Ja näin sitä mennään että karmit tärisee. Se on kanssa jännä miten jotkut voivat vastustaa Microsoftia, minä ainakin kyseistä firmaa vilpittömästi ihailen. Se vain sattui olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja kuinka paljon vastustusta ja vihaa moinen onnistuminen kerääkään. Ja tämä paljon parjattu tietoturvakysymyskin on piikki Microsoft Windowsillisessa lihassa vain siksi, että
Windowseja nyt vaan sattuu olemaan paljon paljon enemmän. Eikä tietoturva ollut muistaakseni alan johtavien henkilöiden mielestäkään
erilainen nykyisestä, vaikka Windowsin tilalla olisikin Apple Mac OS X tai Linux.Ja ilmeisen hätääntyneessä tilassaankin Microsoft on maailman suurin käyttöjärjestelmävalmistaja, ja jos jokin on varmaa, niin mahdollisesta tulevasta ydinsodastakin selviää ainakin tammi, rotta, ihminen, voikukka ja Microsoft. Ja mitä makoisin välikysymys Linux-intoilijoita vastaan on pelit. Suurin osa peleistä pyörii Linuxilla heikosti jos ollenkaan, ja Windows Vistan mukana saapuva DirectX 10 on kuin taivaan mannaa pelaajille. "Niitä ei vaan tehdä Linuxille," vastataan, "Eihän se ole Linuxin vika jos pelejä ei sille tehdä." Eipä tietenkään, eipä tietenkään. Eihän se ole naapurin tytönkään vika jos häntä ei valita Miss Universumiksi.
Toinen mahtava mätäpaise Linuxin herkimmiltä alueilta löytyy otsikon "Laitteet" alta. Vaikka nyt Hot-Swap RAM ja SCSI-ajurit ja moniprosessorointi olisikin Linuxin puolella valovuosia Windowsin vastaavien suunnalta tiirailtuna, ei ne normaalille Erkki Pulliaiselle näy juuri muuten kuin laitevaatimuksissa. "Mulla toimii Linuxissa laite kun heittää vaan sisään," elvistellään. Ja miksiköhän? Jos oletettaisiin että Linuxilla olisi vastaavanlainen laaja-alaisuus kuin mitä Windowsilla on eri laitteiden suhteen, pakkausmenetelmiäkään käyttäen ei Linuxin kerneli mahtuisi edes Seagaten kiintolevyille.
Ei kahta ilman kolmannetta, ja mitäpä kertoo otsikko "Ohjelmistot"? Jos minä haluan käyttää taulukkolaskentaohjelmia, Linuxin turvallisia-ja-kevyitä-ja-ilmaisia-kuten-ilmainen-on ja jotka ovat jo riittävän pitkälle kehittyneet parempien Microsoftin tiedostomuotojen tutkailemiseen, niin en välttämättä ole kiinnostunut sen tekniikasta, ja jos ohjelma suoltaa tulostettaessa vain GPL:n satasivuista, niin lähdekoodin tutkiminen on kuin lennosta-pudottaminen Zimbabween. Sanotaan, että Windowsin ja sen ohjelmien päivittäminen on kivikautista suhteutettuna pakettienhallintajärjestelmiin Linuxissa. No, hyvä on, Linuxin puolella ohjelmia on paljon, ja niitä on helppo asentaa ja päivittää, mutta mitä minä tai kukaan muukaan yksityishenkilö tekee PHP-Tcl-Mesa3D-pohjaisella nenänkaivajalla?
Herkullinen aihe, tämä Linuxin parjaaminen. Poissa silmistä, poissa mielestä, kyllä maton alle vielä mahtuu.
Ja miettikääpä sitä, jos Linux olisikin Microsoft Windowsin paikalla maapallolla? Kaikkialla noudatettaisiin standardeja, standardimallisella standardivasaralla voisi lyödä standardinauloja standardilattialautaan, ja jos sattuu naula lyönnistä vääntymään, tarvitaan vähintään libc6-dev ja gcc sen kääntämiseen.
Linux - Rediscover the OS ancients!