Kiitoksia vastauksista, niillä päästiin jo alkuun
Kovoa ei ole tällä hetkellä ole käsittääkseni osioitu mitenkään. ("Jotenkin se vaan jäi".) En tosin tiedä, lasketaanko osioinniksi (tai tässä relevantiksi) IBM:n kannettavan Rescue & Recovery -osio, jonka Ubu tunnistaa, mutta XP ei.
Yritän tarkentaa, mitä ajoin alun perin takaa.
Aion joka tapauksessa tyhjentää Windows-kovoani vielä ihan huolella ja luultavasti saan vielä parisen gigaa tyhjää tilaa. Sitten defragaan sen uusiksi JkDefragilla ja PageDefragilla, joka defraggaa system filet. Riittääkö tällainen "bulkkidefraggaus", joka eheyttää kovon ihan nastaan kuntoon, mutta jättää tiedostoja siltikin sinne tänne ympäri kovoa, vai pitäisikö yrittää siirtää kaikki mahdollisimman lähelle toisiaan. Lainaan JkDefragin ohjetiedostoa:
Vaihtoehto 1 (jolla sain ihan kivan tuloksen): "It moves a minimum of data on the harddisk and finishes very quickly, but will not fill all the gaps on the disk. The strategy scans for gaps on the disk and fills them with files from above." Käsitin tkv:n vastauksesta, että Ubu-asennus tavalla 6-1 (liukurin kanssa) olisi ihan asiallista, kunhan Windowsin defraggaa sitä ennen huolella, eli vaihtoehto 1 riittäisi.
Mutta saisiko seuraavilla parempaa/turvallisempaa jälkeä:
Vaihtoehto 2: Force together. "Intended for partition resizing. All movable files are moved to the beginning of the disk, even if it means fragmenting them to fill gaps that cannot be filled otherwise."
Vaihtoehto 3: Move to end of disk. "Move all the files to the end of the disk, making more room at the beginning of the disk. Intended for big and rarely used files such as logfiles, backup archives, installation files, and such."
Kannattaako noiden kanssa edes säätää? Aluksi tuumin vaihtoehdon 2 käyttämistä, kunnes jossakin Ubuntu-ohjeissa/-foorumilla plärätessäni olin ymmärtävinäni, että kovon alku on käynnistyksen kannalta tärkeä. Joten jos siirtäisin kaikki Windows-tiedostot kovon alkuun, asentuisiko Ubuntu ja tuplaboottaus myös kovon alkuun ja sähläisi mun päheän defraggaukseni?
Vaihtoehto 3 epäilyttää, koska -- noh, Ubu ei suoranaisesti olisi "rarely used", ja olen käsittänyt, että kovon loppupuoli on alkua hitaampaa.
Partitio-ohjelmia mulla ei ole ja ajattelin ottaa selvää defrag+Ubu-asennuksen omasta partitioinnista (jollaiseksi ymmärsin ohjeiden kohdan 6-1), ennen kuin alan säätää niiden kanssa.
(Ja joo, en edes hipaise kursorillani WinDefragia.)
-V