jotka siitä tykkää, taikka ovat niin vaativia, että oletusasetukset eivät käy laatuun.

Näin. Olen puhunut.

gefa

  • Vieras
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #112 : 27.06.07 - klo:22.42 »
Kun riitäis pää, niin voisi alkaa väännellä jotain Gnomen ja KDE:n välimaastosta,mutta tuppaa tuo korkemman tasoinen koodaus olevan liian tuskaisaa...  :D

Joku kertoili tuossa syyksi lähinnä Synapticin,mulla sekin kyllä tuossa ja käyttelen sitä aina välillä, kun menee hermot Adeptin kanssa.
Samoin kun Gaim,Gimp ja paljon muuta mikä lähtöisin Gnomesta...

overlow

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
  • Ubuntu feisty
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #113 : 27.06.07 - klo:23.36 »
Itse käytän gnomea oikeastaan yhden seikan takia, se seikka on gimp. muuten kyllä tykkään enemmän KDE:stä, mutta kun käytin Kubuntua ja kun gimpin asensin niin aina kävi niin että siihen tuli normaali päiivitys ilmoitus mutta kun katsoi yksityiskohtia niin se olisi poistanut kaikki KDE:n oletus sovellukset. Jos tuohon ongelmaan on jollain ratkaisu niin lähettäkää se minulle yv:nä niin sitten siirryn KDE käyttäjäksi koska muuten pidän siitä enemmän. tai tietysti jos on jokin hyvin vastaava ohjelma sille, sillä muokkailen aika paljon kuvia.

edit: korjattu KED KDE:ksi olin jostain syystä kirjoittanut sen niin
« Viimeksi muokattu: 27.06.07 - klo:23.45 kirjoittanut overlow »

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #114 : 28.06.07 - klo:13.07 »
Samoin kun Gaim,Gimp ja paljon muuta mikä lähtöisin Gnomesta...
GIMP, Gnu Image Manipulation Program on kehitetty aikanan ENNEN GNOMEa, ihan vain tiedoksi.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #115 : 28.06.07 - klo:13.33 »
GIMP, Gnu Image Manipulation Program on kehitetty aikanan ENNEN GNOMEa, ihan vain tiedoksi.
Turhaa pilkun nysväystä. Kaikki tietää, että hän tarkoitti GTK-widgettejä käyttäviä softia.

tubbana

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #116 : 30.06.07 - klo:19.32 »
Laittakaa nyt noihin plussiin ja miinuksiin jotain jolla oikeasti on väliä  ;D
Mulla on molemmat työpöydät asennettuna, ja molempien ohjelmat toimii molemmissa, joten ei niitä oikein voi laittaa plussiks. Olis kiva tietää mitä eroa noilla oikeasti on. Kumpi on nopeampi?

Molempia olen tässä pari päivää testaillut ja tässä jotain mitä olen huomannut:

KDE
+Enemmän säätömahdollisuuksia
-Kaatuilee usein
-Beryl kaatuu usein
-Jotenkin....kökkö

GNOME
+Jotenkin selkeämpi
+Ei kaatunut vielä kertaakaan
+Beryl toimii paremmin eikä kaatuile
+Tuntuu hieman vikkelämmältä toimissaan
-Vähän säätömahdollisuuksia

gefa

  • Vieras
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #117 : 30.06.07 - klo:19.41 »
Lainaus
-Kaatuilee usein
-Beryl kaatuu usein
ööh?Ei ole kaatuillut täällä kumpikaan, ainoastaan jotkut pelit ovat joskus leiponeet X:n jumiin, kun on unohtunut Berylin päälle pelihimon iskiessä...
Pelatessahan ei paljon kannata jättää beryliä pohjalle pyörimään, jos meinaa saada kortista kaiken irti  ::)
Mutta tosiaan muutoin, ei ole kaatuillut.

Hyviä/Huonoja kategoriaan voisi lisätä molempiin Adeptin:
+Kun toimii, ei parempaa paketinhallintaa voisi olla
-Kun leipoo jumiin, teettää yleensä ylimääräistä kivaa hetkeksi aikaa... :D

tubbana

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #118 : 30.06.07 - klo:19.49 »
Lainaus
-Kaatuilee usein
-Beryl kaatuu usein
ööh?Ei ole kaatuillut täällä kumpikaan, ainoastaan jotkut pelit ovat joskus leiponeet X:n jumiin, kun on unohtunut Berylin päälle pelihimon iskiessä...
Pelatessahan ei paljon kannata jättää beryliä pohjalle pyörimään, jos meinaa saada kortista kaiken irti  ::)
Mutta tosiaan muutoin, ei ole kaatuillut.

Hyviä/Huonoja kategoriaan voisi lisätä molempiin Adeptin:
+Kun toimii, ei parempaa paketinhallintaa voisi olla
-Kun leipoo jumiin, teettää yleensä ylimääräistä kivaa hetkeksi aikaa... :D
Mulla jää usein KDE:ssä kun beryliä käyttää sellasia 'ikkunoiden reunoja' näyttöön kiinni, ihan kun ne palais siihen eikä lähe pois jolle käynnistä X:ää uudelleen  >:(

Lisätään vielä jotain...

GNOME
+Ubuntuun löytää usein tarkemmat ohjeet kuin Kubuntuun
+Ohjelmat helpompi saada autostarttaamaan (esim beryl)

Kokeilen vielä tänään säätää KDE:lla jos siitä löytyis jotai plussaa

gefa

  • Vieras
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #119 : 30.06.07 - klo:20.04 »
Beryl kyllä starttaa ihan näin yksinkertaisesti:
Koodia: [Valitse]
ln -s /usr/bin/beryl-manager ~/.kde/Autostart/