JuhaK:n ratkaisukin on toimiva, mutta itse sinun tapauksessa tekisin näin:
hda = tuo 80gt levy (ensisijainen master)
hdb = tuo 250gt levy (ensisijainen slave)
cdrom-asema (toissijainen master)
hda:n osioisin seuraavasti:
hda1 ext3 1gt boot-osio, liitospiste /boot (tämä helpottaa myöhempiä sähellyksiä ja ehkäisee joidenkin BIOSsien harrastamaa bugailua)
hda2 ntfs 15gt windowssille, ei liitetä linuxissa (mieti tarkkaan, mihin aiot Windowssia käyttää -> mitä ohjelmia tarvitset sinne, eli riittääkö 15gt? Jos ei, "siirrä" tarpeellinen tila hda8:lta)
hda3 laajennettu:
hda5 swap 2gt
hda6 ext3 15gt ubuntulle, liitospiste /
hda7 ext3 15gt tyhjä osio mahdollisia tulevia Kubuntu ym. kokeiluja varten (usko pois, jäät koukkuun ihan niinkuin minäkin...), ei liitetä toistaiseksi
hda8 ext3 32gt kotikansio, liitospiste /home
hdb:lle seuraavaa:
hdb1 ext3 200gt sälälle, liitospiste /media/hdb1
hdb2 fat32 50gt win<->linux siirtelyille, liitospiste /media/hdb2
Käytännössä:
1. Laita uusi 250gt asema koneeseen
2. Käynnistä Windows-asennus CD:llä
3. Formatoi sillä tuon uuden aseman loppuun tuo 50gigan fat32 osio
4. Käynnistä normaalisti Winukkaan
5. Kopioi tarpeelliset tiedostot vanhoilta osioilta tuolle uudelle 50gigan osiolle
6. Käynnistä taas Windows-asennus CD:llä
7. Poista vanhan 80gigan levyltä kaikki osiot ja tee uusi 15gigan NTFS osio siten, että jätät sen eteen yhden gigan tyhjää osioimatonta tilaa
8. Asenna Windows tuolle uudelle osiolle (minusta sitä ei tarvitse heti alkaa väsäämään kuntoon, riittää kun se on asennettu)
9. Asenna Ubuntu, asennusohjelman yhteydessä valitse Osioi itse -> tee haluamasi osiot (ylläolevan taulukon mukaan) ja valitse niille liitospisteet, muista myös jo tässä vaiheessa kertoa ubuntulle, että tuon hdb2:n liitospiste on /media/hdb2
Näin sinulla on toimiva järjestelmä, jolla pystyy jo kikkailemaan vaikka ja mitä ilman, että osiotauluun tarvitsee kauheasti koskea.
Jos joku Pro vielä tarkistelis tämän virheiden varalta... (itse kun en mikään ekspertti ole)
Edit: yhdeltä pro:lta sain jo hyväksynnän tähän...kiitos Asmo Koskinen! Olen nimittäin itse tämän tyyppistä asennusta seuraavaksi tekemässä...
Edit2: hda7:lle siis tulossa Fedora Core 6